Győr

Natura 2000 területen tarolták le a fákat, aztán lefújták az új Mosoni-Duna-hidat

Eddig több mint egymilliárdba került az új győri Mosoni-Duna-híd leállított építése – tudta meg az Átlátszó az illetékes minisztériumtól. A beruházás csaknem 33 milliárdból épült volna, azonban a STRABAG-nak odaítélt projektet a választások után lefújták. A beruházó nem verte nagydobra, hogy a híd miatt már jó előre letarolták a fákat. Arról pedig főleg nem beszélnek, hogy a láncfűrészek Natura 2000 területen zúgtak fel.

A hidak városának is nevezett Győrben a várost átszelő három folyó (Mosoni-Duna, Rába, Rábca) partjait jó néhány híd köti össze. A Mosoni-Dunán négy átkelő van, a leállított beruházás az ötödik lett volna a sorban. Az új híd az ipari zónát a kertvárosi résszel kötötte volna össze. A hivatalos kommunikáció szerint azért lenne rá szükség, hogy Győr belvárosának autóforgalmát tehermentesítse. Ahogy a leállított vagy elhalasztott győri beruházásokról írt korábbi cikkünkben is említettük, az új győri híd is az elmaradó, a választás után leállított helyi projektek között van.

A projekt kezdetben 22,5 milliárdra becsült költsége csaknem 33 milliárdra nőtt. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) által kiírt tender nyertese a STRABAG Generálépítő Kft. lett. Az ár a több mint 200 méter hosszú, csaknem 70 méter magas híd megépítésén túl magába foglalt egy közel két kilométeres új elkerülőutat (2×2 sávos: 1,251 km, 2×1 sávos: 0,651 km), és több körforgalmat is.

Nem csak a hídnak, az új elkerülőútnak is kell a hely (forrás: NIF)

A fákat kivágták, a beruházást lefújták

Az ugytudjuk.hu számolt be arról, hogy a hídépítés miatt kivágtak egy csomó fát. Azonban arról nem esett szó, hogy mekkora mértékű volt a fairtás, és milyen közel volt védett területhez.

Megnéztük a beruházás tervezett helyét a műholdképeken, amelyeken látszódik, hogy a híd nyomvonalában egy jókora erdős részt letaroltak.

A híd és a hozzá épülő út miatt letarolt sáv (fotó: Google Earth 2021-es és 2022-es felvétel)

Megkerestük a beruházásban illetékes Építési és Közlekedési Minisztériumot (ÉKM).

„A projekt megvalósítására kiadott környezetvédelmi engedély az állatok védelme érdekében a fakitermelést, cserjeirtást, gyephántást vegetációs időszakon kívül október és március hónap között engedélyezte” – válaszolta a minisztérium.

A tárca elmondta:

„Az engedély alapján a NIF Zrt. az 1 sz. főút és a 1301 j. út között a kivitelezéssel érintett terület megtisztítását 2021. november 1-jén megkezdte és a tél folyamán a fák letermelése megtörtént. A jelentős fakivágás a Mosoni-Duna és az új Bácsai út (600 méter) és a Ladik utca térségében (200 m) valósult meg. Az új Bácsai úti körforgalom térségében azon fák, amelyek méretük miatt még áttelepítésre alkalmasak voltak, új helyszínre kerültek a csomópont térségében.”

Az ÉKM azt válaszolta, hogy összesen nettó 1 milliárd 157 millió forintba került az előkészítés.

A pénzből a következőket fizették: az engedélyezési, kiviteli terv készítése, az építési engedélyek megszerzése, a kivitelezéshez szükséges területek megvásárlása, a fakivágás, az épületbontás, a kivitelezői közbeszerzés lefolytatása.

A tárca bízik abban, hogy mihamarabb újraindítják a beruházást, szerintük „a projekt későbbi megvalósítása szempontjából a terület kivitelezésre történő előkészítése nem volt felesleges munka. A projekt továbbra is hatályos építési engedéllyel rendelkezik, előkészítése befejeződött. Újbóli elrendelés esetén a kivitelező kiválasztása után a kivitelezést azonnal meg lehet kezdeni. A környezetvédelmi engedély fakivágással kapcsolatos előírásai már nem késleltethetik a kivitelezés megindítását. Bízva a projekt mielőbbi megvalósításában a szakasz ismételt befásítása nem indokolt, mert az elültetett fákat újból a szakaszról el kellene távolítani” – tették hozzá.

Az új Mosoni-Duna-híd látványterve (forrás: NIF, UNITEF’83 Zrt.)

Azonban arra a kérdésre nem válaszoltak, hogy hány fát vágtak ki. Az előzetes környezeti hatástanulmányt is szerettük volna megismertetni az olvasókkal, de azt sem kaptuk meg a minisztériumtól.

De hiába kértük ki, s tettük fel a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kormányhivatalnak is a fenti kérdéseket, nem kaptunk rájuk választ. Még azt sem közölték, hogy az ügyben valamilyen okból a Vas Vármegyei Kormányhivatal járt el zöldhatóságként. Az Átlátszó őket is megkereste.

Lapunk megkérdezte a leállított hídépítésről Győr fideszes polgármesterét, Dézsi Csaba Andrást is. A kormánypárti városvezető az e-mailben feltett kérdésünkre azt válaszolta:

„Győr polgármestereként bízom abban, hogy az új győri Mosoni-Duna-híd, ha nem is az eredetileg tervezett ütemezés szerint, de meg fog épülni.”

A Natura 2000 védettség nem állítja meg a láncfűrészt

„Ezen a területen van a Szigetköz Natura 2000 védettségű területének határa is” – ezt az Innotéka portál említi meg a híd kapcsán.

A térképen megnéztük, hogy a letarolt rész mégis milyen közel van a védett területekhez.

A térképek alapján a legmagasabb természetvédelmi besorolásba esik, Natura 2000 terület.

A beruházó és a polgármester mégsem tartotta fontosnak közölni, hogy a Mosoni-Dunától északra lévő terep az Európai Unió legértékesebb természetvédelmi területének a része. Ami még aggasztóbb, hogy a zöldhatóságként eljáró kormányhivatalnál sem akadt meg a folyamat.

A lila vonal a Natura 2000 terület határvonala, a felvételen látszik, hogy a körforgalomtól délre lévő erdős területet tarolták le (forrás: Google Earth / Natura 2000)

Több száz fát taroltak le

Azt semelyik szerv nem volt hajlandó elárulni, hogy a projekt miatt hány fát vágtak ki. A győri önkormányzat weboldalán találtunk egy dokumentumot, ami szerint Dézsi Csaba András polgármester 2021. szeptember 30-án az önkormányzat nevében tulajdonosi hozzájárulást adott az önkormányzati tulajdonban lévő, a híd- és útépítés nyomvonalán elhelyezkedő egyik területen (0629/8. helyrajzi szám) lévő 310 fa kivágásához.

 

Az önkormányzat hozzájárulást adott a híd és a hozzákapcsoló utak útjában álló 310 fa kivágáshoz (forrás: Tájékoztató a Közgyűlés által a polgármesterre átruházott hatáskörben hozott határozatokról / gyor.hu)

Előírták, hogy a kivágott fák pótlását 620 darab (minimum 12/14-es méretű) oszlopos juharfával kell elvégezni.

Az 0629/8. helyrajzi számú ingatlan, amire a fakivágási engedély szól, Natura 2000 terület (forrás: OKIR)

Ezen kívül máshol is vágtak ki fákat, azt nem tudni, hogy pontosan mennyit.

A kivágott fák helyett 828 fát ültetnek. Kis kutakodás után, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) honlapján találtunk egy 2021 októberi közleményt, mely szerint a kivágott fák helyére a nyomvonal mellett a projekt befejezése után mintegy 208 darab 8/10 törzskörméretű és 620 darab 12/14 törzsméretű facsemete, továbbá mintegy 2500 darab cserje kerül majd elültetésre. A füvesítés pedig 67 ezer négyzetméteren fog megtörténni.

A fapótlásból arra következtetünk, hogy körülbelül száz fát vághattak még ki az önkormányzati telken kívül.

Akkora a kereslet a fára, hogy a meghirdetett ár másfélszereséért adott el útépítés miatt kivágott faanyagot a NIF | atlatszo.hu

A magyar külügyminisztert jachtoztató kormányközeli nagyvállalkozó Duna Aszfalt Kft-je 2017 óta egyedül vagy konzorciumban összesen 1 ezer 52 milliárd (1052.000.000.000) forint értékű közpénzes megbízást kapott a magyar államtól, és eközben 7 Lady MRD-nyi, azaz hétmilliárd forintos luxusjachtnyi nyereséget termelt. A cég által elnyert megbízások 43,5 százalékát európai uniós támogatásokból finanszírozták.

Az érintettek megnémultak

Miután fény derítettünk a Natura 2000-es érintettségre, újabb leveleket küldtünk ki. Az illetékes kormányhivataltól megkérdeztük, hogy mégis, mekkora rész esik a Natura 2000-es területre. Valamint azt is szerettük volna megtudni, hogy a fakivágás pontosan milyen engedély, illetve előzetes szakhatósági vizsgálat alapján történt.

Az ügyben a minisztériumnál, illetve a fakivágáshoz hozzájárulást adó győri polgármesternél is érdeklődtünk, de sehonnan sem reagáltak a megkeresésünkre. Dézsi Csaba András hivatalából telefonon még választ is ígértek, ám az nem érkezett meg.

Győr már az energiaválság előtt befékezett: több beruházás is elmaradt vagy késik | atlatszo.hu

Idén nyárra tervezték a megújult győri Adyvárosi Sportcentrum átadását, ez azonban elmaradt. Rákérdeztünk a beruházónál ennek okára, illetve arra is, hogy mikor fejeződik be a felújítás. Fűzy András, a Széchenyi Kosárlabda Akadémia és az UNI Győr kosárlabdacsapat elnöke az Átlátszó kérdésére elmondta, „a létesítmény 2023 első negyedévében lesz átadva”.

Papp László Tamás

Címlapkép: Natura 2000 területen taroltak le fákat az új Mosoni-Duna-híd miatt (forrás: Google Earth / Natura 2000)

 

Megosztás