Gazdálkodj okosan

Javul a lakosság gazdaságba vetett bizalma, Magyarország optimistább az európai országok többségénél

Egy nemzetközi gazdasági szervezet szerint némiképp javul a fogyasztók gazdaságba vetett bizalma, ugyan továbbra is elmarad a világjárvány előtti szintekhez képest. A fogyasztók gazdasági bizalmának erősödése tetten érhető azon, hogy pénzüket kevésbé megtakarításokra, mindinkább nagyobb kiadásokra fordítják. A magyar fogyasztók bizakodása nem csak a régióban, de még Európában is az átlagnál optimistábbnak számít.

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) legújabb, 2023 januári adatai szerint az elmúlt évek mélypontja után már tartósan növekedni kezdett Európa-szerte a fogyasztók jövőbeli gazdasági helyzetbe vetett bizalma. A fogyasztói bizalmi index az elmúlt három hónapban pozitív változást jelzett, a magyarok is egyre optimistábbak a gazdaság jövőjével kapcsolatban.

A fogyasztói bizalmi index (consumer confidence index, CCI) a háztartások fogyasztásának és megtakarításainak jövőbeli alakulását jelzi a várható pénzügyi helyzetükre, az általános gazdasági helyzetre, a munkanélküliségre és a megtakarítási képességükre vonatkozó válaszok alapján.  A 100 feletti mutató a fogyasztók jövőbeli gazdasági helyzetbe vetett bizalmának erősödését jelzi – ennek következtében kevésbé hajlamosak megtakarítani, pénzüket inkább fordítják nagyobb kiadásokra a következő 12 hónapban. A 100 alatti értékek pesszimista hozzáállást jeleznek a gazdaság jövőbeni fejlődésével kapcsolatban, ami jellemzően azt eredményezi, hogy a fogyasztók hajlamosak lesznek többet megtakarítani, kevesebbet fogyasztani.

Az elmúlt években a fogyasztói bizalmi index első jelentős csökkenését a koronavírus-járvány során mérték, amikor 2019 végétől kezdve egészen 2020 közepéig világszerte zuhant a fogyasztók hangulata. 2021 közepére a lakosság már optimistábban állt a gazdaság jövőjéhez, de a járvány előtti szintet már nem közelítette meg a mutató.

A koronavírus-járvány utáni stabilitás azonban nem tartott sokáig: 2021 vége felé a régió legtöbb országában az infláció és az energiaárak növekedése miatt egyre borúlátóbb volt a fogyasztók gazdasági várakozása, mígnem 2022 végére még a járvány idején sem látott mélypontot ért el a fogyasztói bizalmi index. Magyarország esetében a hanyatlás csak tavaly év elején kezdődött – az orosz-ukrán háború kitörését követően – és egészen októberig tartott.

A fogyasztók és a vállalkozások gazdaságba vetett bizalma nagyot zuhant augusztusban | atlatszo.hu

Negyedik hónapja tart a vállalkozások és a fogyasztók gazdasági várakozásának romlása. A GKI Gazdaságkutató által végzett felmérés szerint idén április óta a vállalkozások gazdaságba vetett bizalma mintegy 13, a fogyasztóké pedig közel 30 ponttal esett vissza. Az üzleti bizalmi index 2021 tavaszán, a fogyasztói pedig 2020 tavaszán, a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozások idején volt utoljára hasonló mélyponton.

A magyar lakosság gazdaságba vetett bizalma november óta kitartóan erősödik, január már a harmadik olyan hónapnak mondható, amikor a mutató határozottan növekedett. Év elején a magyar CCI 97,55-öt mutatott, ami alapján optimistábbak voltunk régiós és európai társainknál.

A csökkenő inflációs várakozások és energiaárak miatt a fogyasztói bizalom egész Európában jellemzően erősödni látszik.

A teljes januári OECD adatbázisban a legoptimistább fogyasztók Litvániában, Brazíliában és Olaszországban voltak, míg a gazdaság jövőjére nézve a legpesszimistább országok között Lettország, Észtország és az Egyesül Királyság állt.

Pete Luca

Megosztás