Debrecen után Paks II-nél sem épül meg egy ivóvízvezeték, mert nincs rá elég pénz
A vízvezeték építése mellett a paksi Borsócséplői vízműtelep fejlesztése is elmarad. Közben a Paks II beruházás létesítményei gőzerővel épülnek.
Augusztus végi cikkünk nyomán Vadai Ágnes DK-s országgyűlési képviselő kérdezte meg Szalay-Bobrovniczky Kristóftól, hogy mi a helyzet a kaposvári Gidrán-gyárral, amiről megírtuk, hogy látszólag nem működik. Vadai rákérdezett arra is, hogy miért tűntek el a török járművek a honvédségi beszerzésükben közreműködő HT Division Zrt. honlapjáról, és egyáltalán miért titkosította a kormány 30 évre a Gidrán-projektet. A honvédelmi miniszter azonban nem mondott se igent, se nemet arra, hogy meghiúsult-e a beruházás, és a többi kérdésre sem adott választ. Csupán annyit közölt, hogy az Orbán- és Erdogan-közeli oligarchák tulajdonában lévő közvetítőcég „az államtól függetlenül hozza meg döntéseit” – mintha a kormánynak semmi köze nem lenne a közpénzből vett Gidránokhoz, amiket korábban fontos honvédségi fejlesztésként reklámoztak.
Bár a magát békepártinak mondó Fidesz-kormány teljes erőből tolja a hadiipari fejlesztéseket, és folyamatosan hangsúlyozza baráti kapcsolatát Törökországgal, valami nem stimmel a Gidránokkal. A török gyártótól származó páncélozott járművek megvásárlása az elmúlt évek egyik első nagy honvédségi beszerzése volt, és a honvédelmi miniszter idén januárban még mosolyogva látogatott el a kaposvári gyárba, de a projekt a jelek szerint mostanra befuccsolt. Az üzem gyakorlatilag nem működik, a közvetítőcég eltüntette a honlapjáról a Gidránokat, és a kormány sem beszél már a beruházásról.
Egy 2020 végi hivatalos bejelentés szerint 2019-ben a Magyar Honvédség 10 darab Gidránt rendelt, és még 40 darabot fog venni a török Nurol Holding nevű gyártótól. A közlemény szerint a távlati tervekben 300 jármű beszerzése szerepel, amelyeket a török licenc alapján legalább részben Magyarországon, Kaposváron gyártanának magyar-német-török együttműködésben: a török Nurol Makina licence alapján, a német hadiipari óriáscég, a Rheinmetall szaktudásával, és a járművek honvédségi beszerzésében közreműködő HT Division Zrt. segítségével.
A honvédség ugyanis a Gidránokat nem közvetlenül a törökországi gyártótól, hanem a HT Division Zrt.-től vette, amelynek tulajdonosa egy magyar és egy török kormányközeli oligarcha, a külügyminisztert jachtoztató Szíjj László és Suat Karakus. A járművek beszerzését a magyar kormány 30 évre titkosította, ezért nem lehet tudni, mennyi közpénzbe kerültek a Gidránok, de az biztos, hogy a közvetítőcég hatalmasat kaszált a bizniszen.
A török férfi afféle menedzsere és intézője Adnan Polatnak, aki Recep Tayyip Erdogan török elnök mellett Orbán Viktor magyar miniszterelnök jó barátja is. Karakus Polat több cégében is vezető tisztséget visel(t), és ő volt az ügyvezetője két olyan cégnek is, amelyek a miniszterelnök vejének, Tiborcz Istvánnak az ingatlanos cégéhez kapcsolódtak.
Kaposváron kicsiben indult a gyártás: 2022 márciusában azt közölte a kormány, hogy hamarosan beindul a 40 Gidrán felszerelése harcászati, rádiótechnikai, elektronikai eszközökkel. Az eseményről a Nurol Makina is büszkén beszámolt a Facebook-oldalán.
Egy hónappal később a MH Bakony Harckiképző Központ gyakorlóterén bemutatták a török-magyar-német együttműködés első eredményét: a Rheinmetall Ragnarök típusú 120 milliméteres aknavetőjét egy Gidránra szerelve.
Idén januárban a pár hónapja kinevezett új honvédelmi miniszter, Szalay-Bobrovniczky Kristóf személyesen is megnézte az üzemet: 2023. január 22-én elment a somogyi megyeszékhelyre, ahol „a Gidrán páncélozott harcjárművek felszerelésével foglalkozó hazai vállalat gyárlétesítményénél tett látogatást” Ruszin-Szendi Romulusz altábornagy, a Magyar Honvédség akkori parancsnoka társaságában. A miniszter Facebook-oldalára ki is tettek a gyárlátogatásról egy videót, amiben az egekig dicsérte a Gidránokat, melyek – a kísérőszöveg szerint – „páncélozott iPad-ként járulnak hozzá hazánk védelméhez”.
A Gidránok a paripáink, akik Magyarország békéjét védik.🇭🇺🪖🐎
➡️ Tagjai egy újonnan érkező modern eszközökkel felszerelt hadseregnek, amely garantálja hazánk biztonságát.
❓Hogy páncélozott iPad-ként milyen felszereltséggel járulnak hozzá hazánk védelméhez, és mi a közös bennük és
a régi magyar tenyésztésű lófajtában, a
videóból kiderül.👇🏻🎬
Nekünk továbbra is a magyar emberek biztonsága a legfontosabb❗️Közzétette: Szalay-Bobrovniczky Kristóf – 2023. január 26., csütörtök
Ezután viszont valami történhetett, mert ahogy augusztus végén megírtuk, a kaposvári Gidrán-gyárnál látszólag nem működik, és a HT Division Zrt. honlapjáról szőröstől-bőröstől eltüntették a török járműveket. Már nem látható az oldalon a gyártó cég, a Nurol Makina neve sem, csupán a távirányítású géppuskatorony és az akusztikus lövésérzékelő gyártója, a szintén török Aselsan van megnevezve, melynek a HT Division a magyarországi képviselője.
Az okokat pedig hiába firtattuk, kérdéseinkre sem a Gidránok 30 évre titkosított beszerzésében közreműködő cég, sem a Honvédelmi Minisztérium nem válaszolt.
Cikkünk után néhány nappal Vadai Ágnes DK-s országgyűlési képviselő érdeklődött írásban a honvédelmi miniszternél afelől, hogy „Mi a helyzet a Kaposvárra tervezett Gidrán-gyárral?”. Vadai egészen konkrét kérdéseket is feltett Szalay-Bobrovniczky Kristófnak ezzel kapcsolatban:
A képviselőnek a honvédelmi miniszter (helyettese) azonban csak egyetlen mondatot küldött, ami nem válaszolja meg egyik kérdést sem. Sőt, akkora távolságtartás érződik belőle, mintha az államnak semmi köze nem lenne a Gidrán-projekthez, holott a járműveket közpénzből vásárolták a honvédségnek és a kaposvári gyárban is benne van a kormány keze.
„Tájékoztatom, hogy a HT Division Zrt. magántulajdonban lévő cég, az üzletpolitikai, beruházási döntéseit az államtól függetlenül hozza meg.” – ennyi a válasz.
Azt egyelőre nem tudni, hogy mi miatt igyekszik a kormány most eltolni magától a korábban csúcsfejlesztésként reklámozott Gidrán-projektet. Valami komoly dolog történhetett, mert Szalay-Bobrovniczky Kristóf januári gyárlátogatása idején még nem volt ilyen kimért a viszony: a minisztert a HT Divison Zrt. egyik tulajdonosa, az Erdogan török elnök köreivel közeli kapcsolatban lévő Suat Karakus vezette körbe a kaposvári üzemben.
Most viszont már teljesen biztosnak tűnik, hogy a Fidesz végleg letett a kaposvári Gidrán-projektről: a kormány Facebook-oldalán szeptember elején közzétett térképen a somogyi megyeszékhely már nem szerepel a védelmi ipari beruházások között.
Mindenesetre a HT Divison Zrt.-nek így is megérte a Gidrán-projekt: a 2018-ban alapított vállalatnak a működése első két évében 0 forint forgalma volt. Viszont 2020-ban, amikor megérkezett az első 10 jármű a honvédséghez a Nuroltól, rögtön nettó 4,3 milliárd forint árbevétel jelent meg a mérlegében, amiből 479 millió lett az adózott eredmény, vagyis a haszon. 2021-ben jelentősen visszaesett a cég forgalma: mindössze 1,7 milliárd forint lett, és 271 milliós veszteséggel zárták az évet.
2022-ben azonban rászakadt a pénzeső a HT Divison Zrt.-re: a Szíjj László és Suat Karakus tulajdonában lévő vállalat nettó árbevétele tavaly 23,2 milliárd forint lett, az adózott eredménye pedig 2,6 milliárd – vagyis ennyi hasznot termelt a tulajdonosainak.
Erdélyi Katalin
Címlapkép: Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter egy Gidrán típusú páncélozott harcjárműben a nyírteleki Kedvesház diákjainak látogatásakor az MH 5. Bocskai István Lövészdandár debreceni laktanyájában 2022. december 20-án. (fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA vízvezeték építése mellett a paksi Borsócséplői vízműtelep fejlesztése is elmarad. Közben a Paks II beruházás létesítményei gőzerővel épülnek.
A kormány maximum bruttó 36 milliárd forintot szánt a projektre, de a legolcsóbb ajánlat is meghaladja a bruttó 47 milliárdot. Ennyi pedig nincs és nem is lesz rá.
Akad köztük olyan is, ami már 6 éve alkatrészre vár Székesfehérváron. A MÁV szerint az osztrákokat is sújtó alkatrész-ellátási zavarok vannak.
Az elmúlt 1,5 évben kitermelt palagáz a leghidegebb téli időszakban csak 1,5 napnyi hazai fogyasztást fedezne.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!