Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Mint számos ország a földön, Magyarország is részese több iskolai kompetenciatesztnek. A PISA, TIMSS, és egyéb tesztek célja, hogy képet nyújtson a diákok tárgyi vagy alkalmazott tudásáról a főbb területeken, amik pontszámát könnyű összehasonlítani, mint a matematika és a természettudományok. A tesztek eredménye néhány évente pusztító viharként söpör végig az oktatási szférán, hogy néhány nap múlva elhaljon a vita, és minden folytatódjon tovább. De van-e értelme ezeknek a teszteknek? Mérnek olyan képességet, ami az életben is hasznosul, és egyáltalán megfelelően vannak-e felépítve?
A kompetenciamérések kétélű fegyverei az oktatáspolitikának. A nemzetközi szervezetek szeretik, ugyanis – még ha sokszor tévesen is – lehetőséget nyújt összehasonlításokra, és a bizonyítékalapú szakpolitikusok képesek a kapott adatokat felhasználni új módszerek kidolgozásához. A tesztek azonban ponthajhászásba kergetik a résztvevőket, mindezt úgy, hogy komoly kritikát kapnak minden egyes tesztelési időszakban. A cikkben bemutatjuk a kompetenciatesztek főbb problémáit és kritikáit.
Gyorstalpaló a tesztekből
PISA: az OECD mérése a szövegértést, matematikát, természettudományos képességeket, és a problémamegoldó készséget teszteli. A gimnázium első évében végzett teszt célja, hogy felmérje, mennyiben képesek a diákok életszerű problémákra alkalmazni a megtanult anyagot.
TIMSS: az IEA mérése a nemzeti tantervek matematikai és természettudományos elvárásaihoz igazítva kérdezik vissza a megtanult anyagot. A negyedikes és nyolcadikos diákok által töltött teszt nemzeti szintű hatásokkal bővített trendeket mutat meg, így ugyan országok között nem összehasonlítható feltétlenül, de országos szinten jól alkalmazható idősorokat eredményez.
PIRLS: az IEA TIMSS-hez hasonló tesztjén a negyedikesek olvasási készségeit mérik fel, hogy képet kapjanak a korai hatások szövegértésel való kapcsolatairól.
Megszállottság
A sztenderdizált mérések számos országban teljes oktatási apparátusokat válthatnak le. Több országban komoly szakpolitikai változtatásokat eszközölnek a pontszámok fényében, annak ellenére, hogy nem tiszta azok megbízhatósága. Mivel a teszteket 3-5 évente ismétlik, a rövidtávú sebtapaszozás fontosabb a ponthajhászás érdekében, mint a gyökeres reformok. Az oktatási rendszerek egyre inkább arra pályára állnak, hogy a komptenciamérésekhez igazítják a tanterveiket, ezzel pedig valójában nem a saját elképzeléseiknek felelnek meg, hanem elfogadják egy külső szereplő állításait igazságként. Az élen szereplő országok ezzel szemben semmilyen reformot nem visznek végbe, hiszen félnek a visszacsúszástól. A rangsorok nem eszközök, hanem célok. A 2009-es mérés során az Education International szerint Kanadában a média teljes egészében a kormány narratívája szerint keretezte a jó eredményeket, így a szakszervezetek és a szülők által követelt változtatások elmaradtak. (A szerző gimnáziumi évei alatt is jellemző volt a pontszámok hajhászása köré épülő tanterv, mely elől csupán a tanárai önállósága mentette meg.)
Az OECD sikeresen elérte, hogy az általuk propagált oktatási megközelítés legyen az egyik domináns a világon, és ezzel komoly hatással van számos szervezetre. Az Európai Bizottság például a PISA-eredmények javításával komoly GDP-növekedést vizionál, és mivel Németország és Lengyelország pont akkora növekedést ért el, amivel példálóznak, nem nehéz elképzelni, milyen irányba fog haladni az európai oktatáspolitikai diskurzus. A sztenderdizált tesztek tökéletes példái a Foucault-i értelemben vett hatalmi aszimmetriának: a tesztek lefolytatói olyan mértékben monopolizálták az oktatási közbeszédet, hogy bármely ellenfelüknél erősebbek a pozíciójukból fakadóan.
Validitás
A tesztek csupán a legalapvetőbb kompetenciákat mérik, amelyek kis szeletét adják ki egy diák fejlődésének és életrevalóságának. Az olvasási készséggel, matematikával, és természettudománnyal általánosítani az iskolai oktatást a felmerülő problémák súlyos leegyszerűsítéséhez vezet. A PISA-tesztben még a kérdések is jelentős részben gazdasági, pénzügyi problémákat írnak le, és semmilyen módon nem érinti – a többi teszttel egyetemben – a személyes jellemfejlődést, felelősségvállalást, és hasonló, könnyen nem kódolható tulajdonságokat.
Az oktatás magas minőségét sokszor a jó gazdasági teljesítmény előfeltételeként emlegetik. A PISA-teszt eredménye viszont nem mutat akár csak közepesen erős kapcsolatot sem a gazdasági teljesítménnyel, sem sok más, országos intellektuális kapacitást mérő mutatóval. A komptenciatesztek azt mutatják jelenleg be, hogy a diákok mennyire tudnak kompetenciateszteket írni. A mérésben nem vesz részt minden egyes megfelelő korú diák, ez pedig torzíthat a kapott adatokon. Az Egyesült Királyságban például közel kétszeres volt a hibahatár az OECD által jelentetthez képest a PISA-rangsorokon – ez rossz jel ott, ahol a presztízsrangsorban néhány ponttal több helyet is lehet ugrani.
Kína és Argentína például lehetőséget kapott rá, hogy kizárólag a legnagyobb városaiból vehessen mintát a diákokból, ezzel szélsőségesen torzítva a későbbi adatokat a saját javukra. Az iskolák között is szívesen válogatnak, Malajziában a 2015-ös mérés során tízszeres arányban kerültek a tesztírók közé elit bentlakásos iskolák tanulói. A kiválasztási folyamat nagyobb része véletlenszerű, az adott országok minisztériumai azonban képesek a háttérben annyira belenyúlni, hogy a minta harmadát kézzel válasszák ki. És míg az ázsiai országok számára presztízs a tudományos ranglista élbolyában lenni, egy 2015-ös kínai felmérés szerint csupán az emberek 6.2%-a rendelkezik alapvető tudományos ismeretekkel.
Finnország és Észtország, két élbolybeli állam az élbolyba tartozik azokban a kérdésekben is, ahol a diákokat az iskolai jókedvükről és stresszről kérdezik. Számos távol-keleti országban ezzel szemben a jó pontszámok mellett egy represszív, a diákokat idegessé tevő iskolarendszer képe bontakozik ki.
Összehasonlítás
A kérdések nem feltétlenül jelentik ugyanazt minden országban. Egy-egy probléma más megközelítést eredményezhet országonként. Svend Kreiner kutatást is végzett ennek ügyében, és meggyőző bizonyítékokat talált, hogy az egyes kérdések radikálisan eltérően viselkednek különböző országokban. A mexikói 2006-os kérdéssorban például közel kétszáz elemet hibásan fordítottak le, ahogy azt egy kutatás megállapította.
Hasonlóan a pontszámokkal való megszállottsághoz, nem elképzelhetetlen, hogy egyre több helyen kezdjék el a tanárokat a diákjaik pontszáma alapján értékelni. A karrierpályákat innentől lényegében a kompetenciaméréseket tervező és lefolytató nemzetközi szervezetek és magánvállalatok irányíthatnák, még ha nem is egyéni szinten és közvetlenül.
Tisztaság
Az OECD több magáncéggel is partnerségi együttműködést kötött a tesztelési folyamat valamely részében. Ezek a cégek sokat nyerhetnek egy alacsony pontszámtól megriadó országon, ahol pontszerzésre alkalmas módszereket adhatnak el. Több ilyen cég is szolgál „coaching” programokkal, amik segíthetnek a tanároknak és iskoláknak, hogy a diákjaik jobb pontszámokat érjenek el.
Hogy lehetne megjavítani?
Ha nem is lehet őket megjavítani, sok problémát orvosolhatna néhány lépés megtétele. 2014-ben számos oktatási szakértő nyílt levélben fordult a PISA-mérésért felelős Dr. Andreas Schleicherhez. Ebben megfogalmazták a következő kéréseket:
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!