Kartellezés gyanúja miatt nyomoznak egy 280 millió forintos érdi óvoda-közbeszerzés ügyében
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
Hibás tervezés, rossz menedzsment, a gyenge építőanyagok miatt rossz minőség, a vízhiány miatt pedig kétes jövő: a nemrég megnyílt, új panamai csatorna szinte biztosan nem lesz olyan sikeres, mint elődje.
Kevés hajózási csatorna játszott akkora szerepet a globális kereskedelemben, mint a panamai: a 77 kilométer hosszú, két zsiliprendszerből és egy mesterséges tóból álló építmény a Csendes- és az Atlanti-óceán közt biztosít átjárást, és a mai napig a 20. századi modern mérnöki tudomány egyik mesterműveként tartják számon.
Az Egyesült Államok által épített és 1914-ben átadott csatorna a mai napig említésre méltó hiba vagy fennakadás nélkül üzemel; fontosságát jól jelzi, hogy évtizedekig a csatorna zsilipeinek a mérete határozta meg a hajók kereskedelmi használhatóságát – a Panamax standard csak az 1960-es évektől, a szupertankerek és a konténerszállítók megjelenésével, Kína illetve az új kereskedelmi hajózási útvonalak felértékelődésével szorult háttérbe.
És bár az utóbbi években a csatorna sosem látott forgalmat bonyolít – körülbelül 13 ezer hajó kel át a csatornán évente – régóta napirenden van egy új, a réginél számottevően szélesebb, mélyebb és nagyobb zsiliptávolsággal rendelkező csatorna megépítése, mely a Panamax standardhoz képest körülbelül másfélszer nagyobb, és több, mint kétszer annyi árut szállító hajók átkelését is lehetővé teszi.
Egyik elvárásnak sem tesz maradéktalanul eleget
A 2007-ben elkezdődött bővítési munkálatok két év késéssel, június végén értek véget. A projekt kivitelezése közben azonban annyira súlyos minőségi és biztonsági problémák merültek fel, hogy az új csatorna jövője kétséges – írja tényfeltáró riportjában a The New York Times.
Ahhoz hogy sikeres legyen, a csatornának alapvetően három dologra van szüksége: elég vízre, jó minőségű betonra, és a nagyobb hajók átkelését lehetővé tevő zsilipekre. Több tucat alvállalkozóval, munkással, szakértővel és diplomatával készült interjú alapján, valamint a nyilvános és bizalmas iratok megtekintése után kijelenthető, hogy az új csatorna egyik elvárásnak sem tesz maradéktalanul eleget, állapítja meg a napilap.
Minden a versenytárgyaláson kezdődött: a kivitelezést a nemzetközi színtéren bejáratott, kellő referenciákkal rendelkező kivitelezők helyett egy ismeretlen, négy cégből álló konzorcium, a Grupo Unidos por el Canal nyerte meg, a többi ajánlathoz képest látványosan alacsony, 3,1 milliárd dolláros ajánlattal.
Sokkal kevesebb pénz betonra
A nyertes konzorcium állt a leggyengébb lábakon gazdaságilag: a konzorciumot vezető spanyol Sacyr Vallehermoso amerikai diplomaták szerint gyakorlatilag a csőd szélén billegett. A konzorciumban továbbá a panamai csatorna ügyvezetője, Alberto Alemán Zubieta családja által birtokolt cég, a Constructora Urbana, valamint egy olasz és egy belga cég, az Impregilo és a Jan De Nul vett részt.
A nyertes konzorcium 71 százalékkal kevesebb pénzt szánt betonra, és 25 százalékkal kevesebb öszegből oldotta meg a vasalást, mint a második legolcsóbb ajánlattevő. A több milliárd dollárral alacsonyabb ár a technikai szempontból rendkívül összetett megaprojekt kivitelezését eleve megkérdőjelezi, mivel nem hagy teret kivitelezési hibáknak vagy kevéssé hatékony megoldásoknak. Ez egy nagyon veszélyes helyzet – írta egy bizalmas jelentésben a konzorcium biztosítója, a Hill International.
Csakhamar kiderült, hogy a konzorciumban részt vevő cégek közötti viszony sem felhőtlen: a négy partner négy, gyökeresen különböző munkakultúrát és menedzsment-filozófiát hozott, így egyes, név nélkül nyilatkozó tisztségviselők szerint a viszony leginkább háborúra, vagy kényszerházasságra hasonlított.
Elfelejteni az angolszász menedzsmentet!
A belga cég egy menedzsere szerint azt az utasítást kapták, hogy felejtsék el az angolszász menedzsmentet, mivel az túlságosan szigorú és strukturált a konzorciumban uralkodó állapotokhoz képest.
A költségek eloszlása is heves vitákat szült: ugyanis nem lett világosan lerögzítve, hogy ki, mit csinál, és mennyiért. „Nehéz rugalmasnak lenni akkor, amikor a költségvetés ezt nem teszi lehetővé, és mikor tudod, hogy a projekt kivitelezése biztosan nem a tervek szerint fog alakulni” – nyilatkozott egy, az építés során jelen levő szervezeti antropológus.
A vontatóhajók kapitányai szerint nem fog menni
„Ez szerintünk nem fog menni. Káosz lesz, és azt hiszem, katasztrófa is bekövetkezhet” – nyilatkozott a vontatóhajó-kapitányok szakszervezetének az elnöke, aki maga 20 éve vezet vontatóhajókat a csatornán. A szakszervezeti elnök főként amiatt aggódik, hogy az új csatornán már nem mozdonyokkal, hanem vontatóhajók segítségével manővereznék a korábbinál akár háromszor nagyobb, akár három focipálya területű, 13 ezer konténert szállító teherhajókat.
Mindez azért veszélyes, mert a zsilipek közötti távolság 1400 láb, a csatorna szélessége pedig 180 láb. A nagy konténerszállító hajók 1200 láb hosszúak, szélességük pedig 160 láb. A konténerszállítókat manőverező vontatóhajók közel 100 láb hosszúak.
„Számolják ki, hogy ez mit jelent” – így a kapitányok, akik amiatt aggódnak, hogy szinte egyáltalán nem marad terük manőverezni, ha valami baj történik. Márpedig a magasra tornyosuló konténerek vitorlaként működnek majd, a zsiliprendszerben a sós és az édesvíz találkozásakor pedig örvényekre kell számítani.
Csak tökéletes, szélmentes időben lehet majd átkelni
„Képzelj el 120 ezer tonnát, amint jön feléd. Eltapos” – így Manuel Ceballos Loaiza, az egyik kapitány. Egyébként az új csatorna megvalósíthatósági tanulmánya is jóval nagyobb, 1700 lábnyi zsiliptávolságokat ír elő, a szélesség is 200 láb kellene legyen. Egy, külső szakértők által elkészített szimuláció szerint a neo-Panamax hajók csak tökéletes, szélmentes időjárás esetén tudnak majd átkelni a csatornán.
Nem mellékesen kiderült az is, hogy az új csatorna számára megvásárolt, spanyol építésű vontatóhajók is instabilak, azokkal leginkább hátrálva lehet közlekedni. Csakhogy a szűk csatornában nem lehet tattal előre vontatni – a kevés hely miatt mint tűbe cérnát fűzni, akkora precizitást igényel a vontatóhajókkal a nagy teherszállítókat helyben tartani.
De ez még mindig csak egy kis része az új csatorna körüli problématömegnek. A legnagyobb aggodalmat a beton minősége váltja ki. Nem is olyan egyszerű olyan betont kikeverni, mely 100 évig ellenáll a sós víz korrozív hatásának – ehhez a cement, víz, és adalékanyag (homok és kavics) gondosan kimért keveréke szükséges.
Két fontos szakértő is távozott a beton miatt
A munkálatok során a Csendes-óceán felőli részről érkezett az adalékanyag, mely azonban beton készítésére nem különösebben alkalmas. „A beton óriási probléma volt” – nyilatkozott a versenytárgyalás egyik nagy vesztesének, a Bechtelnek a képviselője. „Rájöttünk, hogy a helyszínen rendelkezésre álló aggregátum nem elég erős, éppen ezért importálni terveztük az adalékanyagokat. Drága, de szükséges lépés” – így Paul Gibbs.
A konzorcium két fontos figurája is a betonnal kapcsolatos problémák miatt mondott le. Az egyik Anthony de Vos, a belga építőcég, a Jan De Nul geológusa. Búcsú e-mailjében azt írta, örül, hogy megszabadult a menedzserek diktatórikus módszereitől, és „számos téves döntésről” beszélt a betonnal kapcsolatosan. „Kár a Jan De Nul számára hogy ennyire kilátástalan helyzetbe kerültünk, de a kárt már nem lehet helyrehozni” – írta a geológus.
Johnson Spratt, aki az atlanti oldalon felelt a földmunkákért, részben szintén a beton miatti aggodalmai miatt mondott fel. Amikor a The New York Times részletek felől érdeklődött, csak annyit mondott: „olcsó húsnak híg a leve”.
El sem készült, máris ereszt
A szakemberek nem ok nélkül aggódtak: még el sem készült a csatorna, a 100 évre tervezett építmény egyik, Csendes-óceán felőli zsilipje máris megadta magát. A zsilip teljes szélességében húzódó repedéseket kétféleképpen lehetett kijavítani – teljes egészében lebontani, majd újraönteni a zsilipet, vagy pedig acélrudakkal megerősíteni.
Bár az építkezésen dolgozó, név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint az első megoldás lett volna a megfelelő, idő- és pénzhiány miatt mégis a megerősítést választották. Nem tudni, hogy ha az egyik kamrába beszivároghatott a víz, akkor mi a garancia arra, hogy a többi zsilip vízzáró képessége jobb? Egyébként az Atlanti-óceán felőli oldalon is volt már azóta egy kisebb szivárgás – jegyzi meg a The New York Times.
Ráadásul víz sincs
A csatorna helyzetét tovább súlyosbítja a krónikus vízhiány, ami miatt a Gatun mesterséges tó vízszintje egyre alacsonyabb. Tavaly az esőzések vízhozama 36 százalékkal kevesebb volt az átlagnál, emiatt a neo-Panamax hajók végül nem szállíthattak többi árut, mint a korábbi, Pamanax standard szerint épült teherszállítók.
Amikor az új csatorna megnyílik, akkor a Gatun tóból az eddigihez képest közel kétszer annyi víze lesz szükség a működtetéséhez. Nagy kérdés, hogy a globális felmelegedés, valamint a panamai lakosság egyre emelkedő vízfogyasztása mellett honnan lesz a csatornák működtetéséhez elegendő vízforrás.
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!
Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNégymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
Telex: Mostantól akár hatszor annyi idő alatt adja ki az állam a közérdekű adatokat Mostantól 15 nap helyett újra 45 napjuk,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!