Egyéb

Azt se tudták, hogy ez a dolguk – ezért használja inkább a Kimittudot

Újságírónk pár éve azt tesztelte, vajon mennyire simán működik az a törvényben biztosított lehetőség, hogy szóban is lehet közérdekű adatot igényelni. Most felidézi barangolásait a bürokrácia útvesztőiben, majd azt javasolja az érdeklődő, ámde türelmüket és kitartásukat próbára tenni kevésbé óhajtó állampolgároknak, hogy inkább használják egyszerűen a Kimittudot.

Menjen föl az Átlátszó.hu-ra, és ott be tud adni közérdekű adatigénylést – ezzel hárították munkatársunk kérését a Magyar Nemzeti Banknál (MNB) és a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB) is, amikor személyesen, szóban próbált meg közérdekű adatigényléseket beadni néhány évvel ezelőtt.

2012-13 során három olyan fontos, közérdekű adatokat kezelő intézményben járt tudósítónk, amelyek egyike sem tette ki honlapjára akkor az ilyen adatok megismerésével kapcsolatos eljárásrendet. A közérdekű adatokkal is foglalkozó, címe szerint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény szerint ugyanis nemcsak a leggyakrabban használt emailes vagy postai adatkérésre van lehetősége bárkinek, hanem szóban is be lehet terjeszteni az ilyen adatok megismerésével kapcsolatos kérelmet.

A közérdekű adatok, azaz – egyszerűen fogalmazva – az állami szervek vagy állami tulajdonú intézményeknél lévő mindenféle irat és információ állampolgári megismeréséhez fűződő jog gyakorlását mi az Átlátszónál annyira fontosnak tartjuk, hogy egy az adatok igénylését nagyban megkönnyítő, bárki számára ingyenes portált tartunk fent a Kimittud.org webcímen.

Ki tudja, hogy mit kell ilyenkor csinálni?

Hogy mennyire könnyíti meg az adatigénylést a Kimittud? Tudósítónk azt tapasztalta, hogy a pofonegyszerűnek elképzelt, személyesen elmondott adatigénylő kérdések szóban történő beadásáért a valóságban nemegyszer szinte közelharcot kellett vívnia az állami intézmények személyzetével. A Kimittud például annyiban biztosan jobb, hogy nem hívja fel egy munkatársát azzal, hogy „ki tudja, hogy mit kell ilyenkor csinálni?” – amint az a Magyar Fejlesztési Bankban munkatársunk füle hallatára történt.

A hétköznapi látogatók számára hozzáférhető terekben nem sikerült olyan ottani dolgozót találnunk, aki segíteni tudott volna a kérésünkkel kapcsolatban – a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) recepciósa, az MNB látogatóközpontjának segítője sem hallott még soha közérdekű adatokról sem. A legtöbb helyen háromnegyed-egy órás procedúrába került, amíg riporterünk állhatatossága meghozta gyümölcsét és a front office dolgozók, majd jellemzően egy-egy odahívott vezető meggyőzése után beadhatta a kérelmet.

Az MFB-ben, ahol először jártunk, az ügyféliroda vezetője ismerte ugyan a közérdekű adat fogalmát, de nem hitte el, hogy a törvény szerint lehet ilyet szóban is benyújtani. A törvény átolvasása és bő fél órás telefonálgatás után a kérelmet felvették.

Használja inkább a Kimittudot

A (még Simor András vezette) MNB-ben – ahol a korábbi tapasztalatok alapján mi javasoltuk az értetlenkedő látogatósegítőnek, hogy telefonon beszéljen valakivel – találkoztunk a legjobbnak tűnő kérelemrögzítési módszerrel. A kérelemről ugyanis jegyzőkönyvet vettek fel, ezt egyrészt a bank iktatni tudta, míg riporterünk az MNB két alkalmazottja által aláírt, neki járó példányával elégedetten távozott. Ehhez azonban meg kellett győznie a bank helyettes kommunikációs vezetőjét, hogy kifejezetten szóban szeretne igénylést benyújtani – ő pedig ekkor ajánlotta tudósítónk figyelmébe az Átlátszó saját Kimittud elnevezésű igénylésgenerátorát (a Kimittudot a jegybankon kívül még az MFB-ben, második adatkérésünkkor javasolták).

Azt se tudták, hogy ez a dolguk
Munkatársunk szóbeli adatigénylős kísérletezése során betért olyan helyre is, amiről világosan lehetett tudni, hogy ott fogadnak szóban benyújtott igényléseket. Nevesen: kísérletünk idejében a Miniszterelnökségnek benyújtott adatigényléseket a kormányzati honlap szerint fogadó Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium társadalmi kapcsolatokért felelős osztályán. Apró szépséghiba volt, hogy erről az ügyfélszolgálatos munkatárs nem tudott; hogy higgyen nekünk, lépésről lépésre segítettük navigálni a kormany.hu-n, amíg megtalálta az idevágó információt.

Az NGM-ben szintén cirka háromnegyed órába került az adatigénylés beadása, ám ekkor – az állami intézmények adatigénylési dinamikájának jó ismerőjeként – már praktikus tanácsokkal is tudtuk segíteni az egyébként rendkívül kedves ügyfélszolgálatos hölgyet.

A kísérlet epilógusaként az MFB-t és a Nemzetgazdasági Minisztériumot is meglátogattuk még egyszer, hogy lássuk, változott-e valamit a gyakorlat: ekkor a folyamat már sokkal gyorsabban és gördülékenyebben haladt, mindkét helyen szűk negyedóra alatt végeztünk.

Noha a tapasztalt fejlődés kétségtelen, az érdeklődő, ámde türelmüket és kitartásukat próbára tenni kevésbé óhajtó állampolgároknak, munkatársunk mégis azt javasolja, hogy inkább használják egyszerűen a Kimittudot.

Sarkadi Nagy Márton

A cikkben szereplő adatigénylési kísérletekre 2012-13-ban, az előző kormányzati ciklus idejében került sor. Azóta több érintett intézmény vezetőváltozáson esett át, és a közérdekű adatok megismerésének módja is változhatott. Ma a kormany.hu honlapon részletesen olvasható a legtöbb minisztérium oldalán, hogy hol és mikor fogadják a személyes, szóbeli megkereséseket. Munkatársunk bízik abban, hogy a korábbi, döcögős ügymenet már nem jellemző, de személyesen erről nem szeretne meggyőződni: többet szóbeli adatigényléssel inkább már nem kísérletezik.

Képünkön Mong Attila főszerkesztőhelyettesünk látható, aki szóbeli adatigénylésekkel ugyan nem próbálkozott, de tanulságos videóban mutatja be a Kimittud működését.

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42