A NER-elit áll a tóparti természetromboló beruházások többsége mögött
Közel 13 hektár füves, nádas területet fognak betonnal és térkővel befedni, ha megvalósul a Fertő tó partján tervezett hotel, apartmanház...
A lakástörvény módosítását célzó törvényjavaslat gyakorlatilag a szociális alapú lakásbérlés végét jelentheti. A törvény módosításával ugyanis az alig egy-két éve önkormányzati bérlakásban élők is igen kedvezményes áron vásárolhatnák meg az általuk bérelt ingatlant, anélkül, hogy az önkormányzatoknak lenne beleszólása. 2019-es adatok szerint több mint százezer lakás, közel ezermilliárdos vagyon lehet érintett. Megkérdeztük a legnagyobb ingatlanvagyonnal rendelkező önkormányzatokat, hogy pontosan mekkora összeg forog kockán.
Korábbi hírek szerint eredetileg elsősorban az I. kerületi lakosokat érintette volna az a törvénymódosítás, amely szerint kedvezményes áron vehetik meg az önkormányzattól műemléki védettség alatt álló lakást bérlők az ingatlant. A törvényjavaslatot május 11-én késő este nyújtotta be Böröcz László fideszes országgyűlési képviselő.
A tervezet szerint a lakás megvásárlására minden olyan bérlő jogosult lehet, aki legalább 2020. december 31. óta lakik állami vagy önkormányzati tulajdonú lakásban – vagyis akár fél éves bérleti szerződés is elegendő lehet ahhoz, hogy valaki vásárlási szándékkal álljon elő. A bérlők a forgalmi érték 15–30%-áért vásárolhatják meg a lakást, a pontos ár attól függ, hogy milyen régóta lakik valaki az ingatlanban.
Ha viszont valaki úgy dönt, hogy egy összegben fizeti ki a vételárat, akkor mindössze 70%-os árral kell számolnia, így aki elég régóta lakik az adott ingatlanban, akár 10,5%-os áron is megszerezheti azt.
Konkrét példával illusztrálva: a 24. hu számolta ki, hogy a főváros egyik legdrágább kerületében egy 50 millió forint forgalmi értékű lakást akár 5,25 millióért is megvásárolhat az a bérlő, aki legalább 15 éve lakik az ingatlanban. Eladási tilalom hiányában azonban a lakásokat akár már a megvásárlást követően piaci áron lehetne értékesíteni.
Azokat a lakásokat azonban nem lehetne megvásárolni, amelyek átalakításra, felújításra vagy bontásra kijelölt épületben vannak, de többek között a szociális alapon történő bérbeadás céljából épített lakásokra, a vállalati és szolgálati ingatlanokra sem vonatkozna a vételi jog.
A fővárosi aljegyző havi 52 ezer forintért bérel tetőtéri lakást a Budavári Önkormányzattól
Bárdonné dr. Benda Mónika 2015-ben kért és kapott szolgálati bérlakást az I. kerületben. A piaci ár három-négyszerese az aljegyző által fizetett bérleti díjnak.
A javaslat benyújtását Böröcz azzal indokolta, hogy szem előtt tartják, hogy a „magyar állampolgárok, családok minél szélesebb körben szerezhessenek lakástulajdont”, az új szabály ugyanis megteremti a lehetőséget arra, hogy „azok is saját tulajdonú lakáshoz juthassanak, akiknek arra egyébként nem lenne lehetőségük”.
Az Országgyűlés gazdasági bizottsága május 17-én úgy döntött, hogy parlamenti vitára bocsátható a javaslat.
A KSH 2019-es adatai alapján nagyjából 105 ezer ingatlan van az önkormányzat tulajdonában, a teljes lakásállomány (4,5 millió) csupán 2,6%-a. Nyugat-Európában ez az arány jóval magasabb, általában az ingatlanállomány negyede-ötöde közcélú üzemeltetésben van.
A magyar fővárosnál alig nagyobb Bécsben például 220 ezer lakás van a város tulajdonában, míg itthon ez a szám csupán 38 ezerre tehető.
További probléma, hogy a lakások száma folyamatosan csökken: a 2000-es évek elején például még több mint 176 ezer volt az önkormányzat ingatlanvagyona. Sok esetben pedig már így is többszörös a túljelentkezés: az önkormányzati lakások alacsony száma miatt, és mert bérlakások főleg a fővárosban, illetve a népesebb megyeszékhelyeken vannak, egyes helyeken akár évekig tartó várakozás is előfordulhat.
Az önkormányzati lakásállománnyal nemrég mi is részletesen foglalkoztunk cikkeinkben. Először a fővárosi lakáshelyzetet vizsgáltuk meg 2020. első féléves adatai alapján, és azt találtuk, hogy minden 10. ingatlan kihasználatlanul áll a kerületekben:
Az önkormányzati lakások közel tíz százaléka üresen áll a fővárosban, a legtöbb a 8. kerületben
Magyarországon egyre súlyosabb problémát jelent a lakhatási válság, felmérések szerint jelenleg körülbelül 2 millió ember él lakhatási szegénységben, ezzel egy időben ugyanakkor az önkormányzati lakások 9,7%-a kihasználatlan. Megnéztük, hogyan változott az elmúlt évek során az önkormányzati lakásállomány a fővárosban, és hogyan gazdálkodnak a kerületek a lakásaikkal.
Budapesttől távolodva sem sokkal jobb a helyzet, sőt: a megyeszékhelyeken az ingatlanok több mint 11%-a áll üresen:
Az önkormányzati lakások több mint 11 százaléka a megyeszékhelyeken is kihasználatlan
A lakhatási válság kapcsán legtöbbször a fővárosi lakáshelyzet kerül szóba, pedig a vidéki városokban is előfordul, hogy éveket kell várni egy-egy önkormányzati ingatlanra. Ezúttal a megyeszékhelyek önkormányzati lakásállományát vizsgáltuk meg, a kapott adatokból pedig kiderült, hogy egyáltalán nem jobb a helyzet, mint Budapesten, sőt: az üresen álló ingatlanok száma a megyeszékhelyeken is meghaladja a 3400-at.
A lakásállomány csökkenése ellenére az önkormányzatok jelentős bevételre tehetnek szert a bérlakásokból. A tavalyi évben például a lakbérből befolyt összeg meghaladta a 20,3 milliárdot. A korábbi évek során ennek összege jóval alacsonyabb, 17-18 milliárd körül volt, a teljes bérbevétel azonban a 40 milliárdot is meghaladta.
A KSH adatai szerint a 105 174 ingatlanból 2019-ben 84 237-et adtak ki az önkormányzatok (ennek nagyjából felét, 45 ezret szociális alapon), azaz a teljes lakásállomány 80%-a van jelenleg is hasznosítás alatt. A lakások átlagos alapterülete 49,3 m².
A mostani lakásárakkal számolva valószínűsíthető, hogy a jelenleg kiadott lakások nagy részét értékesíthetik. 2019-ben az eladási ár 172,9 ezer forint volt négyzetméterenként, a forgalmi érték 221,5 ezer volt. Összehasonlításképp: ugyanezen értékek tíz éve, 2009-ben 77,5 ezerre és 156,4 ezerre voltak tehetők.
Mindez azt jelenti, hogy 2019-es átlagáron számolva akár több ezermilliárdos közvagyon töredékáron történő kiárusítását tenné lehetővé a törvényjavaslat.
Ez átlagos méretű, átlag forgalmi értékkel számolt lakásokkal számolva egészen pontosan 919,8 milliárd forintot jelent. Ha ezeket a lakásokat 30%-os eladási áron értékesítenék, akkor 275 milliárd forintra tennének szert, ha az elérhető legalacsonyabb, 10,5%-os áron kellene megválniuk az önkormányzatoknak a tulajdonuktól, akkor csupán 96,5 milliárd kerülne vissza a települések kasszájába. Vagyis több százmilliárdos veszteségről beszélhetünk.
Az önkormányzati lakásállomány nagy része (4,5%) a fővárosban, illetve a nagyobb vidéki városokban, megyeszékhelyeken található. A 13. és a 8. kerület mellett leginkább Miskolc és Győr lehet érintett, több mint 4 ezer önkormányzat lakással.
E-mailben megkerestük a legnagyobb ingatlanvagyonnal rendelkező önkormányzatokat, hogy arról érdeklődjünk: átlagosan mennyiért kelnek el az önkormányzati lakások, és összesen mekkora vagyon foroghat kockán, amennyiben Böröcz javaslatának megfelelően módosítják a lakástörvényt.
A leginkább érintett, közel 5800 lakást birtokló 13. kerület arról tájékoztatott bennünket, hogy az árak a lakás állapotától függően 500 ezer – 1 millió forint között mozognak négyzetméterenként, azonban nem rendelkeznek a lakásállományra vonatkozó értékbecsléssel. Hozzátették azt is, hogy a lakások átlagos mérete 40-50 m², így számításaink szerint nagyjából 250 ezer négyzetméternyi terület lehet érintett.
A teljes XIII. kerületi bérlakásállomány értéke pedig 170 milliárd forint körül lehet, a vagyonvesztés meghaladhatja akár a 100 milliárdot is.
A 8. kerületben is hasonló a helyzet. Pikó András, Józsefváros polgármestere a Mércén írt arról, hogy a kerület jelenleg a forgalmi érték 85%-áért adja el a bérlőknek az önkormányzati lakásokat, ezt változtatná 15% körüli értékre a mostani törvényjavaslat, ami 25 milliárdos vagyonvesztést jelent. Az önkormányzati lakások átlagosan 450 és 700 ezer forint közti négyzetméteráron kelnek el, 600 ezer forintos átlagárral ez Józsefváros esetében 90 milliárdos vagyonelem – mondta el a polgármester a 24. hu-nak.
Niedermüller Péter, Erzsébetváros polgármestere válaszában kifejtette, hogy az első áttekintések után az értékesítésekkel érintett lakások száma 1875-re tehető, melyek alapterülete összesen 92.000 m². A kerületben piaci alapon értékesített ingatlanok forgalmi árával számolva az elidegenítéssel érintett lakásállomány értéke körülbelül 79 milliárd forintot tesz ki. A veszteség több mint 50 milliárd lehet.
A 9. kerületi önkormányzat arról tájékoztatott bennünket, hogy pontos összeget sajnos nem tudnak mondani, mivel nagyon nagy különbségek vannak a lakások állapotai között. Azonban előreláthatóan a 3 ezer lakásukból 700-at érinthet a javaslat. Jelenleg egyébként a kerületben a lakások értékesítésével kapcsolatban fontos kritérium, hogy csak azok a bérlők vásárolhatnak ingatlant, akik minimum 10 éve laknak az adott helyen.
A megyeszékhelyek közül Miskolc rendelkezik a legtöbb önkormányzati ingatlannal: tőlük azt a választ kaptuk, hogy az eladási árat jelentősen befolyásolja az elhelyezkedés, a műszaki állapot és az épület felújítottsági szintje, de átlagosan 200.000–220.000 forint körül mozog a négyzetméterár. A jelenleg bérbeadott lakások értéke 35 milliárdra tehető. Mindez azt jelenti, hogy akár 30 milliárdos vagyont is veszíthetne az önkormányzat.
Megkérdeztük a győri önkormányzatot is az ingatlanvagyonról és annak értékéről, de meglehetősen szűkszavú választ kaptunk. Levelükben arról tájékoztattak, hogy „a 2020. és 2021. évben nem került sor önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan értékesítésére”.
A debreceni polgármesteri hivatal sajtóosztálya érdeklődésünkre közölte, hogy 2016-ban a város vezetése úgy döntött, hogy leállítja a tömeges értékesítéseket, azóta csak meghatározott feltételekkel, egyedi döntés alapján értékesítik az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanokat. Megtudtuk azt is, hogy az utolsó lakáseladásra 2020. február 12-én került sor, a négyzetméterár ekkor 335,8 ezer forint volt. A lakásállomány kalkulált forgalmi értéke több mint 30 milliárd forintra rúg.
Bár az önkormányzati lakások eladási ára általában alacsonyabb, mint a piaci alapon értékesített ingatlanoké, érdemes egy pillantást vetni arra is, hogyan alakulnak a piaci alapon értékesített ingatlanok négyzetméterárai a fővárosi kerületekben, illetve a nagyobb vidéki városokban. A budapesti ingatlanok vásárlásakor kell leginkább a zsebünkbe nyúlnunk, itt 9 olyan kerületet is találunk, ahol négyzetméterenként 800 ezernél többet kell fizetni lakásvásárláskor. A fővárost Debrecen, Győr és Szombathely követi.
A fideszes törvényjavaslat ellen több szakmai szervezet is felemelte a hangját. „Ez a döntés visszafordíthatatlan károkat fog okozni az egyre mélyülő lakhatási válságban, mert ezzel megszűnik a megfizethető önkormányzati bérlakásállomány” – olvasható a 25 szervezet által aláírt tiltakozásban. A szakmai szervezetek többek között a már egyébként is súlyos problémákat okozó lakhatási válság elmélyülésétől, illetve a lakásmaffia újraéledésétől tartanak.
Hasonlóan látják a helyzetet az ellenzéki polgármesterek is. A törvényjavaslat benyújtását követően sorra jelentek meg a polgármesterek Facebook-bejegyzései, amelyekben egyöntetűen elítélik a lakásvagyon kiárusítását. Pikó András 8. kerületi polgármester az elmúlt évtized legkárosabb lakáspolitikai döntéséről ír.
A legnagyobb ingatlanvagyonnal rendelkező, az elmúlt 20 évben összesen 632 lakást építő 13. kerületet vezető MSZP-s Tóth József úgy fogalmazott, hogy „a »csókosok« lakáshoz jutása érdekében feláldozzák az egész önkormányzati bérlakásszektort”, a törvény elfogadása pedig az önkormányzati bérlakásszektor megszűnéséhez vezethet. Karácsony Gergely főpolgármester egyenesen arról beszélt, hogy az ellenzéki polgármesterekkel közösen minden törvényes módon igyekeznek fellépni a törvényjavaslat ellen.
De kormánypárti politikusok is kifejezték ellenérzésüket a Böröcz nevével fémjelzett törvényjavaslattal kapcsolatban. Kovács Péter, a XVI. kerület fideszes polgármestere például nemes egyszerűséggel így fogalmazott nyílt levelében: „Javaslatod, megítélésem szerint marhaság!” Székesfehérvár fideszes polgármestere, Cser-Palkovics András ennél visszafogottabban szavakat használt, ám azt ő is leszögezte, hogy a lakástörvény jelenlegi formájában benyújtott módosítása nem jó. Facebook-bejegyzésében továbbá arról írt, hogy a határozatlan időre kötött szerződések esetében a javaslat megfontolandó lehet.
Szopkó Zita
Címlapkép: A Kartács utca 14. szám alatti újépítésű, 23 lakásos önkormányzati bérház átadása a XIII. kerületben 2018-ban (forrás: XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt.)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásKözel 13 hektár füves, nádas területet fognak betonnal és térkővel befedni, ha megvalósul a Fertő tó partján tervezett hotel, apartmanház...
Bár Palkovics László korábban azt mondta, semmiféle ideológiai oktatás nem lesz az egyetemen, ennek ellentmond, hogy a Kínai Kommunista Párt...
A közfigyelem főként az egyetemek miatt létrehozott alapítványokra irányult az elmúlt hónapokban, de közben külföldi ingatlanokat birtokló állami cégeket is...
A létesítményt a kerületi lakosok „csillapíthatatlan” korcsolyázási vágya hívta életre Mátyásföldön, a kertvárosban élők szerint azonban a Sportországi Cápák jégkorongcsapat...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!