A Szabadics Építőipari Zrt. a becsült 2,2 milliárd forint helyett 3,2 milliárd forintért végezheti el a Balatonba folyó patakok kotrását, és a vízépítési műtárgyak felújítását. Az árban benne van a Kis-Balaton nagyműtárgyainak a rekonstrukciója is. A munkát a Balaton állapotának megőrzése érdekében végzik, a cél hogy kevesebb hordalék jusson a tóba, az érintett patakoknál a kotrás során nádírtásra lehet számítani.
A közbeszerzést az Országos Vízügyi Főigazgatóság írta ki, a beruházás a „Preventív intézkedések a Balatont érintő vízminőségi problémák hosszútávon fenntartható kezelésére” elnevezésű európai uniós projekthez tartozik. A vízfolyások rehabilitációjára azért van szükség, mert a Balaton északi partján, a Balaton-felvidékről a tó felé igyekvő vízfolyások nagy mennyiségű lebegtetett és görgetett hordalékot szállítanak, amelyek a torkolati szakaszok lassú feltöltődéséhez vezetnek.
A munkát három részre osztották, mindegyiket a Szabadics Zrt. nyerte el, bár a nyílt eljárásra több ajánlat is érkezett. Mindhárom tétel esetében az eredetileg becsült összegnél drágábban végzi el a munkát a cég.
Az első, a Lesence rendszer fejlesztése az adófizetőknek nettó 1 milliárd helyett 1,66 milliárd forintba fog kerülni.
A Lesence-patakon kívül más Balatonba torkolló vízfolyásokat is rehabilitálnak, ami a különböző vízépítési műtárgyak felújítását, és vízhozammérő monitoring állomások létrehozását jelenti. A Lesence-patakon duzzasztókat építenek, és kotrást is végeznek, ami a dokumentáció szerint növényzetírtással fog járni.
„A nádas szűrőmezőben rehabilitációs célú vonalas és mozaikos, felületi kotrás elvégzése, a 88 800 m3 kotort anyagból szigetek kialakítása. Az iszapcsapdaként működő mély anyagárkokból hidromechanizációs iszapeltávolítás, melynek mennyisége 29 722 m3. A teljes kotort mennyiség 118 522 m3. (…) A szűrőmező területén, a beavatkozással érintett területeken szükséges a mozaikos növényzetirtás, kiszállítással és megsemmisítéssel” – áll a leírásban.
A Kis-Balaton nagyműtárgyainak rekonstrukciója 778 millióról 861 millióra ugrott.
Felújítják többek között a szabályozó zsilipet, a kezelőhidat, és egyéb vasbeton épületeket. A Kis-Balatonnak köszönhetjük, hogy a Balatonba alig jut hordalék, így megmarad a víz tisztasága.
A további kisvízfolyások műtárgyainak rekonstrukciója pedig 413 millió helyett 725 millióba fog kerülni.
A beruházással érintett patakoknál (pl.: Örvényesi-séd, Cinege patak) mederburkolat rekonstrukció, növényzet eltávolítás, illetve kotrás fog zajlani.
Szabadics Zoltán a BAHART igazgatóságának az elnöke
A Zrt. alelnöke Szabadics Zoltán, aki a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) igazgatóságának elnöke. A cég 2017-ben még csak 3,8 milliárd forintos forgalmat bonyolított le. A cégadatbázis szerint 2018-ban lódult meg a Zrt. szekere: 10,6 milliárd lett az éves bevételük, ami 2019-ben 25,7 milliárdra ugrott, az adózott eredményük 2019-ben már megközelítette az egymilliárd forintot.
De nem csak a cégnek megy jól: Szabadics Zoltán, a Szabadics Zrt. alelnöke nemrég Magyar Érdemrend tisztikeresztje kitüntetést kapott Áder János köztársasági elnök megbízásából Kásler Miklóstól, az emberi erőforrások miniszterétől.
Vannak cégek, amelyek az elmúlt időszakban sokat profitáltak állami közbeszerzésekből. Az egyik ilyen a Szabadics Építőipari Zrt., amely milliárdos megbízásokat kapott – gyakran konzorciumban jól ismert NER-vállalkozásokkal – olyan területeken is, amelyek korábban nem vágtak a cég profiljába. A Zrt. alelnöke az a Szabadics Zoltán, aki a Balatoni Hajózási Zrt.
Zsilák Szilvia
A cégadatokat azOpten Kft.szolgáltatta. Címlapkép: a Kis-Balaton egy részlete. Forrás: Google maps
A zánkai gyermektábor után a fonyódligeti létesítmény felújítását is Mészáros Lőrinc gyermekeinek cége végezheti. A beruházás érdekessége, hogy a kormány 2016-ban...
Ősszel hat, most pedig másfélmillió forintra büntették Badacsonytomaj önkormányzatát, miután egyes uniós projektek kapcsán nem folytattak le közbeszerzési eljárást. A...