budakalász

Gerendai Károly nagyon sajnáltatta magát a Lupa-tó parkolója miatt a közmeghallgatáson

Eddig engedély nélkül működött az a Lupa-tó melletti parkoló, mely megfelelő vízzáró réteg híján évekig veszélyeztette az alatta elterülő ivóvízbázist. Civil kezdeményezésre a hatóságok kötelezték Gerendai Károly cégét a környezetvédelmi előírásoknak megfelelő parkoló megépíttetésére. A helyiek november végén egy közmeghallgatáson tájékozódhattak és tehettek fel kérdéseket az építtetőnek, és a hatóságnak.

Tavaly nyáron jelentek meg az első hírek arról, hogy Lupa-tó melletti, a Lupa Strand Kft. működtetésében lévő, 350 férőhelyes parkoló nem felel meg a műszaki előírásoknak és ezzel veszélyezteti az alatta lévő ivóvízbázist.

A Zöld vagy zaj nevű civil szervezet fordult először a Főváros Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz, amely ezt követően lezáratta a parkolót és annak átépítésre kötelezte a Lupa Strand Kft-t. Csakhogy a murvával és aszfaltréteggel lefedett és kibővített létesítmény továbbra sem bizonyult vízzárónak. Ezért azt 2019 májusában hivatalosan újra bezáratta a hatóság, habár „saját felelősségére” továbbra is bárki használhatta.

A tavaly nyári állapotokról az Átlátszóban is beszámoltunk és videóriportban mutattuk meg, hogy a terület csupán murvás borítást, illetve gyenge minőségű aszfaltréteget kapott.

Engedély nélkül üzemel a Lupa-parkoló, 120 ezer ember ivóvizét veszélyeztetheti a környéken

Gerendai Károly cége 2016 nyarán nyitott strandot a budakalászi Lupa-tónál, ami mellett egy parkolót is kialakított a látogatóknak. A parkoló vízbázisvédelmi terület, mert a környékbeli települések 120 ezer lakója a közeli kutakból kapja az ivóvizet. Emiatt a parkolót vízzáróvá kéne tenni, hogy az autókból semmilyen szennyeződés ne juthasson a talajba.

A Budakalászért Védegylet és a 2011 Egyesület nevű civil szervezetek ezért független szakértőket is bevontak a véleményeztetésbe, s ennek nyomán újabb eljárás indult idén tavasszal. A kibővítendő, immár 1201 férőhelyes létesítmény megépítésére pedig a parkolóépítésében nagy tapasztalattal rendelkező Spark Holding Zrt. kapott megbízást Gerendai Károlytól.

Ezt a környezetvédelmi előírásoknak teljesen megfelelő, a felszín alatti ivóvízkincs biztonságát garantáló létesítményt kellett bemutatnia a beruházónak egy november végi közmeghallgatáson. Pontosabban kellett volna, ugyanis a parkoló műszaki paramétereiről inkább csak a meghallgatás végén, a jelenlévők kérdéseire válaszolva hangzott el néhány adat.

Gerendai Károly prezentációja főként azt a kálváriát mutatta be, amit a parkoló körüli botrány miatt neki és cégének el kellett szenvednie. Sok szó esett a kákán is csomót kereső civilekről, a valótlanságokat állító sajtóról és a már-már túlzott feltételeket támasztó hatóságokról. No és arról, hogy az új parkoló megépítése kb. 173 millió forintba fog kerülni, s a fenntartási és karbantartás költségeket is számolva Gerendai cége 110 millió forintot fog bukni az ügyleten.

Azt ugyan a cégvezető elismerte, hogy elmulasztotta a megfelelő engedélyeket időben beszerezni. De leginkább arra tette a hangsúlyt, hogy a Lupa-strandon és annak parkolójában végre kulturált körülmények jöttek létre, ezt azonban szerinte a helyiek és közvélemény nem értékeli eléggé.

Pedig a hatóságok inkább megengedőek voltak az engedélyeztetési eljárás során. A Star Park ugyanis 1201 férőhelyesre építi az új parkolót, ám azt csak szezonálisan, évente 115 napon át fogják használni. Emiatt, derült ki Petheő Attilának, a kivitelező cég képviselőjének a beszámolójából, éves átlagban csak napi 299 autó parkolásával kell számolni. A trükkösnek is nevezhető számítás nem véletlen: 300 autó fölött ugyanis a vonatkozó rendelet szerint környezeti hatásvizsgálatot kell lefolytatni. Erre most nem került sor, viszont – vélhetően a budakalászi civilek fellebbezésének hatására – az engedélyező hatóságok szigorú feltételeket szabtak az építtető számára.

Hogy pontosan miket, az kiderül a Pest Megyei Kormányhivatal december 16-án kiadott környezetvédelmi engedélyéből. Eszerint a Star Park-nak április 30-ig ütemtervet kell leadnia a parkoló kiemelt szegéllyel való ellátásáról, a makadám aszfaltréteg tömörítéséről. A munkálatokat június végéig kell befejezni. Ezt követően az aszfaltfelület vízzáróságát több ponton ellenőrizni fogja a hatóság, ahogy a szennyező anyagok kiszűrését biztosító olajfogó és a szűrőberendezés tisztántartását, a csapadékvizet ellenőrző monitoring kutak megfelelő működését is vizsgálni fogják. 

A civilek viszont, akik a Műszaki Egyetem Környezetvédelmi és Hidrogeológiai Tanszékétől is kértek szakvéleményt, úgy látják, nem kaptak minden kérdésre megfelelő választ. Nincsenek ugyanis megfelelő műszaki adatok az aszfalt tömörítésének vízzáróságára. A független szakértők véleményére támaszkodva állítják azt is, hogy a tisztított csapadékvizet sem lehetne a parkoló területen elszivárogtatni, ahogy most a tervekben szerepel, hanem el kéne vezetni onnan. Csak ez biztosítaná a fokozottan érzékeny vízbázis védelmét. 

De a környezetvédelmi szabályok betartatását vélhetően figyelemmel kíséri majd Budakalász új önkormányzata is. A képviselő-testület tagjainak többsége és maga Göbl Richárd polgármester ugyanis abból 2011 Egyesületből került október 13-án a város élére, mely a Lupa-strand parkolójának megfelelő működéséért korábban is rengeteget küzdött.

Bodnár Zsuzsa

Fotó: 2011 Egyesület/husztizenegy.hu

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Megosztás