Bezárás
Környezetpusztítás

Engedély nélkül üzemel a Lupa-parkoló, 120 ezer ember ivóvizét veszélyeztetheti a környéken

Gerendai Károly cége 2016 nyarán nyitott strandot a budakalászi Lupa-tónál, ami mellett egy parkolót is kialakított a látogatóknak. A parkoló vízbázisvédelmi terület, mert a környékbeli települések 120 ezer lakója a közeli kutakból kapja az ivóvizet. Emiatt a parkolót vízzáróvá kéne tenni, hogy az autókból semmilyen szennyeződés ne juthasson a talajba. Ez még mindig nem történt meg, de az idén már 1200 férőhelyesre nőtt parkoló ennek ellenére is működik, az üzemeltető szerint pedig a hatóságok és a vízbázist féltő civilek miatt késik a kivitelezés.

Támogasd a munkánkat pólóvásárlással!

A Lupa tónál sokáig tilosban fürdőztek a budapestiek, de aztán Gerendai Károly cége, a Lupa Strand Kft. kibérelte az egykori bányató partjának jelentős részét, és 2016-ban strandot nyitott rajta. Rögtön kettőt is: a tó egyik részén egy csicsásabbat a vastagabb, és egy másik részen egy egyszerűbbet a vékonyabb pénztárcájú vendégeknek. A strand mellett a budakalászi önkormányzattól bérelt területen kialakítottak egy 275 férőhelyes parkolót is.

A budakalászi önkormányzat már 2013-ban megágyazott Gerendai strandjának

Három évvel ezelőtt az Óbuda Zrt. 5 millió forintot fizetett a budakalászi önkormányzatnak, hogy az megváltoztassa a Lupa-tó partjára vonatkozó építési szabályokat. Ezen a területen nyitott strandot Gerendai Károly 2016 nyarán. Hirdetés Tavaly júliusban a Sziget-cézár Gerendai Károly strandot nyitott a budakalászi Lupa-tónál, ami korábban illegális szabadstrandként működött.

120 ezer ember ivóvize veszélyben

A parkoló vízbázisvédelmi területen fekszik, ugyanis a környékbeli kutakból kapja az ivóvizet a Duna Menti Regionális Vízmű (DMRV) Zrt.-től közel 120 ezer ember. Emiatt fontos lenne, hogy a parkolót vízzáróvá tegyék, hogy az autókból se olaj, se más szennyeződés ne juthasson a talajba, majd onnan az ivóvízbe.

A 14 érintett település: Budakalász, Pilisborosjenő, Piliscsaba, Pilisjászfalu, Pilisszántó, Pilisszentiván, Pilisszentlászló, Pilisszentkereszt, Pilisvörösvár, Pomáz, Üröm, Solymár, Szentendre és Tinnye.

A Lupa-strand 2017-ben kezdett teljes gőzzel üzemelni, és akkor Gerendaiék cége a parkoló miatt elindított a katasztrófavédelemnél egy eljárást, az azonban érdekes körülmények között abbamaradt. A parkoló pedig háborítatlanul üzemelt vízzárás nélkül, csupán murvával borítva.

2018 májusában a katasztrófavédelem helyi civilek bejelentése nyomán helyszíni szemlét tartott, amelynek eredményeképpen lezáratták a parkolót, és kötelezték Gerendaiékat az átépítésére, hogy vízzáró legyen.

Ennek ellenére a parkoló tovább működött, csak épp kiírták, hogy hivatalosan nem üzemel, mindenki saját felelősségére használhatja. 2018 június végén pedig a katasztrófavédelem azt közölte a helyi civilekkel, hogy Gerendaiék igazolták, hogy a parkoló vízzáró, és a szennyezett csapadék biztonságos elvezetését is megoldották.

A civilek utánajárásakor kiderült, hogy mindössze annyi történt, hogy a katasztrófavédelem elfogadta azt a szakvéleményt, amelyet Gerendaiék benyújtottak, és ami azt mondja ki, hogy a parkoló alatt vízzáró réteg található a talajban, tehát nem kell a szennyeződés miatt aggódni. Ezt az anyagot a civilek megmutatták két elismert független szakértőnek is, akik azonban mindketten épp az ellenkezőjét állapították meg a csatolt mérési eredményekből: a parkoló talaja egyáltalán nem vízzáró, sőt épp ellenkezőleg, nagyon jó vízvezető képességű.

“Ezek az eredmények kifejezetten azt igazolják, hogy a területen jó vízvezető rétegek találhatóak, amit elődeink is pontosan tudtak, azért nyitottak itt kavicsbányát, és azért létesítettek a közelben csáposkutakat a jó vízadójú vízbázison. Ilyen területen a vízzáróságot csak műszaki beavatkozással lehet létrehozni, ami nem történt meg.” – írta az egyik független szakértő 2018 novemberében.

Először aszfaltoztak, utána terveztek

Idén április közepén az Index számolt be róla, hogy a Lupa parkolójának üzemeltetését és vízzáróvá tételét Gerendaiék a Starpark Zrt.-re bízták, a cég pedig vállalta, hogy nagyon magas színvonalú műszaki megoldást fog alkalmazni. Ugyanakkor az Mfor.hu megírta, hogy az új parkoló már 1201 férőhelyes lesz a korábbi 275 helyett.

A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala 2019. április 5-én el is indította a környezetvédelmi hatósági eljárást a Star Park által tervezett beruházás ügyében. A cég által beadott dokumentáció is leírja, hogy a parkoló a Szentendre Regionális Déli Vízbázis “A” hidrogeológiai védőövezetén helyezkedik el, és

“Jelenlegi kialakítása nem jelent megfelelő védelmet a felszín alatti közeg esetleges szennyeződésével szemben.”

Ennek kiküszöbölése érdekében a Star Park műszaki tervei szerint a parkoló 24 ezer négyzetméteres területét leaszfaltozzák, onnan a vizet vápákkal víznyelőkbe vezetik, és a csapadékvizet gyűjtőcsatornákon keresztül olajfogóra vezetik, ahonnan megtisztítva egy szikkasztó árokba jut.

Az eljárás idején azonban – ahogy az Index-cikk fotóin is látszik – már tulajdonképpen megvalósult a tervezett beruházás a Lupa-parkolóban: megtörtént az aszfaltozás, a csapadékvíz összegyűjtése és elvezetése, az olajfogó beépítése, és a szikkasztóárok kialakítása is.

Ennek ellenére a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala 2019. május 15-én tartott helyszíni ellenőrzésen azt állapította meg, hogy „A beadott tervek szerinti parkoló kialakítása nem valósult meg.”, és a Star Park szerint csak előkészítő munkálatok zajlanak. Az ellenőrzés másnapján pedig fontos döntést hozott a hivatal.

A hivatal szerint nem kell környezeti hatásvizsgálat

A 314/2005. (XII. 25.) Kormányrendelet 3. sz. mellékletének 128. pontja alapján „Egyéb, az 1-127. pontba nem tartozó építmény vagy építmény együttes beépített vagy beépítésre szánt területen … b) 300 parkolóhelytől” a környezetvédelmi hatóság döntésétől függően környezeti hatásvizsgálat köteles.

Nos, a Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatala a helyszíni ellenőrzést követő napon, 2019. május 16-án kelt határozatában azt állapította meg, hogy a Budakalász Lupa tó környezetében a 4191 és a 4192 hrsz.-ú ingatlanokon tervezett parkolóhely létesítésének jelentős környezeti hatása nincs, környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges”

Az egyik ismert magyar zöldszervezet, a Védegylet május végén fellebbezett ez ellen a határozat ellen a Pest Megyei Kormányhivatalnál (PMK). A Védegylet szerint a jogszabályok szerint környezetvédelmi felülvizsgálati eljárást kellene lefolytatni a parkoló ügyében, mert – ahogy az érdi járási hivatal is írta – a területen az előzetes vizsgálat idején már különböző munkálatok történtek.

A civilek felhívták a a PMK figyelmét arra is, hogy a Star Park által beadott dokumentáció nem tartalmazza azt, hogy milyen technikával aszfaltozzák le a Lupa parkolóját, pedig ez nem mindegy, ugyanis nem minden aszfalt vízzáró. A Védegylet azt írta a fellebbezésben, hogy az üzemeltetők a területet tavasszal mart aszfalttal burkolták le, ami a legolcsóbb, és egyben leggyengébb minőségű, valamint legkevésbé vízzáró technológia.

Július elején kilátogattunk a Lupára, és meggyőződtünk arról, hogy a civileknek igazuk van.

A parkolót tényleg aszfaltréteg fedi, de annyira vékony és gyenge, hogy több helyen megsüllyedt, kirepedt, a szélein pedig egy finom érintéstől is mállik szét. Az is biztos, hogy nem vízzáró, ugyanis több helyen fűcsomók nőttek ki belőle.

Az átlagvendégek számára nyitott parkoló mellett van egy elkerített külön rész is, ahol a Lupa dolgozói és a VIP vendégek parkolhatnak. Ezen a területen semmiféle aszfaltozás nincs, csak murva, ami már az üzemeltető által is beismert módon nem védi az alatta lévő vízbázist a szennyeződéstől.

Engedély nélkül üzemel a Lupa-parkoló, 120 ezer ember ivóvizét veszélyeztetheti a környéken from atlatszo.hu on Vimeo.

Az üzemeltető szerint a hatóságok és a civilek miatt késik a beruházás

Mivel tavaly a katasztrófavédelem záratta be a Lupa parkolóját, most megkérdeztük a hatóságot, hogy eddig milyen beruházásokat tettek Gerendaiék a terület vízzáróvá tétele érdekében, és rendelkezik-e már engedéllyel a parkoló.

Megkeresésünkre a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság azt válaszolta, hogy a Lupa parkolójának végleges kialakítása jelenleg is folyamatban van. A parkoló vízzáróságát vastag, tömör aszfaltréteg fogja biztosítani, és a technológia része a kétrétegű bitumenkezelés.

A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság azt is közölte, hogy ők a parkoló csapadékvíz-elvezetése témakörében rendelkeznek hatósági jogkörrel. A csapadékvíz-elvezetés tárgyában a vízjogi létesítési engedélyezési eljárás folyamatban van az igazgatóságon, és lezárásának feltétele a megelőző környezetvédelmi hatósági eljárásban hozott döntés véglegessé válása.

A Lupa reklámjai Budapesten

A Lupa hirdetései Budapest belvárosában (fotó: Átlátszó)

Megkérdeztük a Lupa Strand Kft.-t és a Star Park Zrt.-t is, hogy jelenleg milyen fázisban van a parkoló vízzáróvá tétele, milyen munkálatok történtek eddig, mik a csúszást okozó esetleges akadályok, illetve mikorra várható a beruházás befejezése.

Kérdéseinkre a Star Park projektvezetője azt válaszolta, hogy igazából pár napos munka lenne kivitelezni a beruházást, de ez a mai napig nem történt meg több ok miatt. Petheő Attila szerint a csúszást tulajdonképpen a hatóságok és a civilek okozzák.

Petheő szó szerinti válasza:

  • minden hatóság kitartja a max. ügyintézési határidőt
  • a különböző hatóságok a meglévő eljárási rend miatt ugyanabban az ügyben keresztben kérnek egymástól szakhatósági véleményeket, ez szintén hosszabbítja az ügymenetet
  •  a “civilek” (idézőjel tőle – a szerk.) minden hatóságnál vagy hivatalos ügyfélként, vagy csak egyszerű megkereséssel bejelentkeztek, ezáltal a hatóságok minden esetben a lehető legszigorúbb és a biztonságosnál is biztonságosabb követelményeket szabnak, amik a velünk (a Lupával – a szerk.) egy elbírálás alatt álló és szomszédos területeken pl. nem szempontok
  • 2018 őszén elindított folyamatok mai napig ezáltal még mindig nincsenek lezárva, és a tapasztaltak szerint még holnap sem lesznek
  • ugyanakkor egy vízzáró és biztonságos rendszerről beszélünk, aminek kb. 3 hónapig kellene üzemelnie, ami összehasonlítva az éves terhelésű parkolókat, elenyésző, ennek ellenére az előírások ugyanazok, ezáltal a költségek is, mintha valaki egész evben üzemeltetne parkolót
  •  figyelembe kell venni: DMRV, mint vízbázis üzemeltető; katasztrófavédelem, mint hatóság; önkormányzat, mint HÉSZ (helyi építési szabályzat – a szerk.) előírások; vízügyi hatóság és környezvédelmi hatóság, mint szakhatóság; útügyi hatóság, mint a fennmaradás és forgalomba helyezés engedélyezője előírásait; Magyar Telekom eközmű; minden telekszomszéd, mint érintett.
Interjú Gerendai Károllyal a Budakalászi Hírmondóban

Interjú Gerendai Károllyal a Budakalászi Hírmondóban, részlet

A budakalászi önkormányzati lap, a Budakalászi Hírmondó júniusi számában (PDF, 12. oldal) a Lupa Strand 3 éves fennállásának alkalmából interjút közöltek Gerendai Károly tulajdonossal.  Az interjúban van egy érdekes rész. ami a riporter alábbi két mondatával kezdődik: “A sajtóban megjelent egyes hírek szerint a parkoló veszélyeztetheti az ivóvizünket. Mi az igazság?”, ezzel pedig az önkormányzati lap tulajdonképpen már közli is, hogy a parkoló nem veszélyes.

Gerendai aztán a válaszban mindezt kifejti bővebben, és azzal vádolja a helyi civileket, hogy nem környezetvédelmi, hanem politikai okokból gáncsoskodnak.

“Én alapvetően tisztelem a civil szervezetek és aktivisták munkáját, de azzal nem igazán tudok mit kezdeni, ha valaki zöldnek álcázva magát, hajlandó megtéveszteni még az elkötelezett, tisztességes környezetvédőket is. Sajnos nekünk akadt néhány ilyen „jóakarónk”, akik először mindenhol feljelentettek, majd elkezdtek hazugságokat terjeszteni csak azért, hogy felhívják magukra a figyelmet. Nem lennék meglepve, ha valamilyen politikai ambíciók rejlenének a rágalmak háttérben.

Természetesen mindenkit biztosíthatok arról, hogy nincs veszélyben az ivóvíz. Az engedélyezési eljárás kapcsán valóban felmerültek szakmai viták, mert a környékbeli kutak kijelölt vízbázis-védőövezetébe beleesik a parkolónk területe is, ezért egy sima parkolóhoz képest speciális előírásoknak is meg kell felelni. Szerencsére azt azonban az illetékes hatóságok is pontosan tudják, hogy a tótól délre található parkolónk nem tudja az onnan másfél kilométerre északra található ivóvízkutakat elszennyezni, hiszen a térségben a földalatti rétegvizek is a Dunával párhuzamosan, azaz északról délre mozognak. Ráadásul a parkoló és a kutak között található a saját tavunk, amit talán elhisznek nekem, hogy eszem ágában sincs elszennyezni, hiszen akkor minek költenék rá milliárdokat?

Abból is látszik, hogy nem valós aggodalomról van szó, hanem egy öncélú botránykeltésről, hogy a veszéllyel riogatók számára az már nem jelent problémát, hogy az ugyanezen a védőterületen található 11-es út milyen mértékben szennyezi a környezetet. Itt naponta százezer körüli jármű halad el és az útnak nincs vízelvezetése, a lefolyó esővízzel egyenesen a talajba kerül minden szennyeződés. Érdekes, hogy az egykori szentendrei orosz laktanya talajába került óriási mennyiségű veszélyes anyag ellen sem küzdenek ugyanezek a lelkes civilek, minket bezzeg minden létező fórumon feljelentettek már.” – mondta Gerendai az interjúban.

Szöveg: Erdélyi Katalin – Videó: Bodoky Bence

Címlapkép: A Lupa bejárata (a szerző felvétele)

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom