Székesfehérvár

Botrány a Múzeumok Éjszakáján: kidobták a híveket a templomi koncertről Székesfehérváron

Igazi örkényi jelenet játszódott le a szemtanúk szerint a szombati Múzeumok éjszakája programsorozat egyik fehérvári helyszínén, a város szerb ortodox templomában, ahol két nemzetközileg elismert kórus lépett fel aznap este. Az időjárási anomáliába torkolló este más kellemetlen meglepetést is hozott a nézők számára: a pópa hangosan kiabálva egyszerűen hazaküldte a közönséget.

Elöljáróban a történtekhez érdemes tudni, hogy a székesfehérvári szerb ortodox templom különleges építészettörténeti és kultúrtörténeti értéket képvisel a városban, sőt, a tágabb környéken is. Miután ritkán van nyitva és kevés nyílt esemény színhelye, a felbecsülhetetlen értékű rokokó ikonosztázáról híres épület minden egyházi és világi eseménye is jelentős számú érdeklődőt vonz.

„A pici templom zsúfolásig megtelt. Mindenki azt a pillanatot várta, amikor teljes szívvel és lélekkel elmélyülhet ebben a csodálatos muzsikában, megnyugvást találhat a templom színes freskói között. Legelőször a Vox Mirabilis Kamarakórus kápráztatott el bennünket, majd ők a zárt oltár mögé vonultak és érkezett a Szent Efrém Férfikar. A pópa ekkor érkezett. Eleve illetlen egy előadásra késve betoppanni, főként, ha az illető kiemelt, az első sorban helyet foglaló személy. De itt még senki nem gondolt semmi rosszra.”írja egy szemtanú, aki egyébként panaszát elküldte a lehetséges illetékes helyekre (többek között a felsőbb egyházi hatóságnak), de felháborodottságát megosztotta a közösségi oldalon is.

A szemtanú szerint a pópa egy kis idő múlva felállt a helyéről és megszakította a férfikar előadását azzal, hogy énekeljenek el egy közös szenténeket az általa hozott könyvből. Ezt a kérést a kórustagok teljesítették is, de utána jelezték, inkább a saját műsorukat szeretnék folytatni. Némi nyugalom után az egyházfi ismét felállt a helyéről és besétált a szentélybe, ahol a házigazda fehérvári kórus várakozott. Az igazán hihetetlen részletek ekkor következtek:

„Csak azt hallottuk, hogy koncert közben egyre hangosabban mondja a magáét és szitkozódik. Azt ordibálta, hogy az egyébként egyszerű, zárt, fekete, elegáns ruhában lévő Vox Mirabilis női tagjai „félmeztelenül ugráltak az oltáron”, ez szégyentelen, jelenteni fogja a püspöknek és újra kell szentelni a templomot! Az énekesek lehorgasztott fejjel, teljesen megszégyenítve vonultak ki, amikor a pópa üvöltve kitessékelte őket.

Ez volt az a pont, amikor valami elszakadt. A templom falait szétnyomta az egyre jobban izzó feszültség. Ami még jobban erősödött, amikor a pópa nekiállt – előadás közben- megtisztítani a templomot. Izzadt, kivörösödött fejjel, eszeveszetten pörgette a füstölőjét, ami minden egyes mozdulatnál hangosan csilingelt és tele pöfékelte a közönséget.

Mentve a helyzetet, a férfikartól még kaptunk ráadás dalokat, de a pópa végül odament hozzájuk és kitessékelte őket is a templomból, ahogy a jelen lévő összes vendéget! És azt hiszem az égiek is nagyon megharagudtak amiatt, hogy ilyen ember az egyház feje, mert óriási vihar kerekedett, villámlással, szakadó esővel. A templom ajtaja előtt található pavilont darabokra szedte a szél, mikor a pópa kiüldözte Isten házából az embereket”.

Az eset kapcsán elküldtem kérdéseimet a pópának, a magyarul tökéletesen beszélő Pavle Kaplannak, azaz Káplán Pál atyának is, ha válaszol, frissítjük a cikket. Őt Szeged, majd Százhalombatta után 2018 nyarán nevezték ki Fehérvárra, a szerb egyházközség fejévé. Többek között arra lettem volna kíváncsi, a fura intézkedés nyomán a sok idős embert és kisgyerekeket is tartalmazó közönségnek miért kellett olyan hirtelen távoznia – ráadásul ki a viharba – ahogy a szemtanúk leírják?

A jelen lévők egyikének leírása szerint az egyházfi alkoholos befolyásoltság alatt állhatott, egy másik szemtanú pedig így mesélte el saját benyomásait:

„Amikor el szerettem volna hagyni a templomot, beszorultam a pópa és a vele vitatkozók közé. Ami tény: a pópa nagyon finoman szólva is erős alkoholos hatás alatt állt, a közelében álltam, éreztem. Ordítozott, mindenféle „középkori” sületlenségeket. Amikor azt mondta, hogy -idézem szó szerint -„maguk romlott katolikusok”, az nekem is sok lett. Öt éve járunk erre a koncertre, csodálatos élmény volt mindig.”

Egyes hozzászólók szerint az egyházfinak az oltár mögött álló nőkkel lett volna problémája, a szerb egyház szabályai ugyanis igen szigorúan különítik el a férfiak és nők helyét a templomon belül – ám mint a Vox Mirabilis Kamarakórus karnagya megjegyezte, évek óta hasonló módon koncerteznek a templomban, minden mozzanat egyeztetve és engedélyeztetve volt most is és korábban még sosem merült fel hasonló probléma.

Kocsis Noémi

Fotó: Kaplan atya második világháborús mártírokra emlékezik 2019 márciusában, forrás: szekesfehervar.hu

Megosztás