Csökken az érdeklődés a rallysport iránt. Emiatt a szervezők mindent megpróbálnak megtenni, hogy bevonzzák a közönséget. Például különleges helyszínekkel, izgalmas útvonalakkal. Akár fokozottan védett természeti területek bevonásával.
[sharedcontent slug=”cikk-kozepi-hirdetes”]
A hatóságok évekkel ezelőtt, hosszas küzdelem után végre kiutálták a rally versenyeket a Bükki Nemzeti Parkból. Néhány év után azonban visszaszivárogtak. Idén május elején ismét feldübörögtek a versenyautók a Bükki Nemzeti Park fokozottan védett területén is. A BNP honlapján tavaly még olvasható volt az az évekkel ezelőtt született írás, amelyben élesen támadták az efféle versenyeket, de mára eltűnt a „dolgozat”.
Már évekkel ezelőtt is bombázták az autóverseny-szervezők a környezetvédelem állami korifeusait, hogy szeretnének újra a Bükkben és más tiltott helyeken rally-t rendezni – a fáma emleget konkrét neveket is, akik a zöldhatóságnál, minisztériumban felkarolták az ügyet, de bizonyítékokkal nem álltak elő. Másoknak ugyanakkor sokba fájnak az efféle rendezvények. Az egyik miskolci károsultnak például a vendéglátós vállalkozása nem tud működni akkor, amikor versenyek vannak Lillafüred és Mályinka között.
Ráadásul az útvonal-bejárások és az edzések, az erős zaj miatt már hetekkel a versenyek előtt sem lehet megmaradni a Bükknek ezen a területén.
Néhány évvel ezelőtt még a horgászokat sem engedték pecázni a Hámori-tóban, hogy ne zavarják a madarak költési időszakát. Most meg évente egyszer napokon keresztül többszáz lóerős autók száguldoznak a szűk völgyben, elriasztva a madarakat és az egyéb vadon élő állatokat, majd Bánkút környékén rátérnek egy fokozottan védett területre, és ott folytatják az útjukat – ecseteli a helyzetet egy másik, névtelenséget kérő vendéglátós.
„Nem szeretnék olyanokkal tengelyt akasztani, akik el tudják intézni, hogy kiadják a hatóságok az engedélyt egy ilyen világbotrányra” – indokolja az anonimitást egy másik károsult.
A rally útvonalán van a magyarországi NATO-kompatibilis légtér-ellenőrzési rendszer bánkúti állomása is, ahol váltásban dolgoznak a katonák.
„Elegünk lett abból, hogy néhány nappal a versenyek előtt kitett cetlikről értesülünk arról, hogy le lesz zárva az egyetlen út, amelyen megközelíthető Bánkút és Szentlélek” – mondja Katona Ferenc, aki egyúttal miskolci önkormányzati fideszes képviselője is . Ő épp Szentléleken működtet 30 ággyal rendelkező szálláshelyet, s ott is él a családjával. Katona és az ügyben érdekelt szállodások, vendéglátósok úgy döntöttek, hogy írnak a Borsod-Abaúj- Zemplén Megyei Állami Közútkezelő Közhasznú Társaságnak.
A HELL 24. Miskolc Rallye – Angel Petrol Rallye2 – verseny időpontja előtt egy hónappal nyújtották be a kifogásunkat, ahol kiderült, bár versenyidőpont már van, de a rallyt szervező cégnek a közútkezelő társaság még nem adta ki az úthasználati engedélyt. Azt kérték, hogy legalább egy alkalommal kapjanak egy időpontot a verseny napján, hogy ők és a vendégeik használhassák az utat. Ezt engedélyezték, de ez sem volt zökkenőmentes.
„Természetesen azt szeretnénk, hogy a Lillafüred-Bánkút útvonalra többet ne adjanak engedélyt, mert ez komolyan sérti a környezetvédelmet, és az útvonal mentén található gazdasági társaságok érdekét” – mondta Katona Ferenc.
Korábban a Nemzeti Parkok adták ki az engedélyt a területükön megrendezésre kerülő rendezvényekre, de miután a megyei kormányhivatalok a helyi hatóságok jelentős részét „bekebelezték”, minden fontosabb kérdésben ők döntenek. „A kormányhivatal illetékes főosztálya – a Borsod-Abaúj- Zemplén Megyei Kormányhivatal Miskolci Járási Hivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya – kikérve a Bükki Nemzeti Park szakmai álláspontját is – a vonatkozó előírások és jogszabályok teljes értékű figyelembevételével adta ki az engedély” – írta 2 évvel ezelőtt a hivatal az eszakhirnok.com megkeresésére.
Hogy milyen társadalmi érdekek fűződnek egy környezetvédelmileg és más szempontok szerint problémás verseny engedélyezéséhez, ezzel kapcsolatban már nem válaszoltak, ezért közérdekű adatkérelmet nyújtottunk be.
A Borsod megyei Kormányhivatal gyakorlata ismeretlen okok miatt eltér az országostól. 2017-ben például a Nógrádi nagydíj rally verseny két helyszínét meg kellett változtatni, mert a Bükki Nemzeti Park jelentős korlátozásokkal járult hozzá a védett területek használatához, a fokozottan védett területekéhez pedig egyáltalán nem.
Tavaly a Kelet Autósport Kft., az idei HELL 24. Miskolc Rallye – Angel Petrol Rallye2 társrendezője, augusztus 1-én kérelmezte a Pest Megyei Kormányhivataltól, hogy autóversenyt rendezhessen a Visegrád-Szentendre, Pilisszentlászló-Lepence, Pilismarót-Esztergom, Esztergom-Dobogókő útvonalon. A helyiek, köztük szállodások tiltakoztak a verseny ellen. Nem hiába.
Kiderült, hogy Földművelésügyi Minisztérium nem támogatja azt a tervezett rally-versenyt. A természetvédelmi területeket, köztük NATURA 2000-es területet is érintő autóverseny megzavarhatja a védett területek élővilágának mindennapi életét, komoly károkat okozhat a felbecsülhetetlen értékű növény- és állatvilágban. A Földművelésügyi Minisztérium arra is felhívja a szervezők figyelmét, hogy a verseny tervezett időpontjában a pilisi hegységet több tízezer természetjáró, turista, vendég és látogató keresi fel, akiknek aktív pihenését, kikapcsolódását kifejezetten zavarhatja a rally-verseny – írta az Index. A szervezők itt végül lemondtak a verseny megrendezéséről.
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, de nincsenek hirdetések és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel, és az SZJA egyszázalék felajánlásával is!
Négymillió forintos uniós bírság és 70 millió forintos uniós visszatérítési szankció kiszabása után nyomozás indult a sokat vitatott érdi óvodaépítések...
A minap írtunk arról, hogy a megjelent ellenzéki programvázlatban a romák helyzetével foglalkozó részt sikerült egy gazdag indiai családról készült,...
Komposztáló üzemet akart építeni Pátyon Soltész Miklós államtitkár fiának cége, de végül a fideszes polgármester jegyzője akadályozta meg a beruházás...
A(z) https://atlatszo.hu oldal sütiket és más kódokat használ a honlap megfelelő működésének biztosítása céljából, a weboldalon nyújtott felhasználói élmény fokozása érdekében, továbbá ennek segítségével készít elemzéseket az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállításához. Bővebb információt az adatkezelési tájékoztatónkban talál.