Egyéb

Ismét versenyautók dübörögnek a Bükki Nemzeti Parkban

 

Csökken az érdeklődés a rallysport iránt. Emiatt a szervezők mindent megpróbálnak megtenni, hogy bevonzzák a közönséget. Például különleges helyszínekkel, izgalmas útvonalakkal. Akár fokozottan védett természeti területek bevonásával.

A hatóságok évekkel ezelőtt, hosszas küzdelem után végre kiutálták  a rally versenyeket a Bükki Nemzeti Parkból. Néhány év után azonban visszaszivárogtak. Idén május elején ismét feldübörögtek a versenyautók a Bükki Nemzeti Park fokozottan védett területén is. A BNP honlapján tavaly még olvasható volt az az évekkel ezelőtt született írás, amelyben élesen támadták az efféle versenyeket, de mára eltűnt a „dolgozat”.

Már évekkel ezelőtt is bombázták az autóverseny-szervezők a környezetvédelem állami korifeusait, hogy szeretnének újra a Bükkben és más tiltott helyeken rally-t rendezni – a fáma emleget konkrét neveket is, akik a zöldhatóságnál, minisztériumban felkarolták az ügyet, de bizonyítékokkal nem álltak elő. Másoknak ugyanakkor sokba fájnak az efféle rendezvények. Az egyik miskolci károsultnak például a vendéglátós vállalkozása  nem tud működni akkor, amikor versenyek vannak Lillafüred és Mályinka között.

Ráadásul az útvonal-bejárások és az edzések, az erős zaj miatt már hetekkel a versenyek előtt sem lehet megmaradni a Bükknek ezen a területén.

Néhány évvel ezelőtt még a horgászokat sem engedték pecázni a Hámori-tóban, hogy ne zavarják a madarak költési időszakát. Most meg évente egyszer napokon keresztül többszáz lóerős autók száguldoznak a szűk völgyben, elriasztva a madarakat és az egyéb vadon élő állatokat, majd Bánkút környékén rátérnek egy fokozottan védett területre, és ott folytatják az útjukat – ecseteli a helyzetet egy másik, névtelenséget kérő vendéglátós.

„Nem szeretnék olyanokkal tengelyt akasztani, akik el tudják intézni, hogy kiadják a hatóságok az engedélyt egy ilyen világbotrányra” – indokolja az anonimitást egy másik károsult.

A rally útvonalán van  a magyarországi NATO-kompatibilis légtér-ellenőrzési rendszer bánkúti  állomása is, ahol váltásban dolgoznak a katonák.

„Elegünk lett abból, hogy néhány nappal a versenyek előtt kitett cetlikről értesülünk arról, hogy le lesz zárva az egyetlen út, amelyen megközelíthető  Bánkút és Szentlélek” – mondja Katona Ferenc, aki egyúttal miskolci önkormányzati fideszes képviselője is . Ő épp Szentléleken működtet 30 ággyal rendelkező szálláshelyet, s ott is él a családjával. Katona és az ügyben érdekelt szállodások, vendéglátósok úgy döntöttek, hogy írnak a Borsod-Abaúj- Zemplén Megyei Állami Közútkezelő Közhasznú Társaságnak.

A HELL 24. Miskolc Rallye – Angel Petrol Rallye2 – verseny időpontja előtt egy hónappal nyújtották be a kifogásunkat, ahol kiderült, bár versenyidőpont már van, de a rallyt szervező cégnek a közútkezelő társaság még nem adta ki az úthasználati engedélyt. Azt kérték, hogy legalább egy alkalommal kapjanak egy időpontot a verseny napján, hogy ők és a vendégeik használhassák az utat. Ezt engedélyezték, de ez sem volt zökkenőmentes.

„Természetesen azt szeretnénk, hogy a Lillafüred-Bánkút útvonalra többet ne adjanak engedélyt, mert ez komolyan sérti a környezetvédelmet, és az útvonal mentén található gazdasági társaságok érdekét” – mondta Katona Ferenc.

Korábban a  Nemzeti Parkok adták ki az engedélyt a területükön megrendezésre kerülő rendezvényekre, de miután a megyei kormányhivatalok a helyi hatóságok jelentős részét „bekebelezték”, minden fontosabb kérdésben ők döntenek. „A kormányhivatal illetékes főosztálya – a Borsod-Abaúj- Zemplén Megyei Kormányhivatal Miskolci Járási Hivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya – kikérve a Bükki Nemzeti Park szakmai álláspontját is – a vonatkozó előírások és jogszabályok teljes értékű figyelembevételével adta ki az engedély” – írta 2 évvel ezelőtt a hivatal az eszakhirnok.com megkeresésére.

Hogy milyen társadalmi érdekek fűződnek egy környezetvédelmileg és más szempontok szerint problémás verseny engedélyezéséhez, ezzel kapcsolatban már nem válaszoltak, ezért közérdekű adatkérelmet nyújtottunk be.

A Borsod megyei Kormányhivatal gyakorlata ismeretlen okok miatt eltér az országostól. 2017-ben például a Nógrádi nagydíj rally verseny két helyszínét meg kellett változtatni, mert a Bükki Nemzeti Park jelentős korlátozásokkal járult hozzá a védett területek használatához, a fokozottan védett területekéhez pedig egyáltalán nem.

Tavaly a Kelet Autósport Kft., az idei HELL 24. Miskolc Rallye – Angel Petrol Rallye2 társrendezője, augusztus 1-én kérelmezte a Pest Megyei Kormányhivataltól, hogy autóversenyt rendezhessen a Visegrád-Szentendre, Pilisszentlászló-Lepence, Pilismarót-Esztergom, Esztergom-Dobogókő útvonalon. A helyiek, köztük szállodások tiltakoztak a verseny ellen. Nem hiába.

Kiderült, hogy  Földművelésügyi Minisztérium nem támogatja azt a tervezett rally-versenyt. A természetvédelmi területeket, köztük NATURA 2000-es területet is érintő autóverseny megzavarhatja a védett területek élővilágának mindennapi életét, komoly károkat okozhat a felbecsülhetetlen értékű növény- és állatvilágban. A Földművelésügyi Minisztérium arra is felhívja a szervezők figyelmét, hogy a verseny tervezett időpontjában a pilisi hegységet több tízezer természetjáró, turista, vendég és látogató keresi fel, akiknek aktív pihenését, kikapcsolódását kifejezetten zavarhatja a rally-verseny – írta az Index. A szervezők itt végül lemondtak a verseny megrendezéséről.

Pusztai László (Északhírnök)

Kapcsolódó cikkeink:

Pusztulnak a vadlovak a Hortobágyon, a nemzeti park hallgat

Az engedélyben 246 fa szerepel, de az önkormányzat szerint csak 124 fát vágnak ki a Csillaghegyi strandon

Hiába tiltakoztak a helyiek, kivágtak 51 fát a XIII. kerületben

Miért szükségszerű a táj pusztulása a Rómain, ha mégis a parton épül meg a mobil gát?

Megosztás