A helység kalapácsa

„Ellehetetlenítjük a működésüket, és elbontjuk a pavilonokat” – megkezdődött a Határ úti csomópont felújítása

Ha nem megy megegyezéssel, erővel szorítják ki a helyükről a bódéjukhoz ragaszkodó boltosokat a Határ úti metróállomás felszíni részén, ahol megkezdődött a csomópont felújítása.

Új szakaszába lépett kedden a Határ úti busz- és villamos-végállomás felújítása. Eddig kerülgetni kellett a buszról leszállva a felbontott részeket, az elbontás alatt álló bódékat. Reggel lezárták az eddigi megállókat, a tér másik helyére helyezték át őket.

A metróállomás felszíni környéke évek óta Dél-Pest egyik éktelen pontja volt. Ferencváros és Kispest határán a kispestiek, lőrinciek, erzsébetiek használták a legtöbbet, de a IX. kerületi és a fővárosi önkormányzat kezelésében volt. Mindenkit zavartak a koszos járdák, az elaggott bódék, először mégis 2013 nyarán történt az első érdemi lépés, ekkor György István főpolgármester-helyettes kezdeményezésére munkacsoport kezdte meg a tervezést. A fővárosi politikus azt ígérte, 2014 elején elbontják az itt lévő üzlethelyiségeket, az eddigi flaszter helyett pedig jóval nagyobb lesz a zöldfelület aránya.

A bódék nem tűntek el 2014 elejére, azonban beindult az önkormányzati kampány, amelyben György István tanácsadója, Dódity Gabriella próbálta letaszítani a kispesti polgármesteri székből a nyolc éve regnáló szocialista vezetőt, Gajda Pétert. A Fidesz agresszív helyi kampányának kevés pozitív eleme közé tartozott a Határ úti felújítás ígérete – azzal együtt is, hogy nem kispesti területen, és nem kerületi projektről volt szó. Dódity többször kihangsúlyozta, a felújítást valójában ő lobbizta ki a fővárosnál.

Márciusban megjelentek a látványtervek, valóban sok zölddel, fával, bokorral, padokkal, bódék nélkül, bár a képekről következetesen lehagyták az összképhez hozzátartozó villamosokat. A felújítást a Fővárosi Önkormányzat, valamint a Budapesti Közlekedési Központ irányítja, a forrást a főváros biztosítja, a költségek 430 millió forintra rúgnak.

A kezdést júliusra ígérték, hogy az év második felére – tehát az önkormányzati választások idejére – elkészüljön a beruházás. Azonban a kezdés csak csúszott, a látványterveken kívül semmi látványos nem történt. A késlekedés hátterében az állt, hogy a területen lévő üzlethelyiségek tulajdonosaival nem sikerült minden esetben megállapodni. Több évtizede állnak itt a bódék, amelyek magántulajdonban voltak, vannak, csak az alattuk lévő terület tulajdonjogával nem rendelkeztek a boltosok. Minden évben újra megújított közterület-használati engedély alapján működtek itt az üzletek.

A felújítási tervek nyilvánosságra kerülésével egyidőben az önkormányzatok – a ferencvárosi és a fővárosi – nem újították meg ezeket az engedélyeket, így le kellett volna vonulniuk az érintetteknek. A gond abból adódott, hogy a bódék tulajdonosai nem kártalanítást szerettek volna kapni, hanem ígéretet arra, hogy ha a területen mégis lesznek üzlethelyiségek, ott bérleti jogot vásárolhassanak. A tervek azonban nem erről szóltak, így nem kaptak ilyen ígéretet. Az önkormányzatok elkezdték bírságolni a jogcím nélküli közterület-használókat, majd perek kezdődtek, de ezek a mai napig nem zárultak le.

Az üzletek tulajdonosaival jórészt sikerült megállapodni, így áprilisban elkezdődött a látványos bontás: nekiestek az aszfaltnak, és a kiürített boltoknak. Csak két édességbolt, egy zöldséges és egy mobilüzlet maradt állva, akik várták, mikor kerítik őket körbe.

A bontás megkezdése előtt két nappal, 2015. április 15-én ülésezett a ferencvárosi önkormányzat városfejlesztési, városgazdálkodási és környezetvédelmi bizottsága, amelyen részt vettek a BKK képviselői is. A testületnek arról kellett döntenie, hogy a IX. kerületi önkormányzat hozzájáruljon-e a munkaterület átadásához a kivitelezőknek. Elhangzott, a munka 2015. április 17-én kezdődik, és október 14-ig tart. Felmerült az is, hogy továbbra is működnek pavilonok, mi legyen a sorsuk.

A ferencvárosi városüzemeltetési és felújítási iroda vezetője elismerte, hogy perben állnak három boltossal, de ezt az ügyet „tovább húzni nem lehet”. Kozák Anikó továbbment, azt állította, hogy megvan a megoldás is a helyzet rendezésére.

„A BKK Zrt-vel jelenleg úgy egyeztünk meg, hogy úgy készítik el a felvonulási területet, hogy háborítatlanul hozzáférjenek a pavilonjukhoz, mivel ezt nem korlátozhatjuk, de ugyanakkor ellehetetlenítjük a működésüket, és két-három nap alatt elbontjuk a pavilonokat. Ez kényes kérdés, de nincs más lehetőség, mivel a felszólításokra nem reagálnak” – olvasható a ferencvaros.hu-n található jegyzőkönyvben.

A BKK képviselője is nyilvánvalóvá tette, a boltosoknak annyi lehetőséget biztosítanak, hogy kivigyék az árujukat, de az ingatlanjaikat megegyezés hiányában is lebontják.

Az elhangzottak szerint a ferencvárosi önkormányzat mindössze annyi engedményt hajlandó tenni a területen maradtaknak, hogy a kirótt bírságokat elengedik, bár azok jogossága tudomásunk szerint bírósági eljárás tárgyát képezi. „Ez egy egyedi ügy, szerintem rendőrség bevonása nélkül nem fog működni, mivel ha nem pakolnak ki, akkor muszáj külső segítséget igénybe venni” – tette egyértelművé a városüzemeltetési irodavezető. A testület határozata arról is szól, hogy ha az elbontott épületek tulajdonosai kártérítést követelnek, azt a BKK-nak kell állnia.

A bizottsági ülésen kiderült az is, hogy a másfél éve mutogatott látványtervekkel, és a boltosoknak mondottakkal ellentétben mégiscsak kerülnének kereskedelmi egységek a Határ útra. Ennek eleve biztosítják a közműkiállásait, de a vázlatterveken már megvan egy körülbelül 200 négyzetméteres kiszolgáló épület helye is. Mivel a terület az átalakítás után a főváros tulajdonába kerül, ez a beruházás már fővárosi hatáskörbe tartozik majd.

Ma reggel végül tényleg lezárták a buszállomást, és ami ezzel együtt jár, körbekerítették a maradék üzleteket. Az Üllői úton és a Ferde utcában gyorsan káosz alakult ki, az emberek keresztül-kasul vágtak a négysávos úton. Az üzletek pedig végképp elveszítették vásárlóikat. A legrosszabbul az egyik tulaj járt, aki reggel még beállt az üzlet mellé autójával, majd hamarosan körbebontották a kocsi és kihajtani már nem tudott.

Csepregi Botond

Fotó: Ferenczi István

Fizess elő az Átlátszóra, hogy még sok ilyen cikket írhassunk!

Havonta csak egy ezres: ha Magyarországra jössz, vasárnap úgyse költheted el másra. Tudnivalók itt.

Megosztás