Cikkek

Egyszer barát, egyszer ellenség: az építőipari közbeszerzések cápái

Sorozatunk következő részében a Közgépnél és a Strabagnál kevésbé ismert, de a  közbeszerzéseken szintén sikeres cégeket vesszük számba. Itt is lesz furcsán jól megírt tender, egymással együtt dolgozó, majd egymást támadó cégek, de bejön a képbe a becsődölt Vegyépszer is, ki nem fizetett alvállalkozókon keresztül.

*****

Kartellezés, korrupció? Közbeszerzést még nyerhetsz az építőiparban

Hiába büntetnek meg egy céget több alkalommal is kartellezés miatt, vagy keveredik politikai korrupciós ügybe, továbbra is simán nyerheti a megbízásokat a közbeszerzési pályázatokon. Sőt, a magyarországi építőipar királyává is válhat. Swietelsky, Magyar Aszfalt, Strabag – tovább az előző részre.

Duna Aszfalt Kft.

A 2012-ben több mint 1 milliárd forintos adózott eredménnyel büszkélkedő, tiszakécskei székhelyű Duna Aszfalt a többi nagy céghez képest kevésbé ismert, pedig ugyanolyan sikeresen működik. A cég társtulajdonosa Szíjj László, aki jelenleg tíz, főként építőiparral foglalkozó cégben is érdekelt tulajdonosként, illetve a kecskeméti önkormányzat tulajdonában álló BÁCSVÍZ Zrt.-ben igazgatósági tagként. 2009-ben a Duna Aszfalt nagykőrösi megbízásával kapcsolatban az MSZP  „narancsszínű pénzszivattyút” emlegetett. Szíjj cége az egyik helyi út burkolatának felújítását végezte, amelyre az önkormányzat meghívásos közbeszerzést írt ki. Szabó Zoltán parlamenti képviselő szerint összesen három céget hívtak meg: a botrányos múltú Vegyépszer Zrt.-t, a Szíjj tulajdonában álló Duna Aszfalt Kft.-t és egy másik Szíjj-céget, a Hódút Kft.-t. Az is kiderült, hogy Szíjj lánya a nagykőrösi polgármester fiának a felesége. A szocialista politikus egy sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy egy fel nem kért cég is indult, a W-Mix Kft., amelyben korábban a Szíjj egy harmadik cégének, a Vakond Út- és Építőipari Kft.-nek volt tulajdonrésze, de azt kivásárolta a Vegyépszer.

Legközelebb akkor került megint a hírekbe a Duna Aszfalt, amikor 2012 nyarán elnyerte az M43-as autópálya Makó és Nagylak közötti szakaszának megépítését. A 23,1 km-es szakaszra nettó 46,49 milliárd forintos ajánlatot tett, ezzel az EKMS-M43 konzorciumot utasította maga mögé. A vesztesek nem voltak elégedettek a döntéssel, ezért az EuroAszfalt, valamint a Közgép, a Magyar Aszfalt és a Swietelsky alkotta konzorcium a Közbeszerzési Döntőbizottságnál kérvényezték az eredmény semmissé tételét. A KD végül elutasította a kérelmet, így a Duna Aszfalt maradt a kivitelező.

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a Duna Aszfalt versenytársak nélkül nyerte el a miniszterelnök által alapított Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány által „einstandolt” Felcsúti arborétum felújítási munkáinak egy részét, és ez a cég kapta a Közgép Zrt. után a második legnagyobb, 5 milliárd forintos hitelkeretet az MFB-től.

SADE-Magyarország Mélyépítő Kft.

A francia SADE Compagnie Générale de Travaux d’Hydraulique magyarországi leányvállalata 1995-ben alakult, szegedi székhellyel, majd Budapestre költözött. A SADE-Magyarország Mélyépítő Kft. (SMM) szennyvíz- és csapadékelvezető rendszerek, ivóvízellátó-rendszerek, távhő- és gázhálózatok építésével, valamint út-, parkoló- és közműépítéssel, műemlék-felújítással, telekommunikációs rendszerek fejlesztésével foglalkozik. Dolgoztak együtt a Vegyépszer Zrt.-vel (Hotel Dráva, Harkány), a Colas-Debrecen Útépítő Zrt.-vel (berettyóújfalui Tesco), a Magyar Aszfalt Kft-vel (Erdei Iskola úti lakópart, Szombathely, Aldi-áruház, Szombathely), a vasúti kartellezésbe keveredett Colas-szal, de a pécsi, szegedi, kaposvári önkormányzattól is kaptak megbízást.

Bár kevesebb botrányos esete volt mint a Strabagnak vagy a Swietelskynek, egy érdekes közbeszerzés a SADE háza táján is akadt. 2005 tavaszán az SMM vezette Tópart-konzorcium nyerte el a velencei-tavi regionális szennyvízelvezető és –tisztító rendszer kifejlesztésére kiírt közbeszerzési eljárást. A bruttó 6 milliárd forintos projekt végeredménye azért érdekes, mert az SMM mindössze az ötödik legjobb ajánlatot tette. A HVG hetilap 2005. május 4-i cikke szerint a bírálóbizottság egy kivételével (SMM) minden pályázót kizárt, a Hídépítő Rt.-t, az Alterra Kft.-t, a Swietelsky-t és a Betonút Rt.-t, pedig lett volna olyan, aki az SMM-nél megadott árnál 800 millió forinttal olcsóbban végezte volna el a munkát. A kiesett versenytársak a Közbeszerzési Döntőbizottságnál kerestek jogorvoslatot, akik végül megsemmisítették a tender eredményét és 4 millió forint bírsággal sújtotta a pályázatot kiíró, Gárdony, Velence, Nadap, Sukoró, Kápolnásnyék és Pázmánd önkormányzata által létrehozott programirodát. A jelek szerint a versenytársak nem vették rossz néven a 2005-ös incidenst, 2007-ben egy útépítésen és a 4-es metrón, 2009-ben pedig az M43-as autópályán dolgozott együtt a cég a Swietelskyvel. Bár 2011-ben még 575 milliós adózott eredményt könyvelhetett el, ez 2012-re kevesebb mint a felére, 245 millió forintra apadt.

EuroAszfalt Kft.

A 2010-es, 940 milliós és a 2011-es 419 millió forintos veszteség után úgy tűnik, hogy az EuroAszfalt kezd lábra állni, ugyanis tavaly már 18 millió forint adózott eredményt produkált. A néhány évvel ezelőtti rossz anyagi helyzetet a cég alvállalkozói is megszenvedték, elmaradt jussukat mind a mai napig nem fizették ki mindenkinek.

A pécsi Baranya Aszfalt Kft. 2009-ben három nagy projektben volt konzorciumi partnere az EuroAszfaltnak. Az 58-as út négynyomúvá tételében, a mellette található 5826-os jelű elkerülő úton végzett munkálatokban és a Somberket Pécsváraddal összekötő út felújításában. Közel 2 milliárd forint értékű munkát végeztek. A cég ügyvezetője, Kárász János az atlatszo.hu-nak elmondta, hogy a konzorcium vezetője az EuroAszfalt volt, vagyis ők kapták meg a pénzt, ők irányították a munkát, míg a Baranya Aszfalt végezte a kivitelezés 90 százalékát. Az EuroAszfalt azonban nem fizette ki alvállalkozóját, így Kárász cégének 300 millió forinttal tartoznak.

„A konzorcium vezetője az Euroaszfalt Kft. volt – ez azt jelenti, hogy a konzorciumvezetőhöz érkezik a pénz, az irányítja a munkát – a kivitelezést viszont mi végeztük, úgy 90 százalékban, mind a három munkán. A mai napig mintegy 300 millió forint ki nem fizetett tartozásuk van felénk, ebből 217 millió a bankgarancia visszatartás. […] Több megkeresésünk volt feléjük, levelet írtunk hogy mikor került sor a kifizetésre, ígéretet is kaptunk, de akivel akkor beszéltünk már nem dolgozik az Euroaszfaltnál. Elindítottuk a felszámolási eljárást is az Euroaszfalt ellen több mint egy éve, nem sok sikerrel” – emlékezik vissza Kárász, aki úgy tudja, az Euroaszfalt több partnere és alvállalkozója is hasonló cipőben jár.

Háromszázmilliót bukott az útfelújításon from atlatszo.hu on Vimeo.

Az EuroAszfaltnak nem ez volt az egyetlen ilyen ügye: 1 évvel később a Vegyépszerrel közösen vett részt egy szombathelyi építkezésen. Ahogy arról az atlatszo.hu is írt, a munkát 2010. június 17-én készre jelentették, egy héttel később átadták, július 8-án pedig az alvállalkozó benyújtotta a végszámlát. Az államkincstár a fővállalkozó EuroAszfalt-Vegyépszer konzorciumnak ki is utalta a projekt teljes értékét, vagyis 4,5 millió eurót, ám az alvállalkozó, a FőÉp Kft. csupán a teljes vállalkozói díj egytizedét kapta meg, 85 ezer eurót. A Vegyépszer meg azóta csődbe ment.

A foglyul ejtett állam

2011-ben azok a konzorciumok, melyeknek tagja volt az EuroAszfalt Kft. is, csak a burkolatfelújítási tendereken 75 milliárd forintnyi állami megrendeléshez jutottak. Az EuroAszfalt Kft. tulajdonosa a Dunaholding Rt. botrányai óta közismert Dunai György, az ő cége a PannonAszfalt Kft. és a  Betonút Zrt. is. Az Állami Autópályakezelő Zrt. (ÁAK) jelenlegi irányítói közül nemrég még hárman is Dunai különböző útépítő cégeinek vezető beosztású tisztségviselői voltak: az ÁAK jelenlegi vezérigazgatója, Bakó Attila egészen 2010 tavaszáig, Horváth Gergely Domonkos, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő tavaly leköszönt vezérigazgatója pedig négy éve még a Betonút Zrt. vezérigazgatójaként tevékenykedett. Szintén az EuroAszfalttól érkezett Suhaji Tamás, aki 2010 júliusa óta a Magyar Követeléskezelő Zrt. ügyvezető igazgatója. A Betonút a Vegyépszerrel párban alkotta azt a Magyar Autópályaépítő Konzorciumot, amelyik a Hídépítő Zrt.-vel kiegészülve 1998 és 2002 között 300 milliárd forintot meghaladó értékű közbeszerzéses munkákhoz jutott.

D. Kovács Ildikó

A cégadatokat az Opten szolgáltatta. Még több cikk az elátkozott építőiparról

 

Megosztás