A Zalaegerszeg és Zalaszentiván közötti körforgalom olyan, mintha valaki véletlenül elejtette volna, hiszen nem köt össze semmit semmivel, csak áll a mező közepén magányosan. Mellette pedig ott a szép nagy projekttábla, hogy bő 500 millió forint európai uniós támogatást költött rá a zalaegerszegi önkormányzat. Utánajártunk az abszurd látványt nyújtó beruházás történetének, ami bő 4 évvel ezelőtt kezdődött.
Elvileg egy magáncég, a Metrans logisztikai központja és konténerterminálja lesz majd a helyszínen, ahhoz épült a körforgalom. A Metrans 2021-ben bejelentett projektje viszont még el sem kezdődött, mert kell hozzá egy vasútfejlesztés, amit a kormány 4 éve megígért, de azóta sem kezdett el.
Konténerterminált ígértek 4 éve
Szijjártó Péter külügyminiszter 2021 februárjában jelentette be, hogy a szállítmányozással foglalkozó Metrans vállalat konténerterminált és logisztikai központot épít Zalaegerszegen 15,7 milliárd forintból. A német tulajdonú cég célja a beruházással az (volt), hogy az adriai-tengeri kikötők (Trieszt, Koper, Fiume) felől vasúton érkező áruk innen mehessenek tovább Szlovákia, Csehország és Lengyelország irányába, ne kelljen Budapesten át kerülniük.
A zalaegerszegi önkormányzat a beruházás segítése érdekében azt vállalta, hogy a leendő konténerterminálhoz vezető feltáró utat és körforgalmat épít, illetve közművesíti a cég által megvásárolt területet. Az önkormányzat már meg is valósította a vállalásait 2023 végére, ezek láthatók jelenleg is a helyszínen. Ahogy az a magányos körforgalom melletti projekttáblán szerepel, a munkálatokat bő 500 millió forintnyi európai uniós támogatásból végezte el Zalaegerszeg.
Az uniós projekttábla, háttérben a körforgalom (fotó: Átlátszó/Pápai Gergely)
El se kezdték még a vasútfejlesztést
Konténerterminál viszont még sehol nincs, pedig 2021 szeptemberében a Metrans képviselői Szijjártóval közösen letették a beruházás alapkövét. A cég azonban nem kezdte el az építkezést, mert a logisztikai központ működéséhez vasútfejlesztésre is szükség van. Jelenleg ugyanis a Szombathely és Zalaegerszeg között közlekedő személyvonatok, valamint a Szlovénia és Horvátország irányába menő és onnan jövő tehervonatok csak menetirányváltással tudnak áthaladni Zalaszentiván állomáson – ami nem túl praktikus, mert növeli a menetidőt, és külön tolató személyzetet igényel.
A magyar kormány ezért 2021-ben megígérte, hogy – amellett, hogy a Metrans beruházásához 3,9 milliárd forint támogatást nyújt – Zalaszentivántól nyugatra épít egy új összekötő, úgynevezett deltavágányt, hogy a cég tehervonatai könnyedén, menetirányváltás nélkül tudjanak észak-déli irányba közlekedni. A vasútfejlesztés azonban még el sem kezdődött.
A deltavágányos projektet finoman szólva sem kapkodta el a kormány: csak a konténerterminál alapkőletétele után 1 évvel, 2022 őszén kért rá támogatást az EU-tól az Építési és Közlekedési Minisztérium az érintett vasúttársasággal, a GYSEV-vel közösen. Az Európai Bizottság úgy döntött, hogy ad pénzt a zalaszentiváni deltavágányra, 2023 júniusában alá is írták az erről szóló megállapodást, de aztán újabb 1 év telt várakozással.
a deltavágány kivitelezésének költsége várhatóan 12 milliárd forint lesz,
amelyet nagyjából fele-fele arányban fizet az EU és a magyar állam.
Megkérdeztük Lázár János minisztériumától és a GYSEV-től is, hogy mely cégek és mekkora összegű ajánlattal pályáztak a munkára, lezárult-e már az ajánlatok értékelése, kit választottak nyertesnek, mennyibe fog kerülni a beruházás és mikor kezdődik el – de hiába. Az ÉKM azt válaszolta az érdeklődésünkre, hogy a GYSEV az illetékes, a vasúttársaság pedig közölte, hogy még folyamatban van a közbeszerzési eljárás, ezért nem mondhatnak semmit.
A Zalaegerszeget 2014 óta vezető fideszes polgármestertől, Balaicz Zoltántól azonban részletes tájékoztatást kaptunk. A polgármester kihangsúlyozta, hogy az önkormányzat elvégezte az általa vállalt feladatokat, a deltavágány kivitelezésére nincs ráhatása, de ha az elkezdődik, akkor a Metrans is el tudja kezdeni a konténerterminált, ami „nem csak Zalaegerszeg, hanem Magyarország európai logisztikai pozíciója szempontjából is fontos projekt.”
Balaicz azt is közölte, hogy fognak/terveznek még építeni egy másik körforgalmat és egy csapadékvíz-elvezető rendszert, továbbá szeretnék kiváltani az elektromos légvezetéket is – erre a második körös fejlesztésre pedig 954 millió forintos keretösszeg áll rendelkezésükre, szintén EU-s forrásból.
A Metranstól is részletes választ kaptunk: a vállalat képviselője érdeklődésünkre közölte, hogy mindeddig azért nem tudták elkezdeni a beruházást, mert „annak alapfeltétele, hogy megépüljön az állami fejlesztés keretében tervezett zalaszentiváni deltavágány.
A vasúti kiszolgálás hiányában a terminál működése nem lehetséges.”
Zahalka Attila, a cég kereskedelmi igazgatója azt írta, hogy számukra a zalaegerszegi beruházás továbbra is kiemelt jelentőséggel bír, ugyanakkor sajnálattal jegyezte meg, hogy az előkészítési folyamat ilyen hosszú ideje húzódik, és mindeddig nem történt érdemi előrelépés az állami vasúti fejlesztés megvalósítása terén. Kiemelte, hogy a Metrans minden szükséges előkészületet megtett, és „a beruházás tényleges elindítása kizárólag az állami deltavágány megépülésétől függ.”
A Metrans tervezett kontenertermináljának látványterve (forrás: Youtube)
A zalaszentiváni deltavágány viszont nem fog hipp-hopp elkészülni: a közbeszerzési kiírás szerint a tender egyelőre ismeretlen nyertesének 840 nap, vagyis több mint 2 év alatt kell megépítenie. Ha tehát esetleg még idén neki is állnak, leghamarabb akkor is csak 2027 végére épülhet meg – holott Szijjártó Péter a 2021-es alapkőletételen arról beszélt, hogy már 2023-tól megkezdi majd a működést a konténerterminál. Ehelyett csak a mező közepén magányosan álló körforgalom készült el abban az évben.
Szöveg: Erdélyi Katalin – Fotók és videó: Pápai Gergely
Címlapkép: A magányos zalaegerszegi körforgalom a mezőn (fotó: Átlátszó/Pápai Gergely)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Az európai piacon is zavart okozhat a gödi gyár működésének leállása, s a probléma megoldása érdekében diplomáciai lépések is szükségesek lehetnek – állítják koreai hírportálok.
A közbeszerzési eljárásra a Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt.-n kívül mindössze egy cég jelentkezett, de ez nem is meglepő az elvárt referenciák fényében.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!