![Papplaszlo Kosalajos 241130 Plfb](https://atlatszo.hu/wp-content/uploads/2025/02/papplaszlo-kosalajos-241130-plfb-e1739355259146-300x180.jpg)
Debrecen 66 százalékkal emelte az építményadót, de máshol is nagyot nőttek a lakosok terhei
A debreceni indoklás szerint az adó összege 12 éve változatlan, miközben az infláció magas, és a lakosok is többet keresnek, mint korábban.
A magyarországi vállalkozások tavaly február eleje óta pályázhatnak elektromos autók beszerzéséhez vissza nem térítendő európai uniós támogatásra. Az EU által biztosított keretösszeg 30 milliárd forint, amiből egy pályázó 2,8 millió és 64 millió forint közötti támogatásban részesülhet. A legtöbb támogatást az Erste Bank, a Market és a Raiffeisen kapta, de jutott Mészáros Lőrinc építővállalatának, Matolcsy Ádám bútorcégének, valamint a 4iG-nek és a Valtonnak is.
Az ábrahámhegyiek kedélyét tavaly palackozó-építési terveivel borzoló Folly Arborétum 16 millió forint EU-támogatást kapott 4 darab kínai személyautó beszerzéséhez, és Szijjártó Péter kedvenc cipőboltja is ott van a kedvezményezettek között. A Balázs Kicks Kft. nagyon precízen még fotókat is feltöltött arról, hogy az EU-s pénz segítségével vásárolt fehér Teslájára ráragasztotta a támogatásos matricát.
A tisztán elektromos autók megvásárlásához vagy pénzügyi lízing keretében történő beszerzéséhez nyújtott támogatást az Európai Unió a Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) keretéből biztosítja Magyarországnak. A támogatásra 2022 vége előtt alapított egyéni vállalkozások és cégek pályázhatnak tavaly február eleje óta egészen idén március végéig.
A vállalkozás/cég létszámától függ, hogy hány autó beszerzését támogatja az EU (pl. 10 fő alatt 1, de 250 főtől már 16 darab), de a legkisebb megítélhető támogatás 2,8 millió forint, a legnagyobb pedig 64 millió. A támogatás mértéke a megvásárolni/lízingelni kívánt elektromos autó akkumulátorának teljesítményétől függ. Személyautóknál
Szabályozták a beszerezni kívánt autók nettó vételárát (maximális elszámolható költség) is: a 2,8 milliós támogatást max. nettó 11,5 milliós személyautóhoz, a 3,6 milliós támogatást max. nettó 14 millióshoz, a 4 millió forintnyi EU-s pénzt pedig max. nettó 20 milliós autó beszerzéséhez lehet kérni.
A kedvezményezettek listája szerint eddig a legnagyobb támogatást az Erste Bank, a Market Zrt. és a Raiffeisen Bank kapta: mindhárman a maximális összeget, 64 millió forintot.
Az Erste ebből 3 darab BMW iX1, 1 darab Mercedes-Benz EQA, 3 darab Mercedes-Benz EQB, 5 darab Volkswagen ID.3 és 4 darab Volkswagen ID.4 típusú autót vásárol. Az összesen 16 db elektromos autó beszerzése nettó 261 millió forintba kerül, a 64 millió forintos (autónként 4 millió) uniós támogatás az összeg 24,5 százalékát fedezi.
A Market 16 darab elektromos autót tervez beszerezni a pályázat keretében, de a gépkocsik típusát nem közölte. Csupán annyi szerepel a pályázati honlapon, hogy az autók beszerzési költsége nettó 155,4 millió forint, és a kapott 64 millió forintos támogatás ennek 41,17 százalékára elég. A cégcsoport Facebook-oldalán közzétett fotóalbum szerint a Market a kínai BYD-gyár autóiból vásárolt be az autónként 2,8 millió forintnyi uniós támogatás segítségével. A cég leányvállalata, a Prebeton Zrt. nettó 59,8 millió forintért vesz 7 darab elektromos autót, amihez 28 milliós (46,79%) támogatást kapott.
A Raiffeisen is 16 darab elektromos autót vásárol a pályázat keretében, és mindegyik ugyanolyan típusú, Hyundai Kona EV lesz. Az autók beszerzésének összköltsége nettó 193,1 millió forint, és az autónként 4, összesen 64 millió forintos EU-s támogatás ennek 33,1 százalékát fedezi.
A támogatásban részesültek listáját átböngészve más ismerős nevekkel is találkozhatunk. Bár a kormánypárt és Orbán Viktor miniszterelnök nagyjából 10 éve szidja, és most is épp (megint) el akarja foglalni Brüsszelt, több Fidesz-közeli cég ennek ellenére is bejelentkezett a több millió forintos uniós támogatásért. A kormány pedig oda is adta nekik.
Mészáros Lőrinc építőipari nagyvállalata, a közpénzes megbízásokban bőven ellátott ZÁÉV Zrt. például 2 darab Volkswagen ID3 Pro Prime típusú elektromos autót vásárol 28,6 millió forintért. Ehhez autónként 4-4 milliót, vagyis összesen 8 millió forint EU-s támogatást kap a Mészáros-cég, ami 35,49 százalékos támogatási arányt jelent.
A Mészáros szárnyai alól kinőtt Jászai Gellért informatikai óriáscége, a 4iG Zrt. szintén 8 millió forint EU-s támogatást kap a kormány jóvoltából elektromos autók beszerzéséhez. A cég 2 darab VOLVO EX30_MY24 TWIN AWD ULTRA gépjárművet vesz összesen 29,7 millió forintért, melynek 26,87 százalékát fedezi az autónként 4 millió forintos uniós forrás.
A Fidesz kedvenc biztonsági cége, a Valton-Sec Zrt. három autót vesz a pályázat keretében: 1 darab Dacia Spring Electricet, 1 darab Dacia Spring Cargo Electric 45-öt és 1 CENNTRO Logistar 100-at. Az autók összköltsége nettó 20,1 millió forint, és ennek 49,63 százalékát, vagyis 10 millió forintot kap meg a Valton az európai uniós forrásból.
Matolcsy György volt jegybankelnök fiának, az urizálásáról elhíresült Matolcsy Ádámnak a bútorcége is bejelentkezett a támogatásért.
A Porschékat gyűjtő Matolcsy-fiú többségi tulajdonában lévő Balaton Bútor Kft. meg nem nevezett típusú és darabszámú elektromos autókat vásárol a pályázatban összesen nettó 59,9 millió forintért. Ebből 40 százalék, vagyis 24 millió forint az uniós forrás.
Matolcsy Ádám barátjának, Somlai Bálintnak két cége is a listán van: a jegybankos megbízásokkal felhizlalt (eredetileg Matolcsy György unokatestvére tulajdonában lévő) Raw Development Kft. nettó 118,6 millió forintért vesz elektromos autókat, amihez 40 millió forint (33,7%) EU-s támogatást kap. Somlai másik cége, a Raw Facility Management Kft. nettó 92,8 millió forintért vesz kocsikat, s ehhez 39,8 millió forintnyi (43%) uniós támogatást ítélt meg neki a kormány. Az autók típusát és darabszámát egyik Raw-cégnél sem tették közzé.
Az ábrahámhegyi lakosok idegeit tavaly palackozóüzem-építési terveivel borzoló Folly Arborétum nettó 38,1 millió forintért vesz elektromos autókat. Ehhez 16 millió forintnyi EU-s támogatást ítélt meg nekik a kormány, ami 41,91%-os támogatási arány. A Folly Réka és férje, az egykor Németh Szilárd rezsitábornok csepeli munkatársaként dolgozó Werner Péter által vezetett
Folly Arborétum a Markethez hasonlóan kínai autókat vesz a pénzből.
A pályázati adatlap szerint „4 darab új BYD gyártmányú, Dolphin típusú, Comfort felszereltségű, 60,4 kWh akkumulátor kapacitású” autót szereznek be 15 hónapos futamidővel, lízing finanszírozással. Mivel az EU tavaly októberben 45 százalékos vámot szavazott meg a kínai elektromos autókra, nem biztos, hogy örülni fog annak, hogy a magyar kormány ilyenekre is adott uniós támogatást.
Szijjártó Péter kedvenc cipőboltja is a kedvezményezettek között van: a Balázs Kicks Kft. egy 13,46 millió forintos Teslához kapott 4 millió forintnyi uniós támogatást, ami 29,72%-os támogatási arányt jelent. Egyedülálló módon a cég fotókat is feltöltött a pályázati honlapra annak igazolásaként, hogy a szabályoknak megfelelve felragasztotta az autóra a pályázati támogatást hirdető matricát.
A személyautók mellett kisbuszok és kishaszonjárművek beszerzéséhez is kaphatnak uniós támogatást a vállalkozások a pályázat keretében. Ebben a kategóriában 49 kWh akkumulátorteljesítmény alatt 3,6 millió Ft (max. vételár 17 millió), 49 és 74 kWh között 3,8 millió Ft (max. vételár 22 millió), 74 kWh fölött pedig 4 millió forint (max. vételár 25 millió) uniós támogatást lehet kérni/kapni autónként.
Az RRF-REP-10.10.1-24 kódszámú pályázat során szétosztott uniós forrás teljes keretösszege 30 milliárd forint (ebből 10,8 milliárd a budapesti régióban, és 19,2 a többiben), amelynek a kormányzati honlap szerint eddig 75 százalékára, vagyis 22,5 milliárdra jelentkeztek a hazai vállalkozók és vállalatok. A kormány néhány napja közzétett Facebook-posztja szerint az elmúlt egy évben ötezren pályáztak a támogatásra „csaknem” hatezer elektromos autó megvásárlásához.
Uniós finanszírozású projektek adatbázisa: Legyűjtöttük a magyar kormány pályázati portálján található nyertes pályázatok adatbázisát, és létrehoztunk egy tracker oldalt, amin diagramokon, térképeken és egyedi elemző alkalmazással lehet a közel 500 ezer nyertes pályázatot tartalmazó adatbázist böngészni: https://atlatszo.hu/eumoney
Erdélyi Katalin
Címlapkép: A Market EU-s támogatással vásárolt egyik kínai autója (fotó: Facebook)
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A debreceni indoklás szerint az adó összege 12 éve változatlan, miközben az infláció magas, és a lakosok is többet keresnek, mint korábban.
A vízszolgáltatótól értesültünk, hogy 2019 óta tudják: ólommal szennyezett a víz a Váci Madách Imre Gimnáziumban. A fenntartó ballonos vizet biztosít.
A New Land Media nyerte a Nemzeti Kommunikációs Hivatal tenderét, amit a Visit Hungary és a Kisfaludy2030 Zrt. számára írtak ki. Az alvállalkozó a Századvég lesz.
A mai napon szavazott a MOME Szenátusa arról, maradhat-e a jelenlegi rektor az egyetem élén. Koós Pál elbukott a bizalmi szavazáson.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!