nem megy előre

A gödi akkugyár pere miatt késik a dunakeszi vasúti átrakó terminál tervezése

A Dunakeszi-Gyártelep megállóhelyen létesítendő vasúti rakodó építését 2021-ben jelentették be, és az előkészületeire 2 milliárd forintot szánt a kormány. Eredetileg 2022 végére el kellett volna készülnie a terveknek, de a projekt folyamatosan halasztódik. A tavaly nyáron végre kiírt tervezési közbeszerzést most visszavonta az Építési Minisztérium, mert a szomszédos Gödön a Samsung akkumulátor-gyárának környezethasználati engedélye miatt közigazgatási per zajlik. A minisztérium pedig nem biztos benne, hogy meddig fog tartani a bírósági eljárás, és mi lesz a vége. 

Azt írják, hogy a gödi akkugyár környezethasználati engedélye miatti per „kimenetele hatással lehet a gödi ipari-innovációs fejlesztési terület fejlesztésére irányuló állami beruházások megvalósítására, így tárgyi közbeszerzési eljárás eredményeként megkötésre kerülő szerződés teljesítésére is”. Ezért inkább jegelik most a Dunakeszire beígért vasúti átrakodó tervezését.

Szijjártó Péter külügyminiszter 2021 júliusában több nagyberuházást jelentett be a gazdaság újraindításáért felelős operatív törzs tanácskozása után. Az egyik ekkor beígért projekt a Göd melletti ipari innovációs fejlesztési terület létrehozása, a másik pedig egy vasúti átrakó építése volt a szomszédos Dunakeszin, ahol Szijjártó is lakik. A beruházás célja a miniszter bejelentése szerint az, hogy biztosítsa „a Budapesttől északra lévő ipari körzetek logisztikai igényeinek kielégítését”.

Pár nappal később ki is jött a Magyar Közlönyben egy kormányhatározat, ami a

Dunakeszin létesítendő vasúti rakodó terminál előkészítési munkálataira közel 2 milliárd forintot biztosított.

A határozat eredetileg arról rendelkezett, hogy a pénzt 2022-ben adja a kormány az előkészületekre, és azokat az év végig be is kell fejezni. 2022-ben azonban az összeg kifizetését 2023-ra és 2024-re, a határidőt pedig 2024 végére módosították. 2023-ban pedig ismét kitolták egy évvel az egészet, a határidő tehát jelenleg 2025 vége.

Tavaly augusztusban azonban már úgy tűnt, hogy végre meglódul a projekt, az Építési és Közlekedési Minisztérium ugyanis kiírta a tervezésre vonatkozó közbeszerzést. A felhívás szerint a nyertesnek el kell készítenie egy megvalósíthatósági tanulmányt, az engedélyezési terveket és a környezetvédelmi engedélyhez szükséges dokumentációt.

A megtervezendő műszaki tartalom egy megközelítőleg 3 km hosszú, egybefüggő,  országos közforgalmú vasúti vonalszakasz átépítése. Beleértve ebbe a Dunakeszi-Gyártelep megállóhelyet, a villamosított vontatóvágányt és az ipari park szomszédságában a vasúti rakodó kialakítását is.

Dkgytvmh Samsung

Dunakeszi-Gyártelep megálló és a Samsung-gyár a térképen (forrás: Google)

Dunakeszin a 70-es számú, Budapest-Vác vasútvonal halad át, a vonatokra a városban három helyen lehet fel- és leszállni: a Dunakeszi alsó megállóhelyen, a Dunakeszi („nagy”) vasútállomáson és a Dunakeszi-Gyártelep megállóhelyen. Az utóbbi van a Nyugatitól a legmesszebb, vagyis Váchoz és így Gödhöz a legközelebb: légvonalban csupán 4-5 kilométer választja el a Samsung akkugyárától.

Kivárják a per végét

A Dunakeszi-Gyártelep megállóhelyet érintő tervezett munkálatok: fordítóállomás létesítése, két vágányon rakodásra alkalmas két darab, legalább 10 m x 750 m méretű rakodóterület kialakítása, az állomás melletti aluljáró fejlesztése, 55 cm magas peronok kiépítése, az állomás akadálymentesítése, utasforgalmi létesítmények fejlesztése és utastájékoztatás kiépítése.

Hat Emeletes Vonat Közlekedik A Váci és A Ceglédi Vonalon

Emeletes KISS motorvonat a váci elővárosi vonalon, Dunakeszi-Gyártelep megállóhelyen 2020. december 1-jén. (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

A tervezési tenderre tavaly szeptember végéig lehetett jelentkezni, de azóta nem történt semmi az ügyben. Egészen mostanáig: idén július 1-jén megjelent a hivatalos értesítőben, hogy az

Építési és Közlekedési Minisztérium visszavonta a közbeszerzést a gödi akkugyár környezethasználati engedélyével kapcsolatos per miatt.

Az indoklásban részletesen is kifejtik, miről van szó – bár a Samsung és az akkumulátor-gyár szavakat gondosan kikerülték.

„A gödi ipari-innovációs fejlesztési területen működő gyár 2023. decemberében kiadott környezethasználati engedélyének megtámadása iránt indított közigazgatási perben a Budapest Környéki Törvényszék 2024. április 23-án hozott végzésében azonnali jogvédelem keretében elrendelte az eljárást befejező határozat jogerőre emelkedéséig a környezetvédelmi engedélyre vonatkozó határozat halasztó hatályát.

A halasztó hatály elrendelése esetén a közigazgatási cselekmény – azaz a környezethasználati engedély kiadására irányuló határozat – nem hajtható végre, annak alapján jogosultság nem gyakorolható, és egyéb módon sem hatályosulhat.

A közbeszerzési eljárás bírálati időszakában megindult környezethasználati engedély megtámadása iránti közigazgatási per időbeli lefolyása nem ismert, illetve annak kimenetele hatással lehet a gödi ipari-innovációs fejlesztési terület fejlesztésére irányuló állami beruházások megvalósítására, így tárgyi közbeszerzési eljárás eredményeként megkötésre kerülő szerződés teljesítésére is, különös tekintettel arra, hogy a megkötésre kerülő szerződés keretében elvégzendő feladatokat legkésőbb 2025. december 31. napjáig kell megvalósítani.”

Nettó 1,5 milliárd forint volt a tervekre

Azt is leírták a közbeszerzés visszavonásáról szóló hirdetményben, hogy a kormány „a környezethasználati engedély megtámadása iránt indított közigazgatási perre való hivatkozással” egyelőre nem biztosítja az Építési és Közlekedési Minisztérium részére a projektre korábban megítélt költségvetési forrásokat.

Ez pedig „tárgyi közbeszerzési eljárásban a fedezet elvonásaként értelmezhető”, mert a közbeszerzés „nem feltételes eljárásként került megindításra”. Közzétették azt is, hogy „a rendelkezésre állt anyagi fedezet összege nettó 1.503.937.008,- forint” volt.

A tenderre négy ajánlat érkezett egyébként:

  • a HYDRO-ÉP Közmű Tervező,- Szervező és Kivitelező Kft. nettó 969 millió forintért,
  • a RING Mérnöki Iroda Kft., az UTIBER Közúti Beruházó Kft. és az INFRAPLAN Vasút- és Úttervező Zrt. triója nettó 1,448 milliárdért,
  • az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt. és a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. párosa nettó 1,478 milliárdért,
  • a TRENECON Tanácsadó és Tervező Kft. és az UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. konzorciuma pedig nettó 1,595 milliárd forintért vállalta volna a munkát.

A hatóság korlátozott működésről, a Samsung leállásról beszél

A gödi akkugyár környezethasználati engedélye ügyében a Göd-ÉRT Egyesület indított pert, és ahogy korábban megírtuk, a Budapest Környéki Törvényszék április végén a kereset teljes halasztó hatályát rendelte el. A bírósági döntés értelmében a Samsung gödi gyára nem folytathat környezethasználatot, amíg a per le nem zárul.

Az ügy legfrissebb fejleménye az, hogy a civilek jogi álláspontja szerint a végzés a gyár tevékenységének teljes leállítását jelenti, de az engedélyt kiadó Pest Vármegyei Kormányhivatal ezt vitatja. A kormányhivatal szerint csak az akkugyár egyes tevékenységeit kell szüneteltetni. A Samsung viszont fellebbezést nyújtott be a döntés ellen a bírósághoz, amelyben a leállítás miatti veszteségére hivatkozik.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: Drónfelvétel a Dunakeszi-Gyártelep vasútállomásról 2023. március 22-én. (fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Megosztás