December elsején zárult le az a környezetvédelmi eljárás, melyben a kormányhivatal a gödi Samsung-gyár működését vizsgálta. Az eljárást lezáró határozatból kiderül: a gyár ugyan évek óta nem tartja be az előírt zajhatár-értékeket és üzemelő monitoring-kútjai sincsenek, mégis 2033-ig hatályos környezethasználati engedélyt kapott a hatóságtól. A több mint nyolcvan zajkeltő forrásból kettőnek az éjszakai működését ugyan felfüggesztették, a zaj azonban a gödiek tapasztalata szerint egyáltalán nem csökkent – a gyár pedig továbbra is éjjel-nappal üzemelhet.
Környezethasználati engedélyt kapott a 2018-ban létesült gödi akkugyár, bár számos hatósági előírásnak nem felel meg a működése. A kormányhivatal döntése szerint viszont elegendő, ha a Samsung Zrt. a jövőben teljesíti a szabályszerű működésre vonatkozó feltételeket.
Korábban több cikkbenmegírtuk, hogy szeptemberben teljes körű környezetvédelmi felülvizsgálati eljárást rendelt el a hatóság a gödi akkugyár ügyében. Erre elvileg azért került sor, mert a beruházás területén megépülő második gyár nagy teljesítményű hőtermelő kazánjainak üzembe helyezése előtt a Samsung Zrt. nem szerezte meg a kötelező környezethasználati engedélyt. A Pest Vármegyei Kormányhivatal egy júniusi határozatában ki is mondta, hogy a gödi gyár „egységes környezethasználati engedélyezés hatálya alá tartozó tevékenységet kezdett meg és folytat – ilyen engedély nélkül.”
Valójában az évek óta tartó folyamatos zajszennyezés, valamint a gyárban használt több ezer tonna szerves oldószer és ennek a gödi kutakban kimutatott jelenléte miatt is arra kényszerült a kormányhivatal, hogy felülvizsgálja a gyár működését.
forrás: a gödi gyár környezethasználati engedélye
Újabb évekre elhúzódhat a zajszennyezés felszámolása
Az eljárás során a hatóság feladata az lett volna, hogy megvizsgálja: megfelel-e a gyár a környezetvédelmi előírásoknak és teljesülnek-e a zajra és a szennyezőanyagok kibocsátására vonatkozó határértékek. Amennyiben pedig bármilyen hiányosságot tapasztal, köteleznie kellett volna céget – az engedély kiadása előtt – a hiányzó feltételek megteremtésére.
Ennek azonban pont az ellenkezője történt. A hónapokig tartó eljárás során a környezetvédelmi hatóság a fennálló állapot teljes körű kivizsgálása helyett szinte csak a Samsung Zrt. által benyújtott adatokat és a jövőbeli, szabályosabb működésre tett ígéreteit vette figyelembe. Két zajkeltő forrás éjszakai működésének felfüggesztéséről rendelkezik ugyan a kiadott engedély, ám a gödiek tapasztalata szerint a gyár éjjelente továbbra is ugyanolyan zajjal működik, „köszönhetően” a több mint 80, korlátozás nélkül működő egyéb zajforrásnak.
A hatóság újabb zajcsökkentésekre kötelezte a Samsung Zrt.-t, de azt is leírja, hogy a jövőbeli fejlesztések miatt a későbbiekben várhatóan újabb intézkedésekre lesz szükség. Csakhogy az elmúlt években már két ilyen intézkedési tervet is előírtak, ám ezeket sem teljesítette a cég. A kormányhivatal Népegészségügyi Osztálya meg is állapítja: „A korábbi zajcsökkentő intézkedések nem érték el a kívánt célt, mert
a határérték túllépés továbbra is fennáll, mely az érintett ingatlanok lakóinál egészségkárosodást eredményezhet.
A Népegészségügyi Osztály megállapítása szerint a zaj okozta problémák vélhetően valósak, azok egészségkárosító hatása közismert”. Ebben az az újdonság, hogy a kormányhivatal szakhatósága először ismeri el: a gödi gyár évek óta tartó zajterhelésének kitett több száz gödi lakos egészsége is veszélyben lehet – bár további vizsgálatokat nem ír elő.
A Samsung-gyár összesített, zaj- és levegővédelmi hatásterületébe több mint 500 gödi lakóingatlan tartozik. (Forrás: összesített hatásterület)
De nemcsak a határérték feletti zajkibocsátás kapcsán ilyen megengedő a környezetvédelmi hatóság; hasonlóan nagyvonalú az egyéb szennyező anyagok vonatkozásában és a hulladékkezelés ügyében is. A talaj- és vízszennyezés ellenőrzésére monitoring kutak létesítését írják elő, ám ezek engedélyeit elegendő a jövőben megszereznie a Samsungnak – vagyis a figyelőkutak megléte szintén nem volt feltétele az engedély kiadásának.
A gyár területén hulladékkezelést végző Éltex Kft.-ről pedig legutóbb megírtuk, hogy a cég a gödi Samsungban végzett éves tevékenységéről „nullás adatszolgáltatást” nyújtott be. A Göd-ÉRT Egyesület ezzel kapcsolatos észrevételére azt válaszolta a hatóság, hogy ha hiányosságot tapasztal, majd megteszi a szükséges intézkedéseket. A cégnek a hulladékgazdálkodási tervét is át kell dolgoznia, ezt azonban szintén elegendő lesz 2025-ben benyújtania.
„Kevés” akkucellát gyártottak, ezért nem vizsgálták eddig a környezeti hatásokat
A kiadott engedélyben szereplő „legérdekesebb” megállapítások azonban arra vonatkoznak, hogy miért csak öt év működés után került először sor a környezeti hatások vizsgálatára. A kormányhivatal határozata arra hivatkozik, hogy „az elmúlt 4 évben a cellagyártási kapacitás messze elmaradt az engedélyezett mennyiséghez képest.” A gyár hiánypótlásként benyújtott adatai szerint viszont az elmúlt években kb. 140 ezer tonna akkucellát gyártottak, 2023-ban pedig a tervezett éves mennyiség közel 131 ezer tonna akkucella lesz – a második gyár teljes kapacitásának megindulásával pedig ez a mennyiség a duplájára is nőhet.
A Samsung SDI gödi gyárának cellagyártási adatai az elmúlt években. (Forrás: dokumentáció)
Csakhogy az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás elrendelésének semmi köze ahhoz, hogy sok vagy kevés a gyártott akkucella – ráadásul a korábban kiadott engedélyekben nem is szerepeltek gyártásra vonatkozó kapacitási adatok.
Az engedélyezési eljárást az új kazánok nagy hőteljesítményén túl az akkumulátorgyártásban használt szerves oldószer mennyisége miatt kell lefolytatni. A vonatkozó kormányrendelet ugyanis előírja – és a gödi gyárra most kiadott engedély is hivatkozik rá – hogy amennyiben a gyártáshoz szükséges szerves oldószer évente meghaladja a 200 tonnát, kötelező az egységes környezethasználati engedély megszerzése.
Az Átlátszó több cikkében is megírtuk, hogy míg a debreceni CATL-gyár esetében az illetékes megyei hatóság részletes hatásvizsgálatot rendelt el a gyárban használt 2000 tonna NMP (N-metil-2-pirrolidont) mennyisége miatt, a Pest Vármegyei Kormányhivatal a gödi Samsung esetében ezt nem írta elő. Ez az a magzatkárosító mérgező anyag, aminek jelenlétét gödi civilek 2022-ben kimutatták a gödi kutak vizében – a hatóságok azonban azóta sem végeztek tényfeltáró vizsgálatot a szennyezés eredete ügyében.
Többször idéztük a Mérnöki Kamara Környezetvédelmi Tagozatának állásfoglalását is, miszerint az akkumulátor-gyártás technológiai folyamata miatt mindenképpen kötelező környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatása.
A most kiadott engedély szerint a Samsung gyárában a tavalyi évben 14,4 ezer tonna NMP-t használtak fel. Ugyanakkor már 2019-ben, a gyár Modul összeszerelő csarnokának építési engedélyéhez készült Előzetes Vizsgálati Dokumentáció az első gyárban évi 11 ezer tonna felhasznált NMP-mennyiséget tüntet fel; emiatt pedig már évekkel ezelőtt kötelező lett volna a környezethasználati eljárás lefolytatása, valamint monitoring kutak létesítésének elrendelése.
Az akkumulátorgyártás anyagainak éves mennyisége a gödi Samsung első gyárában, 2019-ben. A felhasznált szerves oldószer, az NMP évente meghaladta a 11 ezer tonnát. (Forrás: Előzetes Vizsgálati Dokumentáció)
A kormányhivatal tehát az engedélyezések során nem a jogszabályi előírások szerint járt el, amikor az elmúlt években lezajlott bővítések során hat alkalommal is azt állapította meg, hogy a gyárnak nincs jelentős környezeti hatása. Az pedig végképp kérdéses, hogy a most kiadott „megengedő” engedély nyomán miként tesz eleget a jogszabályi előírások betartatásának, s a zajhatárérték túllépésének megszüntetése érdekében megteszi-e a lakosság védelmében szükséges lépéseket.
Bodnár Zsuzsa
Ez a cikk a Közös Értékeink Program támogatásával készült. A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Nyitókép: A gödi Samsung-gyár (olvasói felvétel)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A gödi civilek keresettel támadták meg az engedélyt, a bíróság pedig azonnali jogvédelmet rendelt el az ügyben és a per lezárultáig megtiltotta az akkugyár környezethasználatát.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!