
Veresegyház lovardát vásárol, és elad egy telket, hogy azon is lovarda épüljön
Vagy nagyon szeretik a lovassportot, vagy valami egészen más van a háttérben.
Életveszélyesek a Gyál határában lévő utcák az átmenő forgalom miatt – legalábbis ezt állítják az ott lakók, akik petíciót is írtak az ügyben. Ráadásul az érintett utcák közelében, a közigazgatásilag már Vecséshez tartozó területen logisztikai csarnokok épülnek, melyek a lakosok szerint további forgalmat fognak generálni. A panaszosok szerint a gyáli és a vecsési önkormányzat sem foglalkozik érdemben a nyugalmukkal és a biztonságukkal.
A Gyál határában húzódó Wesselényi utcában elvileg minden adott lenne a nyugodt kertvárosi élethez. Az utca egyik oldalán lakóházak állnak, a túloldalon lévő, már Vecséshez tartozó területeken pedig elvileg mezőgazdasági besorolású telkek terülnek el. Ezeken láthatóan nem termelnek semmit; a bevetetlen mező látványát viszont kerítések, sitthalmok és raktárnak kinéző építmények csúfítják el.
A helyszínen az utcabeliekkel beszélgetve hamarosan világossá válik, mi is a gondja az itt élőknek. Teherautók, földmunkagépek és személygépkocsik húznak el mellettünk folyamatosan, némelyik 90-100 km/órás sebességgel. Járda és közvilágítás nincs az utcában, a gyalogosok csak az autóúton közlekedhetnek, ami főként sötétedés után rendkívül balesetveszélyes.
A kihelyezett 40-es sebességkorlátozó és átmenő forgalmat tiltó táblákat láthatóan szinte minden autós figyelmen kívül hagyja. A Wesselényi utca és a folytatásában lévő Határ út ugyanis gyors összeköttetést biztosít a budapesti 18. kerület, Gyál és Vecsés között. Aki pedig nem akar az M5-ös és az M0-ás autóút felé kerülni, itt közlekedik a tranzitforgalmat tiltó táblák ellenére.
A gyáli Határ út és Wesselényi utca (pirossal jelölve), amely gyors közlekedést biztosít a budapesti 18. kerület, Gyál és Vecsés közt. (Google Maps)
A lakosok hosszú ideje küzdenek az életüket megkeserítő zaj és forgalom ellen. 2020 februárjában 74 család adott át petíciót Pápai Mihály (Fidesz- KDNP) gyáli polgármesternek, kérve az utcák forgalmi helyzetének rendezését.
Az ügyben 2021 júliusában lakossági fórumot is tartottak. Ezen a gyáli polgármester elismerte, hogy a forgalomszámlálási adatok:
naponta 800 személy- és teherautó halad át az utcákon,
igazolják a lakosok panaszait. Szerinte a helyzetre egy Vecsésre tervezett elkerülő út jelentene megoldást, ennek megépülésére azonban még várni kell.
Majd a fórumon bemutatták a Tandem Mérnökiroda tanulmánytervét, mely az érintett gyáli utcák forgalomcsillapításának három lehetséges változatát tartalmazta. A polgármester ezután a jelenlévő lakosokkal meg is szavaztatta, hogy a bemutatott három változatot közül melyiket tartják leginkább megfelelőnek.
A gyáli Wesselényi utca és Határ út forgalomcsillapításának három alternatívája. A lakosok az “A” változatra szavaztak a témáról szóló lakossági fórumon. (Forrás: 2021. július 5-i lakossági fórum jegyzőkönyve)
Miután az „A” terv kapta a legtöbb voksot, Pápai Mihály a környékbeli utcák lakosaival történő egyeztetés után a tervek módosítására tett ígéretet.
Ezt követően viszont semmilyen előrelépés nem történt az ügyben, a három lehetséges forgalomcsillapítási terv közül egyik sem valósult meg. Az utcában lakók keserűen hivatkoznak a „Gyál – Az innovatív kertváros” önkormányzati szlogenre: mint mondják, kertvárosi életüket nem éppen ilyen innovációval szeretnék „feldobni”.
A helyiek elkeseredését tovább fokozza, hogy az utcájukkal szemközti, elvileg mezőgazdasági besorolású telkeken 2020 óta építkezések folynak, folyamatos az építőanyag-szállítás. Az egyik telken betonkerítést emeltek, a másikon földkábeleket fektettek le, villanyoszlopokat, reflektorokat állítottak fel. A gyáli lakosok a panaszaikat a vecsési önkormányzatnak küldték el, ahonnan végül azt a választ kapták:
az illegális építkezést és ipari tevékenységet az önkormányzat megtiltotta, bontást rendelt el, és bírságokat szabott ki.
Ennek ellenére minden folyik tovább – a területnek ugyanis állítólag új tulajdonosa van, amellyel szemben most új eljárást kell az önkormányzatnak indítania.
A lakosok mindebből csak azt érzékelik ki, hogy hiába írnak panaszos leveleket és küldenek fotókat, videókat a szabálytalanságokról, senki nem tudja – vagy nem akarja – megakadályozni az őket zavaró, engedély nélküli tevékenység folytatását.
A bírságolás ellenére folyik az engedély nélküli szállítás és ipari tevékenység. (Olvasónk fotója)
Mindezek tetejébe a gyáli utcák szomszédságában, Vecsés külterületén egy kiemelt beruházási célterületet jelölt ki a vecsési önkormányzat. Emiatt mezőgazdasági övezetből gazdasági-kereskedelmi övezetbe kellett átsorolni az érintett telkeket. A veszélyhelyzetre hivatkozva viszont lakossági fórumot nem tartottak az átminősítések ügyében.
Észrevételt csak elektronikusan lehetett küldeni a területrendezésről szóló dokumentációhoz, melyet a vecsési önkormányzat honlapján tettek közzé. A partnerségi egyeztetést lezáró határozat szerint viszont az önkormányzathoz egyetlen észrevétel sem érkezett.
A gyáli lakosok így valójában csak utólag szereztek tudomást a házaikkal szomszédos terület átminősítéséről.
Arról pedig végképp nem kaptak tájékoztatást, hogy milyen gazdasági-kereskedelmi célú beruházás épül a lakóhelyük mellett. Ez a partnerségi egyeztetésre készült tanulmányból sem nem derül ki egyértelműen. Az viszont látható, hogy az új létesítményekhez utak, villany-, gáz- és vízvezetékek is fognak épülni, amelyek az átminősítésen kívül eső területeket is érinteni fogják.
A lakók a Pest Megyei Kormányhivatalnál próbáltak érdeklődni, hogy folyt-e környezetvédelmi eljárás és készült-e hatástanulmány a beruházáshoz. A Kormányhivatal viszont elutasította a válaszadást, mondván, a lakosok nem ügyfelek az engedélyezési eljárásban. „Vagyis semmit sem tudhatunk meg arról előzetesen, hogy milyen cég települ ide és milyen tevékenységet fog folytatni az utcánk túloldalán” – fogalmaz felháborodottan az egyik érintett utcabeli.
A Gyál és Vecsés között tervezett logisztikai csarnokok látványterve. (Forrás: WLP XXV – Vecsés)
A Kormányhivatal szerint a lakosok az E-építési portálon tájékozódhatnak. Ahová augusztus 9-én valóban felkerült a Gyál határában megépülő négy csarnok építési engedélye. A beruházásra egy belga székhelyű, logisztikai csarnokokat építő cégcsoport magyar tagja, a Weerts Logistic Park XXV Kft. kapott engedélyt – a cégnek a vecsési létesítmény lesz az első magyarországi beruházása. Mindebből azonban továbbra sem derül ki, hogy milyen cégek fogják bérbe venni a Gyál határában felépülő hatalmas csarnokokat.
Kerestük a vecsési polgármester, hogy választ kapjunk a kérdéseinkre:
A gyáli polgármestertől szintén tájékoztatást kértünk a Határ út és a Wesselényi utca forgalomcsillapítása, valamint a gyáliakat közvetlenül érintő, vecsési beruházás ügyében. Cikkünk megjelenéséig azonban sem a vecsési, sem a gyáli polgármestertől nem kaptunk választ.
Bodnár Zsuzsa
Nyitókép: Pápai Mihály gyáli polgármester a „30 éves a gyáli önkormányzat” rendezvényén 2020-ban. Forrás: Facebook
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásHa az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Vagy nagyon szeretik a lovassportot, vagy valami egészen más van a háttérben.
Az ikladi polgármesteri hivatal szerint magánszemély kérelmére, “vagyonbiztonsági okból” zárták le ideiglenesen a közutat, melyen csupán egy farakás látható.
Októbertől a fideszes Győrfiné Dr. Hajdú Szilvia vezeti Aszódot, de a helyi lap októberi számában még az elődje szerepelt felelős kiadóként, és ez Győrfiné szerint nem volt jogszerű.
Nem enyhít a közlekedési gondokon, hanem még nagyobb forgalmat generál és újabb ipari parkok létesítését segíti a 31-es út fejlesztése, legalábbis ettől tart a maglódiak egy része.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!