Kerületi ügyek

A ganzkertvárosiak tiltakoznak a házaik mellé tervezett ipartelep építése ellen

A tiltakozó lakosok szerint egy ipartelepnek nincs helye a XVIII. kerületi lakóházaik mellett. A DK-s polgármester azért szorgalmazza a beruházást, mert az álláspontja szerint a lakóépületek miatt drasztikusan megnőne az autóforgalom, továbbá az önkormányzatnak az infrastrukturális fejlesztések miatt jelentős pluszköltséget jelentenének az új beköltözők. A beruházók a repülőtér közelségét használnák ki — az érintett telkek egy része a negyedik leggazdagabb magyar, Veres Tibor ingatlanmogul kezében van a WING Zrt.-n keresztül.

XVIII. kerület Ganzkertváros családi házai és Vecsés között jelenleg egy beépítetlen mező terül el. A tiltakozó lakosok azért feszültek össze az önkormányzattal, mert felmerült, hogy ipartelepet húznának fel a még üres területre, a korábban tervezett lakóházak helyett.

Amikor megvették a házaikat, szó sem volt ipartelepről és kamionokról

Megkerestük a ganzkertvárosi lakosokat, akik szeretnék megőrizni a terület kertvárosi jellegét, ezért tiltakoznak az ipari és kereskedelmi jellegű fejlesztési tervekkel szemben. A tiltakozók az ügyük érdekében egy Facebook-csoportot is létrehoztak. A lakosok tudják, hogy elkerülhetetlen a beépítés, de álláspontjuk szerint egy ipartelepnek nem a lakóházak mellett van a helye.

A fejlesztési terület az Üllői út felől (forrás: Google Earth)

„A közvetlen szomszédságomban egy nagy üres terület van, az elmúlt években szép terveket szőtt az önkormányzat, hogy majd beépíti, városközpontot, lakóparkot épít. Úgy is költöztem ide, hogy erről előzetesen meggyőződtem, kikértem az önkormányzattól a beépítési terveket. Örömmel tudtuk meg, hogy egy új városközpont van ide tervezve, pár négyemeletes házzal, parkkal, óvodával, iskolával, közérttel.

Mivel mi egy ellenzéki kerület vagyunk, így nehéz időket él az önkormányzatunk is, és most kitalálta, hogy a terület egy részét át szeretnék minősíteni lakóterületből gazdasági besorolásba, magyarán ipartelepet akarnak ide felhúzni. Mondogatják azt is, hogy ez milyen jó lenne a kerületnek, mert évi 1 milliárd forintot terveznek majd beszedni. Azzal pedig nem szeretnek foglalkozni, hogy az ipari telep ideépítése miatt a szomszédos több száz ház értéke mennyit fog esni” – foglalta össze a helyzetet az egyik ottlakó.

A lakos szerint arra is szeret hivatkozni az önkormányzat, hogy nincs pénz arra, hogy az eredetileg lakóparkba tervezett új iskolát, óvodát és orvosi rendelőt működtesse, és megépíttesse, továbbá a jelenlegi infrastruktúrát fejlessze. A környékbeliek közül sokan fel vannak háborodva, és az első két hétben össze is gyűjtöttek több mint 800 aláírást.

A Halomi úttól délre eső terület egy részlete (fotó: Átlátszó/Zsilák Szilvia)

A déli részt a polgármester gazdasági területté sorolná

Az átsorolás jelenleg a mező déli részét (a Kerékkötő utca és a Halomi utca közötti területet) veszélyezteti. Az önkormányzat honlapján valóban megtalálható egy előterjesztés, ami szerint Szaniszló Sándor (DK) polgármester a jelenlegi lakóterület gazdaságivá sorolását szorgalmazza, ugyanis az álláspontja szerint az „intenzív beépítés” miatt drasztikusan megnőne az autóforgalom, és az önkormányzatnak is számos infrastrukturális beruházást kellene végrehajtania. (A jelenleg hatályos szabályozást 2006-ban hagyták jóvá, korábban mezőgazdasági területnek minősült.)

A déli részre, a Halomi út és a Kerékkötő utca közötti területre jelenleg lakóházak építhetők (szabályozási terv/bp18.hu)

Megkerestük Szaniszló Sándor DK-s polgármestert az ügyben. Az önkormányzat arról tájékoztatta a lapunkat, hogy az előterjesztést már el is fogadta a képviselőtestület. „A javaslat nem átsorolásról szólt, hanem egyfajta szándéknyilatkozatról, amely szerint a tulajdonos későbbi fejlesztési tervei közül melyik irány az, amely a kerület számára előnyösebb lenne. A terület átsorolását az önkormányzat csak akkor indítaná el, ha a tulajdonos ezt kérelemben kezdeményezi. Ilyen kezdeményezés mind a mai napig nem érkezett az önkormányzathoz. Az előterjesztést egyébként a testület egyhangúlag fogadta el” – olvasható a válaszban.

Az is kiderült, hogy több hivatalos lépcső van még hátra, mielőtt átminősítenék a területet. „Az átsoroláshoz, mint már említettem, az kell, hogy a tulajdonos kezdeményezze azt az önkormányzatnál. A következő lépés a Főváros döntése, hisz ilyen ügyben nekik kell hozzájárulást adniuk az átsoroláshoz. Végül az ügy visszakerül a kerületi képviselő-testület elé, amely dönthet. Ez minimum féléves folyamatot jelent. De egyelőre még kérelem sem érkezett az önkormányzathoz.”

Családi házak mellé épülhet ipartelep (fotó: Átlátszó/Zsilák Szilvia)

Az önkormányzatnak jelentős pluszköltséget jelentenének az új beköltözők

A polgármester az egyik korábbi interjúban említette, hogy a teljes fejlesztés előtt álló területen körülbelül 2 000 lakás épülhetne. (Ez a lakásszám a teljes területre vonatkozik, nem csak a Halomi-Kerékkötő utca közötti részre.) Az önkormányzat levele szerint a fejlesztés több ezer plusz gépjárművet jelentene.

„A terület földrajzi elhelyezkedése és a rendelkezésre álló infrastruktúra ezt a mennyiségű autót kizárólag a Halomi út felől tudná elvezetni. Ez olyan forgalomnövekedéssel járna, amely elviselhetetlenné tenné a szélesebb környéken élők életét, beleértve ide akár a pestszentimrei lakosokat is, akiken keresztül haladna ez a megnövekedett forgalom a Nagykőrösi út irányába. Ha már szóba kerültek az intézmények, fontos azt is tudni, hogy mind az iskola, mind a bölcsi és ovi teljes létszámmal üzemel már most is. A lakóházas beépítés eredményeként érkező gyerekek elhelyezése sem lenne megoldható. De nem csak az intézményi, hanem a közmű és közúti infrastruktúra sem alkalmas jelenlegi formájában arra, hogy ellássa ezt a mennyiségű új háztartást” – közölte az önkormányzat.

A lakások korábbi látványterve (forrás: bfvt.hu)

Az északi részre eredetileg szintén terveztek lakásokat

A fejlesztési terület északi része már a WING Zrt. tulajdona, ami Magyarország egyik legnagyobb ingatlanfejlesztő és befektető cége. A zrt. többségi tulajdonjoga a cégadatbázis szerint a negyedik leggazdagabb magyar, Veres Tibor ingatlanmogul kezében van. A terület előbb említett déli része, azaz a Kerékkötő-Halomi út közötti terület (ezt kék színnel jelöltük a térképen) jelenleg nem a WING Zrt. tulajdona. Az önkormányzattól azonban megtudtuk, hogy a WING-nél korábban felmerült, hogy esetleg megvennék a déli területet, de más lehetőségekről is tárgyalnak.

A fejlesztési terület északi része már a Wing Zrt. kezében van (forrás: Google Earth)

Magyarország negyedik leggazdagabb embere építkezne A telkek egy része a negyedik leggazdagabb magyar, Veres Tibor ingatlanmogul vállalatának kezében van. A WING Zrt. Magyarország egyik legnagyobb ingatlanfejlesztő és befektető cége, ami 2020-ban 3,3 milliárd nettó árbevételt és 1 milliárd forintos nyereséget ért el. A WING Zrt. többségi tulajdonosa Veres Tibor. Az üzletembert 2013-ban baloldali milliárdosként tartották számon. Veres Tibornak máig jól pörög az ingatlanos birodalma, a Forbes 2021-es listáján a negyedik leggazdagabb magyar. A WING Zrt. fejlesztésében épült fel az ibis Styles Budapest Airport Hotel a 2. Terminál előtt a repülőtéren. Ők építkeznek a városképileg túlzsúfolt Népligetnél is, ahová a Liberty Irodaházat álmodták.

A beépítésre váró terület északi része viszont már a WING Zrt. tulajdonában van, ez a rész a Halomi út és a volt laktanya közötti területet jelenti. A telkek között szintén találni olyan ingatlanokat, amik jelenleg lakó vagy intézményi besorolással rendelkeznek.

A Halomi út mellé lakóházakat terveztek (szabályozási terv/bp18.hu)

A lakosok szúrták ki azt is, hogy decemberben az önkormányzat elfogadta azt a fejlesztési stratégiát, amiben a Halomi út feletti WING-területet már gazdasági fejlesztési céllal tüntetik fel (51. oldal). A terület a dokumentumban szereplő úgynevezett Kulcs-1 projekthez tartozik, ami pedig a repülőtéri térség gazdaságfejlesztését takarja.

Az önkormányzat fejlesztési stratégiájában gazdasági területként szerepel a WING-terület (forrás: bp18.hu)

Megkérdeztük az önkormányzatot, hogy az érintett ingatlanokat tervezik-e szintén gazdasági területté nyilvánítani. Azt közölték, hogy „erre vonatkozóan, mint említettem, nem érkezett átsorolásra vonatkozó megkeresés az önkormányzathoz”.

A Wing-terület melletti családi házak (fotó: Átlátszó/Zsilák Szilvia)

A WING még nem árult el részleteket

A WING szűkszavú választ küldött a kérdéseinkre. Megtudtuk tőlük, hogy „az Üllői út-Esze Tamás utca-Halomi út és a kerület határa által behatárolt terület tartozik a WING-csoport tulajdonába, melyen jelenleg a lehetséges fejlesztéssel kapcsolatos koncepcióalkotási folyamat zajlik. Erről a helyi lakossági képviselőket is tájékoztattuk, egyúttal jeleztük feléjük, hogy felmerülő kérdéseiket illetően a WING továbbra is áll rendelkezésükre.”

Megjegyezték, hogy az Üllői út és a Halomi út közötti terület legészakibb része már 2017 óta a WING-csoport tulajdonában áll, itt pilóta- és légiutaskísérő képzési központ jött létre, jelentős adóbevételhez juttatva a kerületet. Az Üllői úti volt laktanya területe szintén a WING tulajdona, és 2006 óta munkahelyi övezet besorolás alá esik.

Azonban megválaszolatlanul maradtak azok a kérdéseink, amelyekben azt firtattuk, hogy a beépítetlen területre ipari parkot vagy lakóházakat szeretnének felhúzni, és hány új lakos beköltözésével számolnak. Nem kaptunk választ arra sem, hogy ha ipari park épül, akkor ott milyen létesítmények valósulnának meg, illetve hány csarnokot építenek, továbbá hány kamion közlekedne naponta. A lakosok ugyanis arról számoltak be, hogy a WING Zrt. szóban arról tájékoztatta őket, hogy a volt laktanya és a Halomi út közötti területre raktárcsarnokokat képzelnek el.

Megkérdeztük az önkormányzatot, hogy van-e tudomásuk arról, hogy mennyi kamion jelenne meg naponta, reális veszély-e, hogy ez a szám ezres nagyságrendű lesz. Azt a választ kaptuk, hogy „ez csak akkor valósulhat meg, ha a WING kérelmezi az átsorolást és településfejlesztési szerződést köt az önkormányzattal. Ebben a szerződésben szabályozható a teherforgalom mértéke.”

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy hol közlekednének a kamionok, és hogy egy részük a kertváros lakóházai előtt is el fog-e haladni. „Szintén a településfejlesztési szerződésben szabályozható a forgalmi rend kialakítása a területen. Tekintve, hogy mind a területen lévő utcákra, de még az Üllői útra is súlykorlátozás érvényes, amelyet egészen biztosan nem fog az önkormányzat és a Főváros sem megszüntetni, a teherforgalom csak a kerülethatár felé, Vecsés irányában, a lakott területek elkerülésével képzelhető el. A kertváros lakóházai előtt egészen biztosan semmilyen teherforgalom nem lesz a jelenleg is megszokotton (futárszolgálatok, hulladékszállítás, költöztetés) kívül” – írta az önkormányzat.

A WING területének egy részlete (fotó: Átlátszó/Zsilák Szilvia)

Rákérdeztünk arra is, hogy a kamionok a reptérről szállítanák-e majd rakományokat, illetve hogy a gyakran beduguló (Üllői utat a 4-es főúttal összekötő) vasúti átjárót használnák-e.

„A munkahelyi övezet bejáratáig az Üllői út külső, alig pár száz méteres szakaszán közlekedhetnek súlykorlátozás nélkül tehergépjárművek, de a reptér cargo területéről – éppen az említett nehezen átjárható vasúti kereszteződés miatt már most sem ez a bevett útvonal. Helyette a vecsési bevásárlóközpontnál levő dupla körforgalmat használják, majd a vasút alatt még Vecsés területén haladnak át, és keleti irányból közelítik meg a területet egy új, ugyancsak Vecsés területén található lámpás kereszteződésen keresztül.

Annak ellenére, hogy viszonylag belátható időtávon belül a Cegléd-Szolnoki vasútvonal – Üllői út keresztezése is különszintűvé épül át a Ferihegyi repülőtérre vezető út tervezett korszerűsítése eredményeképp, továbbra is a keleti irányú megközelítés lesz preferált, mert az ott kiépült és hamarosan kiépülő nagykapacitású utak ipari területeken keresztül vezetnek, ahol sokkal kisebb lakossági forgalomra kell számítsanak a gépkocsivezetők. A logisztikai létesítmények egyébként nem csak a repülőtérre szerveződnek. Másik indokoltságuk az M0 közelsége, amelynek megközelítése kizárólag a szomszédos települések irányában történhet” – tudtuk meg az önkormányzattól.

Zsilák Szilvia

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. Címlapkép: Vecsés és Ganzkertváros közötti WING-terület (fotó: Átlátszó/Zsilák Szilvia) 

Megosztás