Az apokaliptikától a tudományig – hogyan okosodtunk a végítéletet várva?
Johannes Fried könyve szerint a végítélet várása vezetett a modernkori tudományok kifejlődéséhez.
Huszonöt évvel a rendszerváltás után is élénk vita zajlik arról, hogy mit kellett volna jobban, vagy éppen másként csinálni ahhoz, hogy a mai Magyarország versenyképesebb, gazdagabb és demokratikusabb legyen. Sorozatunk célja, hogy egy, a demokrácia jövőbeni fejlődését segítő gyakorlatot, az állampolgári nevelés témakörét járjuk körbe. Az ötödik részben áttekintjük azt az alternatív civil intézményrendszert, amely a központilag meghatározott állampolgári nevelési modell mellett, vagy éppen a helyett létezik, és alakítja a fiatalok politikai szocializációját.
Tudatos Választókért Alapítvány, Padtárs program, Eötvös Károly Intézet – Iskola és politika, Közélet Iskolája, PROKON, Demokratikus Nevelésért és, Tanulásért Közhasznú Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány. Néhány szervezet azok közül, amelyik állampolgári neveléssel foglalkozik. Ezeknek a civil szervezeteknek, jellemzően nincs preferált szerveződési formájuk, tehát hogy egyesületként, vagy alapítványként, esetleg informális mozgalomként végzik a munkájukat. A szervezetek, bár részben, vagy nagyrészt az állampolgári nevelést is profiljuknak tekintik, összességében elmondható, hogy a hat vizsgált csoport közül egyik esetében sem kizárólagosan erre a célra hozták őket létre. Még a leginkább az állampolgári nevelésre koncentráló PROKON és Közélet Iskolája esetében is fontos szerepet játszanak egyéb tevékenységek, mint például szakmai gyakorlat biztosítása a fiataloknak, kiadványkészítés és kutatásszervezés.
Többfajta elvi törést is azonosíthatunk a különböző szervezetek között, ami egyben jól szemlélteti azt, hogy az állampolgári nevelésnek közel sincs egységes modellje. A háttérbeszélgetésekből kiderült, hogy bár nem merültek el az állampolgári neveléssel kapcsolatos nyugat-európai szakirodalomban, mégis megjelennek köztük azok a törésvonalak, amit az állampolgári nevelést kutatók azonosítottak a különböző állampolgári modellek között.
Az egyik legérdekesebb és legalapvetőbb nézetkülönbséget az Ekint, a Padtárs és a DIA jelenít meg. Előbbi kettő egyértelműen kiáll amellett, hogy állampolgári nevelést az államnak is végeznie kell, sokkal direktebben, mint most, és szervezetként jelenleg állami feladatot pótolnak. Ezzel szemben képviseli a DIA azt az álláspontot, ami szerint az állampolgári nevelés nem az állam feladat, azt el tudja végezni a civil szféra is iskolai kereteken belül és kívül.
Szintén a szervezetek között meghúzódó törésvonal az ideális választó képe. A PROKON álláspontja szerint nem létezik a racionális választó, míg a Padtárs program ezzel szemben vallja, hogy a cél, még ha elérhetetlen is, hogy a választók racionális döntéseket hozzanak.
A háttérbeszélgetések alapján a szervezetek három részre bonthatóak: diáksággal, tanárokkal és állampolgárokkal foglalkozó szervezetek. Az állampolgári nevelés hiánya ugyanis általános jelenség a magyar társadalomban, a hiányosságok nem csak az oktatásban jelennek meg a diákság oldalán. Ahogy arra a KIA is felhívta a figyelmet, az állampolgári nevelési programok és a források leginkább a diákságra koncentrálnak, holott az egész társadalomban szenved az állampolgári nevelés hiányából adódó következmények miatt.
Ezt a nem csak diák központú szemléletet követi az EKINT is, illetve részben DNTKE is, amikor a tanárok számára hirdet meg programokat, már csak azért is, mert nehéz úgy állami szerepvállalást követelni az állampolgári és demokráciára való nevelésben, hogy közben a tanári kar nincs erre felkészítve.
A háttérbeszélgetésekből az a kép rajzolódik ki számunkra, hogy a szervezetek rendkívül kis területen mozognak szakmailag. A formális és informális csoportok szinte csak és kizárólag saját ismeretanyagukra és kutatásaikra támaszkodnak, külsős szakértőket korlátozott mértékben vonnak be a munkába, nem vesznek részt más szervezetekkel közös projektekben, gyakorlatilag semmilyen kommunikációt nem fojtatnak egymás között, tudásanyagukat, tapasztalataikat nem osztják meg egymással. Ez pedig három okra vezethető vissza:
Magyar állampolgári nevelési modell 1. rész
Magyar állampolgári nevelési modell 2. rész
Magyar állampolgári nevelési modell 3. rész
Magyar állampolgári nevelési modell 4. rész
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásJohannes Fried könyve szerint a végítélet várása vezetett a modernkori tudományok kifejlődéséhez.
Szinte minden megmagyarázható a megfelelő matematikai egyenletekkel – ebből indul ki Kit Yates könyve, ami a matematika és a biológia...
Első alkalommal rendezték meg a Társadalomelméleti Nyári Egyetemet a Pécsi Tudományegyetemen. A Nyári Találkozóhoz hasonlóan ezt is szakkollégiumok szervezték és...
Huszonöt évvel a rendszerváltás után is élénk vita zajlik arról, hogy mit kellett volna jobban, vagy éppen másként csinálni ahhoz,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!