Mostanában kezdi elérni a magyar felhasználókat az a februárban posztolt Instagram-videó, amely szerint a világ legdrágább autója, a 200 millió dollár (kb. 70 milliárd forint) értékű Mercedes 300 SLR lazán gurulgatott Monacóban – magyar rendszámmal. Bár először arra gyanakodtunk, hogy egy NER-es milliárdos közpénzből szerzett legújabb vagyontárgyát látjuk a videón, de utánajártunk, és a sztori még ennél is jobb. A felvétel ugyanis nem februári, a rajta látható kocsi nem igazi, és a magyar rendszám csak ideiglenes volt. Sikerült megszólaltatnunk Nagy Dávidot, aki az eredeti Mercedes 300 SLR valósághű mását készítette el budapesti műhelyében, és azt is elárulta az Átlátszónak, hogy kinek a megrendelésére.
Az igazi Mercedes 300 SLR, vagyis az Uhlenhaut kupé – amiből csak 2 darab van az egész világon – történetéről és különlegességéről pedig Sturcz Antal autószakértő, a Check Engine Youtube-csatorna újságírója mesélt lapunknak.
Elsőként a billionaires_flix nevű Instagram-oldal posztolta azt a videót idén február elején, amin egy ezüstszínű Mercedes sportautó gurul egy városban, nappal és éjjel. A videó felirata szerint a felvételek Monacóban készültek, és az autó egy 1955-ben gyártott Mercedes 300 SLR Uhlenhaut kupé, aminek az értéke 200 millió dollár. Az összeg átszámolva kb. 70 milliárd forint, ami azért érdekes, mert
az autón (ideiglenes) magyar rendszám van a videón.
Az autó Monacóban megtett nappali útjáról a luxuriousbymm nevű Insta-fiók is közzétett egy videót, amin a kocsi értékét kicsit olcsóbban, 150 millió dollárban (kb. 50 milliárd forint) jelölték meg. A világon ugyanis mindössze két darab Mercedes 300 SLR Uhlenhaut kupé van: az egyik a stuttgarti Mercedes-múzeumban kiállítási darab, a másikat pedig egy magánárverésen 135 millió euróért adták el 2022-ben. Az akkori 380-as árfolyammal számolva az egészen pontosan 51 milliárd forintot jelentett.
Az Insta-videókon látható magyar rendszám miatt persze az a legelső gondolata egy oknyomozó újságírónak és a közéletet figyelemmel követőknek, hogy valamelyik NER-es milliárdos ismét vett magának egy drága játékszert a zsebébe vándorolt közpénzből.
Ezt a gyanút erősíti, hogy a Belügyminisztérium jármű-nyilvántartása a videón látható I09BA24 ideiglenes rendszámra nem dobja ki a járművet, csak annyit ír, hogy az „nem került kiadásra Magyarországon”. Mintha eltüntették volna a nyomait a nagyon jó kapcsolatokkal rendelkező vásárlónak. De vajon ki engedheti meg ezt magának?
Az Insta-videókon csak annyi látszik, hogy az autót egy 40-50 év körüli, sötét hajú férfi vezeti. Gyakorlatilag bárki lehet a drága kocsikat szerető kormányközeliek közül. Vajon melyikük az? Hazánk leggazdagabb gázszerelője? Vagy a fia? Talán az ország veje? A plakátkampányos Balásy? Netán az MNB-kör? Esetleg Philip? Nos, egyikük sem.
Sikerült elérnünk a Monacóban levideózott autó építőjét, a Magyarországon élő Nagy Dávidot. Ugyanis az Insta-videókban látható jármű nem eredeti, nem a világ legdrágább autója, hanem csupán annak egy valósághű másolata, amit a férfi épített.
Nagy Dávid az Átlátszónak elmondta, hogy a Mercedes 300 SLR replikáját a budapesti műhelyükben kb. 1-1,5 évnyi munkával készítették el egy Netflix-produkcióhoz.
Egy Mercedes SLK alvázára építették fotók és modellek alapján, és egy 3.2 V6-os motor hajtja. A férfi azt is elárulta, hogy bár az Instára februárban került fel a videó, a felvétel tavaly nyáron, a forgatás idején készült, amely alatt néha ő is vezette az autót – ezért van rajta magyarországi ideiglenes rendszám a nyilvánosságban terjedő monacói képsorokon.
A fémszobrászként dolgozó Nagy elmondása szerint öt éve kezdtek el szobrok és egyéb fémtárgyak készítése mellett autóépítéssel is foglalkozni, azóta pedig hat ilyen projektjük volt. Azt is hozzátette, hogy a hat autóból négy – köztük a Mercedes 300 SLR replikája – ugyanahhoz a Netflix-produkcióhoz készült, de a csatornával aláírt szerződése miatt további részleteket nem áll módjában közölni.
Forrás: luxuriousbymm/Instagram
Miért a 300 SLR a világ legdrágább autója?
Az Insta-videókban látható autó eredetijéről Sturcz Antalt, a Check Engine Youtube-csatorna autós újságíróját kérdeztük. Arra kértük, mutassa be röviden és közérthetően a Mercedes 300 SLR Uhlenhaut kupét, hogy világos legyen, miért annyira különleges, hogy 50-70 milliárd forintot ér és a Netflix rendelt belőle egy replikát. Sturcz az Átlátszó kérésére részletesen ismertette a kocsi extravagáns történetét és tulajdonságait:
„A gyártók szeretnek azzal dobálózni, hogy versenyautót árulnak az utcára. A dolog marketingértéke komoly, hiszen egy egész kicsit mindenki szeretne versenyző lenni, de az állítás legtöbbször mégis bukik, hiszen az utcai versenyautó önellentmondás: a versenyautónak egy célja van, a lehető leggyorsabban beérni a célba, az sem baj, ha utána szétesik, míg az utcai autó kényelemben és biztonságban szállítja utasait, kilométerek százezrein át. A két felhasználás annyira távol esik egymástól, hogy közelíteni ugyan lehet a halmazokat, de átfedni szinte sosem. Hentesbárddal sem végeznek szívkoszorúér-műtétet.
Viszont néha, nagy ritkán mégis átesik a szűrőn egy-egy versenyautó. A Mercedes 300 SLR az egyik első ilyen volt, csak sajnos a mániákus mérnökön túl egy tragédia is kellett hozzá. Az ötvenes évek közepén a Mercedes a Formula-1 és a hosszútávú sportautó versenyek világát is uralta W196 gyári kódú versenyautóval. Az együléses, nyitott kasznis F1-es versenyautó, és a burkolt országúti változat ugyanazokra a műszaki alapokra épült, épp csak annyi különbséggel, amit a két szakág megkövetelt. Ironikus, hogy a Mercedes ma is kínál olyan, hunyorogva utcai sportautót, ami nagyrészt F1-est technikára épít: a Mercedes-AMG One olyan gyors, hogy utazik az időben, és még a motorja is Hamilton korábbi autójából jön.
A W196-os autók korszakos műszaki vívmánynak számítottak.
A soros, nyolchengeres motort oldalra döntötték, hogy laposabb lehessen a kaszni, a hosszú főtengely miatt viszont középen, a negyedik és ötödik henger között vették le a hajtást. A mechanikus befecskendezést a Bosch szállította, ugyanolyan rendszert építettek be, mint korábban a Messerschmitt vadászgépeken. Az acél csővázat magnézium-ötvözet panelekkel burkolták, így verziótól függően 250-280 lóerő jutott 650-700 kilónyi autóra.
Juan Fangio és Stirling Moss a Nürnburgringen 1955-ben két Mercedes W196-ossal (fotó: Wikimedia)
Az 1955-ös évben pedig nem volt ellenfél, a kormánynál Stirling Moss és Juan Manuel Fangio, mindegy, hogy Mille Miglia, Targa Florio, Tourist Trophy, Eifelrennen, az ezüst versenyautók taroltak. Aztán jött Le Mans. Pierre Levegh Lance Macklin Austin-Healey-ének ütközött hátulról, a Mercedes a levegőbe emelkedett, és a közönségbe csapódott. Több mint nyolcvan ember halt meg. Aki emlékszik, hogy hogyan égett kémia órán a magnézium szál, képzelheti, milyen pusztítást okozott a lángra kapó magnézium kaszni és versenybenzin. A baleset hatására a Mercedes 30 évre kivonult a motorsportból, Svájc pedig autóverseny tilalmat vezetett be, amit csak 2022-ben oldott fel.
A Mercedes a tragédia előtt már dolgozott az 1956-os szezon versenyautóin, ezek a korszak szintén méregdrága, de utcai sportautóinak, a 300 SL-nek, és az SLR-nek a hibridjei lettek volna. Ezek a hírhedt országúti versenyre, a Carrera Panamericanára készültek, ám ennek a megrendezését is visszavonták a le-mans-i baleset hatására. Kilenc prototípus épült, távolról valamelyest emlékeztettek a 300 SL-re, ám a technikát a W196-os versenyautóból emelték át. Épp csak verseny nem volt többé, ahol indulhattak volna.
A Mercedes motorsport-főmérnöke,
Rudolf Uhlenhaut viszont két autót átalakított utcai használatra, ami nem kisebb dolog, mintha egy mai F1-es autóra valaki tetőt szerelne, meg egy plusz ülést, aztán rendszámot tenne rá.
És elkezdte cégautóként használni. Nehéz ezt ma kontextusba helyezni, de képzeld el, hogy csettegsz a BMW Isettáddal, jobb napon akár 90 km/órás utazósebességgel, majd elvillan melletted az ég magnéziumból faragott haragja 290-nel. Uhlenhaut ugyanis közel versenytempóban tudott vezetni, és vezetett is: a legenda szerint egyszer késésben volt egy értekezletről, és a München-Stuttgart távot egy óra alatt nyomta le. Az 220 kilométer.
Bár felszereltek egy bőröndnyi kipufogódobot az autóra, a visszaemlékezések szerint így is vállalhatatlanul hangos volt, ráadásul a kipufogók az oldalsó szellőzőnél, az utas ajtaja előtt meredtek a világba.
A tragédia és Uhlenhaut miatt az autó legenda lett, a Mercedes mindkét példányt megtartotta, egészen 2022-ig, amikor is az egyiket elárverezték, habár komoly biztosítékokkal, például a vevő nem adhatja tovább az autót. Az árverésre a Mercedes hívott meg tíz, általuk megbízhatónak ítélt gyűjtőt, és végül 135 millió eurónál sújtott le a kalapács, ami akkori árfolyamon 51 milliárd forint volt, vagyis a Mercedes 300 SLR Uhlenhaut coupé minden idők legdrágább autója lett.”
Rudolf Uhlenhaut és az utcai használatra átalakított 300 SLR (fotó: Mercedes-Benz)
A közpénzek magánvagyonná alakulása miatt aggódók tehát megnyugodhatnak, nem az igazi, 50-70 milliárd forintos Mercedes 300 SLR gurulgatott Monacóban magyar rendszámmal. Viszont az igenis nagy dolog, hogy egy honfitársunk építette meg a valósághű replikáját, amit még a luxuscuccokat mutogató Insta-oldalak is igazinak néztek.
Rudolf Uhlenhaut életéről többek között itt és itt lehet további érdekességeket olvasni – például echte német neve ellenére folyamatosan megfigyelte a Gestapo a II. világháború alatt, mert az anyja angol volt. Az általa készített legendás autóról és annak Monacóban látott, Nagy Dávid által épített replikájáról pedig érdemes megnézni Sturcz Antal videóját a Check Engine Youtube-csatornán.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A Mészáros M1 Autókereskedő Kft. 11,9 milliárdos bevétele 18,4-re nőtt egy év alatt. A cég gyakran nyer el közpénzes megbízásokat furcsa körülmények között.
Kipereltük, hogy milyen munkákkal bízták meg Zele Sándor cégét, akinek egy másik vállalkozásától Varga Mihály balatoni villát bérelt, amit később megvásárolt.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!