Nincs olyan magyar fészbukozó, akinek a hírfolyamában ne dobná föl újra és újra valamelyik politikus hirdetését a közösségi oldal. Az Átlátszó nyomába eredt a költéseknek. Mennyit fordítanak a politikusok személyes brandjük építésére? Ki a legnagyobb pénzköltő? Az ellenzék vagy a kormány fizet-e a többet Zuckerbergnek? Az alábbiakban minderre választ kapnak, és persze arra is, hogy a Facebook-hirdetések haszna meglátszik-e az eredményen.
Az Átlátszó csöppet sem volt könnyű helyzetben, amikor a magyar politika Facebook-költéseinek föltérképezésébe kezdett. Elsősorban azért, mert hacsak nem dolgoznak rengetegen egy lapnál, a hirdetéstárak egyenkénti átnézése sok időt vesz igénybe. A mi összeállításunk így 2019 tavaszától 2021. augusztus végéig, szeptember elejéig elköltött összegeket tartalmazza. Ám van más ok is, ami miatt mindez nehéz feladatnak bizonyult.
Összeszámolhatatlan milliók
Áttekinthetetlenül sok olyan oldal van, amelyet egyenként föl kellett volna keresnünk, ha magyar politika teljes Facebook-költését (amelynek egy része közvetlenül vagy közvetve közpénz) akarnánk számba venni. Nem csupán a pártok léteznek, de vannak helyi szervezeteik, ifjúsági szervezeteik, tagozataik, egy-egy ügyre létrehozott oldalaik. Mindezt képtelenség végigböngészni, példának okáért a terézvárosi MSZP is fizetett 213 ezret Facebook-hirdetésre és a bajai Fidelitas is 50 ezret.
Csupán a pártok központi hivatalos oldalait megvizsgálva, már legalábbis azokéit, amelyek valamilyen életjelet adnak magukról (a parlamenti frakcióval rendelkező hetet, a független képviselőkkel rendelkező Mi Hazánkat és Polgári Választ, az EP-ben és az önkormányzatokban helyet foglaló Momentumot és Kutya Pártot, illetve Szanyi Tibor ISZOM-ját), azt látjuk, hogy 360 millió forintot fordítottak e felületekre.
Azután ott vannak a nyíltan politikai erőket, szereplőket támogató intézmények, portálok oldalai. Karácsony Gergely főpolgármesteri kampányának zászlóshajójára, az EzaLényeg.hu-ra valamivel több mint 100 millió forintot költöttek valamivel több mint két év alatt. A leplezetlenül kormánypárti és letagadhatatlanul kormánypárti tartalmakat toló Alapjogokért központ Facebook-hirdetéseire közel 15 millió forintot fordítottak ugyanennyi idő alatt, és ott van még a központ vezetője, Szánthó Miklós, akinek személyes oldala majdnem 4 millió forintnyi hirdetéssel lett megtámogatva.
Ezeket is lehetetlen mind összeszedni, főleg, hogy a helyi közéletet – elsősorban az ellenzéki oldalon – különféle helyi szövetségek, szervezetek formálják.
Boldog Karácsonyt, Mark!
Ám, hogy valamiféle képet még is kapjunk, úgy döntöttünk, hogy csak a politikusok Fb-oldalaira koncentrálunk, ezen belül is csak az országos politikusokéra. E kategóriába soroltuk a parlamentben ülőket és az oda igyekvőket, tehát a jelenlegi képviselőket, az előválasztáson résztvevőket, és amennyiben tudjuk, úgy az ellenzéki körzetek fideszes indulóit, illetve, ahol a Fidesz cserélt, az új aspiránst. Országos politikusnak tartjuk még a kormánytagokat (minisztereket és államtitkárokat), akik közülük nem valódi politikus, szakmai, háttér feladatot lát el, az nincs is fenn hivatalos oldallal a Facebookon. Idesoroltuk még az EP-képviselőket, a megyei jogú városok és a fővárosi kerületek polgármestereit.
Így is több száz politikust kellett ellenőrizni, és végül közel ötszáznak a hirdetési fiókját egyenként megnézni.
A mintánkban szereplő 463 politikusból 149 tartozik a kormánypártokhoz, a többi ellenzéki vagy független. A politikusok személyes oldalaira 2019 tavaszától idén szeptemberig 565 millió forintot költöttek el. A pártok állami támogatása 2,5 milliárd forint, és nagyjából még egyszer ekkora összeget kapnak az országgyűlési képviselőcsoportok összesen. Bő kétéves időszakot vizsgáltunk, amelyből azonban a járvány idejére a párttámogatásokat megfelezték.
Ismét hangsúlyoznunk kell, hogy a Facebook-költéseknek csak egy bizonyos szeletét néztük meg alaposabban, sem a pártoldalakra fordított összegeket nem összesítettük, sem azt nem tekintettük át, amire pedig a kikért szerződések alapján a frakciók előszeretettel költenek pénzt: ti. arra, hogy a közösségi médiában végezzenek különböző felméréseket, illetve kutassák a felhasználók szokásait. Ezeket mind beleszámítva
akár negyede is lehet a teljes hivatalos párttámogatásnak az összeg, amelyet a magyar politika Mark Zuckerbergnek juttat, vagy miatta költ el.
Természetesen ezek nem mind a párt- és frakcióbüdzséket terhelik, fizethetik őket a politikusok maguk is, de erre még visszatérünk.
A hétköznapi tapasztalatok alapján azt várnánk, hogy a Fidesz tarol ezen a felületen is, és számolatlanul önti a pénzt a Facebookba. Ehhez képest a legnagyobb költők listáján csak negyedik helyen szerepel Kocsis Máté parlamenti frakcióvezető mint a legtöbbet költő fideszes. A listát Karácsony Gergely főpolgármester, miniszterelnök-jelölt vezeti, őt követi a DK kormányfőjelöltje, Dobrev Klára.
Ismételjük, egy szeptember elejei állapotot rögzítettünk, Karácsony költései azóta elérték 110 milliót, Dobrevé megközelítették a 73 milliót. És az előválasztásban nem érdekelt Gyurcsány Ferenc is elhagyta már a húszmilliós határt.
A sorrend a 11.-től a 20. helyig a következőképpen alakul: Kálmán Olga (8 167 000 Ft), Hollik István (7 609 000), Dr. Nagy István (7 144 000), Donáth Anna (6 731 000), Keresztes László Lóránt (6 722 000), Potápi Árpád János (6 697 000), Győrffy Balázs (6 463 000), Lázár János (6 117 000), Márki-Zay-Péter (6 054 000), Dr. Koncz Zsófia (5 665 000).
Itt már több fideszes névvel találkozunk, és a költéseik a szerepükből fakadnak. Hollik a Fidesz kommunikációs igazgatója, a propagandatartalmak egyik médiuma, Nagy István földművelésügyi miniszter kifejezetten agrárinfluenszerként viselkedik a közösségi médiában, ahogy Győrffy Balázs, az Agrárkamara elnöke, fideszes képviselő is. Koncz Zsófiánál a 2020 őszén megrendezett szerencsi időközi választás indokolja a magasabb költést. Szintén választás az oka Kálmán Olga 11. helyének. Ő résztvevő az előválasztáson, de esetében egy másik előválasztás a 2019-es főpolgármesteri is emeli a költségeket, ahogy Márki-Zaynál az, hogy miniszterelnök-jelölt az előválasztáson.
Az első ötvenben benne vannak még: 21. Szabó Tímea (5 592 000), 22. Sára Botond (5 518 000), 23. Varga Judit (5 440 000), 24. Bana Tibor (5 349 000), 25. Z. Kárpát Dániel (5 303 000), 26. Cseh Katalin (5 273 000), 27. Molnár Csaba (5 158 000), 28. Schmuck Erzsébet (4 811 000), 29. Simicskó István (4 709 000), 30. Oláh Lajos (4 522 000), 31. Baranyi Krisztina (4 440 000), 32. Tóth Bertalan (4 258 000), 33. Zsigmond Barna Pál (3 999 000), 34. Dömötör Csaba (3 875 000), 35. Rónai Sándor (3 608 000), 36.Csárdi Antal (3 555 000), 37. Demeter Márta (3 478 000), 38. Péterffy Attila (2 997 000), 39. Semjén Zsolt (2 906 000) 40. Dr. Kiss László (2 842 000), 41. Brenner Koloman (2 774 000) , 42. Fürjes Balázs (2 729 000), 43. Ujhelyi István (2 703 000), 44. Dorosz Dávid (2 701 000), 45. Hohn Krisztina (2 669 000), 46. Sneider Tamás (2 664 000), 47. Balaicz Zoltán (2 437 000), 48. Jámbor András (2 396 000), 49. Szatmáry Kristóf (2 323 000), 50. Kubatov Gábor 2 222 000.
Sima ellenzéki kétharmad
Megnéztük a költéseket párthovatartozás szerint.
A legtöbbet a fideszesek költik ugyan, de az ellenzékiek összesítve már majdnem háromszor annyit fordítanak Facebook-hirdetésekre, mint a kormánypártiak.
A pártok politikusainak Facebook-költése
Ezt a költési arányt magyarázhatja az előválasztás, de meg kell jegyezni, hogy ebben az időszakban rendeztek két olyan választást is – az EP-t és az önkormányzatit –, amely minden politikai erőt érintett.
Akad azonban egy olyan jelenség, amelyen keresztül bemutatható, hogy az ellenzék és a kormány hozzáállása a Faebookhoz tényleg más. Létezik 77 olyan politikus, aki egy fillért nem költött el a Facebookon, idetartozik többek közt Cser-Palkovics András fehérvári polgármester, Deutsch Tamás, Gulyás Gergely, Németh Zsolt, Lezsák Sándor, Seszták Miklós, Szijjártó Péter és Orbán Viktor is, Pokorni Zoltánnak meg Facebook-oldala sincsen. Míg az ismertebb ellenzékiek közül egyedül Hiller István nem hirdetett.
A „nulla forintos” oldalak ugyanakkor adott esetben jelentős elérést produkálnak, Orbán Viktoré például a legnagyobb, de sokan követik azt is, ha Szijjártó vagy Gulyás posztol valamit. Ez alapján fontosabbnak tűnik, hogy a nagyobb portálok melyik politikust követik (az összeset), és mit idéznek tőle, mint az, hogy ki és mennyit hirdet.
És másutt hogyan csinálják?
Cikkünk előző verziójában tévesen azt azt írtuk, hogy sehogyan. (Valamilyen beragadás miatt hiába állítottuk át az országot a hirdetéstárban, ugyanúgy nulla költést hozott ki). A valóság ezzel szemben, hogy arányaiban sokkal kevesebbet.
Az egyik példánk a mostani német választásból a két kancellárjelölt, a kereszténydemokrata Armin Laschet, aki 42096 eurót, kevesebb mint 15 millió forintot költött ebben az időszakban, a és a szociáldemokrata Olaf Scholz, aki 27453 eurót, azaz kevesebb, mint 10 millió forintot. A CDU központi oldalára egymillió eurót, kicsivel több mint a dupláját költötte, mint a Fidesz a sajátjára, míg az SPD fele ennyit.
Az az állításunk nem volt igaz, hogy Joe Bidentől Vlagyimir Putyinig, és az európai ellenzékiek szinte semmit nem költenek, mert a kép színes. Arányaiban mindenhol kevesebb, és igaz volt az az állításunk, hogy Angela Merkelnek Fb-oldala sincs, a volt szlovák miniszterelnök, Igor Matovic pedig személyes profilját használja. (Amit követni lehet, hirdetni nem).
Az ellenzéki politikusok a nemzetközitől eltérő jelenséget általában azzal szokták magyarázni, hogy a magyar médiaviszonyok miatt számukra ez a terep marad, ahol el tudják érni a választókat, el tudják juttatni hozzájuk az üzeneteiket, és így valamennyit javítani tudnak versenyhátrányukon. Megvizsgáltuk, hogy megállja-e a helyét ez a magyarázat.
Van-e összefüggés a Facebookon elköltött pénz és a politikai siker között?
Nincs. Legalábbis semmi ilyesmi nem mutatható ki.
Ennek bemutatására a polgármesterek közösségi médiás tevékenysége tűnik a legalkalmasabbnak, esetükben ugyanis van olyan választás, amely egybevethető az online propagandával, és jóval kevésbé függ annak eredménye attól, hogy mit tesz az őket támogató párt a Facebookon vagy másutt.
Polgármesterek által Facebook-hirdetésekre költött összegek
Az ábrán látható, hogy a legnagyobb aránnyal (már-már fölfoghatatlannak tűnő, közel 82 százalékos többséggel) megválasztott Tóth József szocialista angyalföldi polgármester 37 ezer forintot fordított Facebook-hirdetésre két év alatt. Ennél is kevesebbet költött – konkrétan semmit – az újrázó fideszes ötödik kerületi Szentgyörgyvölgyi Péter, a már említett Cser-Palkovics András, az elhunyt főnöke helyébe lépő Horváth Tamás rákosmenti alpolgármester és az egyáltalán nem fideszes Kőbányán posztját megőrző D. Kovács Róbert.
Mondható, hogy ők hivatalban lévő városvezetők voltak, de a kihívóknál sem látható összefüggés a facebookos pénzszórás és az eredmény közt. A meglepetésre a Várnegyedet bevevő párbeszédes V. Naszály Márta is az alig költők között található, de a középmezőnyben foglal helyet a győzelmekor még jobbikos, azután független Mirkóczki Ádám, aki elhódította az egri polgármesteri tisztséget, az akkor még szocialista, majd DK-s Szaniszló Sándor, aki a XVIII. kerületit és Csőzik László, aki az érdit.
Nagyon úgy fest, hogy a választók kevéssé a Facebookon keresztül érhetők el. No, de akkor mi történik?
Magyar választási Facebook-térkép
Térképre raktuk az egyes választókerületek képviselőinek és az előválasztáson induló politikusoknak a Facebook-költéseit. Azt láthatjuk, hogy egyes helyeken nagyköltségvetésű hirdetési háború bontakozott ki, máshol meg semmi. De szó szerint semmi. Érdemes alaposabban szemügyre venni az egyes körzeteket.
Facebook-hirdetésekre fordított összeg pártonként az egyes választókerületben
A képbe bezavar, hogy ahol országosan ismert, vezető politikusok indulnak, ott értelemszerűen nő a költségvetés. A hódmezővásárhelyi körzetben a választáson Márki-Zay Péter és Lázár János feszül egymásnak, de a finanszírozott tartalmaik nem csupán ennek a küzdelemnek szólnak, hanem országos ügyeket is igyekeznek befolyásolni. Az LMP-s Ungár Péter sem csak a szombathelyi előválasztáson való indulása miatt költött rengeteget az oldalára, hanem igyekezett eleve egy nagy követőtáborral bíró felületet létrehozni, de a már említett Nagy István agrárminiszterre, mosonmagyaróvári fideszes képviselőre is igaz ez.
További torzító tényező, hogy ahol időközi választás volt (Szerencs 6. vk., de részben a szocialista induló érintettsége miatt ilyen a Győri 1. vk. is), ott a kampányköltségek látszanak a Facebook-ráfordításokban is.
Ezeket leszámítva kiütközik, hogy hol alakult ki éles előválasztási harc, illetve hol érzi magát (vagy pártja őt) ellenzéki jelölt esélyesnek, de olyannak, akinek azért küzdenie kell. A gyakorlatilag lefutottnak tekinthető XX. kerületben (itt indul a már említett Hiller István) egy fillér nem került elköltésre, és minimális az angyalföldi vagy a rákospalotai körzetben.
Ezeken a helyeken a (teljesen esélytelen) Fidesz sem fordít erőforrást a közösségi médiás kampányolásra. Érdekesebb, hogy mely helyeken szállnak be a kormánypártok a Facebook-költésbe.
Ahol megjelent egy vagy több ellenzéki a közösségi oldalon, és a Fidesz számára esélyes vidékről van szó, elkezdenek nagyobb összeget rápakolni jelöltjük hirdetéseire, szabályos licitet gerjesztve ezáltal.
A kormányoldal szinte odaszögezi a Facebookhoz ellenfeleit, akiknek így erőforrásai nagy részét ez a virtuális harc viszi el. A térképen azok a világos részek (a biztosan ellenzéki és az előválasztás szempontjából sem kérdéses körzeteken túl), ahol a Fidesz magabiztos győzelmeket aratott. Szabolcs, Hajdú-Bihar, Békés vagy Bács-Kiskun egyes körzeteiben a Fidesz egyetlen vasat nem költött a Facebookra.
Ki állja a cechet?
Végül egy tájékoztató jellegű tábla. Fentebb utaltunk arra, hogy a Facebook-költések nem feltétlenül a párt- és frakcióbüdzséket terhelik. Sok esetben a hirdetések finanszírozójaként a politikus maga, illetve a politikus oldala van föltüntetve, azt azonban nem tudjuk, hogy ehhez milyen bankkártya tartozik, és értelemszerűen a Facebook ezt nekünk nem is fogja kiadni.
Így ezt az ábrát annak figyelembevételével kell tanulmányozni, hogy a „maga” megjelölés mögött frakció- vagy pártpénz is állhat, vagy éppen egy reklámcég, amelyik kezeli a politikus oldalát.
Facebook-költések megoszlása finanszírozók által
Hont András—Szabó Krisztián—Szopkó Zita
Címlapkép: Átlátszó-montázs
Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Az EU által finanszírozott úgynevezett CLLD-típusú programok az állami civil támogatásoknál célzottabbak és átláthatóbbak, azonban ezek kezdvezményezettjei között is találkozhatunk...
Az újságíróink lehallgatását és megfigyelését nem tudjuk megakadályozni egy izraeli kémprogrammal gátlástalankodó hatalommal szemben. A forrásaink azonban még így is...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!