2016 szeptemberében, az október 2-i kvótanépszavazást megelőző utolsó hónapban és a referendumot követő hetekben összesen 2,9 milliárd forintot költött a kormány reklámkiadásokra. A pénz nagy része szokás szerint a Fidesszel lojális médiacégeknél landolt. A legtöbbet a TV2, a Kod Media, a Mediaworks és az Origo kapta, de nem járt rosszul a Lokál, a Magyar Idők és a Pesti Srácok sem.
Több hónap alatt, újabb és újabb adatigénylésekkel jártunk utána, hogy mennyit költött el a kormány a 2015 óta tartó migránsellenes hangulatkeltésre. A Rogán Antal által irányított Miniszterelnöki Kabinetirodával történt időpont-egyeztetéseket és iratbetekintéseket követően, fokozatosan jutottunk hozzá a kampánykiadások részletes adataihoz. Nemrégiben megkaptuk, majd feldolgoztuk a népszavazást megelőző szeptemberi reklámhadjárat és az október 2-át követő Brüsszelnek üzengetés költségeit is.
Miután az augusztusi kiadásokat közzétettük, december elején egy újabb adatigénylésben az októberi és novemberi kampányköltségek összesítését kértük ki a Miniszterelnöki Kabinetirodától. A propagandaminisztérium válaszában azt közölte, hogy novemberben nem volt lakossági tájékoztató kampány, de
“Az október 2-i népszavazás eredményéről tartott októberi lakossági tájékoztató keretében megjelent nyomtatott sajtóban, online felületeken, rádióban, televízióban és közterületen megjelent hirdetések, valamint kreatív és nyomdai szolgáltatást ellenértékeként összesen 991.372.985 Ft értékben történt kifizetés.”
Ezután a már szokásos módon januárban egy személyes iratbetekintés során megmutatták a részletes kimutatásokat, ott megjelöltük, hogy milyen dokumentumokról kérünk másolatot, és azokat február közepén meg is kaptuk. Feldolgozás után most közzétesszük őket.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda által mutatott iratok szerint Rogán Antal hivatala 2016. szeptember 1. és október 31. között 23 megrendelést adott le Csetényi Csaba cégeinek. A megbízások értéke összesen nettó 2 938 875 530 forint.
Szeptember elsején például öt különböző megrendelést küldött a Kabinetiroda közterületi, online és print hirdetésekre vonatkozóan. Csetényi cégei, a Network 360 Kft. és az Affiliate Network Kft. a 2,9 milliárdból összesen 188,3 millió forintot kapott kreatívokért, vagyis a reklámok arculatának megtervezéséért, valamint matrica- és plakátgyártásért. A fennmaradó bő 2,7 milliárd hirdetésekre ment el, ezeket médiatípusonkénti bontásban mutatjuk be.
891 millió forint folyt a nyomtatott sajtóba
Print lapokban megjelenő reklámokra összesen 891 millió forintot költött a kormány 2016. szeptember-októberben. Az összegből 246,3 millió jutott az időközben Mészáros Lőrinc tulajdonába került Mediaworksnek, 119,7 millió a Magyar Időknek és 112,1 millió a Habony Árpád-féle Lokálnak. Széles Gábor Magyar Hírlapja 44,5 milliót, Bencsik András Demokratája 46,3 millió forintot kapott.
722,7 millió forint ment közterületi hirdetésekre
Óriásplakátokra, citylightokra, a BKV-járatokon és Volán-buszokon megjelenő reklámokra, valamint a köznyelvben elefántfüleknek nevezett lengőkaros táblákra összesen 722,7 millió forintot költött a kormány két hónap alatt.
Az elefántfülek azok a villanyoszlopokra elhelyezett reklámok, amiket 2010-ben betiltottak, majd miután Garancsié lett az ESMA, 2015-ben ismét engedélyezték őket. A Fidesz szerint kormánybarát kézben már nem veszélyeztették a közlekedés biztonságát.
A közterületi hirdetések két céget, a TV2-nek beszállító IKO-médiacsoport tulajdonában lévő Odex Outdoor Expert Kft.-t és a Garancsi István érdekeltségébe tartozó ESMA Zrt.-t gazdagították.
Online reklámokra 562,9 millió forintot költöttek
A különböző online felületeken megjelenő hirdetésekre 562,9 millió forint ment el szeptemberben és októberben. Természetesen itt is a kormányközeli portálok jártak jól: az Origo 206,9 milliót kapott, a Ripost 107,3 milliót, a Pesti Srácok pedig 43,1 milliót. A Magyar Időknek 35,3 millió, a Mediaworksnek 29,3 millió, a Lokált és a 888.hu-t tulajdonló, Habony Árpád tulajdonában lévő Modern Media Groupnak pedig 14,3 millió forint jutott.
418,3 millió TV-hirdetésekre kellett
2016. szeptemberében és októberében összesen 418,3 millió forintot költött a kormány televíziós reklámokra. Az összeg hetvenhárom százaléka, 308,2 millió forint az Andy Vajna kezében lévő TV2-csoportnál landolt.
Rádióreklámokra 158,6 millió ment el
Akárcsak korábban, 2016. szeptemberében és októberében is a Kod Media kaszált a kormányzati rádióreklámokkal. Az erre a célra elköltött 158,6 millió forintból 123,9 millió került a vidéki adók reklámidejét értékesítő céghez, melynek tulajdonosa a HGY Invest Kft.-n keresztül Csetényi Csaba üzlettársa, Kriskó Tibor.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A vállalatok és a reklámköltéseiket kezelő médiaügynökségek az elmúlt években kívülről érkező, közvetlen politikai nyomással szembesültek, ami már egyfajta öncenzúrába,...
Az állami tulajdonú és monopolhelyzetben lévő Magyar Villamos Művek Zrt. gigantikus reklámbüdzséjéből az elmúlt két évben főként kormányközeli cégek és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!