Bezárás
Cikkek

Csetényi üzlettársa kaszált a kvótakampány rádióreklámjaival

Májusban összesen 404 millió forintot költött a kormány a kvótakampányra, a tévéhirdetésekkel a TV2, a rádióreklámokkal Csetényi Csaba üzlettársa kaszált. Augusztusra 1700 citylightot és közel 4800 óriásplakátot rendeltek a nyomdától 22 millió forintért. Újabb adatokat hoztunk ki a Kabinetirodától.

KORMÁNYPROPAGANDA HELYETT VALÓDI HÍREK

Előfizetőket keresünk – támogasd a függetlentényfeltáró újságírást havi 1000 forinttal!

Előzmények

Miután augusztusban kikértük a Miniszterelnöki Kabinetirodától a Csetényi Csaba cégeivel kötött szerződéseket, és ennek köszönhetően sikerült megtudnunk néhány fontos adatot a kvótakampány költségeiről, szeptember végén egy újabb közadatigénylésben az “Üzenjünk Brüsszelnek” c. kampány részleteire kérdeztünk rá.

A már megszokott ügymenet következett: a 15 napos válaszadási határidő után betekintés az iratokba, ott megjelölni, hogy miről kérünk másolatot, majd ismételten bemenni azokért személyesen.

A nyomtatott sajtóban a Mediaworks profitált a legtöbbet a kvótakampányból

A kormányzati tájékoztató kampány milliárdjai – titkolják, hogy hova megy a közpénz

Kvótamenekültenként több mint 7 évnyi ellátás árát költöttük gyűlöletkampányra

Többe kerül a kvótakampány, mint amennyit a britek összesen költöttek a Brexit-kampányban

Az október 10-i betekintés során csak a május 1. és július 31. közötti időszakra vonatkozó dokumentumokat tartalmazta a kikészített mappa. Voltak köztük olyan iratok, amelyeket korábban nem láttunk, így főleg ezekre koncentráltunk, hiszen a júniusi és júliusi adatokat már az előző alkalmakkor megismertük.

1200 óriásplakát 67 millióért májusban 

Május 13-án jelentette be a kormány, hogy “tájékoztató” kampányt indít a kvótanépszavazásról, ez volt az emlékezetes “Üzenjünk Brüsszelnek, hogy ők is megértsék!” c. reklámhadjárat.

A kampány arculatának elkészítése összesen nettó 18,9 millió forintba került, ebből a grafikai tervezés volt a legdrágább: 7,75 millió forint.

Május 9. és 31. között összesen 1.200 óriásplakáton volt látható az üzenet az Odex Outdoor Expert Kft. felületein, nettó 67,62 millió forintért.

Az Odexnek két tulajdonosa van: a luxemburgi SIMADE S.A., és az IKO Production Média Szolgáltató Kft., ami a szintén luxemburgi Opticorp S.A. kezében van. Az IKO-médiacsoport pedig Rákosi Tamás tulajdona, és tíz évig az RTL Klub legfontosabb műsorgyártója volt, de tavaly átállt a TV2-höz.

Az Odex már az MVM arculatváltó kampányával is kaszált, és a józsefvárosi önkormányzat is velük szerződött a kvótanépszavazás reklámozására.

11 nap alatt 336 milliós médiaköltés májusban

A kormány tényleg nagyon akarta, hogy mindenkihez eljusson a kvótanépszavazás híre, ezért a május 13-án bejelentett “Üzenjünk Brüsszelnek” című kampányt egészen elképesztő intenzitással tolta a médiában.

Május 20. és 31. között összesen nettó 336,4 millió forintért mentek a hirdetések a tévékben, rádiókban, és a nyomtatott sajtóban.

– tévéhirdetések: 223,78 millió Ft

– rádióreklámok: 48,71 millió Ft

– újsághirdetések: 63,93 millió Ft

Az összegek eloszlásában nincs nagy meglepetés: azok jártak jól, akik szoktak.

A tévékben elköltött közel 224 millióból 128 milliót a TV2 kapott.

 

A 11 nap alatt összesen 2.201 reklámspot dőlt a nézőkre a tévéből.  

A rádióreklámokkal, akár csak korábban, a vidéki rádiókat tulajdonló Kod Media Kft. kaszálta a legtöbbet: a teljes 48,71 milliós költés közel felét, 23,5 millió forintot kapott a cég, amelynek tulajdonosa a HGY Invest Kft.-n keresztül Krskó Tibor, aki Csetényi Csaba régi üzlettársa.

Csetényi cégei, a Network 360 Kft. és az Affiliate Network Kft. bonyolítják a kormánykampányokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda megbízásából milliárdokért. Csetényi Csaba 2015 októberéig szintén tulajdonos volt a HGY Invest Kft.-ben, erről itt írtunk részletesen.

Egy hivatalos közleményből kiderül, hogy a Kod Media propagandacélokra tökéletes:

“A KOD Media 2016 január 1-től 21 regionális rádió kizárólagos sales house képviseletét látja el Áy Krisztina hirdetési igazgató vezetésével, mely hálózatot a közelmúltban 32 további rádiós partnerrel bővítette ki, így az ország legkiterjedtebb rádiós hálózatával rendelkezik. A már folyamatban lévő és jövőbeli fejlesztéseinkkel, stratégiai szerepünket szeretnénk tovább erősíteni a regionális piacon.”

Az pedig alig két hetes hír, hogy egyesült a Kod Media és a Media Services Company (MSC), és ezzel létrejött Magyarország legnagyobb rádiós portfóliója, amin keresztül a a hirdetők országosan közel 2,5 millió hallgatót tudnak elérni, és amelynek éves hirdetési bevétele a két cég várakozásai szerint meghaladja majd a 2,7 milliárd forintot.

A történet plusz pikantériája, hogy a Kod Media ügyvezetője március óta Hanák Tamás, aki 2015 novemberi távozásáig közel tíz évig állt a Népszabadságot is kiadó majd becsukó Mediaworks alkalmazásában: 2006 szeptemberétől a Népszabadság hirdetési igazgatója, majd vezérigazgató helyettese, később a Mediaworks országos napilap üzletág vezetője és egyben a Népszabadság, és Világgazdaság vezérigazgató-helyettese, valamint a Nemzeti Sport, Autó Motor lapigazgatója volt.

Az MTVA-nak 16,4 millió forint, a Magyar Idők kezében lévő KarcFM-nek 2,94 millió forint jutott a májusi kampánypénzből.

A nyomtatott sajtóban nem meglepő módon szintén a kormányközeliek taroltak. A Magyar Hírlap 12,7 millió forintot, a Magyar Idők 9,9 milliót, a Lokál 2,8 milliót kapott a 11 napos májusi kampányból. A Mediaworks pedig 8,7 millió forintot zsebelhetett be.

Helyi kampányokra 66 millió ment el két hónap alatt

Valószínűleg úgy gondolta a kormány, hogy nem elég az országos dömping, ezért a júniusban elköltött nettó 440 millió, és a júliusban elreklámozott 645 millió mellett külön hirdettek rengeteg helyi, jellemzően vidéki tévében, újságban és rádióban is.

– tévéhirdetések: 12,9 millió Ft

– rádióreklámok: 21,6 millió Ft

– újsághirdetések: 22,3 millió Ft

– online reklámok: 9,4 millió Ft

A rádióreklámokért kifizetett 21,6 millió forintot teljes egészében a Kod Media Kft. kapta, aminek tulajdonosa a kormánykampányokat bonyolító Csetényi Csaba régi üzlettársa, Krskó Tibor.

A tévékben, nyomtatott lapokban és online portálokon közzétett hirdetések különböző régiós médiákban jelentek meg több cég felületein Gyulától Győrig. Például az alcsútdobozi, a bajai, a ceglédi és a miskolci tévében, valamint a szegedma.hu-n, az egerhirek.hu-n, továbbá a Lapcom-csoport lapjaiban, vidéki újságokban és egy-két kerületi lapban (pl. Csepeli Hírmondó, Hegyvidék Újság, Mai Belváros) a fővárosban. Ezekért a hirdetésekért a cégek nagyon változó nagyságú összegeket kaptak 20 ezer és 1,5 millió forint között.

Tudta? Majdnem 5000 óriásplakátot rendeltek augusztusra

A kormány vélhetően a lakosság nagy részéhez hasonlóan megunta a Brüsszelnek való üzengetést, és július közepén újabb fokozatba kapcsolta a kvótakampányt. Ekkor kezdődött a “Tudta?” feliratú, migránsozó és terroristázó “lakossági tájékoztatás”.

Ennek a kreatív kivitelezését nettó 31,2 millió forintért vállalta Csetényi Csaba cége, ami ebből az összegből 13,5 milliót költött a kampány grafikai tervezésére.

Közterületen járva a nyáron nem véletlenül volt valakinek az az érzése, hogy mindenhol kék plakátok vannak. Július 21-én a Miniszterelnöki Kabinetiroda a kvótakampány augusztusi felvonásához rengeteg plakát gyártását rendelte meg.

– 1.716 db citylight 1,7 millió forint

– 4.782 db óriásplakát 20,56 millió forint

Remélhetőleg hamarosan az is kiderül, hogy augusztusban és szeptemberben, a népszavazás előtti utolsó két hónapban mennyi közpénzt emésztett fel a migránsellenes reklámhadjárat. Már beadtuk az erre vonatkozó adatigénylést a Kabinetirodának, ami ismételten azt válaszolta, hogy megmutatja az elszámolásokat egy iratbetekintésen.

Az biztos, hogy a Kabinetiroda már közzétette a népszavazás finisében kötött szerződéseit, így valószínűleg bőven lesz mit nézegetnünk:

– augusztus 1.: nettó 1,889 milliárd forint, “A kormányzati intézkedések tájékoztató és információs kampányaihoz kapcsolódó feladatok ellátása”

– augusztus 19.: nettó 2 milliárd forint, “A kényszerbetelepítés ellen kezdeményezett népszavazásra vonatkozó kampánnyal kapcsolatos feladatok ellátása “

– szeptember 27.: nettó 787,4 millió forint, “A Miniszterelnöki Kabinetiroda aktuális kormányzati intézkedésekről szóló lakossági tájékoztató kampányaival kapcsolatos feladatok ellátása”

A szerződéses partner mindhárom esetben Csetényi Csaba két cége, a Network 360 Kft. és az Affiliate Network Kft., amelyekkel a Kabinetiroda a korábbi három, összesen 5,7 milliárd forint értékű megállapodásokat is kötötte.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: 444

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom