paksi atomerőmű

Lejárt, mégis érvényes a Paks II beruházás környezetvédelmi engedélye

Komoly gondok vannak Paks II környezetvédelmi engedélyével, amelyeket előző cikkeinkben részletesen bemutattunk. A tartalmi hiányosságok mellett azonban kérdéses az is, egyáltalán érvényes-e még a 2016-ban kiadott engedély, amit akkor öt évre adtak.

Paks II környezetvédelmi engedélye szerint, amennyiben a jogerőre emelkedését követő öt évben nem kezdi meg a tevékenységet illetve az ahhoz szükséges építési előkészítési munkákat a Paks II Zrt, akkor a hatóság visszavonja az engedélyt. A környezetvédelmi engedély 2017. május 4-én vált jogerőssé, vagyis innentől számít az öt év. Ez már lejárt, azonban a mai napig nincsenek még meg a szükséges érvényes engedélyek, amelyek hivatalosan is lehetővé tennék az építkezés megkezdését.

Ilyen például a létesítési engedély: ezt 2019-ben kérelmezte a Paks II Atomerőmű Zrt, az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) pedig 2022 augusztusában feltételesen, visszatartási pontok mellett adta ki. Ez azt jelenti, hogy majd csak akkor válik érvényessé, ha a Paks II Atomerőmű Zrt. átdolgozza és újra benyújtja az ún. Előzetes Biztonsági Jelentést, és azt az OAH elfogadja. Ez azonban még nem történt meg.

Emellett az atomerőmű építéséhez például vízjogi létesítési engedélyre is szükség lenne, elsősorban a hűtővízrendszerek, vízi létesítmények építése miatt. Adatkérésünkre az ügyben illetékes hatóság, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatósága arról tájékoztatott minket, hogy a vízjogi engedélyezési eljárás még nem indult meg, vagyis a vízjogi létesítési engedély még a fasorban sincs.

Érvényes és hatályos vízjogi engedély és létesítési engedély nélkül nehezen lehetne jogszerűen megkezdeni a tevékenységet. Érdekes kérdés emellett az is, hogyan értendő a környezetvédelmi engedély másik kitétele, az „építési előkészítési munkák megkezdése”.

A jelek szerint ezt maga az engedélyt kiadó hatóság sem tudja

A környezetvédelmi engedélyt a Baranya megyei Kormányhivatal adta ki, ezért tőlük kértünk tájékoztatást az engedéllyel kapcsolatos kérdésekről. A hivatal válasza szerint „A Paks II. Atomerőmű Zrt. (…) az Országos Atomenergia Hivatalnál, mint építésügyi hatóságnál megkezdte a szükséges építési előkészítési munkálatokat.”

Ezután visszakérdeztünk, hogy pontosan mit tekintenek a tevékenység illetve az építési előkészítés jogszerű megkezdésének és mi ennek a jogszabályi alapja. A következő „válasz” érkezett a Kormányhivataltól:

A Paks II. Atomerőmű Zrt. – a 78-140/2016. ügyiratszámú környezetvédelmi engedély III. szakasz 3. pontjában foglaltaknak eleget téve – megkezdte a szükséges építési előkészítési munkálatokat, és ezeket igazolta. Az építési előkészítésbe nemcsak az építési tevékenység, hanem a környezetvédelmi vagy más hatóságok által előírt előkészítő munkák is beletartoznak.

Ezután közérdekű adatkérésben kértük, hogy küldjék meg részünkre azokat a dokumentumokat, amelyekkel a Paks II. Atomerőmű Zrt. igazolta az építési előkészítési munkálatok megkezdését. A hivatal válaszából megtudhattuk, hogy a környezetvédelmi törvény nem definiálja az „építési előkészítési munkák”, illetve azok megkezdésének fogalmát, és ezt az építési törvény és az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló kormányrendelet sem tartalmazza pontosan.

Az építési törvény mindössze az ún. „építőipari kivitelezési tevékenység” fogalmára utal, amely alatt az építési beruházás megvalósítása keretében végzett építési tevékenységek összességét érti. Mindezekre való tekintettel „a Kormányhivatal az „építési előkészítési munkák” fogalom illetve az építési előkészítés jogszerű megkezdése alatt minden olyan munkálatot ért, amely az engedélyben előírt, a beruházás megvalósításához vagy annak előkészítéséhez szükséges kötelezettségek teljesítésére, vagy az egyéb hatóságok hatáskörébe tartozó létesítést megalapozó munkálatok elkezdésére vagy elvégzésre irányulnak.”

Vagyis a Baranya megyei kormányhivatalnak sikerült olyan feltételhez kötnie a saját maguk által kiadott engedély érvényességét, amelynek nincsen jogszabályi alapja.

Azaz nem létezik olyan jogszabály, amely alapján egyértelműen meg lehetne mondani, mikor kezdi vagy kezdte meg a Paks II Zrt. a tevékenységhez szükséges építési előkészítési munkákat.

A Baranya Megyei Kormányhivatal egyébként nem adta ki az általunk kért igazolásokat, mert szerintük ez nemzetbiztonsági érdeket vagy a szellemi tulajdonhoz fűződő jogot sértene. Arra kértek bennünket, hogy esetleges újabb kérdéseinkkel inkább a Paks II. Atomerőmű Zrt.-t keressük a továbbiakban.

Fülöp Orsolya

Nyitókép: Átlátszó

Megosztás