Propagandagépezet

Tavaly még csak 20 milliós bevétele volt, most százmilliókból hirdet a megafonos Apáti Bence cége

Százmilliós nagyságrendű összeget költ a Magyar Pétert ekéző hirdetésekre az új kormánypárti propagandaszervezet, a Nemzeti Ellenállás Mozgalom, annak ellenére, hogy a frissen alapított cég jelentése szerint ennek tavaly a töredékét kereste meg. Aktivizálódott a „Mini Feri” videókról ismert Aktuális is, ami most is tízmilliókat hirdet el a Facebookon, annak ellenére, hogy a céget felszámolták, és több száz korábbi hirdetését törölték a hirdetési szabályok megsértése miatt.

A napokban beborították az országot és a netes felületeket a Magyar Pétert és Volodimir Zelenszkijt lejáratni igyekvő plakátok és videók – a jelenség az Orbán-kormányok viszonylatában is új, mivel hasonló intenzitású kampányt eddig csak a választások előtti hónapokban láttunk, nem számítva persze a „társadalmi célú hirdetésként” terjesztett, főként a Balásy Gyula-féle cégek által előállított kormányzati propagandaanyagokat.

A mostani Zelenszkijes kampány mögött azonban hivatalosan nem a kormány, hanem egy frissen alapított cég, a Nemzeti Ellenállás Kft. áll. A módszer elsősorban a 2022-es kampány előtti, Márky-Zay Pétert támadó kampányra hasonlít: akkor hasonlóan harsány, animált lejárató anyagokkal („Gyurcsány Show”, „Mini Feri”) kampányoltak, amik megrendelője akkor szintén egy hivatalosan bejegyzett magáncég, az Aktuális Média Nonprofit Kft. volt.

Az Aktuális Médiát 2021 közepén jegyezték be, képviselője a Megafon képzésén részt vett Filep Dávid volt. A cég a választások előtti hónapokban százmilliókat hirdetett el, azóta is ismeretlen forrásból. A következő évben azonban már csődöt jelentett, adószámát megszüntették, és végelszámolás alá került.

Korábban indul a kampány

Az Ellenállás Mozgalom Nonprofit Kft.-t, elődjéhez hasonlóan, szintén egy megafonos közszereplő, Apáti Bence jegyezte be 20204-ben. Akkor igyekezett egyfajta mozgalom-indulásként bemutatni az új kampányt: akkori cikkek szerint Apáti Bence meghirdette a „Nemzeti Ellenállás Mozgalom” (NEM) zászlóbontását az aktuális brüsszeli-globalista támadás visszaverésére.

A cégbírósági iratok szerint a Kft.-t ugyanarra budapesti, Rákóczi úti címre jegyezték be, ahol Tuzson Bence igazságügyi miniszter egykori ügyvédi irodája, a Biczi és Turi ügyvédi iroda és tanácsadó cége, a BETA Consulting Kft. is működik. Az ügyvédi iroda székhelyét (ami tulajdoni lapja szerint az ügyvédi irodáé) szívességi alapon használhatja Apáti cége.

Májusban írtunk arról, hogy bár a NEM honlapján megtalálható több kormányközeli szereplő neve és fotója, tényleges mozgalmi tevékenységről egy petíción kívül nem érkeztek hírek. Ez azóta sem változott, azonban a „mozgalom” számára bejegyeztetett, 3 millió forintos tőkével induló Kft. hirtelen a legnagyobb kormánypárti hirdetővé vált: az akkor folyó, Kollár Kinga Tisza párti EP-képviselőt támadó reklámokra több mint 5 millió forintot költöttek.

 

100 millió csak a közösségi médiában

A tavalyi kampány költségei azonban eltörpülnek a mostani kiadások mellett: a Meta Hirdetéstár adatai alapján az Ellenállás Mozgalom Kft. idén júliusban mintegy 32,2 millió forintot költött Facebook- és Instagram-hirdetésekre.

Ennél is többet, mintegy 70 millió forintot költött a cég 6 YouTube-videó hirdetésére a Google Ads Transparency Center adatbázisa szerint. A legnagyobb összeget, mintegy 24 millió forintot a Magyar Pétert és Zelenszkijt kidobandó szemétként ábrázoló, „Mint két tojás” videó terjesztésére fordították.

Ezeket a videókat korábban nem politikai, hanem üzleti hirdetésként regisztrálták a Google hirdetési felületén, ezért kezdetben nem is lehetett látni, hogy mennyibe kerültek, ugyanis a Google átláthatósági szabályzata csak a politikai hirdetésekre vonatkozik. Később azonban megváltozott a reklámok besorolása, így nyilvánosságra került, hogy a „Mint két tojás” az egész EU legdrágább politikai hirdetése volt a július 12-ét megelőző 30 napos időszakban.

Mint két tojás plakátkampány v0 ji1zf7hxvfaf1

A Nemzeti Ellenállás Kft. által kiadott óriásplakátok egyike, forrás: reddit.com

Nem tudni, emellett mennyit költöttek Apátiék az utcai hirdetésekre, de ennek költsége még a legóvatosabb számítás szerint is százmilliót forint közeli összeg lehetett. Az interneten fellelhető árak alapján (pl. a plakatkampany.hu-n található árakkal számolva) egy átlagos plakáthely havi bérleti díja mintegy 65 ezer forint plusz áfa.

A nyomtatás árai darabonként 15 900 forintnál kezdődnek. Feltételezve, hogy a cég ebből az áfának megfelelő mennyiségi kedvezményt kap, egy plakát gyártási és kihelyezési költsége lefelé kerekítve mintegy 95 ezer forintra tehető. Kisebb citylight-plakátok esetében a költség valamivel kevesebb, szintén alacsony árkategóriákkal számolva mintegy 60 ezer forint darabonként.

Ha csak országosan 500 óriásplakáttal és 1000 citylighttal számolunk, akkor az Ellenállás Mozgalom Kft. plakátkampánya legalább 107,5 millió forintba került.

A cég az év eleje óta így bőven 200 millió forint fölötti összegeket költött utcai és online kampányokra.

Ez meglepő annak tükrében, hogy az Ellenállás Mozgalom Kft. idén leadott éves beszámolója szerint ennek töredékével gazdálkodhatott: a tavalyi üzleti évet 22,45 milliós mérlegfőösszeggel és 19,4 milliós adózott eredménnyel zárta, de úgy tűnik, év közben sikerült találni egy százmilliós nagyságrendű plusz forrást.

E-mailben kerestük az Ellenállás Mozgalom Kft. vezetőjét, Apáti Bencét, azt kérdezve, honnan lett pénzük a mostani kampányokra. Ez már csak azért is releváns kérdés, mivel a kormány rendkívül fontosnak tartja a közéletet befolyásoló szervezetek pénzügyi átláthatóságát – ezt mutatta az időközben parkolópályára tett „átláthatósági törvény” is.

Apáti cikkünk megjelenéséig nem árulta el, honnan származtak a százmilliós kampány költségei. Nem válaszolt arra a kérdésre sem, hogy a Kft. kapott-e állami forrást vagy külföldi eredetű pénzt. (Összehasonlításképp az Átlátszó által felhasznált pénz forrásait, beleértve a nemzetközi támogatásokat is, itt lehet megnézni.)

Több száz hirdetése szabályt sértett, mégis szabadon hirdethet tovább

A közelmúltban nem Apátiék cége volt az egyetlen, ami átláthatatlan pénzügyi hátterű kampányt folytatott. Márciusban a Meta közösségi oldalain újra hirdetni kezdett az Aktuális nevű oldal. Ugyanez a brand volt az, ami 2022-ben a Márky-Zayos és Gyurcsányos reklámokat terjesztette. Hogy most ki finanszírozza az oldal hirdetéseit, arról csak találgathatunk. A Meta hirdetéstárában a hirdetések finanszírozójaként továbbra is csak az „Aktuális” név szerepel, csakhogy a brandhez tartozó cég azóta megszűnt.

Az Aktuális már márciusban elhirdetett mintegy 14,8 millió forintot a „Már nem csak tapsolnak a háborúnak, fegyvert is küldenének Magyar Péterék”, „A TISZA bevenné Ukrajnát az Unióba! Szerinted ez rendben van?” és hasonló címszavú videók hirdetéseire. Április-májusban ennek már több mint dupláját, 31,8 millió forintot költöttek el, majd ezt követte egy szerényebb, 3,3 milliós kampány júniusban.

Elképzelhető, hogy a hirdetéseket valójában a Megafon finanszírozta:

ahogy májusban írtuk, a 2022-ben használt „Aktuális” YouTube-csatornáját idén már a Megafon kezelte, erre utal, hogy az itt található videókat idén a Megafon Digitális Inkubátor Központ Nonprofit Kft. hirdette a Google hirdetési adatbázisa szerint (ami valamivel átláthatóbb, mint a Meta hirdetéstára).

A Meta hirdetéstárából az is kiderül, hogy az Aktuális összes 2022-es hirdetését eltávolították a Meta moderátorai, mert „nem feleltek meg a társadalmi kérdésekről, választásokról vagy politikáról szóló hirdetésekre vonatkozó szabályzatunknak.”

Aktualis

Az Aktuális 2022-es hirdetései a Meta Hirdetéstár archívumában

Nem tudni, hogy milyen szűrőn akadhattak fel az Aktuális propagandaanyagai, de a szabályzat alapján két lehetőség valószínű. Az egyik, hogy  nagyrészt összemontírozott képekből, videókból álló, a célpontok szájába el nem hangzott álláspontokat adó videók dezinformációnak minősülnek. A szabályzat szerint ugyanis:

„ a hirdetőknek azt is közölniük kell, ha egy társadalmi kérdésekről, választásokról vagy politikáról szóló hirdetés olyan fotórealisztikus képet vagy videót, illetve valósnak tűnő hangzású hanganyagot tartalmaz, amelyet digitálisan hoztak létre vagy módosítottak abból a célból, hogy:
– egy valós személyt úgy ábrázoljanak, hogy olyat mond vagy tesz, amit nem mondott vagy nem tett; vagy
– olyan valósnak tűnő személyt ábrázoljanak, aki nem létezik, vagy olyan valósnak tűnő eseményt ábrázoljanak, amely nem történt meg, vagy módosítsanak egy megtörtént eseményről készült felvételt; vagy
– olyan valósnak tűnő eseményt ábrázoljanak, amely állítólagosan megtörtént, az azonban nem az eseményről készült valódi kép, videó vagy hangfelvétel.”

A másik lehetőség, hogy a finanszírozót nem sikerült megfelelően jelezni. A szabály szerint „a hirdetőknek egy ellenőrzött „Finanszírozó” megnevezést kell szerepeltetniük ezeknél a hirdetéseknél, amellyel jelzik, hogy mely szervezet vagy személy felelős a hirdetés megjelenítéséért a Meta-technológiákban.”

Úgy azonban kevés értelme van ezeknek a szabályoknak, ha a szabálysértő hirdetéseket csak jóval a kampány lezárta után távolítják el, amikor már csak az látja őket, aki valamiért kikeresné őket az archívumból. Ahogy a hirdetéstárban látható, ez történt az Aktuális 2022-es hirdetéseivel: az egyes reklámokat csak azután törölték, hogy már több százezer felhasználónál megjelentek, és a hirdető milliókat fizetett ki a Metának.

Zubor Zalán

Címlapkép: Átlátszó montázs

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS

  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42