A tanár-diák arány még stabilnak tűnik, de bármikor súlyosbodhat a pedagógushiány
Nem indult túlságosan gördülékenyen az idei tanév sem. A bérrendezést követelő, sztrájkjoguktól megfosztott, polgári engedetlenséggel próbálkozó tanárokat már kirúgással fenyegetik, miközben a szolidaritási akciókat szervező diákok is egyre jobban hallatják a hangjukat. Az alacsony fizetések mellett az egyik legfőbb problémaként a tanárhiányt nevezik meg. Cikkünkben ennek mentén elemezzük ki a kapcsolódó hazai és uniós adatokat. Az elmúlt évtizedekben valóban jelentős csökkenés látható a tanárok létszámában, viszont a tanár-diák arány tekintetében meglepően jól állunk más országokhoz viszonyítva. Ennek ellenére az idős tanárok magas aránya a jövőre nézve aggodalomra adhat okot.
Még augusztus végén is több száz betöltetlen tanári pozíciót lehetett látni a közalkalmazottaknak szóló álláshirdetési portálon. A szakértők évek óta kongatják a vészharangot, hogy megfelelő tanárutánpótlás hiányában az oktatási rendszer össze fog omlani.
A KSH szerint az elmúlt 30 évben az általános iskolai tanárok száma több mint 20 ezerrel csökkent, azaz a tanárok csaknem negyede eltűnt. Ez a tendencia önmagában is rossznak mondható, viszont ha a tanárok mellé helyezzük a diákok létszámát is, az látható, hogy a ’90-es évektől kezdve szinte folyamatosan, a tanárok létszámával egyenes arányban csökkent.
Az ábrán látszik, hogy a 30 éves tendenciát jelző szürke vonaltól sem az általános iskolai tanárok, sem pedig a diákok tekintetében nincs kiugró eltérés. Az előző tanév (piros színnel) éppen a csökkenő trendvonalon helyezkedik el.
Úgy tűnik tehát, hogy Magyarországon a rendszerváltás óta viszonylagosan állandó a tanár-diák arány az általános iskolákban. Az Eurostat adatainak köszönhetően azt is láthatjuk, hogy ez az arány hogyan viszonyul az Európai Unió többi országához.
2020-ban az alsó tagozatosok körében hazánkban átlagosan 10 diák jutott egy tanárra, felső tagozatban átlagosan 11,4. Az EU-átlag előbbi esetben 13,6, utóbbi esetben 11,8. Azaz mind az alsó, mind pedig a felső tagozat tekintetében Magyarországon átlagosan kevesebb diák jut egy tanárra.
A diákok száma is csökken
Ez azonban nem azt jelenti, hogy Magyarországon tanártöbblet lenne, sokkal inkább azt sugallja, hogy nálunk kevesebb a diák. Ezt a jelenséget a rendelkezésre álló adatok is jól mutatják. Hazánkban az újonnan felvett általános iskolai tanulók lakosságarányos száma 30 százalékkal kevesebb az uniós átlaghoz képest. 2020-ban ezer lakosra átlagosan 36,7 diákot vettek fel általános iskolába. A régiónkban szinte minden országban (Románia: 46,8, Szlovákia: 42,5, Csehország: 53,5) több gyermek kezdte meg iskolás éveit 2020-ban.
Az adatok alapján tehát a jelenlegi tanárhiány nem tűnik kiugrónak a korábbi évtizedekhez képest, ami főleg a diákok létszámának csökkenésével magyarázható. Fontos azonban megjegyezni, hogy egyrészt ezek az adatok az egész országra vonatkozó átlagok, azaz nem mutatják a települések elhelyezkedéséből és nagyságából adódó különbségeket. Másrészt a múlt- és jelenbeli állapotot mutatják. De mi a helyzet a jövővel?
A tanárok átlagéletkora nő
Számos cikk foglalkozott már a magyarországi tanárok idősödő korfájával, illetve a nyugdíjba vonulók utánpótlásának hiányával. A következő ábra az egyetemi pedagógusképzésre jelentkezők számát mutatja meg 2001-től.
Bár a jelentkezők és a felvettek száma 2008 környékén volt a mélyponton, 2016-tól újra csökkenő tendencia látható. A jelentkezők számában 45 százalékos, a felvettek számában 36 százalékos csökkenés tapasztalható hat év alatt. Ezek a számok jól mutatják a pedagógus pálya iránti érdeklődés csökkenését, melynek következtében egyre kevesebb lesz a fiatal utánpótlás, a tanárok átlagos életkora egyre magasabb lesz.
A fiatal tanárok aránya az elmúlt években folyamatosan csökkent Magyarországon, főként a középiskolai pedagógusok esetében hiányzik az utánpótlás. Ez EU-s összehasonlításban is szembetűnő:
Magyarország áll az ötödik legrosszabb helyen a fiatal tanárok arányát tekintve, le vagyunk maradva az uniós átlagtól.
Összességében tehát elmondható, hogy az idei tanévkezdéskor az elmúlt 30 év átlagos tendenciája jelentkezik a tanár-diák arányokat tekintve, mely uniós összehasonlításban nem rossz adat. A pedagógus pályára készülők számbeli csökkenése és a tanári karok ebből fakadó elöregedése komoly veszélyt jelent az oktatási rendszer egészére nézve.
A tanárhiány első áldozatai: kik fognak tanítani tíz év múlva?
Aggasztóan elöregedő pedagógusok, kevés utánpótlás, teljesen eldeformálódott korfa: ez olvasható minden közelmúltban elkészült felmérésből, ami a pedagógusok jelenlegi és jövőbeli korösszetételét monitorozta.
Szász Gergő
Címlapkép: unsplash.com
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
- Átutalás
- PayPal
- Így is támogathatsz
- Belföld
- Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!