Kikről neveztek el utcát Budapesten – az ATLO és a fővárosi levéltár közös projektje
Mennyi utca visel személynevet Budapesten? Ebből mennyi a férfi és a női név? Kik voltak valóban élő személyek? Mivel foglalkoztak?...
A kormánypárti csatornák havi 3500 bejegyzést tesznek közzé.
Az Átló rendszeresen foglakozik a magyar média helyzetével, ezen belül is több anyag született a kormánypárti média terjeszkedéséről, a hirdetési piac alakulásáról vagy a befektetések megtérülésének kérdéséről. Az ELTE BTK médiás doktorandusza, Német Szilvi, valamint Minkó Mihály adatvizualizációs szakember és Katona Eszter (ELTE TáTK) azt nézték meg, milyen viszonyrendszer állítható fel az egyes kormánypárti médiatermékek között Magyarország legnépszerűbb közösségimédia–felületén. Az eredményeket az Átlón tették közzé.
NER Metaverzum 2021 – kis világba tömörülnek a kormánypárti kommunikátorok a Facebookon
Sok minden történt azóta, hogy 2020 decemberében a kormánypárti médiumok még egy alternatív technológiai platformban keresték a választ arra, hogyan tudják üzeneteiket akadálytalanul eljuttatni az állampolgárokhoz a közösségi médián keresztül. A „cenzúrázó” Facebookot kiváltó saját fejlesztésű, konzervatív „safe space”, a Hundub azonban alig fél év működés után megszűnt és tulajdonosa ellen az adóhatóság végrehajtási eljárást indított. Ez és egyéb tényezők – például a Facebook által 2021 februárjában befizetett 3,6 milliárdos reklámadó – játszhattak közre abban, hogy 2021-re a kormánypárti kommunikátorok teljes gőzzel fordultak vissza Magyarország legnépszerűbb közösségi platformjára, hogy ott hajtsanak végre egy, a hagyományos hírmédiához hasonló centralizációt. Megnéztük, ebben kik, hogyan és milyen eszközökkel vettek részt, és milyen útvonalakon történik a kormány narratívájával egyező üzenetek terjesztése a közösségi hálózaton. Több mint négy hónapos kutatásunk eredményei következnek.
2021 harmadik negyedévében gyűjtött Facebook-adatok segítségével olyan kérdésekre keresték a választ mint, hogy milyen szereplők vesznek részt a kormány narratívájával egyező üzenetek továbbításában a közösségi hálózaton? Milyen interakciós mintázatok jellemzik az egyes szereplők közötti kapcsolatot? Hogyan terjed az információ?
A kormánypárti ökoszisztémát egy interaktív hálózaton ábrázolják, amelyre nem csak top–politikusok vagy a hagyományos média került fel, hanem az újgenerációs Facebook-híroldalak, influenszerek és homályos hátterű mémoldalak is.
A kutatás eredménye megerősítette azt az előzetes feltevésüket, hogy a hirdetési piacon túlteljesítő Megafon Központ újrarendezi a kapcsolati hálót, és 2021 őszére a tíz legtöbbet hivatkozott forrásból négy helyen az általa támogatott Facebook-fiókok szerepelnek. A legnagyobb beágyazottsággal még így is a jelentős offline státuszú Mandiner, a Fideszhez kötődő, anonim agitációs oldal, az ELÉG és a Magyar Nemzet rendelkeznek, centrum helyzetüket a megafonosok sem ingatták meg.
A hálózatban elfoglalt helyük alapján a politikusokat a periférián találták, klaszteresedésük pedig azt mutatja, hogy az egymás közötti összetartásuk erősebb, míg az egyes médiumokhoz gyengébb és kevesebb szál köti őket. Ismeretlen szerkesztők által működtetett oldalak nem csak a top 10-ben kaptak helyet (ELÉG, Számok – a baloldali álhírek ellenszere), számuk a 2. Orbán-kormány alatt alapított Facebook-oldalakéhoz képest megduplázódott 2021-re (41%). Ugyanez mondható el az internetes mémek előfordulásának növekedéséről (10>28%), amely formátum a videóval (5>8%) együtt kiszorítani látszik a hagyományos cikkekben kommunikáló hírmédiát (45>21%).
Összességében: a kormánypárti csatornák ma a Facebookon az általunk megismert szegmensben havi 3500 bejegyzést tesznek közzé, amely ha a hirdetési összegeket is ide vesszük, jelentősen fenyegeti a közösségi médiában tapasztalható sokszínűséget.
Százmilliókat éget el a Facebookon a magyar politika – teljesen értelmetlenül | atlatszo.hu
Az Átlátszó csöppet sem volt könnyű helyzetben, amikor a magyar politika Facebook-költéseinek föltérképezésébe kezdett. Elsősorban azért, mert hacsak nem dolgoznak rengetegen egy lapnál, a hirdetéstárak egyenkénti átnézése sok időt vesz igénybe. A mi összeállításunk így 2019 tavaszától 2021. augusztus végéig, szeptember elejéig elköltött összegeket tartalmazza.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásMennyi utca visel személynevet Budapesten? Ebből mennyi a férfi és a női név? Kik voltak valóban élő személyek? Mivel foglalkoztak?...
2021-ben Mészáros Lőrinc 455 milliárd forintos becsült vagyonnal leelőzte a tíz évig megszakítás nélkül első helyen álló Csányi Sándort. A...
Az Interbrand vezető tanácsadó cég 2000 óta minden évben közzéteszi a Best Global Brands-jelentését, amelyben a világ legértékesebb márkáit rangsorolják...
A Fashion Revolution 2016 óta méri a divatcégek nyilvánosságát a Fashion Transparency Index nevű éves kiadványában. A kutatással az a...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!