Bezárás
Nemzetközi Együttműködés Rendszere

Mutatjuk az FKF indonéziai exportstratégiáját, amit fű alatt rendelt az azóta leváltott cégvezető

A főpolgármester által elrendelt szerződéskötési moratórium idején a fővárosi kukacég korábbi vezetése nettó 11 millió forintért rendelt egy tanulmányt az indonéziai exportstratégiájának lehetőségeiről. Az Átlátszó birtokába került dokumentum kevés konkrétumot, nagy általánosságokat, és két jövőbeli projektlehetőséget tartalmaz, de felhívja a figyelmet a korrupciós kockázatokra is.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

Karácsony Gergely főpolgármester 2019. december 4-én bejelentette, hogy kezdeményezi a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. vezérigazgatójának, Nagy László Albertnek a felmentését, mert Nagy megszegte a Karácsony által elrendelt szerződéskötési moratóriumot: 1,5 milliárd forint értékű szerződést írt alá Mészáros Lőrinc egyik érdekeltségével.

“az FKF Zrt. az önkormányzati választások után – a főpolgármester által meghirdetett szerződéskötési moratórium ellenére – két évre szóló, a korábbi évek hasonló szerződéseinél nagyobb összegű, másfél milliárd forint értékű – szerződést kötött egy, a Mészáros-család érdekeltségébe tartozó céggel.” – olvasható a fővárosi önkormányzat honlapján megjelent közleményben.

Négy nappal később kiderült, hogy Nagy László Albertnek nem ez volt az egyetlen furcsa húzása: Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes tavaly december 8-án a Facebook-on tette közzé, hogy

a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) 2019. november 22-én nettó 11 millió forintért (ÁFÁ-val együtt 13,9 millió forint) rendelt egy 30 oldalas tanulmányt indonéziai exportstratégia kidolgozásáról. Vagyis arról, hogy milyen lehetőségei lehetnek az FKF-nek a délkelet-ázsiai szigetországban, melynek fővárosa, Jakarta légvonalban 10 351,8 kilométerre (13-15 óra repülés) van Budapesttől.

Ez már önmagában szürreálisan hangzik, de Tüttő felhívta a figyelmet arra is, hogy az FKF abban az időszakban kötötte ezt a megállapodást, amikor Karácsony Gergely főpolgármester szerződéskötési moratóriumot rendelt el, vagyis utasította a fővárosi tulajdonú cégeket, hogy semmilyen szerződést ne kössenek.

Tüttő Kata az Indexnek elmondta, hogy az FKF a MERF&Co. Global Zrt.-t bízta meg az indonéziai exportstratégia kidolgozásával. A 2007-ben bejegyzett vállalat fő tevékenységi köre üzleti és egyéb tanácsadás, tulajdonosai egy másik cégen (Konto-Roll Management Kft.) keresztül Erdődi Zoltán (aki egyben az ügyvezető is) és Komlósi Ferenc.

Erdődi  korábban, 2013 márciusától 2014 novemberéig az egykori Malév földi kiszolgáló leányvállalatának, az állami tulajdonú Malév Ground Handling Kft.-nek a vezérigazgatója, és a szintén állami tulajdonú Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. ügyvezetője volt.

“Erdődi Zoltán a Konto-Roll Management Kft. ügyvezetőjeként reorganizációs folyamatok előkészítésében és lebonyolításában, valamint stratégiai és operatív tervek készítésében, könyvelési, adótanácsadási, könyvvizsgálati és ügyvitelszervezési feladatokban már számos társaságnál jelentős sikereket ért el.”írta róla az MNV közleménye az Aeroplex Kft.-s kinevezésekor.

Az FKF Tüttő bejegyzésére válaszul azt közölte, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) még 2019 elején tett közzé egy pályázatot, amelynek tárgya “Kétoldalú klímavédelmi tevékenységek finanszírozására irányuló egyedi támogatás” volt. A támogatás célja pedig az volt, hogy előmozdítsa a klímaváltozás kedvezőtlen hatásait mérséklő, a magyar gazdaság számára előnyös és külpolitikai kapcsolatokat erősítő projektek kivitelezését a Párizsi Megállapodást aláíró fejlődő országokban.

Az ITM 2019 márciusában hagyta jóvá az FKF pályázatát nettó 19 millió forint értékben: a projekt megvalósítási határideje 2020.december 31., és a támogatási intenzitás 70 százalék. A támogatási összeg 2019. augusztus 30-án megérkezett a társaság folyószámlájára, de kifizetés december elejéig nem történt. Az FKF azt is közölte, hogy az indonéziai piacra való belépés esetükben hulladékkezelési és -hasznosítási tudásexportot jelent, és ennek előkészítéséhez hozza létre a a MERF&Co. Global Zrt. a szükséges know-how exportstratégiát.

Az Átlátszó birtokába került az FKF indonéziai exportlehetőségeiről szóló, bruttó 13,9 millió forint közpénzből rendelt tanulmány. A dokumentum a megrendeléssel ellentétben nem 30, hanem Word-ben 62, PDF-ben pedig 82 oldal, és készült hozzá/belőle egy 16 oldalas prezentáció is. 

Rögtön a tanulmány elején kiderül, hogy az indonéz export lehetősége nem egy hirtelen ötletként született meg 2019-ben az FKF-nél, hanem már 2018 októberében feltérképezték a lehetséges ázsiai export célpiacokat, és akkor választották ki Indonéziát.

A tanulmány szerint az FKF-re fényes jövő várhat a délkelet-ázsiai szigetországban, mert “kompetenciái a teljes hulladékgazdálkodási értékláncra kiterjednek, a hulladék keletkezési pontjától annak gyűjtésén és szállításán át egészen a hulladékkezeléséig. Ezen belül a vállalat legerősebb kompetenciái a hulladékkezelés, hasznosítás és végleges tárolás területén jelenik (sic! – a szerk.) meg.”

Részlet az FKF által megrendelt indonéziai exportstratégia prezentációjából

A javaslat szerint az FKF-nek a tapasztalatait és tudását know-how “csomagokban”, szolgáltatásként érdemes értékesítenie három területen és fázisban:

  • lakossági szemléletformálás
  • háztartási és szelektív hulladék összegyűjtés és szállítás optimalizálás
  • komplex hulladékkezelési rendszerek üzemeltetése és fejlesztése

A tanulmány hosszasan, de Indonézia gazdasági és hulladékkezelési viszonyainak részletes ismertetésén kívül kevés konkrétummal fejtegeti, hogy miként is kellene a budapesti kukacégnek megjelennie a magyartól teljesen eltérő kulturális, vallási, jogszabályi és piaci környezetben.

Az hamar világossá válik, hogy az egész projekt tulajdonképpen arról szól, hogy a közpénzből működő fővárosi vállalat egyengesse kint az utat valakik előtt, és aztán ők jól járjanak.

“A projekt hosszú távú célja, hogy az FKF által átadott szaktudás előkészítse magyarországi vállalatok számára az indonéz piacra lépést.” (…) Fontos kiemelni, hogy hulladékkezelési és – hasznosítási beruházásokat, projekteket az FKF Nonprofit Zrt. önálló kivitelezőként nem tudja megvalósítani, mert kompetenciája első sorban ezen rendszerek üzemeltetésére terjed ki. A projektek fizikai megvalósítását hazai befektető és kivitelező partnerekkel együttműködve képes teljesíteni.”

A tanulmány szerzői nem csak az export előnyeit és lehetőségeit sorolták fel, hanem számoltak a kockázatokkal is. Külső kockázatként említik például az árfolyamváltozást, valamilyen járvány kitörését, a kulturális különbségeket, Indonézia instabil politikai helyzetét és természeti katasztrófáknak (árvíz, cunami, földrengés, vulkánkitörés) való magas kitettségét. Belső kockázat lehet a szerzők szerint, ha az FKF szaktudása (mégsem) elegendő a projekthez, technológiája elavulttá válik, vagy ha nincs elég pénze a vállalatnak, vagy nem sikerül megfelelő partnert találnia Indonéziában, vagy csúszik a projekt, vagy esetleg nagyon megdrágul.

Az indonéz piac specifikus kockázataiként az alábbiakat sorolták fel a tanulmányban: külföldi beruházásokkal szembeni esetleges ellenérzés, szakképzett munkaerő hiánya, instabil politikai környezet, bürokratikus akadályok, korrupció, terrorizmus.

A korrupcióról ezt írják: “Az országban igen magas a korrupció szintje, így ezt a faktort egy esetleges piacra lépés során mindenképpen szem előtt kell tartani, és felkészülni az ebből adódó váratlan eseményekre.”

Két bekezdéssel lejjebb pedig már azt fejtegeti a tanulmány, hogy az FKF-nek a sikeres piacralépéshez olyan partnereket kell találnia Indonéziában, akik jó kapcsolatban vannak a helyi politikai vezetéssel és hatóságokkal. Ez ugyan – áll a dokumentumban – időbe és pénzbe fog kerülni, de másképp nem megy.

“Ez az üzletfejlesztési megközelítés jelentősen eltér a Magyarországon, vagy Európában elfogadott gyakorlattól, és ezért alapos felkészülést és türelmet igényel.”

Az FKF által megrendelt indonéziai exportstratégia prezentációjának utolsó oldala

A tanulmányban nem szerepelnek konkrét beruházások, amelyekre az FKF pályázhatna jelenleg, helyi partnerek nélkül, de azért bemutatnak röviden két jövőbeli projektlehetőséget, “melyek lefedik az FKF Nonprofit Zrt. kompetenciáit, és megerősítik, hogy a piacra lépés jó lehetőség az FKF Nonprofit Zrt. számára.” Az egyik ilyen potenciális beruházás lehet a tanulmányszerzők szerint Bali hulladékkezelésének megreformálása, a másik pedig környezetbarát hulladékégető építése az indonéz fővárosban, a Budapesttől légvonalban 10351,8 kilométer távolságra lévő Jakartában.

Információink szerint az FKF Nonprofit Zrt. új vezetése a tanulmány megrendelése és teljesítése ügyében is független jogi szakvéleményt kért, amelynek heteken belül várható az eredménye.

Erdélyi Katalin

Címlapkép: A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) dolgozói takarítanak a szilveszteri ünneplés után a fővárosi Hősök terén 2018. január 1-jén reggel. (fotó: MTI / Mónus Márton)

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom