Először 2011-ben, 2013-ban végül 2016-ban is szóba került Kecskeméten a közös vasúti-buszpályaudvar, aminek a tervei 2015-re el is készültek. A város 2011-ben 300 milliót költött az intermodális pályaudvar tervezésére, most viszont a NIF írt ki pályázatot újabb tervezési munkára. Azt írták az Átlátszónak, a korábbi terveket már tavaly felülvizsgálták.
Kecskeméten három buszpályaudvar van, az egyik épp a vasútállomás mellett. Évek óta téma az alföldi városban, hogy a közösségi közlekedést egyetlen, úgynevezett intermodális csomópont bonyolítsa, így könnyebb átszállást biztosítva a busszal és vasúttal utazónak.
Kecskeméten ezen felbuzdulva 2010-ben közbeszerzést írtak ki “Kecskemét város intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések” címmel. A tanulmányt 2012-ben publikálták, ma is elérhető. Erre akkor 300 millió költött az önkormányzat.
Az összefoglaló szerint közvetlen gyalogos tengely alakult volna ki a Belváros és a Hunyadiváros között, az intermodális központhoz kapcsolódóan helyi és távolsági buszpályaudvar jön létre. Ezen túl 3 helyszínen P+R parkoló épült volna: az 52. sz. főút városi szakaszán, az Irinyi utcában a Széchenyiváros és a Nagykörút között , illetve a tervezett intermodális csomópontban, biztonságos kerékpártárolás lehetőségével.
A tervből nem lett semmi, a baon.hu 2016-os cikke szerint a tervezés valójában ennél is többe, több mint 1 milliárd forintba került. Akkor azt írták, a közösségi közlekedés fejlesztése és az intermodális csomópont tervezése, engedélyezése projektre először elnyert 1,45 milliárd forintot a város, majd ezt a kormány egyszer megemelte 250 millióval, majd további 382 millióval.
A 2,1 milliárd forintból 1,2 milliárd volt a tervezés, ez nem pusztán az ICS tervezési költsége, hanem magába foglalja például az új helyi buszközlekedés hálózati struktúrájának megtervezését is. Majd az Orbán-kormány Modern Városok Programjára hivatkozva az egész ment a fiókba.
Eddig: idén júliusban immár a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. írt ki közbeszerzést, “Kecskemét Megyei Jogú Város intermodális csomópont fejlesztése projekt kapcsán előkészítési és tervezési feladatok ellátásra”.
Az összeg nélküli projekt szerint a Széchenyi téri buszállomás megszűnik, a Noszlopy Gáspár parkban található helyi és helyközi buszpályaudvart elbontják, azt új helyszínen, a vasútállomás épületéhez közelebb alakítanák ki. Emellett egy új kiegészítő utasforgalmi épületet is építenek. De olyan elem is szerepel, amit meglehetősen hasonló a 2010-ben megálmodotthoz, vagyis “150 méter hosszú vasút feletti kerékpáros és gyalogos közúti felüljáró a Hunyadiváros gyalogos- és kerékpáros-kapcsolatát biztosítja majd.”
2015-ben az epiteszforum.hu írta meg, hogy “már csak az intermodális csomópont megépítése maradt hátra, ennek tervei elkészültek. A terveket a Kecskemét Közlekedésfejlesztési Konzorcium és alvállalkozói készítették, tagjai: UTIBER Közúti Beruházó Kft., UNITEF ’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., és a Középülettervező Zrt.”
Kérdés, hogy ha már eddig több mint 1 milliárd forint ment el az intermodális pályaudvar tervezésére, akkor az elkészült anyagot használják-e valamire?
A NIF azt közölte, a tanulmányt 2018. októberben aktualizálták. A NIF Zrt. a projekt előkészítési és tervezési feladatainak ellátására írt ki közbeszerzési eljárást 2019 júniusában. Ennek feladata az engedélyes- és kiviteli tervek, valamint az ehhez kapcsolódó dokumentációk elkészítése lesz, a megvalósíthatósági tanulmányban meghatározott műszaki tartalom alapján.
Segesvári Csaba
Címlapkép: kecskemet.hu
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!