Bezárás
Felcsút travel club

A Matolcsy család házibankja finanszírozta, Rogán Antal is használta Bessenyei magánrepülőgépét

A magyarországi légi járművek lajstromnyilvántartását böngészve újabb, Fidesz-közelinek mondott vállalkozók érdekeltségébe tartozó magánrepülőgépre bukkantunk. A HA-BES lajstromjelű privát jet 2017. december 22-én került a magyar légi nyilvántartásba. A közepes méretű business jetek kategóriájába tartozó magángép a HUN-JET Kft. tulajdona, mely a Fidesz kedvenc őrző-védő cégének titulált Valton-Sec Kft. és Bessenyei István érdekeltsége. A gép üzembentartója a Rogán Antal elhíresült helikopterútját és Kövér László Rómába reptetését is lebonyolító FLY-COOP Kft.

állítsuk meg a kormánypárti médiafoglalást

Nálunk nincsenek állami hirdetések. Nem is lesznek. Nem is akarjuk, hogy legyenek. Rád viszont nagyon számítunk!
Támogatom az Átlátszót

Nevük elhallgatását kérő forrásaink úgy tudják, a privát jet már akkor is a Valton kisebbségi tulajdonosához, Bessenyei Istvánhoz volt köthető, amikor még direktben nem is tulajdonolta a HUN-JET Kft-t. Erre utal a gép lajstromjele is, mely az országkódból és a vállalkozó vezetéknevének első három betűjéből áll (HA-BES).

A fentiek alapján nem meglepő, hogy Bessenyei Istvánt és feleségét, Bessenyei (Sarka) Katát többször is látták a géppel felszállni vagy épp landolni. De forrásaink Rogán Antalt, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető minisztert, és az ő feleségét, Rogán-Gaál Cecíliát is a HA-BES korábbi utasai között említették. Rogán-Gaál Cecília egyébként két cégben is üzlettársa, és barátnője is Bessenyei (Sarka) Katának.

Sarka Kata papíron Luxemburgba költözött – és egy offshore cégnek is dolgozik

Immár bizonyíték is van arra, hogy összeér a miniszterelnök kabinetfőnökének családja és a Fidesz kedvenc biztonsági cége, a Valton Security. Ugyanez másképpen: az állam őrzésvédelemre szánt milliárdjai részben a Rogánékkal társult Sarka Kata párjánál landolnak.

A 2005-ös gyártású RAYTHEON HAWKER 800 XPi típusú privát jet 8 utas szállítására alkalmas, és akár 800 km/óra feletti sebességgel is képes hasítani az eget, közel 5000 km távolságra. A privát jetekkel foglalkozó prijet.com internetoldal adatai alapján a gép üzemeltetési költsége – a fenntartási költségeket is beleszámítva – 4000 dollár, azaz kicsivel több mint egymillió forint körül van üzemóránként.

A gép nettó közel 700 millió forintos vételárát – a tulajdonos HUN-JET Kft. 2017-es cégadatai szerint – az egykor Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére által vezetett és azóta bedőlt Növekedési Hitel Bank (NHB) finanszírozta.

Mint arról a közelmúltban az Mfor.hu beszámolt, április 2-4. között Kövér László, az országgyűlés házelnöke nyolcfős delegáció élén hivatalos úton járt Rómában, amihez az Országgyűlés Hivatala a Fly-Coop Kft.-től bérelt magángépet. A repülőképek útjait rögzítő tracking oldalak adatai alapján az itt tárgyalt “valtonos” magángép járt ekkor Rómában, vagyis a HA-BES vitte Kövér Lászlót az olasz fővárosba.

Kik állnak a HUN-JET Kft. mögött?

A HUN-JET Kft. megalakulásáról a vg.hu írt először 2017 elején. Az OPTEN céginformációs adatbázis adatai alapján a cég tulajdonosi hátterét akkoriban a FLY-COOP-tulajdonosok által jegyzett, és a budaörsi repteret is üzemeltető AEROGLOBE Kft., valamint az állami közbeszerzéseken gyakorta győztes őrző-védő vállalkozás, a Valton-Sec Kft. alkotta.

Ez azonban nemrég megváltozott: az Aeroglobe Kft. kiszállt a HUN-JET Kft.-ből, helyette pedig Bessenyei István, a Valton kisebbségi tulajdonosa jelent meg társtulajdonosként a Valton-Sec Kft. mellett.

A Valton-Sec Kft. egy korábbi összesítésünk szerint 2017-ben közel 31 milliárd, 2018-ban pedig 1,73 milliárd forint értékű nyertes közbeszerzésben vett részt. Nemrégiben az mfor.hu szúrta ki, hogy a cég közétette 2018-as évre vonatkozó beszámolóját, amelyben 7,37 milliárd forintos árbevétel mellett 1,1 milliárdos üzemi eredményről és 1,068 milliárdos nyereségről tájékoztatott. A 2018-as számokból az is kiderül, hogy a két tulajdonos 450 millió forint osztalékot vett fel a cégből.

Az őrző-védő cégről és a tulajdonosok, Varga Lajos Ernő és Bessenyei István politikai – elsősorban Fideszes – kapcsolatairól pár éve az index.hu közölt cikket, de a közelmúltban az Átlátszó is boncolgatta a Valton-tulajdonos Bessenyei István és felesége, Bessenyei (Sarka) Kata, valamint a Rogán házaspár közötti üzleti és baráti kapcsolatokat.

Mennyibe került a repülőgép és miből vásárolták?

Egy használtrepülőgép-árakat összehasonlító honlap adatai alapján, az általunk vizsgálttal megegyező típusú és évjáratú sugárhajtású magánrepülőgépek piaci értéke 2,5-3,5 millió dollár között van, azaz 700 millió és 1 milliárd forint között mozog, állapottól és felszereltségtől függően.

A vizsgált repülőgép vételárával kapcsolatban a tulajdonos HUN-JET Kft. 2017-es cégadatai adnak útmutatást. Miután a cég ekkor még nem végzett érdemi tevékenységet, a “befektetett eszköz” rovatban szereplő nettó 690 millió forint minden bizonnyal a gépvásárlást jelzi.

A cégadatok a vételár finanszírozásával kapcsolatban is információval szolgálnak. A repülőgép lajstromba vételének napján ugyanis üzletrészeken alapított zálogjogok kerültek bejegyzésre, vagyis a privát jet vásárlásához hitelt használtak fel. A hitelösszeg a kötelezettségek között jelent meg a cégpapírokban, és összesen 755 millió forintot tett ki.

A 600 millió forint értékű hosszú lejáratú és a csaknem 155 millió forint értékű rövid lejáratú kötelezettségből, valamint a két tulajdonrészre bejegyzett két-két zálogjogból együttesen következik, hogy két különböző hitel került felvételre, amely az ilyen típusú hitelfelvételeknél többnyire a nettó vételár, illetve az áfa-összeg finanszírozására szolgál.

A cégadatokból az is kiderül, hogy a zálogjogosult, vagyis a hitelező, az azóta likviditási gondjai miatt végelszámolás alá került Növekedési Hitel Bank Zrt. (NHB) volt, melyet Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére, Szemerey Tamás vezetett. A hitelintézet – mint arról korábban a 444.hu is írt – előszeretettel finanszírozta a Fidesz-közeli vállalkozások projektjeit. Az Mfor.hu értesülései szerint a Fidesz-közelinek mondott Valton-Sec Kft. is több milliárd forintot tartott a bankban, így akár még károsultja is lehet a történteknek.

Kik és hova repültek a magángéppel?

Repülőgép-kereső alkalmazások és internetes útvonal-adatbázisok jóvoltából a privát jet összes korábbi útját ismerjük (a táblázat innen letölthető .xlsx formátumban). Megfigyelhető, hogy a gép úti céljai között több visszatérő desztináció is szerepel. Néhány olasz, spanyol és francia város, valamint görög és horvát üdülőhely, de a repülő többször járt Zürichben, Innsbruckban, Isztambulban és Klagenfurtban is.

Az utak közül jó néhány összefüggésbe hozható európai futball-klubcsapatok bajnoki vagy kupameccseivel, és az is szembe tűnő, hogy a gép gyakran landol golfparadicsomok közelében. A repülő eddigi leghosszabb útjai a spanyol fennhatóság alá tartozó Kanári-szigetekre, illetve a kazahsztáni Astanába vezettek. A következő ábrán szereplő magyar városok közül csak Kiskunlacházán szállt le a repülőgép, a többi város felett Budapest-Budapest köröket tett meg.

A gép gyakori útjai és az úti célok alapján megállapítható: a magángépet nemcsak a tulajdonosi kör tagjai, hanem egy viszonylag szűk vállalkozói csoport is légi taxinak használja. Közülük páran láthatóan jó politikai kapcsolatokkal rendelkeznek. Ezt jelzi, hogy időnként nem a Ferihegy 1 repülőtér “kisgépes” terminálját és parkolóját használják hazaérkezéskor, hanem a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér – politikusok, diplomaták és küldöttségek számára fenntartott – kormányváróján keresztül hagyják el a repteret.

További jele a kiváltságos helyzetüknek, hogy luxusautóik közvetlenül a kormányváró kijárata előtt, a protokoll célra fenntartott parkolóhelyeken várnak utasaikra.

Miután a privát jet üzemben tartója, a FLY-COOP Kft. korábban elnyerte az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) donorszervek és orvoscsoportok szállítására kiírt tenderét, nem kizárt, hogy ez a gép az egyike azoknak a szerződésben garantált repülőgépeknek, amelyek a havi 25 millió forintos rendelkezésre állási díjért cserébe szükség esetén szolgálatot teljesítenek.

A témáról annak idején a Népszava számolt be, kiemelve, hogy a korábbi gyakorlattól eltérően, a FLY-COOP által megnyert tender alkalmával került bevezetésre a rendelkezésre állási díj, amit akkor is megkap a cég, ha nincsen riasztás az adott hónapban.

Az Átlátszó a Miniszterelnöki Kabinetiroda sajtóosztályán keresztül szerette volna megtudni, hogy Rogán Antal utazott-e ezzel a magánrepülőgéppel, és amennyiben igen, ki fizette az utakat.

Kíváncsiak lettünk volna arra is, milyen kapcsolatban áll Bessenyei Istvánnal, a kormányzati megbízásokkal kitömött Valton-Sec Kft. kisebbségi tulajdonosával, aki pár hónapja a saját nevén is beszállt a magángépet tulajdonló HUN-JET Kft-be. A cikk megjelenéséig ismételt e-mailes és telefonos megkereséseinke sem érkezett válasz, amennyiben a későbbiekben reagál a miniszter, cikkünket frissíteni fogjuk.

A fidesz-közeli különgépekről szóló korábbi cikkeinket itt lehet elérni.

Brassai Kornél

Címlapfotó: Szabó Gábor. Infografikák: Bátorfy Attila.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom