1,3 milliárd forint volt az Erzsébet-táborok reklámozása, 489 millió a vizes vb kampánya, 846 millióért jelentek meg PR-cikkek a kormányzati intézkedésekről, és 2,3 milliárd ment el a Soros-terves hirdetésekre. Mészáros Lőrinc médiacégeinél összesen 1,24 milliárd forint landolt ezekből a kormánykampányokból, de Tombor András, Habony Árpád, és Andy Vajna cégei is jól jártak. Az adatokért megint költségtérítést kért tőlünk a Miniszterelnöki Kabinetiroda.
Szeptember végén számoltunk be arról, hogy az idei első nemzeti konzultációt 7,2 milliárd forintért reklámozta a kormány. Mivel évek óta folyamatosan igyekszünk nyomon követni, hogy mennyi közpénzt költenek állami hirdetésekre, október elsején egy újabb közadatigénylésben kikértük a júliusi, augusztusi, és szeptemberi kampányokra vonatkozó számokat.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda a már megszokott módon költségtérítést kért (26.400 forintot) az adatokért, majd szkennelt pdf-eket küldött. Meglepő módon azonban most az iratok minősége szinte kifogástalan, és bár az OCR-ező program még így sem bírt velük, viszonylag gyorsan végeztünk a kézi feldolgozásukkal.
Ezt is Mészáros Lőrinc nyerte
Az általunk kérdezett három hónapban négy nagyösszegű médiakampányt rendelt meg a Kabinetiroda szokásos partnerétől, Balásy Gyula cégeitől, a Lounge Design Kft.-től és a New Land Media Kft.-től.
Július végétől augusztus utolsó napjáig futottak az Erzsébet-táborok hirdetései 1,27 milliárd forintért, közben augusztus 8-tól 20-ig ment a július végén befejeződött vizes vb közel 500 milliós reklámkampánya, aztán szeptemberben a kormányzás eredményeiről beszámoló pr-cikkek jelentek meg 846,8 millióért, majd szeptember végétől jöttek a Soros-terves hirdetések 2,3 milliárd forintért.
A 4,89 milliárd összértékű kampányok legnagyobb nyertese Mészáros Lőrinc médiabirodalma lett: a Mediaworksnél és az Echo TV-ben összesen 1,24 milliárd forint értékben jelentek meg a különböző kormányzati hirdetések.
A haszonélvezők listájának második helyezettje Habony Árpád hitelezője, Tombor András. A különböző tévécsatornák reklámidejét értékesítő Atmedia, és az annak tulajdonában lévő, rádiók és tévék reklámidejét értékesítő Media Services Company Kft. (MSC), valamint a Tombor által júniusban megvásárolt Mandiner összesen 869 millió forintot kapott a kormánykampányokból.
Harmadik helyen maga Habony Árpád végzett, a nyomtatott és online Lokált, valamint a 888.hu-t kiadó Modern Media Group (MMG) Zrt. összesen 479,6 millió forintot kaszált a négyféle kampánnyal.
Andy Vajna filmügyi kormánybiztos lett a lista negyedik helyezettje, mert a tulajdonában lévő TV2, a nemrégiben megvásárolt Lapcom, és a Radio Plus összesen 358,2 millió forintot kapott ezekért a hirdetésekért.
Ötödik helyen Rákosi Tamás, a TV2-nek beszállító IKO tulajdonosa végzett. Az IKO-birodalom tagja ugyanis a közterületi reklámokkal (óriásplakátok, citylightok) foglalkozó Odex, ami 280,9 millió forintért tette ki a Soros-terves hirdetéseket.
A fenti négy nagy kampánynál jóval kevesebbért, 247 ezer és 1,2 millió forint közötti összegekért voltak eredménykommunikáció címszóval külön hirdetések a vadászoknak a Nimród Vadászújságban és a Magyar Vadászlapban, valamint a túrázóknak a Turista Természetjáró Magazinban. Utóbbi a Magyar Természetjáró Szövetség lapja, a szövetség elnöke pedig Garancsi István. A turistamagazin egyik őszi számában megjelent kormányhirdetés ez volt.
846 millió sikerpropagandára
A négy nagy kampány közül a legérdekesebb a kormány intézkedéseiről szóló fizetett cikkek megjelentetése, mert eddig ilyen nem volt. Kereskedelmi cégek szoktak ilyen módon hirdetni a sajtóban, egy (X) jelöléssel mutatva, hogy a cikknek látszó tartalom valójában reklám.
A Vastagbőr szeptember végén írta meg, hogy a nyomtatott Lokál tele van a Fidesz-kormány eredményeit hirdető cikkekkel, amelyek az oktatásról, a határ- és honvédelemről, a rendőrségről, a munkaerőpiaci változásokról, a családtámogatásokról, az adócsökkentésről, és az egyéb területeken elért sikerekről szólnak. Azonban egyértelmű volt, hogy ezek szponzorált tartalmak, mert minden cikk alatt/mellett szerepelt, hogy “Tématámogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.”.
A Miniszterelnöki Kabinetirodától kapott adatok szerint a “Tartalmi együttműködés” elnevezésű reklámkampány 846,8 millió forintba került. Ebből 669,5 milliót a nyomtatott lapokban, és 177,3 milliót az online portálokon költött el a kormány.
220,9 millióért voltak sikercikkek a Lokálban és a 888.hu-n, 74,9 millióért a Ripostban, 53,6 millióért a Magyar Időkben, 7,6 millióért a Pesti Srácoknál, és 4,6 millióért a Mandineren. A legjobban persze ezzel is Mészáros Lőrinc járt: a Mediaworks megyei lapjaiban és azok online felületein 274,6 millió forint értékben jelentek meg ilyen pr-cikkek.
489 millió a vizes vb-re
Valószínűleg hungarikum, hogy egy július végén befejeződött sportesemény még bő három hónappal később, novemberben is drágul. A Budapesten megrendezett vizes világbajnoksággal kapcsolatban sorra bukkannak fel különböző áremelkedések a közbeszerzési értesítőben, de az igazi meglepetés az, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda is költött rá közel félmilliárd forintot.
A Rogán Antal által vezetett propagandaminisztérium először egy 50 perces FINA-dokumentumfilmet rendelt 46 millió forintért a New Land Media Kft.-től, majd egy 25 másodperces reklámspotot FINA-eredménykommunikáció címszóval 24,5 millió forintért, és végül augusztus elején egy médiakampányt 418,3 millió forintért. Annak keretében a hirdetések tévékben, rádiókban és online felületeken jelentek meg, nyomtatott lapokban és plakátokon nem.
Minden kormányközeli média jól járt
A július elejétől szeptember végéig megrendelt, összesen 4,89 milliárd forint értékű négy nagy kormánykampány (Erzsébet-tábor, Vizes vb, Tématámogatás, Soros-terv) minden kormányközeli médiának sok bevételt hozott.Legtöbbet a Mediaworks keresett: a Mészáros Lőrinc kezében lévő kiadó nyomtatott lapjaiban és azok online felületein összesen 1 milliárd forint értékben jelentek meg a különböző hirdetések.
De ott van a Top10 médiapartner között Mészáros tévéje, és a Tombor András kezében lévő Atmedia, Habony Árpád MMG Zrt.-je, Garancsi István Esma-ja, valamint Andy Vajna rádiós cége is.
Szembetűnő, hogy felbukkant egy új cég a Top10-es listán: a Horváth László tulajdonában lévő Magno Studio Kft. összesen 272,55 millió forintot kapott tévés és online reklámokért. Ez ugyanaz a cég, amelynek a Bírósági Végrehajtó Kar tavaly 850 millió forintos, idén 800 milliós megbízást adott kommunikációs feladatokra.
A kisebb médiapartnerek listáján Ómolnár Miklós Ripostja, Andy Vajna TV2-je, a Matolcsy Ádám kezében lévő, az Origót kiadó New Wave Media, Bencsik András Demokratája, Schmidt Mária Figyelője, Széles Gábor Magyar Hírlapja, valamint a Huth Gergely nevével fémjelzett Pesti Srácok található. Érdekesség, hogy az önmagát ellenzékinek tartó ATV a Pesti Srácokhoz hasonlóan bő 17 millió forintért tette közzé a kormány hirdetéseit.
Feltűnt egy új cég a kisebb összegű hirdetéseknél is. A Friss Online Media Kft. összesen 27,6 millió forintot kapott a kampányok keretében. Az idén januárban bejegyzett cég tulajdonosa a Bakony-Balaton Média Kft.-n keresztül a Pesti Srácokat kiadó Insider Media Lapkiadó Kft. kisebbségi tulajdonosa, Tóth Gábor Szilárd.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A vállalatok és a reklámköltéseiket kezelő médiaügynökségek az elmúlt években kívülről érkező, közvetlen politikai nyomással szembesültek, ami már egyfajta öncenzúrába,...
Az állami tulajdonú és monopolhelyzetben lévő Magyar Villamos Művek Zrt. gigantikus reklámbüdzséjéből az elmúlt két évben főként kormányközeli cégek és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!