3 milliárd forintot költött a kormány a kvótakampány végére

Fotó: Magyar Kétfarkú Kutya Párt
Fotó: Magyar Kétfarkú Kutya Párt

 

2016 szeptemberében, az október 2-i kvótanépszavazást megelőző utolsó hónapban és a referendumot követő hetekben összesen 2,9 milliárd forintot költött a kormány reklámkiadásokra. A pénz nagy része szokás szerint a Fidesszel lojális médiacégeknél landolt. A legtöbbet a TV2, a Kod Media, a Mediaworks és az Origo kapta, de nem járt rosszul a Lokál, a Magyar Idők és a Pesti Srácok sem.

 

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Részletek, támogatási lehetőségek itt

 

Több hónap alatt, újabb és újabb adatigénylésekkel jártunk utána, hogy mennyit költött el a kormány a 2015 óta tartó migránsellenes hangulatkeltésre. A Rogán Antal által irányított Miniszterelnöki Kabinetirodával történt időpont-egyeztetéseket és iratbetekintéseket követően, fokozatosan jutottunk hozzá a kampánykiadások részletes adataihoz. Nemrégiben megkaptuk, majd feldolgoztuk a népszavazást megelőző szeptemberi reklámhadjárat és az október 2-át követő Brüsszelnek üzengetés költségeit is.

Előzmények

Augusztusban 1,7 milliárd forintot költöttünk a kvótakampányra és kormányközeli sajtóra

Kiszámoltuk a kvótakampány teljes állami költségét: 17 milliárd forintot vertünk el

Csetényi üzlettársa kaszált a kvótakampány rádióreklámjaival

A nyomtatott sajtóban a Mediaworks profitált a legtöbbet a kvótakampányból

A kormányzati tájékoztató kampány milliárdjai – titkolják, hogy hova megy a közpénz

Kvótamenekültenként több mint 7 évnyi ellátás árát költöttük gyűlöletkampányra

Többe kerül a kvótakampány, mint amennyit a britek összesen költöttek a Brexit-kampányban

Miután az augusztusi kiadásokat közzétettük, december elején egy újabb adatigénylésben az októberi és novemberi kampányköltségek összesítését kértük ki a Miniszterelnöki Kabinetirodától. A propagandaminisztérium válaszában azt közölte, hogy novemberben nem volt lakossági tájékoztató kampány, de

“Az október 2-i népszavazás eredményéről tartott októberi lakossági tájékoztató keretében megjelent nyomtatott sajtóban, online felületeken, rádióban, televízióban és közterületen megjelent hirdetések, valamint kreatív és nyomdai szolgáltatást ellenértékeként összesen 991.372.985 Ft értékben történt kifizetés.”

Ezután a már szokásos módon januárban egy személyes iratbetekintés során megmutatták a részletes kimutatásokat, ott megjelöltük, hogy milyen dokumentumokról kérünk másolatot, és azokat február közepén meg is kaptuk. Feldolgozás után most közzétesszük őket.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda által mutatott iratok szerint Rogán Antal hivatala 2016. szeptember 1. és október 31. között 23 megrendelést adott le Csetényi Csaba cégeinek. A megbízások értéke összesen nettó 2 938 875 530 forint.

Szeptember elsején például öt különböző megrendelést küldött a Kabinetiroda közterületi, online és print hirdetésekre vonatkozóan. Csetényi cégei, a Network 360 Kft. és az Affiliate Network Kft. a 2,9 milliárdból összesen 188,3 millió forintot kapott kreatívokért, vagyis a reklámok arculatának megtervezéséért, valamint matrica- és plakátgyártásért. A fennmaradó bő 2,7 milliárd hirdetésekre ment el, ezeket médiatípusonkénti bontásban mutatjuk be.

891 millió forint folyt a nyomtatott sajtóba

Print lapokban megjelenő reklámokra összesen 891 millió forintot költött a kormány 2016. szeptember-októberben. Az összegből 246,3 millió jutott az időközben Mészáros Lőrinc tulajdonába került Mediaworksnek, 119,7 millió a Magyar Időknek és 112,1 millió a Habony Árpád-féle Lokálnak. Széles Gábor Magyar Hírlapja 44,5 milliót, Bencsik András Demokratája 46,3 millió forintot kapott.

722,7 millió forint ment közterületi hirdetésekre

Óriásplakátokra, citylightokra, a BKV-járatokon és Volán-buszokon megjelenő reklámokra, valamint a köznyelvben elefántfüleknek nevezett lengőkaros táblákra összesen 722,7 millió forintot költött a kormány két hónap alatt.

Az elefántfülek azok a villanyoszlopokra elhelyezett reklámok, amiket 2010-ben betiltottak, majd miután Garancsié lett az ESMA, 2015-ben ismét engedélyezték őket. A Fidesz szerint kormánybarát kézben már nem veszélyeztették a közlekedés biztonságát.

Kapcsolódó cikkünk: A Lex Simicska és a Lex Garancsi: a magyar állam letörölhetetlen szégyenei

A közterületi hirdetések két céget, a TV2-nek beszállító IKO-médiacsoport tulajdonában lévő Odex Outdoor Expert Kft.-t és a Garancsi István érdekeltségébe tartozó ESMA Zrt.-t gazdagították.  

Online reklámokra 562,9 millió forintot költöttek

A különböző online felületeken megjelenő hirdetésekre 562,9 millió forint ment el szeptemberben és októberben. Természetesen itt is a kormányközeli portálok jártak jól: az Origo 206,9 milliót kapott, a Ripost 107,3 milliót, a Pesti Srácok pedig 43,1 milliót. A Magyar Időknek 35,3 millió, a Mediaworksnek 29,3 millió, a Lokált és a 888.hu-t tulajdonló, Habony Árpád tulajdonában lévő Modern Media Groupnak pedig 14,3 millió forint jutott.

418,3 millió TV-hirdetésekre kellett

2016. szeptemberében és októberében összesen 418,3 millió forintot költött a kormány televíziós reklámokra. Az összeg hetvenhárom százaléka, 308,2 millió forint az Andy Vajna kezében lévő TV2-csoportnál landolt.  

Rádióreklámokra 158,6 millió ment el

Akárcsak korábban, 2016. szeptemberében és októberében is a Kod Media kaszált a kormányzati rádióreklámokkal. Az erre a célra elköltött 158,6 millió forintból 123,9 millió került a vidéki adók reklámidejét értékesítő céghez, melynek tulajdonosa a HGY Invest Kft.-n keresztül Csetényi Csaba üzlettársa, Kriskó Tibor.

 

Erdélyi Katalin

 

tetszett_a_cikk3