Korábban sem sajnálta a pénzt a kormány a menekült- és migránsellenes hangulatkeltésre, de a kvótanépszavazás közeledtével még magasabb fokozatba kapcsolták a propagandavonatot. Augusztusban nettó 1,7 milliárd ment el ilyen hirdetésekre, és szokás szerint kormányközeli cégek kaszáltak. A TV2, a KOD Media, a Mediaworks és a Habony-birodalom mellett augusztusban a Garancsi István érdekeltségébe tartozó ESMA is jól járt, nettó 172 millió forintot kapott a villanyoszlopokra kihelyezett hatezer reklámtábláért.
Hónapok óta, újabb és újabb adatigénylésekkel járunk utána, hogy mennyit költött el a kormány a másfél éve tartó migránsellenes hangulatkeltésre. A Rogán Antal által irányított Miniszterelnöki Kabinetirodával történt időpont-egyeztetéseket és iratbetekintéseket követően, fokozatosan jutunk hozzá a kampányköltéssel kapcsolatos részletes adatokhoz, hogy mégis mennyi ment el a különböző nevű, ám teljesen azonos célú és üzenetű plakátkampányokra.
Legutóbbi adatigénylésünkben az október 2-i népszavazást megelőző két hónap kiadásait kértük ki, azonban a szeptemberi teljesítési igazolások még nem álltak rendelkezésre, így a szokásos személyes iratbetekintésen csak az augusztusi adatokat kaptuk meg. De már azok is nagyon durvák, ugyanis minden korábbinál nagyobb számok látszanak a táblázatokban.
Öt augusztusi reklámkampány 1,66 milliárdért
A Miniszterelnöki Kabinetirodától megkapott iratok tanúsága szerint 2016 augusztusában öt különböző reklámkampányt folytattak le, melyeknek végösszege nettó 1,66 milliárd forint.
Az összeg a következőképpen oszlott meg az egyes hirdetési felületek között:
– nyomtatott sajtó 629,85 millió Ft
– közterületi hirdetések 369 millió Ft
– TV-reklámok 278,99 millió Ft
– rádióhirdetések 198,67 millió Ft
– online reklámok 186,7 millió Ft
Az öt kampány egy része országosan, a többi vidéken futott, időben pedig vagy részben vagy teljesen fedték egymást. A legnagyobbat kaszálók azonban most is ugyanazok voltak, akik máskor is. A TV2-csoporthoz a teljes televíziós költés több mint egyharmada, 109 millió forint került. Az MTVA kapta a teljes költés másik bő egyharmadát, nettó 107 millió forintot. Ebből a közmédia M4-es csatornája 197 spotot sugárzott az „Olimpia csomagban” nettó 91,84 millió forintért.
A Csetényi Csaba üzlettársának, Krskó Tibornak tulajdonában lévő KOD Media kapta a rádióköltések 55 százalékát, 110,93 millió forintot.
A közterületi hirdetések két céghez kerültek: 197,1 milliót az Odex kapott 4.157 óriásplakát és 1.557 citylight kihelyezéséért, 171,9 milliót pedig a Garancsi István érdekeltségébe tartozó ESMA összesen 6.000 lengőkaros tábláért, az úgynevezett „elefántfülekért”.
Ez utóbbiak azok a villanyoszlopokra elhelyezett reklámok, amiket 2010-ben betiltottak, majd miután Garancsié lett az ESMA, 2015-ben ismét engedélyezték őket. A Fidesz szerint kormánybarát kézben már nem veszélyeztették a közlekedés biztonságát. Kapcsolódó cikkünk:
A nyomtatott sajtóban egyértelműen a Mediaworks tarolt, amelyhez a teljes elköltött összeg 31 százaléka került. A kormány szócsövének is tekinthető Magyar Idők 46 milliót, a Széles Gábor kezében lévő Magyar Hírlap, és a Habony Árpád tulajdonolta Lokál pedig közel ugyanannyit, 38 és 37 millió forintot kaptak a kvótanépszavazásos hirdetésekért.
Az online hirdetésekre költött összegből legtöbbet az Origo kapta, de bőven jutott a többi kormányközeli portálnak és az ATV-nek is. Facebook-hirdetésekre 32 millió forintot költöttek.
Közel 100 ezer BKV-plakát
A médiamegjelenések mellett plakátgyártásra és kreatívokra költött a kormány augusztusban. Ezeknél a tételeknél nem is az összegek, hanem a mennyiségek a megdöbbentőek.
Augusztus elsején a Kabinetiroda 26.400 darab plakát gyártását rendelte meg, ami nettó 21 millió forintba került.
A BKV-járművekben elhelyezett hirdetéseket nettó 3,2 millió forintért tervezték meg Csetényi cégei, és 1,68 millióért gyártották le ezeket a kisplakátokat. Összesen 167 darab B1-es méretű plakátot, és 92.515 darab 40×80 mm-es matricát.
A „Ne kockáztassunk!” és a „Szeretem Magyarországot” szlogenű hirdetések arculatának megtervezése nettó 17,59 millió forintba került augusztus végén.
Ez volt az a hónap, amikor annyira tolta a kormány a kvótanépszavazásos kampányt, hogy elsején egy nettó 1,889 milliárd forintos, 19-én pedig egy nettó 2 milliárdos szerződést kötött Csetényi Csaba cégeivel. Ez utóbbinak műszaki leírásában így magyarázzak azt, hogy miért van szükség minderre:
„A magyar kormány népszavazást kezdeményezett a kényszerbetelepítés ellen, amelynek célja, hogy az Európai Unióba érkező illegális bevándorlók előre meghatározott kvóta alapján történő szétosztása helyett a magyar állampolgárok és az általuk demokratikusan megválasztott Országgyűlés dönthessen a nem magyar állampolgárok Magyarországra történő kötelező betelepítéséről. A kampány célja annak biztosítása, hogy az ország jövőjét meghatározó döntések továbbra is a magyar emberek, a Kormány és az Országgyűlés kezében maradjanak. A kormány törekvése az, hogy a kampányok során lehetőség szerint a teljes magyar felnőtt korú lakosságot, a célcsoport minden szegmensét elérje részben társadalmi célú reklám útján, részben politikai hirdetésekkel a kampányidőszakra vonatkozó jogszabályok figyelembevételével.”
A Miniszterelnökségtől Csetényi cégéhez?
Ez a 2 milliárdos szerződés annyiban tér el a korábbiaktól, hogy ezt kivételesen nem Nagy Brigitta, a két Csetényi-cég ügyvezetője, hanem dr. Paulisinecz Éva írta alá.
A nem túl gyakori névre a Google az első találatok között dob ki egy 2013-as közbeszerzést, ahol a kiíró (és azóta megszűnt) Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) kapcsolattartója volt egy ugyanilyen nevű személy, egy 2014-es eljárásban pedig már a Miniszterelnökségé, ahova a Magyar Közlöny 2014. évi 24. számában megjelent tájékoztatás szerint időközben – másokkal együtt – átkerült.
A biztonság kedvéért megkérdeztük a Miniszterelnökséget, hogy valóban azonos-e a két Paulisinecz Éva, valamint náluk dolgozik-e még, és ha nem, akkor szíveskedjenek közölni, hogy meddig volt a hölgy a Miniszterelnökség állományában. A Miniszterelnökség azt válaszolta, hogy „Dr. Paulisinecz Éva az NFÜ állományából jogutódlással került a Miniszterelnökség állományába 2014. január 1. napjával. A jogviszonya 2014. október 12. napján szűnt meg a Miniszterelnökségen.”
Megkérdeztük a Kabinetirodával 2 milliárdos szerződést a vállakozó képviseletében aláíró dr. Paulisinecz Évát, hogy ő volt-e korábban a Miniszterelnökség alkalmazásában, és ha igen, akkor mióta dolgozik Csetényi cégének. Megkeresésünkre nem kaptunk választ.
Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszó munkáját havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Átutalás
PayPal
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A vállalatok és a reklámköltéseiket kezelő médiaügynökségek az elmúlt években kívülről érkező, közvetlen politikai nyomással szembesültek, ami már egyfajta öncenzúrába,...
Az állami tulajdonú és monopolhelyzetben lévő Magyar Villamos Művek Zrt. gigantikus reklámbüdzséjéből az elmúlt két évben főként kormányközeli cégek és...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!