Érzelmi horgokkal az Orbán-kormány ellen – itt az RTL Klubot bíráló háttértanulmány

keep

Az Átlátszó birtokába került és most közreadjuk azt a kormányzati háttéranyagot, amely az RTL Klub televízió műsorait vette nagyító alá. A több hónapos megfigyelést összefoglaló tanulmány két részből áll: az elsőben az RTL Klub hírműsorait vizsgálták és hasonlították össze a TV2 hírműsoraival statisztikai alapon, a másodikban konkrét műsorokat elemeztek.

A HVG írt arról elsőként, hogy a Miniszterelnökségen működő Kormányzati Információs Központ hosszas vizsgálat után készített egy elemzést, amely megállapította, hogy „a kormányzati hírek médiaképe kedvezőtlenül alakult a vizsgált időszakban az RTL Klub műsoraiban”. A jelentés most az Átlátszó birtokába került, és közzétesszük.

Az elemzés alapjául szolgáló vizsgálat 2012. szeptember 1. és 2013. május 31. között készült. A 17 oldalas dokumentum tartalmaz mindent, aminek eddig csak sejtettük a létezését: százalékok, táblázatok, grafikonok és kördiagramok arról, hogy az RTL milyen negatívan tünteti fel a kormányt hírműsoraiban.

„A negatív hangvétel aránya különösen számottevő azt tekintve, hogy az adott időszakban a TV2 műsoraiban jóval kedvezőbben alakultak a polaritás értékei. Az RTL Klub kormányzati megjelenéseinek mindössze 21 százaléka volt pozitív, míg ugyanezen szám a TV2 esetében 35 százalék. A negatív megjelenés aránya fordítottan alakult: az RTL Klub esetén a negatív megjelenések aránya 27 százalék, míg a TV2 12 százalékban jelenített meg hátrányos tartalmakat.”

A tanulmány nehezményezi, hogy az RTL Klub tematikáját több hónapon keresztül uralták olyan témák, mint a felsőoktatási reformok és hallgatói demonstrációk, az IMF-EU-tárgyalások, a „költségvetési kiigazító csomagok”, a trafikpályázatok, és a rezsicsökkentés. Vastagon kiemelve szerepel az elemzésben az is, hogy az

„RTL Klub műsorai ritkábban számoltak be olyan témákról, melyek más médiumokban vezető, pozitív hírnek számítottak, mint a települések adósságának átvállalása, a minimálbér emelése, a munkahelyvédelmi akcióterv, továbbá a rendvédelem erősítése”

Külön táblázat készült az RTL Klub hírműsoraiban megjelenő vezető témákról havi bontásban, feltüntetve mellette, hogy ez a havi top3 téma pozitívan, negatívan, vagy semlegesen került-e megjelenítésre.

Rejtély, ki készítette az elemzést, és mennyi közpénzbe került

Az elemzésben az szerepel, hogy a szerzők a Nézőpont-csoporthoz tartozó Médianéző Kft. adatbázisát használták. A hvg.hu cikke szerint a társaság valóban készít elemzéseket a tévés híradókról, de rendszerint csak a politikusok, pártok megjelenési gyakoriságát mutatják ki, a publikált kutatásaikban nem véleményezik a hírműsorokat. A Médianéző nyerte el a kormánytól azt a havi 30,3 milliós megbízást, melynek keretében 2012 és 2014 decembere között médiafigyelést végez a kabinetnek. Ám a Nézőpontnál azt közölték a hvg.hu-val, hogy az RTL-ről szóló elemzést nem ők készítették. Az elemzés egy esetben a Századvég egyik, rezsicsökkentésről szóló közvélemény-kutatását is felhasználja. A hvg.hu úgy tudja, hogy a Fideszben felmerült, hogy az RTL-es elemzést a kormánynak milliárdokért dolgozó cég készítse el, ám miután kiderült, hogy ehhez a Századvégnek nem volt meg a kellő szakértelme, egy a kormányzatnak korábban is dolgozó szakértőt kértek fel. A Kormányzati Információs Központ a hvg.hu külön kérdésére sem árulta el, hogy kik készítették ezt a felmérést és erre mennyi közpénzt költöttek.

Szintén készült táblázat a Házon Kívül című műsorról, amelyről kiemeli a tanulmány, hogy „kijelenthető, hogy a műsor az RTL Klub leginkább kormánykritikus tartalmai közé tartozik”. A táblázat bemutatja, hogy a Házon Kívül mely témákat jelenítette meg a kormányra nézve negatívan. Ilyen például Varga István képviselő emlékezetes mondatai a családon belüli erőszakkal kapcsolatban, a diáktüntetések, és a 47 ezer forintos közmunkásbér.

Itt a kormány háttértanulmánya a reklámadó bevezetéséhez

Közérdekű adatigénylésben kértük, két hónap packázás után megkaptuk, és most közzétesszük a reklámadó bevezetését előkészítő és indokló minisztériumi anyagot, amelynek létéről a miniszterelnök egy rádióinterjúban szólta el magát. Tovább a teljes cikkre.

Az RTL-tanulmány második része

„a rezsicsökkentés témájának feldolgozási módját veszi nagyító alá az RTL Klub és az RTL II esti és későesti híradóinak, illetőleg az RTL Klub Házon Kívül című közéleti műsorának mélyelemzése által”

Nem vicc, tényleg megcsinálták. Öt oldal foglalkozik azzal, hogy az RTL képi manipulációs technikákat alkalmazott, például szegényeket, több esetben nélkülöző gyerekeket mutatott be.

„A gyermeki nyomorúság túlburjánzó képeivel azért dolgozott az RTL Klub, mert azokat úgynevezett érzelmi horogként (emotional hook) felhasználta. Azt kívánta elérni, hogy a néző ne kérdőjelezze meg a rezsicsökkentéssel kapcsolatban elhangzó kritikát, hiszen ezzel egyúttal a nélkülöző gyerekek igazságát is kétségbe vonta volna. […] A szegénység mint környezeti tényező a Házon Kívül című műsorban a kormány kudarcos teljesítményének asszociációs elemévé válik”

Ezeket az állításokat és megállapításokat a tanulmány az RTL műsoraiból kivágott 3 darab képpel támasztja alá, a másodiknál ez az aláírás szerepel:

„A nyomorúságos környezetben a jólöltözött Lázár János megjelenik a képernyőn és bejelenti: januártól 10 százalékkal csökkent 4 millió háztartásban a gáz és villamos energia ára”

A konkrét, rezsicsökkentéssel foglalkozó Híradó-riportok elemzése után azzal a megállapítással zárul az elemzés, hogy „az RTL csoport a közműszolgáltatókat védi a rezsicsökkentéssel szemben”.

Erdélyi Katalin

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt!