Adatigénylések

3,5 millió forintba került Andy Vajna titkos berlini bulija

A 2014-es Berlinale Filmfesztiválon az Andy Vajna-féle Magyar Nemzeti Filmalap is képviseltette magát, fogadást adtak és reklámozták az új magyar filmeket, az Isteni műszakot, valamint Kálomista Gábor Coming out című filmjét. A fesztiválozás összesen 13,8 millió forintba került, a költségeket közpénzből fedezték – mindezt úgy, hogy magyar film nem is indult a fesztivál fő versenyében. A fogadás, amelyen Andy Vajna is részt vett, 3,5 millió forintot vitt el.

“Mi azt szeretnénk, ha erről nem írnátok semmit” – fordult oda mosolyogva az Átlátszó munkatársához Berlinben egy magyar állami alkalmazott a filmfesztivál tiszteletére rendezett fogadáson még februárban. A Brandenburgi-kaputól alig pár lépésnyire voltunk, pont ott, ahol több mint húsz éve hangos robajjal leomlott a fal. Kivéve persze egyes magyar fejekben és lelkekben. Mert – mint ez a mondat is jelezte – letagadhatatlanul, drámaian és sírnivalóan magyar földön voltunk. És nem a csapnivalóan rossz bor miatt, vagy azért, mert valamelyik szervező zseni azt gondolta, hogy Berlinben kommersz cigányzenével kell megörvendeztetni a fesztiválközönséget, hanem emiatt a mondat miatt.

“Te ki vagy, és mi közöd van hozzá, hogy miről ír az Átlátszó?” – kérdeztem vissza, majd körülbelül negyedórán keresztül próbáltam megérteni, vajon mi játszódhat le annak a magyar állami sajtósnak a fejében, aki, miután megtudja, hogy az Átlátszó egyik újságírója, “plusz egy főnek” álcázva, egy hivatalos meghívott kíséretében bejut a követségi fogadásra, úgy dönt, hogy pont egy ilyen mondattal indítja el az aznap esti sajtómunkáját. “Ha értenél ahhoz, amit csinálsz, akkor tudhatnád, mire ugrik egy olyan újságíró, mint én. Ha van mondat, amivel szinte száz százalékos biztonsággal elérheted azt, amit láthatólag nem akarsz, tehát hogy erről az eseményről írjon az Átlátszó, akkor sikerült megtalálnod” – magyaráztam neki. A legszomorúbb az volt, hogy fogalma sem volt miről beszélek, nem értett az egészből semmit. Láthatóan olyan újságírókhoz szokott, akik vagy azt írják, amit akar, vagy sikerül elérnie, hogy ne írjanak semmit. Más koordinátarendszerben nem tudott mozogni.

Ez a cikk és ez a közérdekű adatigénylés tehát nem azért született meg, amit ez a sajtóalkalmazott minden valószínűség szerint gondol: hogy az Átlátszó újságírója csak kekeckedik (alapbeállítás), hogy biztos nem tetszett neki a zene, vagy nem ízlett a bor és a töltöttkáposzta. Mindez teljesen lényegtelen. Csak az számít, hogy nincs magánbuli az adófizetők pénzéből. Akkor sem, ha  Andy Vajnának hívják a házigazdát vagy ha éppen nincs ott senki az Átlátszótól.

(Az adatigénylést egyébként példás gyorsasággal teljesítette a Magyar Nemzeti Filmalap, a buli szerintem nem ért meg ennyit, viszont a borért lehet, hogy inkább fizetni kellett volna, és nem elfogadni a szponzortól a szart.)

3,5 millió forintba került a fogadás

Bár a Berlinalén a fődíjért nem versenyzett egyetlen produckció sem a 2014. február 6-án kezdődött 64. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon, a Magyar Nemzeti Filmalap mégis kilenc fős csapattal képviseltette magát a fesztiválon. Az Andy Vajna-féle szervezet a kilenc munkatárs kiutaztatásán kívül standot bérelt, és fizette a magyar produkciók tiszteletére adott kétszáz fős fogadást is. Mindez összesen (300-as euróval számolva) közel 14 millió forintba került.

Mint megtudtuk, a büdzsé fele a munkatársak kinttartózkodására és a fogadásra ment el (7,1 millió forint), a pénz másik feléből állítottak standot a vásáron, amelyen a Coming Out című filmet, és az Isteni műszakot népszerűsítették a külföldi forgalmazóknak (ez összesen 6,2 millió forintba került). A filmalap munkatársai jellemzően 2-3 napot töltöttek Berlinben, egy részük a magyar standnál dolgozott és tárgyalásokon vett részt, míg mások a Cinema Total nevű rendezvénysorozatra mentek el. Ez a filmfesztivál ötnapos magyar kísérőrendezvénye, melynek célja a kormany.hu-n megjelent cikk szerint, “hogy minél nagyobb figyelem irányuljon Közép-Európa filmművészetére a Berlinale idején.”

A munkatársak kiutazása (repülőjegy és biztosítás) félmillió forintba került, szállásuk költsége – beleértve a rendezvényszervező, a zenekar és a fellépő énekes szállását – további 2,5 millió forintba (8249 euró). A kollégák háromcsillagos hotelben laktak, fapadossal repültek, és turistaosztályon utaztak. A zsebpénzük (napidíjuk) 10 napra 624 ezer forint (2080 euró) volt. Ez összesen 3,6 millió forint, majdnem ugyanannyi, amennyibe a fogadás került. A 202 fős rendezvény 3,5 millió forint volt úgy, hogy bérleti díjat nem kellett fizetni, a helyszínt a Berlini Nagykövetség ingyen adta a filmalapnak.

A filmalap a dekoráció és a díszkivilágítás biztosítására a Sensation Event & Congress Kft.-t kérte fel nettó 800 ezer forintért. Az MNF válaszából nem derül ki, hogy hogyan választották ki a vállalkozást, volt-e közbeszerzés, vagy egyéb módokon. Ez a vállalkozás a Sensation csoporthoz tartozik, amely 2003-tól kezdődően több, nagy értékű közbeszerzést is megnyert. Amint az a Kreatív cikkéből kiderül, kaptak megbízásokat fideszes Páva Zsolt városától (befutottak a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa program kommunikációs tenderén), de dolgoztak a szocialista kormánynak is. Kaptak pénzt a Honvédelmi Minisztériumtól (120 millió forintot 2007-ben) és a Gyurcsány-féle Miniszterelnöki Hivataltól is (400 ezer forintot, 2008-ban).

A cég a kormányváltás után sem lett kegyvesztett, a csoporthoz köthető cég szervezte a nemzeti médiahatóság által támogatott médiakonferenciát, ami Korrektúra 2010 néven futott, itt mutatkoztak be a közmédia új vezetői, a fő téma pedig a közszolgálati média problémái voltak és az új médiatörvény. A cégcsoporthoz köthető vállalkozás szerezte meg emellett Belváros-Lipótváros kommunikációs tenderét is.

A Berlinale büdzséjének a másik fele több dologra ment el: a stand- és vetítőterem-bérlés, a stand dekorációja, a katalógusok, szórólapok, plakátok, továbbá az akkreditáció, a nevezési díj, a hirdetések összesen 6,2 millió forintba kerültek. Van emellett egy furcsa tétel is, ami két, látszólag egymástól teljesen független költséget tartalmaz: a helyi közlekedést és az egyéb stand dekorációt. Ez újabb félmillió forint volt.

Korábban a berlini filmvásáron a magyar filmek népszerűsítésére 10 millió forint közpénzt kapott az MNF elődjétől, a Magyar Mozgókép Közalapítványtól Kálomista Gábor producer feleségének akkori cége, a Hungaricom Kft. Mivel a filmforgalmazással foglalkozó vállalkozás esetében a magyar filmek promóciója mellett az eladásról is szó volt, így az értékesített filmek (közte Kálomista Gábor filmjei) a fesztiválok filmpiacán a hungaricomosak esetében a cég jövedelmét növelték. Vagyis a Magyar Mozgókép Közalapítvány a cég működéséhez adta a 10 milliós támogatást.

„A bevételek jelentős része a producerekhez megy, költségek levonása nélkül” – nyilatkozta az Indexnek akkoriban Kálomista Gábor, aki ugyancsak producer, tehát a pénz nem csak a feleségéhez, hozzá is vándorolt. Arról nem tudunk, hogy a Hungaricom Kft. idén kapott-e 10 millió forintot a berlini filmfesztiválra, aztviszont biztos, hogy erre idén nem is volt nagy szükség. Kálomista filmje, a Coming Out ugyanis enélkül is jelen volt, az Isteni műszak mellett ezt a filmet mutatta be az MNF a filmvásáron.

Mong Attila – Oroszi Babett

 

Megosztás