Az Integritás Hatóság parkolójában áll a luxusterepjáró, amit Biró felesége használt
A korrupció ellen küzdő intézmény egyetlen kérdésünkre sem válaszolt, pedig az autóikat közpénzből bérlik. Közbeszerzéseknek nyoma sincs a rendszerben.
Sajóbábonyban egy NMP-gyár, Maglódon egy dél-koreai ipari beruházás és egy lakóövezetet érintő több sávos út ellen tiltakozott korábban a lakosság. Mindkét településen eredményes volt az ellenállás: az önkormányzatok változtatási tilalom elrendelésével akadályozzák az üzemek építését, a lakóházak közelében tervezett, Maglód és Gyömrő közti út kapcsán pedig a minisztérium döntött arról, hogy újratervezteti a nyomvonalat.
Nem féltek a maglódi, a gyömrői és a sajóbábonyi lakosok attól, hogy ellenvéleményt fogalmazzanak meg a településükre tervezett, általuk zavarónak vagy veszélyesnek ítélt beruházások ügyében. De a sikeres érdekérvényesítéshez az is kellett, hogy a polgármesterek és egyes helyi politikusok is a lakók mellé álljanak.
Néhány hete számoltunk be arról, hogy Sajóbábonyban a helyiek ellenállásába ütközött az Ipari Parkba szánt NMP-üzem létesítésének terve. A beruházás ügyében tartott lakossági fórumon ugyanis kiderült, hogy a helyiek többsége nem akar újabb veszélyes üzemet a településre.
A fórumot összehívó Szilva István polgármester úgy fogalmazott, hogy az évi 50 ezer tonna, akkugyárakból származó N-metil-pirrolidon (NMP) feldolgozását tervező üzem létesítésének nincs most itt az ideje. A városvezető szerint előbb meg kell oldani azokat a súlyos problémákat – ezekről szintén írtunk egy korábbi cikkünkben –, amiket az Ipari Park egyes üzemei okoznak lakosságnak.
Cikkünk megjelenését követően több helyi lakos arról értesített minket, hogy az önkormányzat kedvező döntést hozott az ügy kapcsán. Az idei év első testületi ülésén ugyanis a képviselők megszavazták , hogy
a sajóbábonyi Ipari Park teljes területén változtatási tilalmat vezetnek be,
mely legfeljebb három évig lesz érvényben. A döntésről a polgármester a Facebook-oldalán is beszámolt. „Ez azt jelenti hogy a mai naptól kezdve – visszavonásig – semmilyen építkezés, építési beruházás nem kezdődhet meg az Ipari Park területén” – olvasható a polgármester bejegyzésében.
2025. év első közgyűlése❗️ Fontos döntéseket hoztunk meg a januári képviselő-testületi ülésen: -Elfogadtuk az idei…
Közzétette: Dr. Szilva István – 2025. január 30., csütörtök
Bár a posztban nincs utalás a tervezett NMP-üzemre, a döntéssel nyilvánvalóan ennek a beruházásnak a megakadályozása volt a cél. A tiltó határozat kiadására pedig vélhetően nem került volna sor, ha a lakosság nem ellenzi elég határozottan az új üzem létesítését.
Szintén egy ipari üzem ügyében tartott lakossági fórumon adtak hangot elégedetlenségüknek a maglódiak. Ahogy korábban megírtuk, a fórumon egy lakóövezet közelében tervezett ipari park és egy alumínium-szerkezet gyártó üzem volt a téma.
A beruházás előkészületei már megindultak, és szerződéskötésre is sor került a Samwon Industrial Ltd. nevű dél-koreai céggel. A lakosok azonban az iparosítás és a forgalomnövekedés zavaró hatásai mellett azt is kifogásolták, hogy az önkormányzat korábban nem nyújtott nekik elegendő információt a tervekről.
A lakosság tiltakozásának Maglódon is volt hatása. Az önkormányzat itt is változtatási tilalmat rendelt el az eredeti beruházási területre, írta meg a Magyar Hang.
Kerek Tibor önkormányzati képviselő Facebookon közzétett tájékoztatása szerint „a maximum 3 éves időintervallumot felölelő változtatási tilalommal az Önkormányzatnak lehetősége nyílik, hogy a területre vonatkozóan úgy tudja módosítani a Helyi Építési Szabályzatot és a Településszerkezeti Tervet, amely nem jár övezeti átsorolással, nem jár kártalanítási igény felmerülésének veszélyével, de lehetősége nyílik az adott gazdasági terület beépíthetőségének tekintetében történő racionalizálásra, mérséklésre.”
Ahogyan arról a Maglódi Híradó tegnap este már beszámolt, a tegnapi napon egy nagyon fontos döntés született Maglód…
Közzétette: Kerek Tibor képviselő Maglód – 2024. november 22., péntek
De egy több sávos, a maglódi és gyömrői lakóházak közelében tervezett autóút ügyében is évek óta tiltakoznak a lakosok. A témáról szóló nyári cikkünkben megírtuk: az M0-s körgyűrűt Nagykátával összekötő 46 kilométeres elkerülő út Maglód és Gyömrő közötti szakaszának nyomvonala ellen a helyi lakosok már 2022-ben petíciót indítottak. Szerintük a tervezett projekt, mely a két város belterületét is érintené, további járműforgalmat generálna a településeken, és jelentős mértékben zavarná az ott élők nyugalmát.
Megírtuk azt is, hogy a projekt 2023-ban környezetvédelmi engedélyt kapott, a további engedélyek megszerzésére és a kivitelezési tervek elkészítésére pedig közbeszerzést írt az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), melyet a Főmterv Zrt. nyert 2,344 milliárdos árajánlattal.
Ám a lakosság és több helyi politikus is kiállt amellett, hogy az út ilyen formában ne valósuljon meg. Az ügyben Gyömrőn is lakossági fórumot tartott Váradi Attila képviselő, a maglódi, gyömrői, valamint az ecseri és péteri polgármesterekkel együtt pedig egyeztetésre került sor az ÉKM állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkárával, Ágh Péterrel.
Majd január 24-én a Maglódi Híradó közzétette a minisztérium által kiadott közleményt, mely szerint „a városvezetés és a lakosság kéréseit figyelembe véve az ÉKM úgy döntött, hogy a 3111 jelű út és a meglévő 31. számú főút közötti (Maglód), egy kéregalagutat is tartalmazó tervezési szakasz tervezési munkáját a jelenlegi műszaki tartalommal nem folytatja.”
A közlemény szerint a tervezőt „alternatív műszaki megoldások kidolgozására” szólította fel a minisztérium,
vagyis az érintett Maglód-Gyömrő közti útszakasz nyomvonalát újraterveztetik.
Bár a döntésről beszámoló magyarepitok.hu cikke szerint az új út ügyében „még a tervezési szakaszban társadalmi egyeztetést tartottak”, ez ebben formában erős csúsztatás. Az útépítési projekt terveinek megváltoztatásáról csak a lakosok következetes tiltakozása és a helyiek érdekét képviselő politikusok kiállása miatt döntött a minisztérium. Az ígért új nyomvonal ügyében pedig vélhetően továbbra is szükség lesz arra, hogy a lakosok hallassák a hangjukat.
Bodnár Zsuzsa
Címlapkép: A 2025. január 7-én a gyömrői Hankó István Művészeti központban a Maglód és Gyömrő között tervezett, a 3111-es és 31-es főutat összekötő út megépítéséről szóló lakossági fórum résztvevői. (Forrás: Váradi Attila gyömrői képviselő Facebook-oldala)
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA korrupció ellen küzdő intézmény egyetlen kérdésünkre sem válaszolt, pedig az autóikat közpénzből bérlik. Közbeszerzéseknek nyoma sincs a rendszerben.
A Google keresőjében fennmaradt adat szerint mindössze 261 millió forintért, vagyis 26 ezer forintos négyzetméteráron.
Sikerül-e megfékezni a kecskék, juhok fertőző betegségét, a kiskérődzők pestisét, mielőtt országossá válik a járvány? Gőzerővel zajlik az állatállomány vértesztelése.
Az életükért és a jövőjükért rendeztek vonulós tüntetést a Mikepércsi Anyák, összefogva a hajdúsági Tisza-csoportokkal.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!