Kerület- és párthatárokon átívelő, közpénznyelő kartellek a fővárosban
Legújabb podcastunkban Kerényi Györggyel, a Szabad Európa újságírójával beszélgetett Fülöp Orsolya és Hont András.
Ipari park, lakópark, több sávos autóút – talán nincs is olyan Budapest környéki település, ahol az ilyen fejlesztések ne váltanának ki éles vitákat. Az önkormányzatok bevételt szeretnének, miközben az élhetőséget és az infrastruktúrát is biztosítaniuk kellene, a lakosság egy része viszont ellenzi az új beruházásokat. Maglódon is sokan tartanak a zöldterületek csökkenésétől és az életminőség romlásától egy új összekötő út és a sokasodó ipari beruházások miatt, ráadásul információt sem igen kapnak a városvezetéstől.
„Új útnak örülhet sok Budapestre ingázó autós”– írta a minap vezess.hu annak kapcsán, hogy új szakaszba lépett az M0-s körgyűrűt Nagykátával összekötő út létesítése. Maglódon azonban korántsem örül mindenki a települést érintő útépítésnek, ahogy az új ipari beruházásoknak sem.
Régi terv annak útnak a megvalósítása, mely az M0-s autóút ecseri csomópontja és Nagykáta között húzódna, s deklarált célja szerint az agglomerációs közlekedési gondokat enyhítené.
A mintegy 46 kilométeres útszakaszhoz a tanulmányterv és a környezeti hatástanulmány elkészítésére még 2021-ben írt ki közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), melyet a Főmterv Zrt. és a Roden Kft. nyert el 310 millió forint értékben. A projekt terveiről a Főmterv tett közzé rövid, néhány ábrát tartalmazó tájékoztatást. Azt pedig helyi lakosoktól tudtuk meg, hogy az útszakasz nyomvonalára három változat is készült, mivel a tervezési terület kilenc Pest megyei települést, valamint Natura 2000-es besorolású területeket is érint.
Az új út Maglód és Gyömrő közötti szakaszának nyomvonala ellen azonban helyi lakosok már 2022-ben petíciót indítottak. Szerintük a tervezett projekt, mely a két város belterületét is érintené, csak további jelentős járműforgalmat generálna a településeken. „Akik itt lakunk, azért költöztünk ki a zajos nagyvárosokból, hogy csöndre, nyugalomra, de mindenképpen nagy forgalom-mentességre leljünk” – írták a tiltakozók, akik szerint a tervezett út nem a lakosság érdekeit kívánja kiszolgálni, hanem a gombamód szaporodó ipari parkokat. Az útfejlesztés a 46 hektáros maglódi HelloParks 5 csarnokát is érinti, mely így könnyeben elérhetővé válik az M0-s autóútról és összeköti az ipari parkot az összekötő út menti kilenc településsel is.
Ugyanakkor a közösségi oldalakon és a lakosság körében megoszlottak a vélemények az út szükségességéről s a legkevésbé zavaró nyomvonalról. Az egyeztetésekbe az önkormányzatokat is bevonták, a lakosságot azonban kevésbé. Az út tanulmányterve és környezeti hatástanulmány ugyanakkor sem a maglódi, sem a gyömrői önkormányzat honlapján nem lelhető fel.
2023 januárjában aztán környezetvédelmi engedélyt kapott a projekt. Tavaly ősszel pedig a további engedélyek megszerzésére és a kivitelezési tervek elkészítésére írt ki közbeszerzést az Építési és Közlekedési Minisztérium, melynek szintén a Főmterv Zrt. lett a nyertese 2,344 milliárdos árajánlattal.
A jelenlegi elfogadott terv szerint az út nyomvonala Maglód és Gyömrő közt épül meg, s mindenképp lakóövezeteket fog érinteni, hiszen a két település utcái összeérnek. A problémát a tervek szerint egy 490 méteres kéregalagúttal oldanák meg. Ám sokak szerint ez sem lesz elegendő arra, hogy a házak közelében épülő út zavaró hatását kiküszöbölje. A gyömrői testület mindenesetre egy zajárnyékoló fal felhúzásáról is döntött, Tabányi Pál (független) maglódi polgármester egy 2022-ben tartott közmeghallgatáson pedig szintén arról beszélt, hogy zajvédő falat és véderdőt kért a település számára a beruházótól.
Az ellenérvek között viszont továbbra is megjelenik, hogy az új út még nagyobb forgalmat fog generálni, és az M0-s gyakori bedugulása is ide fogja terelni az autós forgalmat. Amiatt is sokan aggódnak, hogy az út mentén további ipari beruházások létesülnek, az egyébként is zsúfolt lakónegyedek közelében.
Az útfejlesztés miatt az érintett önkormányzatok többségének a településrendezési terveket és a Helyi Építési Szabályzatot (HÉSZ) is módosítani kell, mégpedig a lakosság bevonásával. A maglódi önkormányzat azonban meglehetősen sajátosan oldotta meg a tájékoztatást és a kötelező partnerségi egyeztetést a témában. 2023. május 22-ére ugyan lakossági fórumot hirdettek, ám az erről szóló hirdetményt szinte elrejtették az önkormányzat honlapján. Csak ha valaki az „Önkormányzati hírek” menüpontra kattintott, majd kíváncsiságból megnézte, hogy mit rejt a “Felhívás partnerségi egyeztetésre” cím, akkor akadhatott rá a hirdetményre.
Az esemény ténye a Facebookra sem került ki, a beruházással érintett körzet helyi képviselője sem adott hírt róla. Nem véletlen, hogy az így „meghirdetett” fórumon senki nem jelent meg. De nem érkezett észrevétel a HÉSZ-módosítás partnerségi egyeztetésére sem – melynek dokumentációját nem is tették közzé az önkormányzat honlapján, azt csak a hivatalban lehetett megtekinteni. Mindezzel persze nem sértett jogszabályt az önkormányzat, de mindenképp furcsa, hogy az útfejlesztést kísérő viták ellenére a városvezetés ennyire nem tartotta fontosnak, hogy megossza a lakosokkal az információkat.
Nem verte nagydobra a maglódi önkormányzat azt sem, hogy a települést az M0-s autóúttal összekötő, rendkívül forgalmas 31-es út (később Jászberényi út) mellett egy dél-koreai cég szeretne új ipari parkot létesíteni. Pedig a 2023. november 16-i testületi ülésre polgármester által „Országúti dűlő fejlesztése” címmel benyújtott előterjesztés szerint az önkormányzat már több éve egyeztetést és tárgyalásokat folytatott a területet tulajdonosával, a Zemplén Market Zrt.-vel. Aminek eredményeként a Zemplén Market – mely azóta nevet váltott, jelenleg Thomay Zrt. – már szerződést is kötött a Samwon Industrial Co., Ltd. nevű dél-koreai céggel egy ipari park létrehozására Maglódon.
A Samwon Industrial autógyárak beszállítójaként alumíniumszerkezetek gyártásával foglalkozik. Első lépésben egy 6000 m2-es csarnokot, majd 1-2 éven belül ennek tükörképét, összesen 12 000 m2 üzemcsarnokot építene a hozzátartozó kiszolgáló létesítményekkel együtt, körülbelül 3,3 hektáros területen, derül ki a polgármesteri előterjesztésből. A tervek szerint a Jászberényi úti temető mellett a cég egy kereskedelmi parkot hozna létre, az M0 felőli részen pedig egy gazdasági-ipari övezetet. Ehhez már két körforgalmi engedélyt megkaptak, az egyik a Mendel Károly utcánál, a másik a Tompa utcánál létesülne, egy Pécel irányában létesülő elkerülő utat azonban nem sikerült a befektetőből „kisajtolni” – mondta el a testületi ülésen Tabányi Pál. Az új ipari park kamionforgalma így a rendkívül zsúfolt 31-es útra fog zúdulni. A polgármester szerint a fejlesztési területre érkező további befektetőktől várható esetleg, hogy egy elkerülő út építésére valamikor sor kerüljön.
Az új ipari park gyárépületeinek pedig júliusban meg is indult az építési engedélyezési eljárása. Erről az ÉTDR oldaláról lehetett értesülni, még mielőtt a kormány megszüntette az építéshatósági eljárások nyilvánosság számára elérhető felületét. A benyújtott tervek szerint a gyár legnagyobb épületmagassága 18 méter lehet, s az üzemcsarnok mellé raktár, iroda és szálláshely is épülne.
Az új maglódi beruházásokról írásban küldtünk kérdéseket a maglódi polgármesternek. Szerettük volna – többek közt – megtudni, hogy a 31-es út melletti ipari park építési engedélyezési eljárását megelőzően sor került-e környezetvédelmi vizsgálatra, s várhatók-e újabb beruházások Maglód Pécel felé eső részén. Arra is választ vártunk, hogy mi a véleménye a Maglód és Gyömrő közt létesülő új összekötő út környezeti hatásairól, a lakosság aggodalmairól. A polgármester azonban nem reagált a megkeresésünkre.
Bodnár Zsuzsa
Nyitókép: Légifelvétel Maglódról (Forrás: maglod.hu)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásLegújabb podcastunkban Kerényi Györggyel, a Szabad Európa újságírójával beszélgetett Fülöp Orsolya és Hont András.
A kivitelező két erősen NER-közeli cég volt, az épület 2 héttel a júliusi átadása után drágult meg majdnem 19 milliárdra „a háborús konfliktus miatt”.
Több száz milliárd forint folyik a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság irányítottnak látszó tenderein át a NER-cégekhez.
Kb. 20 százalékkal alacsonyabb az átlagbérnél a mediánbér, ami megmutatja, hogy a dolgozók felének nettó 360 ezer forintnál alacsonyabb a fizetése.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!