Székesfehérvár

Olcsóbb energiát szeretne a polgármester, közben több száz millió ment el osztalékra

Gáz- és áramárra panaszkodott Facebook-posztjában Cser-Palkovics András, Székesfehérvár fideszes polgármestere november végén. Szerinte hiába a lakossági rezsicsökkentés. „a közszolgáltatók, például a távhőt és a vízellátást biztosító cégek azonban továbbra is piaci áron kénytelenek beszerezni az elektromos áramot és a gázt”. Megnéztük a székesfehérvári önkormányzati érdekeltségek energia közbeszerzéseit, ezek eredményeit és beszámolóit is. Így derült ki, hogy a karantén és az ingyenes parkolás majdnem annyi bevételkiesést okozott, mint amennyit a Székesfehérvár Városgondnoksága Kft. energiára költött, vagy arra, hogy százmilliós osztalékokat fizettek ki a távhőcégnél az elmúlt 2 évben.

„Az energiaárak befagyasztása hosszú távon is igen hasznos, társadalmilag megtérülő döntésnek bizonyult a Kormány részéről, hiszen számos család jelentős összeget takarít meg ezzel minden évben, főként a mostani helyzetben” – így kezdte posztját Cser-Palkovics András még november 23-án. A fideszes polgármester arra panaszkodott, hogy az önkormányzati tulajdonú közszolgáltatók piaci áron vásárolják az energiát, amelyek „brutális mértékben szálltak el az elmúlt időszakban, a többletköltséget pedig a mi esetünkben a SZÉPHŐ-nek, a Fejérvíznek, a Depóniának, egyébként pedig az ország területén működő minden önkormányzati tulajdonban lévő közszolgáltató cégnek ki kell gazdálkodnia, vagy pedig tulajdonosként az önkormányzatnak kellene állnia a számlát”.

Ezért levelet írt a kormánynak, hogy „átmenetileg tegye lehetővé az önkormányzatok tulajdonában lévő közszolgáltató cégek számára is azt, hogy amennyiben nem tudják másként megoldani, úgy az egyetemes szolgáltatás keretében (tehát rögzített keretek és árak szerint) kaphassák meg a működésükhöz szükséges áramot és gázt”. Mert Cser-Palkovics szerint „a közszolgáltató cégeink számára nem csak az áremelkedés, de a piac teljes kiszámíthatatlansága is problémát jelent”, tehát a kérésének „nem csak anyagi, hanem stratégiai vetülete is van”.

Sorra hiúsulnak meg az önkormányzatok áramvásárlási közbeszerzései | atlatszo.hu

Békéscsaba, Kaposvár és Berettyóújfalu – három Fidesz-vezette város, mindhárom a közelmúltban írt ki közbeszerzést villamosenergia vásárlásra. Mindegyik kiírás eredménytelen lett, miután „a Kbt. 75. § (4) bekezdésben foglaltak szerint igazolható, rendelkezésére álló anyagi fedezet összege nem elegendő”. Az árampiac felrobbant, és hiába mondja Orbán Viktor, hogy megvédi a rezsicsökkentést, a megnövekedett rezsi miatt már a fideszes vezetésű települések is bajban vannak.

De nézzük, mit jelentene egy hatósági ár mint a lakosságnak biztosított egyetemes szolgáltatás a székesfehérvári önkormányzati cégeknek. A közbeszerzési adatbázis szerint a SZÉPHŐ Székesfehérvári Épületfenntartó és Hőszolgáltató Zrt., valamint Székesfehérvár Városgondnoksága Kft. és Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat közbeszerzései érhetőek el nyilvánosan. A villamosenergia szerződések eredményeit az alábbi táblázatba foglaltuk össze – egyes esetekben kétéves szerződés miatt nincs évenkénti ár.

Jól látható, hogy a villamosenergia piaci ára most a többszöröse a rezsicsökkentett árnak, de volt olyan időszak is, amikor az önkormányzat és a tulajdonában álló cégek olcsóbban kapták az áramot, mint a lakosság.

A COVID-lezárás majdnem annyit elvitt, mint az energiaköltségek összesen

A legtöbb közbeszerzést a közvilágításért is felelős Székesfehérvár Városgondnoksága Kft. írta ki. Ezek alapján jól látszik, hogyan drágult a cégnek a villany az elmúlt években. Az energiakiadás eddigi csúcsát 2015-ben érte el a beszámolók szerint.

A cég a 2020-as beszámolóban nem az áramárra panaszkodott, sokkal inkább a kormány által ingyenessé tett parkolás ötletére. Erről azt írták, „bevételkiesést eredményezett a fizető parkolás összességében 5,5 havi ingyenességének elrendelése, a rendezvényszervezési tevékenység időszakos felfüggesztése, korlátozása, a sportpályák, uszodák bezárása, valamint a piaci tevékenység időszakos korlátozása. Az említett okok miatt a Városgondnokság közel 336.000 e Ft árbevételtől esett el 2020-ban.” Energiára 2020-ban 488 millió forintot költöttek.

Százmilliós osztalékok a távhőcégnél

A távhőszolgálatást biztosító SZÉPHŐ Székesfehérvári Épületfenntartó és Hőszolgáltató Zrt. számai sem arról árulkodnak, hogy a cégnek állami dotációra lenne szüksége.

A cég beszámolói szerint 2015 óta termel villamos energiát. Az addigi pár tízmilliós eredmény akkor 450 milliósra emelkedett, ez nőtt 2019-ig, egészen 803 millió forintig. A 2019-es beszámolóban az szerepel, „árbevétel arányos nyereségünk az előző évi 11,13 %-ról 15,78 %-ra növekedett”, mindez úgy, hogy a távhőt a cég rezsicsökkentett áron adja el a kormány döntése értelmében.

Villamosenergia-termelésből akkor 1,341 milliárd forint bevételt értek el. A villamosenergia költségük ennek töredéke.

A cég legutóbbi közbeszerzése szerint 553 560 kWh villamos energiára írtak ki tendert, a nyertes cégnek 25 699 023 forintot fizetnek egy év alatt.

Szintén a beszámolóból derül ki, hogy 2018-ban 24,3 millió forint prémiumot fizetett ki a cég, 2019-ben pedig 24,3 milliót, ez 2020-ban elmaradt. Viszont 2019-ben 437 millió forint osztalékot, 2020-ban pedig 544 millió forint osztalékot vett ki a Cser-Palkovics Antal vezette városvezetés a cégből.

Már májusban tudni lehetett

Azt, hogy az energiaárak robbanhatnak, részben már megjósolták. A Sourcing Hungary Szolgáltató Kft. nemrég tartott webinárumán elhangzott, „a jelenlegi lakossági ESZ tarifában fizetett villamos energia díj bruttó 36,5 Ft/kWh (ebből a nettó áramdíj kb 13,5 Ft/kWh). Mai piaci árakkal számolva 2022-re a nettó lakossági áramdíj kb. 54 Ft/kWh lenne, így változatlan rendszerhasználati díjakkal a fizetendő bruttó áramdíj 88 90 Ft/kWh kellene legyen.”

A növekvő energiárakról azt mondták, ezeket az alábbi tényezők együttesen okozzák:

  • koronavírus után beindult gazdaság miatti kereslet növekedés;
  • megduplázódott széndioxid kvótaára;
  • rekordmagas szénár (erős kereslet a kínálatcsökkentés miatt);
  • rekordmagas gázárak (hideg tavasz, erős ázsiai kereslet és 40%-kal kevesebb Európába érkező LNG, alacsony tárolói szint töltöttség);
  • alacsony kamatok, eszközvásárlási programok, korlátlan finanszírozás;
  • nem tradícionális intézményi befektetők jelentek meg az energiapiacon (pl. C02-kvóta kereskedelem), nagymértékű spekulatív pozíciók;
  • Magyarország kis gazdaság, nem tudja függetleníteni magát a világpiaci hatásoktól;
  • sérülékeny forint, negatív hírekre jelentős gyengülés (bár most erősödött a jegybanki lépések hatására);
  • megújuló energiák magyarországi támogatási rendszere (KÁT, METÁR, kiegyenlítő energia) csak a nem lakossági fogyasztókra terheli a megújuló energiák támogatásának forrását (ezzel Magyarország egyedüli az Európai Unióban).

A cég már májusban arra hívta fel a figyelmet, hogy drasztikusan nőnek az energiaárak. Akkori írásuk szerint „az elmúlt 6 hónapban 50-60%-kal emelkedtek az energiaárak a hazai piacokon. Az utóbbi hetekben drasztikus mértékben kezdtek drágulni az energiaárak”. Azt is állítják, hogy „az energiaárak sok éves csúcsokat döntenek meg, ahogy az áram ára is történelmi csúcsot ért el, hiszen az éves határidős árak a hazai áramtőzsdén a 2011-es nyitás óta soha nem voltak ilyen magas szinten, hasonlóan a német áramárak is 11 éves csúcson vannak! A fő referenciaértéknek számító következő évi magyar zsinórtermék nap végi elszámoló ára már a 70,00 EUR/MWh szintet is átlépte a napokban, ami 6 hónap alatt novemberi árakhoz képest 50%-os áremelkedést jelent! Földgáz esetében november elejéhez képest 60%-os áremelkedés látható az irányadó holland tőzsdén.”

Ez be is következett őszre, erről hosszabban itt írtunk. A kormány időközben az áramárra a nem lakossági szereplőnek is elérhetővé tette a hatósági árat, igaz, a részletek nem világosak.

Szenvednek a gázár miatt a távhőszolgáltatók – 310 milliárdra növelték a távhő kasszát | atlatszo.hu

Folyamatosan brüsszelezik a kormány energiaár-ügyben, Orbán Viktor szerint „a gáz- és árampiacot minden átmenet nélkül liberalizálták, ezzel teljes mértékben kiszolgáltatták az embereket és a vállalkozásokat az energiaszolgáltatóknak”. A most futó közbeszerzések azt mutatják, az állami szereplők is szenvednek az ár miatt. Ahogy a távhőszolgáltatók is. Márpedig ők éppen a magyar kormány szabályait követik.

Kerestük Székesfehérvár önkormányzatát: azt kérdeztük Cser-Palkovics András polgármestertől, hogy a 2019-ben, illetve a 2020-ban kifizetett osztalékot a város mire használta fel, valamint hogy a cégnek a villamosenergia költsége mennyivel csökkenne, ha hatósági áron kapná az áramot. Arra is kíváncsiak voltunk, hogy 2015-ben, amikor a Székesfehérvár Városgondnoksága Kft. másfélszeres energiaköltséget fizetett, mint azt megelőzően, kértek-e kormányzati támogatást. De cikkünk megjelenéséig egyetlen kérdésünkre sem jött válasz.

Segesvári Csaba

Nyitókép: A SZÉPHŐ épülete a Google Mapsen

Frissítés (2021.12.13.) Cikkünk megjelenését követően reagált megkeresésünkre Székesfehérvár polgármestere. Mint írja, a késedelmes válasz oka az volt, hogy a múlt hetet karanténban töltötte.

“A Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának többségi és kizárólagos tulajdonában működő gazdasági társaságokat eltérő mértékben ugyan, de kedvezőtlenül érinti az energiahordozók (gáz és villamosenergia) árának emelkedése. A kérdésében úgy fogalmazott: “értesültünk az emelkedő energiaárakról”, de ez a problémakör nem egyszeri alkalom, hanem folyamat, ami hónapok óta a tulajdonosi joggyakorlásunk középpontjában van. A célunk egyszerű: a gazdasági társaságainknak minden körülmények között, az előnytelen világgazdasági folyamatok közepette is, transzparensen, jogszerűen és lehetőleg gazdaságosan kell fenntartani a működésüket.

Van azonban egy tárgyi tévedés megkeresésében, melyre tisztelettel felhívnám figyelmét: a drágulás mértéke (sajnos) nem az Ön által említett 50–60%; hanem bizonyos szolgáltatások esetében a 300%-ot közelíti az áremelkedés. Ilyen például a Fejérvíz villamosenergia beszerzése, aminek többletköltsége 1,06 milliárd forint. Tulajdonosként számos intézkedést megtettünk annak érdekében, hogy kezeljük a helyzetet, és a közszolgáltatások stabilitását megőrizzük.

1. Kezdeményeztük a Kormányzatnál, hogy tegye lehetővé az önkormányzatok tulajdonában lévő közszolgáltató cégek számára azt, hogy az ún. “egyetemes szolgáltatás keretében” – tehát rögzített keretek és árak szerint – kaphassák meg a működésükhöz szükséges energiahordozókat.

2. A társaságok felé egy takarékossági intézkedést adtunk ki, melyben kértük, hogy értelemszerűen a szolgáltatás színvonalának megőrzése mellett próbálják csökkenteni a felhasznált energia mennyiségét.

3. Keressük az együttműködést olyan társaságokkal, melyek segítségünkre lehetnek energiaügyi, energetikai tanácsadással, még kevésbé ismert, vagy akár kísérleti szakmai megoldásokkal.

4. Tulajdonosként az Önkormányzat és apparátusa folyamatos jogi, közbeszerzési és pénzügyi segítséget nyújt a társaságainknak. Ennek koordinálására külön iroda működik a hivatali struktúrában.

5. A társaságokat felkértük arra, hogy az ágazati szakmai szervezetek felé folyamatosan jelezzék az energiahordozók árának kedvezőtlen alakulásából adódó nehézségeiteket, kezdeményezzétek a szakmai szervezetek összehangolt fellépését.

További, konkrét kérdéseire az alábbi válaszokkal szolgálhatok:

1. Köszönhetően a Széphő Zrt. korábbi eredményes, takarékos működésének, a tulajdonos Önkormányzat tudott a cégre támaszkodni annak érdekében, hogy a világjárvány okozta bevételkiesést kompenzáljuk, illetve fedezzük a járványvédelem költségeinek egy részét. Ennek eszköze, hogy 2020-ban, illetve 21-ben osztalék kifizetéséről döntöttünk. Az osztalék az Önkormányzat bevételeit növelte, tehát sok más intézkedéssel együtt azt szolgálta, hogy a kieső adóbevételek ellenére az Önkormányzat szolgáltatásait változatlan módon biztosítsa, az általa fenntartott intézmények működéséhez, a járvány elleni védekezéshez szükséges forrásokat biztosítani tudja. Ezeket a célokat sikerült is elérni.

A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. számú törvény szerint értelmében a Széphő Zrt. egyelőre nem jogosult a villamosenergia egyetemes szolgáltatás igénybevételére. Az általános közbeszerzési szabályok és a közszolgáltatásra vonatkozó eljárás szabályai szerint van lehetősége a gazdasági társaságnak villamosenergia beszerzésére. Köszönhetően a gazdasági társaság tervszerű lépéseinek, a hatályos szerződés szerint a villamosenergiához a gazdasági társaság az aktuális áraknál kedvezőbb árért jut hozzá. A kezdeményezésünk, hogy az önkormányzati tulajdonban működő gazdasági társaságok csatlakozhassanak az „Egyetemes szolgáltatáshoz” természetesen továbbra is napirenden van, az a várakozásunk, hogy a csatlakozás lehetősége esetén – a jelenlegi piaci árakat alapul véve, a gazdasági év egészében – a gazdasági társaság villamos energia kiadásai 35–50 %-kal lennének csökkenthetők.

A Székesfehérvár Városgondnoksága Kft. egyik kiemelt feladata a városi közvilágítás üzemeltetése. A Városgondnokság 2014-ben 168.600 eFt-ot, míg 2015-ben 239.204 eFt-ot fizetett ki a közvilágítás áramdíjára. Tudni érdemes, hogy az abban az időszakban a Városgondnokság Kft-vel szerződéses viszonyban álló szolgáltató egy, egyébként 2014-ben esedékes majd’ 40 M Forint összegű kötelezettséget 2015-ben számlázott. Amennyiben ezzel korrigáljuk a megfelelő időszakra vonatkozó díjakat, úgy 2014-re 208.174 eFt, míg 2015-re 199.630 eFt esik, látható, hogy ténylegesen nem történt kiadásnövekedés. Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata nem fordult Magyarország Kormányához támogatás iránti kérelemmel, így nem is folyósított a Kormány ilyen jellegű támogatást városunk Önkormányzata számára.

Székesfehérvár Városgondnoksága Kft. 2022.03.01-ig élő szerződéssel rendelkezik villamosenergia szolgáltatásra vonatkozóan. Ebben az esetben is vizsgáljuk az „egyetemes szolgáltatás”-hoz való csatlakozás lehetőségét, annak gazdasági előnyeit, jogszabályi feltételeit. Várakozásunk szerint a város kiadásai a jelenlegi piaci árakkal számolva, a csatlakozással jelentős mértékben csökkenthetők, és természetesen a szolgáltatás biztonságán túl, az azzal összefüggő költségek csökkentésére törekszünk.

A koronavírus járvány, illetve a járvány elleni védekezés 2020-ban az Önkormányzat és gazdasági társaságai gazdálkodásában is nehézséget okozott. A fehérváriak védelme érdekében tett intézkedések többletköltsége, illetve az állami előírások érvényre juttatása (a parkolás díjmentessé tétele, közösségi terek és intézmények látogatásának korlátozása stb.) együttesen eredményezték, hogy a Városgondnokság Kft. árbevétele a megkeresésében is említett összeggel, 336 millió Ft-al csökkent. Fontos hozzátenni, hogy a gazdasági társaság költségei, kiadásai is csökkentek hiszen rendezvények maradtak el, programokat mondtunk le, melyek így nem jelentkeztek kiadásként. Ezzel együtt, nem kevés erőfeszítéssel sikerült elérni, hogy a Városgondnokság Kft. 2020 évben is stabilan gazdálkodott, közszolgáltatásait megbízhatóan biztosította, sőt, a gazdálkodási év egészében nyereségesen működött.

Végül, engedje meg, hogy korrigáljam egyik, kérdéseiben érezhető vélelmét: nem tartom indokoltnak az árbevétel-kiesés, illetve az energiaárak emelkedésének összekapcsolását. Bár mindkét jelenség okoz nehézséget a közszolgáltatások folyamatos biztosításában, az egyik egy tendencia, a másik alkalmi események következménye, a kettő más tulajdonosi és ügyvezetői magatartást tesz indokolttá.

Köszönöm, hogy érdeklődik az önkormányzatok munkája iránt, mindazonáltal szeretném hozzá tenni, hogy írásának keretezése, sugallata, hogy Székesfehérvár Önkormányzata a saját „dőzsölésére” vett ki osztalékot a cégéből. Ezt a lehető leghatározottabban visszautasítom, ugyanis az Önkormányzat, mint tulajdonos, a saját működésének stabilitása érdekében folyamodott ehhez a lépéshez. Levelem pedig, melyet a Kormányhoz intéztem, ugyanezen szempontot figyelembe véve született. Nem „mentőcsomagra” van szüksége az fehérvári önkormányzatnak, hanem a közszolgáltatásokat a piac szélsőségeitől megóvó szabályzásra.

Tisztelettel: dr. Cser-Palkovics András”

Megosztás