
Visszafizetik a csatornapénzeket Érden és Tárnokon – 5 év alatt, de nem mindenkinek
A háztartásonkénti 250 ezer forintot öt év alatt fizetik vissza szociális támogatás formájában, és csak bizonyos feltételek megléte esetén.
Évek óta alapszabály-ellenesen működik a tárnoki csatorna-beruházást finanszírozó vízi-közmű társulat. Ez a szakmai ellenőrzést folytató vízügyi hatóság vizsgálata nyomán derült ki. Azt sem tudni, hogy a több százmillió forintot kitevő lakossági hozzájárulásokat beszedő és kezelő társulat 2008 és 2012 között tartott-e egyáltalán küldöttgyűléseket. Megsértették az előírásokat akkor is, amikor a polgármestert beválasztották a társulat intéző bizottságába – olvasható a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság egyik hivatalos iratában.
Hatodik éve folytatja olykor meddőnek tűnő küzdelmét a hatóságokkal az a tárnoki nyugállományú rendszerszervező mérnök, akinek egyik beadványa alapján a Közép-Duna-völgyi Igazgatóság helyszíni ellenőrzést tartott Tárnokon. Mihályiné Opéczy Mária évek óta bombázza a hivatalokat a leveleivel annak érdekében, hogy vizsgálják ki a tárnoki csatornaberuházás általa visszásnak tartott részleteit. Mihályinét feljelentették, beperelték. A politikai pártok pedig majdnem teljes közönnyel viszonyulnak önként vállalt munkájához.
A napokban Mihályinénak a vízügyi igazgatóságtól postázott levél tanúsága szerint vízügy embereinek nem sikerült információkat beszerezni arról, hogy 2008 és 2012 között a tárnoki víziközmű-társulat – amely az ingatlantulajdonosoktól beszedett 255 ezer forintos érdekeltségi hozzájárulásokat kezelte és utalta tovább – tartott-e egyáltalán küldöttgyűléseket. Ez annál különösebb, mert a vízügyi hatóság a helyszínen, tehát Tárnokon vizsgálódott, és a jelentést a társulattól és az önkormányzattól bekért adatokra alapozták.
A víziközmű-társulatok esetében gyakran a küldöttgyűlés a legmagasabb döntéshozatali szervezet, amelynek döntései alapvetően meghatározzák, mit tesznek a lakosságtól beszedett pénzekkel és milyen felelősséget vállalnak a döntésekért. Tárnokon több százmillió forint lakossági pénz sorsáról van szó.
Tárnokon a Diósddal és Érddel közösen megvalósított, összesen 34 milliárd forintot felemésztő csatorna-beruházás érdemi előkészítése 2006-ban kezdődött. A projekt egyik legkülönösebb vonása: nem tudni, hogy azt hivatalosan mikor fejezték be, és a vízi-közművet mikor adták át. Az érdi hivatalos média évekkel ezelőtt többször beszámolt a beruházás átadásáról.
A közpénzből működtetett ÉrdTV híradója szerint 2013. decemberében megtörtént az érdi csatornahálózat műszaki átadás-átvétele. A hírt akkor Simó Károly, az önkormányzat jelenlegi alpolgármestere jelentette be. A városvezetés nemrég a beruházást befejező vagyonátadás időpontját egy 2017. év végi időpontban jelölte meg.
Idén tavasszal a tárnoki víziközmű-társulat működésében gyanított visszásságok miatt Mihályiné a szakmai ellenőrzést ellátó vízügyi igazgatósághoz fordult. A hatóság válaszlevele szerint az általuk vizsgált víziközmű-társulat küldöttgyűlése évek óta jogsértően működik.
Az 1995-ös törvény előírása szerint a víziközmű-társulatokat azért kell létrehozni, hogy azok beszedjék a lakosság által befizetendő önrészt, az úgynevezett érdekeltségi hozzájárulást, és hogy abból létrehozzák a vízi-közművet, vagyis a csatornahálózatot, szennyvízelvezetési rendszert.
Mint a vízügyi hatóság Mihályinénak írt levelében olvasható, 2013. júniusában három küldött lemondott és kivonult a küldöttgyűlés helyszínéről. A küldöttek helyét nem töltötték be, ezzel megsértették a társulat alapszabályát.
Problematikus, és az alapszabály rendelkezéseit megsértették azzal is, amikor Tárnok polgármesterét beválasztottak a társulat intézőbizottságába. Az indok bürokratanyelven: a polgármester lakhelye nem volt része a hivatalos érdekeltségi területnek. Magyarán: a 2014-ben a Fidesz-KDNP és egy helyi egyesület jelöltjeként polgármesterré választott Szolnoki Gábor Tárnok azon részén lakik, amelyet a társulat megalakulása idején nem érintett a csatornázási beruházás, ezért nem lehetett a tagja, következésképp az intéző bizottsági tagja sem a társulatnak. Ugyanez a probléma merült fel az ellenőrző bizottság elnökének megválasztásával is.
Szilágyi Attila, a vízügyi igazgatóság első embere arról tájékoztatja Mihályinét, hogy Szolnoki Gábor szerepével kapcsolatban a “helyszíni ellenőrzésen azt a magyarázatot kaptuk, hogy mint a település polgármestere került megválasztásra.” Szilágyi megjegyzi: a polgármester nem tulajdonosa vagy használója az önkormányzati ingatlanoknak, így nem vált automatikusan társulati taggá.
A vízgazdálkodási törvény 2016. júniusban hatályba lépett módosítása kifejezetten – összeférhetetlenség miatt – megtiltotta, hogy például polgármesterek bármilyen tisztséget betöltsenek a víziközmű-társulatokban; igaz, ez rendelkezés csak a 2016. júniusa után megalakult víziközmű-társulatokra vonatkozik.
“Nem igaz, hogy az önkormányzati ingatlanok képviseletére a polgármester lett kijelölve” – írja a vizsgálati jelentésre adott válaszában a nyugállományú mérnök. Arra a polgármesteri levélre hivatkozik, amelyben Szolnoki éppen arról tájékoztatta Mihályinét, hogy kifejezetten magánemberként lett a társulat tagja.
Pontosan így fogalmazott korábbi levelében Szolnoki: “Ha elfogadja Ön, ha nem, mint tárnoki magánember, mint a tárnoki csatornázásban résztvevő tárnoki érdekelt választottak a Bizottság tagjainak sorába, amit tisztelettel elfogadtam”.
Van azonban egy még súlyosabbnak tűnő ellentmondás a vízügyi hatóság levelében. A levél tartalmaz egy táblázatot, amely az Érd, Diósd és Tárnok önkormányzati társulása által levezényelt szennyvíz-projekt költségeit tartalmazza. Mihályinénak ezzel szemben van egy másik táblázata ugyanezekről a költségelemekről, ennek az adatsornak a forrása az önkormányzatok társulása (a térségben ez az önkormányzati társulás vezényelte le a 34 milliárd forintos beruházást).
Az igazgatóság által a nyugdíjas mérnöknek küldött levél táblázatában a pénzügyi költségek/Tárnok helyen 480 millió 348 ezer 960 forint, Mihályiné táblázatában ugyanezen a helyen mindössze 5 millió 871 ezer 877 forint szerepel. A társulási táblázatban a tárnoki beruházási összköltség pedig: 3 milliárd 015 millió 671 ezer 156 forint, a vízügyi hatóság levelében szereplő táblázatban ugyanez az összköltség 5 milliárd 106 millió 271 ezer 534 forint.
“A két táblázat értéke között csupán 2.190.600 ezer forint, azaz kétmilliárd-százkilencvenmillió-hatszáz forint a különbség. Ez a táblázat része a 2017. november 22-i önkormányzati testületi ülés anyagának, és a vagyonátadás táblázatainak egyik melléklete” – írja Mihályiné a vízügyi igazgatónak írt újabb beadványában, amelyben a vízügyi igazgatóság levelében foglalt megállapításokra reagált.
Mihályiné azt is kifejti, hogy szerinte a legalapvetőbb tények és számok sem tisztázottak a beruházás tárnoki részében. Nem tudni pontosan például, hogy hány tárnokit érint a beruházás. Vagyis azt sem lehet pontosan meghatározni, hogy hány tárnokinak kellett bekötésenként befizetnie a legalább 255 ezer forintos érdekeltségi hozzájárulást, és mennyi pénzzel kell majd végső soron elszámolnia a tárnoki víziközmű-társulatnak.
A volt mérnök hosszasan sorolja az adatokat, amelyekből kiderül: különböző hivatalos iratokban, nyilatkozatokban legalább fél tucat, különböző számadat szerepel arról, hogy Tárnokon hány portára kötötték be a szennyvízcsatornát. Ezek a bekötési számok: 1605, 1239, 1661, 1483, 1783.
A vízügyi hatóság vezetője a levél elején leszögezte, hogy – hatáskör hiányában – bizonyos jogi és gazdasági kérdésekkel nem foglalkozhatnának, ám a Mihályiné által felvetett kérdésekre mégis igyekeztek választ találni.
A vízügyesek látványosan kerülték a beruházást lezáró elszámolás és a lakossági pénzek ellentmondásos elköltésének problémáját. Ez azért különös, mert egy jogerős cégbírósági döntés tanúsága szerint van az országban legalább egy olyan területi vízügyi hatóság, amely érdemben vizsgálta ezeket a kérdéseket – a karácsondi víziközmű-társulat esetében. Az egri törvényszék cégbírósága éppen a regionális vízügyi hatóság kérelmére, egyebek mellett az elszámolási eljárás jogellenes halogatása miatt pénzbüntetés kiszabása mellett elmarasztalta az ottani társulatot.
Az elszámolási folyamat elindításának legjelentősebb dátuma az az időpont, amikor a társulat átadja a kész közművet (például a csatornahálózatot) az önkormányzatnak. Egy 1995-ös kormányrendelet az átadás időpontját a próbaüzem és a műszaki átadás ideje határozza meg. Mihályiné szerint az átadás Tárnokon 2015-ben megtörtént, és az elszámolási eljárást már akkor meg kellett volna indítani. A szűk, szakmai ellenőrzési jogkörre hivatkozó vízügyi hatóság egyáltalán nem foglalkozott az elszámolási eljárás esetleges késedelmével.
Nem foglalkozott azzal sem, hogy a beruházás befejezését követően mire költötték a lakosságtól a csatorna-beruházásra beszedett pénzek maradékát.
Azért nem kellett volna elkölteni az összes, a lakosságtól beszedett érdekeltségi hozzájárulást, mert időközben a beruházást jelentős részben uniós és költségvetési forrásokból tudták támogatni. Volt olyan település az országban, ahol utólag kiderült: a lakosoknak nem kellett volna egy fillért sem befizetniük. Az országos tapasztalatok szerint több esetben arra hivatkoztak, hogy a maradványpénzt – az elszámolás helyett – például útépítésekre fordították.
Csakhogy időközben hatósági és bírósági döntések mondták ki, hogy a csatornaépítésre beszedett lakossági pénzek más célra fordítása jogellenes.
A beruházási összegek kétmilliárdos eltérése, valamint az elszámolási eljárás és az útépítésekre fordított érdekeltségi hozzájárulások kérdésében írásban feltettük kérdéseinket a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóságnak, válaszukat várjuk.
Kis Zoltán
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A háztartásonkénti 250 ezer forintot öt év alatt fizetik vissza szociális támogatás formájában, és csak bizonyos feltételek megléte esetén.
Büntetőeljárás indult a karácsondi csatornapénzek felhasználásának ügyében. Korábban négy bírósági ítélet mondta ki, hogy jogellenesen használták fel útépítésre a lakosság...
Jogerőre emelkedett és végrehajthatóvá vált az az ítélet, amelyben 141 millió forintnyi csatornapénz megfizetésére kötelezték a karácsondi önkormányzatot, amiért a...
A megyei rendőrség több feljelentést egyesítő nyomozásban vizsgálja az ország egyik legnagyobb környezetvédelmi beruházását. A láthatatlanná vált csatornapénzek miatt Érd...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!