DemoLab - értékes színfolt a szürkülő közegben
A Tanközlönyt megalkotó társaság újabb projektbe kezdett és meghívtak minket Hollókőre, hogy töltsünk el velük két napot, így közelebbről megismerhessük,...
Március 16-án tartott online beszélgetést az Oktatói Hálózat a Háttal Európának 2. című civil jelentésről. Az esemény moderátora Gács Anna volt, aki egyben a kötet egyik szerzője is. A beszélgetésben szó esett az autokrácia kiteljesedéséről, a kulturális hadviselésről, a tudományos szféra ellenőrzéséről, az Orbán-kormány genderpolitikájáról, valamint az oktatásról is.
A most bemutatott kötet a 2020 januárjában megjelent Háttal Európának című anyag második része. A jelentést a kultúra, az oktatás, a tudomány és a média területén dolgozó kutatók, oktatók, szakemberek készítették azzal a céllal, hogy tájékoztassák a közvéleményt arról, hogy „milyen károkat okozott a 2010 óta regnáló Orbán-rendszer az oktatás, a tudomány, a kultúra és a média területén”.
Mint írják, a folytatást az indokolta, hogy a magyarországi helyzet időközben tovább súlyosbodott.
A kötetet március 16-án délelőtt az Európai Parlamentben is bemutatták.
A beszélgetés első részében a felszólalók röviden összegezték a könyv általuk szerkesztett fejezetét. Elsőként Bozóki András szociológus, az MTA doktora beszélt arról, hogy az Orbán-rendszer 2018 óta kiszélesítette az autokráciát, például azzal, hogy a koronavírus-járvány idejére bevezetett új jogrendben jogszabályi dzsungelt alakított ki. Ugyanakkor 2020-tól már nem teljesen ő kontrollált, hiszen az önkormányzati választások alkalmával több ellenzéki jelölt is győzni tudott. Éppen ezért Bozóki úgy véli, hogy hazánkban egy kompetitív autokratikus rendszer alakult ki, ahol a pálya a kormánypártok számára lejt.
Választás egy illiberális demokráciában és az ellenzéki oximoron – Hont András elemzése | atlatszo.hu
Az elmúlt 12 évben számtalanszor hangzott el, hogy Magyarországon valami végérvényesen megváltozott, többek szerint már sem jogállamról, sem demokráciáról nem beszélhetünk. Ehhez képest választások előtt a kihívó pártok úgy vágnak bele a küzdelembe, és a média úgy tudósít ennek eseményeiről, mintha egy „szokványos” többpárti versengés volna, s nehézséget legfeljebb a választási rendszer jelent.
A második felszólaló, Fleck Zoltán jogász, szociológus ehhez hozzátette, hogy nemcsak a jogot, hanem a kulturális rendszer különféle ágazatait is bekebelezi a rendszer, valamint a kulturális nyelvezetben is tetten érhető a politikai ideológia. A szerző a modellváltást említette példaként: ebben a helyzetben úgy véli, hogy az egyetemi szférában az autonómia fogalma alakult át.
„Vagy felszállunk erre a vonatra, vagy felhajtanak rá” – tovább dübörög az egyetemek modellváltása
2021. január elején jelent meg a hír, hogy újabb egyetemeken van előkészületben modellváltás. Az érintett egyetemek között volt a Szegedi…
A harmadik felszólaló, Neumann Eszter, az MTA munkatársa az állam és az egyház viszonyával foglalkozott a kötetben. Megállapításai közt szerepelt, hogy a kormány az egyházakat politikai legitimációra használja, valamint hogy még több területre kiterjed az egyházi humán szolgáltatások kiszervezése: nőtt az egyházak részvétele például a nevelőszülői hálózat vagy a felsőoktatás kapcsán, miközben a civilek forrása, területe ezzel szemben beszűkült.
Vásárhelyi Mária szociológus arról beszélt, hogy a sajtószabadság 2010 óta egyre csökken. Ma már nincs Magyarországon független rádió, a hagyományos médiumok esetében a televíziós piacon is csak egy független kereskedelmi csatorna van jelen.
Infografika: így süllyed nyolc éve Magyarország az egyik nemzetközi sajtószabadság-index szerint | atlatszo.hu
Vonaldiagramon ábrázoltuk, hogy 2013-tól 2021-ig nézve más országok mellett hogyan teljesítettünk. Mivel az RSF eltérő politikai berendezkedésű országokat vizsgál ugyanazzal a módszertannal, így értelmetlen lenne Magyarországot világszinten hasonlítgatni. Sokkal beszédesebb viszont a V4-hez és a környező országokhoz viszonyított kedvezőtlen helyezésünk, ami a diagramon is jól látható.
Szó esett még az állami reklámköltések mértékéről, és arról, hogy ezek nagyon nagy része kormányközeli médiumokhoz kerül. Vásárhelyi úgy érvelt, hogy a véleményszabadság megrövidülése figyelhető meg az elmúlt időszakban.
Az oktatás helyzetéről Máté András és Bajomi Iván tájékoztatta a hallgatóságot. Bajomi Iván kiemelte, hogy az oktatás terén sajátos helyzet alakult ki, ugyanis a jelentés kibővült a köz- és felsőoktatáson túl a szakoktatás és felnőttképzés területének vizsgálatával is.
Bajomi előadásában úgy érvelt, hogy a 2010-es években létrehozták azokat a kereteket, amelyek egyirányú gondolkodásra késztetik a tanulókat, a hallgatókat, az oktatás résztvevőit. Egyik fontos mozzanata ennek, hogy a szabad tankönyvválasztás mára már nem opció a közoktatásban, továbbá hogy olyan alkotók kerülhettek előtérbe, akik pályájuk elején a szélsőjobboldal vonzáskörébe tartoztak. Több tantárgy esetében neokonzervatív nyomulás figyelhető meg.
Államosított tankönyvpiac, strasbourgi per, rossz minőségű kiadványok – a hazai tankönyvpolitika elmúlt 40 éve
Magyarországon az elmúlt negyven év politikai változásai a tankönyvkiadásban, a tankönyvellátásban és a tankönyvek tartalmában is megmutatkoznak. Cikkünkben ezt a negyven évnyi utat járjuk be. Bemutatjuk, hogyan került újra állami kézbe a már egyszer liberalizált tankönyvpiac, milyen tartalmak jelennek meg az új tankönyvekben, és hogyan vélekednek minderről a pedagógusok.
Bajomi úgy véli, nem az a cél, hogy önálló gondolkodásra serkentsék a fiatalokat, hanem az, hogy hazafias mámor jegyében legyenek alattvalói a rezsimnek.
Hozzátette: a hazai oktatásban kézivezérléses irányítási mód honosodik meg, és az oktatással foglalkozó kutatói hálózatok, szakmai együttműködések leépítése történik.
Máté András leginkább a hazai egyetemi modellváltással kapcsolatban szólalt fel. Kiemelte, hogy a demokratikus országokban a modellváltás sikeressége abban áll, hogy az egyetemeknek döntő szavuk van a kiválasztásban. Itthon ezzel szemben ez nem így valósult meg. Hazánkban az együttműködés helyett alárendeltségről beszélhetünk, éppen ezért a modellváltás Máté András szerint a politikai nyomulás álcájaként értelmezhető.
A rektor ellenzi ugyan, de a választások után a BME is alapítványi tulajdonba kerülhet | atlatszo.hu
BME-s forrásaink úgy vélik, a kormány célja, hogy a szűkre szabott támogatásokkal rávegyék a megmaradt állami egyetemeket, köztük BME-t arra, hogy maguk kérjék a modellváltást. A rektor mostani álláspontja az, hogy inkább több állami és uniós pályázaton kell indulni, és maradni a régi rendszerben – egyelőre Palkovics is inkább emellett áll, a választások után viszont újra napirendre kerülhet az alapítványosítás is.
Gödri Rita
Címlapkép: Oktatói Hálózat
Adj szja 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka! Átlátszónet Alapítvány: 18516641-1-42 from atlatszo.hu on Vimeo.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA Tanközlönyt megalkotó társaság újabb projektbe kezdett és meghívtak minket Hollókőre, hogy töltsünk el velük két napot, így közelebbről megismerhessük,...
Fórumot tartottak a magyar művészeti egyetemek a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A téma a kultúrfinanszírozás és az Magyar Művészeti Akadémia volt,...
A Légy te a bíró (You be the Judge) egy szórakoztató és igényes alkalmazás a brit igazságügyi minisztériumtól: különböző eseteknél...
A kritikusok és bloggorek eddig imádják a nemrég megjelenő Pinky-t, Sepsi László új könyvét. Az ELTE-n PhD-ző író beszél a...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!