Történelem

Európa 1945 után egy történészprofesszor személyes emlékein keresztül

Az ember szinte irigyli Timothy Garton Ash oxfordi és princetoni professzort, mert jó helyre született, Wimbledonba. De inkább azért, mert jókor született: 1955-ben, ezért fiatal és érett korában tanulóként, majd történészként, értelmiségiként beutazhatta Nyugat- és Kelet-Európát. Élt és tanult, illetve dolgozott a megosztott Berlin keleti és nyugati részén is. Nemrég megjelent kötete egy sajátos önéletrajz, amelyben a személyes emlékei keverednek Európa 1945 utáni történelmének mozzanataival.

Ash már huszonévesen nagy lapok, mint a Spectator szerkesztője és világ- avagy Európa-járó tudósítója, riportere lett. A kilencvenes évektől a világ vezető politikusaival készít háttérbeszélgetéseket, aztán a 2000-es évektől már egykori elnökökkel, vezérekkel, mint idősebb Bush vagy Gorbacsov ült egy asztalnál és emlékezett a hidegháborúra és a fal lebomlására, az új világrend kialakulására, mint az kiderül új könyvéből.

Magyarán Timothy Garton Ash szerencsés, mert sosem élt diktatúrában (bár a Stasi az NDK-ban megfigyelte rendesen, erről aztán könyvet is írt), sem háborúban (pedig a kilencvenes években járt Boszniában és Koszovóban is, illetve más válságövezetekben újabban is, így például Ukrajnában). Tehát egy szerencsés generáció tagja, akik már lekésték 1968-at, de a ’70-es években még láthatták akár a szélsőbaloldali terroristák pereit is, és nyugat-európaiként már a jóléti társadalomban szocializálódtak . Ő maga aztán 1980-ban ott volt Lengyelországban a Szolidaritás megszületésénél is (lengyel feleségével is ekkor ismerkedett meg).

Timothy Garton Ash: Európa – A személyes tapasztalatok kontinense
Fordította Pék Zoltán
Európa Kiadó, 2024
556 oldal, 5779 Ft

Miért fontos Ash életrajza? Akit egyébként már választottak be a világ száz legbefolyásosabb embere közé, noha politikai funkciója tán sosem volt, viszont a háttérben annál fontosabb ember lehet(ett). Azért fontos, mert a könyv egy sajátos önéletrajz, pontosabban műfajilag beazonosíthatatlan – mondhatnánk, politikai lektűr. Ám jó értelemben, mert a félezer oldal elég könnyen befalható, főleg az első fele, ami úgy az 1945 és 1990 közti időszakról szól, tehát már történelem.

Ugyanakkor a kötet esszék hosszú sora, amelyekben keverednek a személyes és családi emlékek (apja még Normandiában szállt partra 1944-ben, ahová aztán Ash gyerekkorában visszajártak), a különféle utazásokról Európa-szerte, az országok, pártok, mozgalmak leírása, a politikai és egyéb vezetőkkel, írókkal, értelmiségiekkel, papokkal, munkásokkal, szinte az égvilágon bárkivel és mindenkivel való találkozások felidézése.

Mindeközben kapunk politológiai és történelmi elemzést, és noha egy szaktörténész feltételezhetően húzogatná a száját, hogy mi ez, mi mégis nyugodtan ajánljuk a könyvet azoknak, akik nehéz témákról könnyedebb stílusban, közérthetően írt művet akarnak olvasni Európa 1945 utáni sorsáról, történelméről, de közelmúltjáról és szinte jelenéről is, mert az eredetileg két éve megjelent kötet jócskán kitér az ukrajnai háborúra, Putyinra, és Európa legújabb történéseire is.

Helyenként ugyan tudálékosnak hat, ahogyan nagy emberek nagy mondatait idézi be, főképpen a történelem és Európa mibenlétéről, mert ez amolyan Bölcsességek könyve c. aforizmagyűjteményekre hajaz, és az is csak olykor tűnik zavaró dicsekvésnek, ahogyan elmeséli azt, milyen sok nagy emberrel beszélt és azok hogyan hallgatták meg az ő tanácsait. De egy önéletrajzba ez bőven belefér.

Ráadásul a szerző szinte mindenre kitér a légiközlekedés jelentőségétől az atombombáig, a kisebbségektől a gyarmatosítók alkonyáig, a környezetvédelemtől a diktátorokig.

Például a portugál Salazarra, akinek 1970-es temetésekor a koporsó két oldalán egy angolai fehér törpe és egy mozambiki fekete óriás állt. Ráadásul Ash az előszóban ír arról is, hogy ez nem is önéletrajz (klasszikus értelemben persze nem is az), hanem inkább „emlékekkel illusztrált történelem”, a naplóiból, feljegyzéseiből, fényképeiből, emlékeiből merítve.

Számtalan adalékot, talán pletykát is megtudhatunk, hogy amikor Erich Honeckert, az NDK hírhedt vezérét meglátogatta a börtönben 1992-ben – miután Moszkva mégis kiadta őt az új német államnak –, az egykori diktátor elmondta neki, hogy néha telefonon beszélget Helmut Kohl német kancelláral, majd egy papírfecnin át is adta a kancellária számát. Nehezen hihető ez a szituáció – de ma már annál inkább valóságosabbnak tűnik.

És sok hasonló „apróságról” is olvashatunk általában véve Európáról, az európai eszme eltérő verzióiról, a kontinens társadalmainak jellegéről. Így arról például, hogy 1937-ben 389 millió európai ember élt diktatúrában, és csak 289 milliónyian éltek demokráciában (előbbibe számítva a Szovjetunió európai tagköztársaságainak lakosait). 1973-ban még mindig többen éltek diktatúrában, ám Ash szerint úgy ettől az időszaktól, főleg aztán a ’80-as évektől érkezett el Európa aranykora, mert soha a történelemben olyan jól még nem éltek Európában, mint ekkor.

Ezzel a sommás ítélettel persze lehet vitatkozni, sőt. Főleg, ha arra gondolunk, hogy az utóbbi időkben kialakuló populista, hibrid rezsimek minek mondhatók, a lakosaik valójában miben és hogyan élnek, de nagyobb történelmi távlatban ez igaz lehet (kivéve a mélyszegénységben élőknek, és azoknak, akik pusztán a véleményük miatt ülnek börtönben Európa keleti felében és sorolhatnánk). Hovatovább, 1945 után is örök vita tárgyát képezte, hogy mi is Európa, kik tartoznak igazán ide, mi a magja, mi a perifériája, miért választották a britek végül a kilépést az EU-ból, míg az íreknek 1973-ben az Európai Közösségbe való belépés magának a szabadságnak és a függetlenségnek a megerősítését jelentette.

Tehát más-más fejekben különböző Európák vannak. Ezek egyik verziója – ahogyan a lengyel Bronislaw Geremeket idézi a szerző – szerint a kontinens egy platóni esszencia:

„Európa ebben az értelemben olyan értékekkel azonosítható, mint a szabadság, a demokrácia, a béke, a méltóság és az emberi jogok.”

Szinte egyesével, országonként veszi át, miképpen viszonyultak Európához az egyes politikai erők, hogyan jöttek létre a közös európai intézmények, de anekdotisztikusan a „legalsóbb” szintekre is lemegy, mondjuk egy álmos cseh kisváros kocsmájába, ahol angol történészek együtt éneklik a helyi melósokkal a Sárga tengeralattjárót, amelyben mindnyájan együtt utazunk. Szóval, kapunk itt némi „giccset” is, azaz személyes emlékeket, ráadásul ez a töredék a nyelvi nacionalizmusokról szóló fejezetben található. Tehát van itt műfaji kavalkád rendesen, de mint említettem, ez inkább az olvashatóság javára válik.

A szerző pedig kritikai hangokat is megüt, nemcsak a diktatúrákkal szemben, hisz ez magától értetődő, hanem általában a Nyugattal, avagy annak európai részével, vagy mondjuk így, Nyugat-Európával szemben: „…a Nyugat azért nyerte meg a hidegháborút, mert megijedt, hogy elveszíti. A 2000-es évek elejével való kontraszt tanulságos. Az ezredfordulón, a sikertől megszédülve, és mivel nem látott jelentős rendszerszintű riválist, a Nyugat önelégült és önhitt lett.”

Majd Ash ezek után nekilát megnézni, mi történt. És hát sok minden történt, még a könyv magyar megjelenése óta is, pedig a világsztár értelmiségi 2002 decemberében még Ukrajnában járt. A kötetben pedig idézi Orbán Viktor 2002. júliusi, Romániában elmondott beszédét, amiben az Európára vonatkozó „reakciós víziók hosszú hagyományát folytatta” a szerző szerint. Vagyis Ash több helyen kitér Magyarország helyére, szerepére az európai történelemben és jelenben.

E tekintetben nekünk sok újat ugyan nem mond, de nem árt tudni, hogy Európa más részein hogyan látnak bennünket, Magyarországot. Illetve, hogy hogyan látja mindezt egy világhírű professzor.

Szerbhorváth György

Címlapkép: Pixabay.com

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

2 990 Ft 5 990 Ft 14 990 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS
  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42