Hamis naplók, szabálytalan vizsgák: dőlnek a csontvázak a Tudásfa iskola szekrényéből
A Tudásfa Felnőttoktatási Gimnázium és Általános Iskola működése több sebből vérzik, már a működési engedélyüket is visszavonta a kormányhivatal.
Magyari Hajnalka történész könyve bemutatja, hogyan alakult a szépségideál és a női divat a II. világháborútól az 1980-as évekig. Eleinte az esővíz volt az egyetlen kozmetikum, majd a markos traktoros lányokat népszerűsítette a politika, végül már szépségversenyeket is tartottak.
„Nőügyekkel nem foglalkozom” – a miniszterelnök hét évvel korábbi mondata sokunk fejébe beégett, amikor Orbán Viktor így nyilatkozott a washingtoni magyar nagykövet visszahívásakor. Mégis sorolhatnánk az eseteket, amikből kiderül, hogyan is foglalkozik a nőügyekkel: a Kádár-kort idézve visz virágot a nőnapon, kezitcsókolomozik, gyerekszülésre buzdítja őket, és arra, hogy ételt tegyenek az asztalra. Közben legyenek erősek is, és – na jól van – ha marad idejük, dolgozhatnak.
Persze, az egész kurzus ezen a nyomvonalon halad: macsóság + a nők helyre tétele, szerepük kijelölése. Az egész valahol a Rákosi-kor és a kora-Kádár korszak nőképét idézi – legalábbis ezen morfondírozhatunk, ha elolvassuk Magyari Hajnalka könyvét, aki egyébként andragógus, szépségtörténész és nőtörténet-kutató, de gyakorló kozmetikus-vállalkozó is.
Magyari Hajnalka: Trendi nő a szocializmusban – Nőideálok, szépségápolás és szépségipar
Jaffa Kiadó, 2024
208 oldal, 4999 Ft
A kötet egy részére érthető módon jómagam kevésbé térnék ki, de női olvasóink számára bizonyosan érdekes lehet visszatekinteni (az idősebbeknek visszaemlékezni) a szocialista kor kozmetikai termékekre, a fodrászat alakulására, úgymint a frizuradivat változásaira (az a híres dajer!), a higiéniára, a szőrtelenítésre és az intimhigiéniára. A szemceruzákra és a rúzsokra – ezek használatára és megítélésére, vagy arra, hogyan s mit írtak a női lapok szépségtanácsadó rovatai a nincstelenség idején, a konszolidáció alatt vagy a rendszerváltás, a kapitalizmus betörése előtt.
A hiánygazdaságban természetesen nem a szépségekből volt hiány, hanem ahhoz kellett találékonyság, hogy a nők megőrizhessék és megmutathassák nőiességüket, ha akarták. Főképpen, hogy a hatvanas évekig, az erőszakos emancipáció időszakában a puritán szépségápolás volt az elvárt: aki rúzst vagy körömlakkot használt, hát azt nem mondom meg, minek tartották a rezsim emberei (vagy akár a szomszédasszonyok). Persze álságos módon, mert a csinovnyikok egy része bizonyára ugyanúgy a nyálát csorgatta, ahogyan a kőművesek füttyögtek és szóltak be annak, akinek értek.
Amellett, hogy a kötet aprólékosan, tárgyszerűen mutatja be a szépségápolás társadalomtörténetét a szocializmusban, lejtmotívuma az, hogyan változott a nőkép és a női szépségideál.
A II. világháború után sok helyen az egyedüli kozmetikum az esővíz volt,
s a higiénia amúgy sem tartozott a társadalom jelentős részének alapigényei közé. A férfiak naponta, ha lábat mostak és kezükbe köpve csipáztak, a nők este az alsó, reggel a felsőtestüket mosták le, fürödni pedig jó esetben csak hetente volt mód, mert ahhoz meleg víz is kellett.
De az igényességről sokan nem mondtak le, miközben az új hatalom elvárta a nőktől, hogy járuljanak hozzá az ország építéséhez, hegesszék a Margit-hidat, vidéken meg szálljanak traktorra – de a demográfiai összeomlás után szüljenek gyerekeket is. Miközben a címlapokon a kemény traktoros lányokat népszerűsítették, a konzervatív (férfi)társadalom ezen inkább megrökönyödött. A hatalom uralni akarta a (női) testet is, de hamar kiderült, hogy a férfiak a háború után is inkább a nőies nőket és a szépet keresik.
Magyari Hajnalka az első fejezetben vázolja, hogy az ínséges ’50-es évek után mit hoztak a konszolidált hatvanas évek. A sajtó vagy a filmek nőképét is elemezve ehhez, de utóbb azt is, hogyan alakult a társkeresés – mindezt nem szpojlerezném, ezek a részek egyszerre szórakoztatóak és komolyak, prezentálva azt is, hogyan alakultak a nemi szerepek.
A kommunista nőideál a jól felépített stramm nő lett volna, elítélve a dísznőket, a burzsoá és kispolgári csökevényeket. A hatvanas években már több lehetőség adódott az öltözködés terén is: akadt már szövet is, és a kiskonyhákban varrogatott és varratott az, aki megtehette és jobban akart kinézni. Eközben a szerző mindig utal arra, hogyan hatott lassan, megkésve a nyugati divat. Az elvtársak meg eközben demográfusokká váltak (mint ma is), látván, hogyan csökken a gyerekszám, bevezetve a hároméves GYES-t, és elvárva a nőktől az anyaszerep betöltését.
S attól függően, a gazdaságnak mennyi és milyen munkaerőre volt szüksége, irányították a nőket a könnyűiparba, egyes szakmák pedig elnőiesedtek. A társkereső rovatok mutatták jól azt, hogy például az ismerkedés milyen nehézséget jelentett azoknak, akik főleg nők között dolgoztak, azaz az elnőiesedő szakmákban, mint például a pedagógia.
Aztán „mindenki Sophia Loren és Gina Lollobrigida akart lenni”,
s megjelent a pesti nő is mint olyan – újra, hisz ez a „műfaj” létezett már a két világháború előtt. A címlapokra is a korabeli celebek kerültek, gondoljunk az olyan tévébemondókra, mint Takács Marika. A szovjet típusú nőideál mehetett a kukába, jöhettek a tűsarkú cipők, a csipkés kombinék és a napszemüvegek – mármint a „pesti nőknél”, és ezen ideál miatt igyekezett sok vidéki lány a fővárosba (még ha munkásszállón is kezdték), jó partiban reménykedve. De a szerző más rétegekre is kitér: a dolgozó nőre, a kismamák és a főállású anyák rehabilitálására, vagy éppen a „digózó” lányokra, akik olasz fiúkra utaztak.
Majd jöttek a fogyasztás-orientált hetvenes évek, és ekkor már Kádár is úgy volt ezzel, hogy a Központi Bizottságnak nem kell foglalkoznia a divattal, a frizurákkal. A gulyáskommunizmus nőideálja „a magára sokat adó, ambiciózus, igényes nő-anya-feleség triumvirátusa” lett. De a szerző bemutatja azt is, miben különbözött a hetvenes évek nyugati feminizmusa és az, ahogyan itt megmaradt a szépségmítosz. Itthon ekkor inkább az emancipált dolgozó nő-anya-feleség vált egyfajta normává, de az elvált nő is emancipálttá vált – elváltnak inkább elfogadott volt, mint nem férjhez menni.
Majd jöttek a nyolcvanas évek, amikor már szépségversenyeket is tartottak
– biztos sokan emlékeznek Molnár Csilla tragédiájára. Ekkorra a szépség még inkább felértékelődött, jött a menő csajok, az oltári nők és a vagány srácok kora. De – ha jól olvasom – a társadalom mindezt már magától alakította, a hatalom egyre kevésbé tudta uralni a testeket, ahogy a gazdaságot is, hogy végül a szocializmus ráboruljon az egész rendszerre. Aki átélte a nyolcvanas éveket, még ha kamaszként is, annak ez a rész valóságos időutazás.
Magyari Hajnalka könyve ilyképp mindenkinek javasolható: annak, akit érdekel a szépség megítélésének és ápolásának története; aki nosztalgiázni akar; aki mások testét uralná, illetve aki úgy érzi, az ő életébe-testébe gyalogolnak bele fentről; és különösen azoknak, akik úgymond nem foglalkoznak nőügyekkel, miközben dehogynem.
Szerbhorváth György
Címlapkép: Nők az Üllői úton 1969-ben (fotó: Fortepan)
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA Tudásfa Felnőttoktatási Gimnázium és Általános Iskola működése több sebből vérzik, már a működési engedélyüket is visszavonta a kormányhivatal.
A létesítménygazdálkodási feladatokat a B+N Referencia Zrt. végezheti el egy nem túl komoly verseny után. A pavilont közel 20 milliárd forintért építik fel.
Videóriportunkban a Szegedfish Kft. jogi képviselője elmondta, hogy többször próbáltak az önkormányzattal egyezkedni, de nem hallgatták meg őket.
B+N Referencia Zrt.-nél senki nem tudott olcsóbb lenni, miközben a cég alvállalkozói nem mindig fizették ki a túlóráért járó béreket.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!