A brutális energiaárak miatt sorra zárnak be az intézmények és üzletek az országban
Riportunkban vidéki fürdő és művelődési ház, fővárosi boltok és munkahelyük elvesztésétől tartó vendéglátóipari dolgozók is szerepelnek.
A kormány júliusban kihirdette az energia-vészhelyzetet, és ennek elhárítására elfogadott egy hét pontból álló intézkedési tervet. Több mint fél év elteltével megnéztük, mire jutottak a kormányhatározat megvalósításával. Nézzük a hét pontot sorban!
Amennyiben itt a rezsicsökkentésre gondolt a kormány, akkor ez rögtön egy olyan pont, amit nem sikerült megvalósítani. Hiszen alig egy héttel az energiaveszélyhelyzeti kormányhatározat elfogadása után a kormány jócskán megemelte a lakossági földgáz és áram árát: az átlagos fogyasztási szint felett az áram esetében közel kétszeres, a földgáz esetében pedig hét és félszeres volt az emelés.
Ráadásul a bejelentett rezsinövelés hatására a tűzifa is megdrágult, a KSH adatai szerint az elmúlt egy évben átlagosan közel 60 százalékkal. Magyarországon több mint 1,1 millióan élnek fával fűtött lakásban.
Ugyanakkor a kedvezményes árszint bizonyos szempontból fennmaradt, ugyanis európai viszonylatban a magyarországi gáz- és áramár még most is alacsonynak számít. Az ábrán pirossal jelöltük a magyarországi átlagárakat: az egyik a rezsicsökkentett ár, a másik az az ár, amit egy átlagfogyasztást 20 százalékkal meghaladó háztartás fizet, a harmadik pedig az átlagfogyasztás dupláját fogyasztó háztartás átlagára.
Természetesen nem kérdés, hogy sok magyar háztartásnak nehéz fizetnie a számlákat, de ez azért van, mert sajnos Magyarország az átlagjövedelmek tekintetében is a sor végén kullog.
Ezt a két pontot egyben kezeljük, mert Magyarországon csak a Mátrai Erőmű éget lignitet. A Mátrai Erőműnek egyébként öt blokkja van, nem négy, de ebből jelenleg mindössze egyetlen blokk üzemel, a többi vagy különféle meghibásodások miatt áll, vagy eleve nincs is már működőképes állapotban. Az erőmű a hatvanas években épült, amortizálódott, elöregedett, magas karbantartási költséggel tartható életben, ezért például elég sokszor lép fel üzemzavar. Ilyenkor le kell állítani a meghibásodott blokkot, ez a helyzet a tavalyi év során is számtalanszor lépett fel. Részben emiatt a Mátrai Erőmű egyre kevesebb áramot termel. Az erőmű termeléséhez igazodik a lignit bányászata is, hiszen lignitet ilyen óriási mennyiségben csak a Mátrai Erőmű használ. Vagyis ha az erőműben csökken a termelés, akkor a lignit iránti szükséglet is csökken. A Mátrai Erőmű felturbózása nélkül tehát a lignit kitermelése se fog növekedni.
A Mátrai Erőmű felturbózása előtt viszont áll néhány komolyabb akadály, például a szén-dioxid-kvóták jelentősen növekvő ára. A Mátrai Erőmű az ország legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó létesítménye. Az európai szabályok szerint kvótát kell vásárolnia ahhoz, hogy szén-dioxidot bocsáthasson ki, és ez egyre súlyosabb megterhelés az erőműnek. Az éves beszámolók szerint 2021-ben már 59 milliárd forintot fizetett az erőmű a kvótákért. A 2022-es adat még nem elérhető, de a kvótaárak tavalyi alakulását elnézve nem lenne meglepő akár 80-120 milliárd forintos költség sem. Vagyis évről-évre egyre drágábban tud áramot termelni az erőmű, és minél több áramot akarna termelni, annál több szén-dioxid-kvótát kellene vásárolnia.
Mindezek miatt az elmúlt években végig az volt a terv, hogy 2025-ig átalakítják az erőművet, hiszen úgyis csak addig van működési engedélye. A terv szerint a régi lignites blokkok helyett épült volna egy 500 MW-os gázüzemű erőmű, egy 31 MW-os vegyes tüzelésű, azaz háztartási vegyes hulladékot és biomasszát égető erőmű és egy 200 MW kapacitású naperőmű a bezárt és rekultivált lignitbányák területén. Ezt áprilisban kiemelt nemzetgazdasági beruházásnak is minősítették, majd júliusban az energiavészhelyzeti kormányhatározat kútba dobta az egészet – hogy ideiglenesen-e vagy véglegesen, az nem egyértelmű.
Bár az Energiaügyi Minisztérium napokban kiadott közleménye szerint megindul a kitermelés a békési gázmezőn, a valóságban egyelőre csak kutatófúrásokról és próbatermelésről van szó. Tehát egyrészt nem indult meg a kitermelés, másrészt rengeteg a kérdés a valószínűleg a szokásos engedélyek nélkül, gyorsított ütemben és a szabályozások egyszerűsítése mellett zajló projekttel kapcsolatban. A „nem hagyományos” földgázmező kitermelésének ugyanakkor lehetnek komoly környezeti hatásai, amelyekről a fentiek miatt jelenleg nincs információja a magyar társadalomnak.
A hazánkban kitermelt földgáz mennyisége évről-évre csökken, és 2022-ben is alig haladta meg a 1,5 milliárd köbmétert. Ugyanakkor, még ha sikerülne is elérni a 2 milliárd köbméter hazai termelést, tehát picikét növelni az alsó sávot a diagramon, akkor is maradna még 8-9 milliárd m3 földgáz, amit importálnánk. Tehát aligha ez az a csodafegyver, ami megmentené Magyarországot az energiaválságtól.
Először is, mivel a reaktorok engedélyei majd csak 2032-37 között járnak le, a majdani üzemidő-hosszabbítás nyilván semmilyen választ nem tud adni a jelenlegi válságra.
Másrészt, a Paksi Atomerőmű egyszer már az élettartama végére ért, tehát egyszer már meg lett hosszabbítva a működési ideje 20 évvel. A további hosszabbítás azt jelentené, hogy az eredetileg tervezett 30 év helyett akár 60-70 évig is üzemeltetnék ezeket a reaktorokat. Azaz akár a 2050-es években is üzemelhetnének olyan reaktorok Magyarországon, amelyeket az 1970-es években, szovjet biztonsági sztenderdek alapján terveztek.
Ez különösen annak fényében ijesztő jövőkép, hogy néhány évvel ezelőtt geológiai kutatások feltárták, hogy a paksi telephely alatt olyan törésvonal húzódik, ami miatt erősen megkérdőjelezhető, hogy a helyszín valójában alkalmas-e atomerőművi telephelynek. Az Átlátszó akkor kiderítette, hogy ezt a tényt elhallgatták a hatóságok elől a Paks II engedélyezési eljárásaiban, vagyis úgy kapta meg a szükséges engedélyeket, hogy az MVM Paks II Zrt. nem szerepeltette megfelelően az adatokat a hatósághoz benyújtott papírokban. Most, hogy ez már kiderült, legalább figyelembe kellene venni, mielőtt üzemidő-hosszabbításban gondolkodna a kormány.
Egy szakértő szerint lényegi információk sikkadtak el a Paks2 földtani kutatási programban – közreadjuk az elemzését | atlatszo.hu
Egy szakértő szerint lényegi információk sikkadtak el a Paks2 földtani kutatási programban – közreadjuk az elemzését
Nehéz értékelni ezt a pontot, mert kihívás már megérteni is, hogy mit akart mondani az író. Nemcsak tárolókból használunk gázt; a gázellátást a folyamatos, gázcsöveken érkező gázszolgáltatás is fedezi. Nem is tudnánk csak a tárolókra hagyatkozni, hiszen azokban csak a magyarországi téli gázigény kb. háromnegyede férne el. Nehéz tehát megfogni, hogy mekkora tárolói készletet tekintene megfelelőnek a kormány.
Magyarországon összesen 6,5 milliárd m3 földgázt lehet tárolókban tárolni. Idén januárban közel 4 milliárd köbméter volt a tárolókban, de például 2020 januárját 6,3 milliárd köbméterrel kezdtük, 2019. januárban viszont csak 3,2 milliárd köbméteres volt a töltöttség. A fogyasztás ugyanakkor mindhárom említett év januárjában hasonló volt: 1,6-1,7 milliárd m3. Vagyis teljesen eltérő tárolói kapacitás mellett lehetett biztosítani a földgáz-igényeket.
Bármit is akart mondani a kormány, mivel nincsenek ellátási zavarok Magyarországon, vegyük úgy, hogy ez a pont végül is ezidáig teljesíttetett.
„Itt az újabb rendkívüli intézkedés: tilos kivinni tűzifát az országból” című közleményben jelentette be Nagy István agrárminiszter augusztusban, hogy „a háború és a brüsszeli szankciók okozta energiaválság miatt a kormány kiviteli tilalmat rendel el az energiahordozókra, így a tűzifára is.”
Az elfogadott kormányrendelet azonban valójában nem tiltotta meg a tűzifa kivitelét Magyarországról, csak bejelentési kötelezettséget írt elő. Vagyis egyáltalán nem tilos a kivitel, csak be kell jelenteni, és az Agrárminisztérium bizonyos – egyelőre általunk sajnos nem ismert – feltételek esetén korlátozhatja azt. Csakhogy a „kiviteli tilalom” kihirdetése óta nem korlátozta: az Agrárminisztérium részünkre küldött tájékoztatása szerint adatigénylésünk időpontjáig (ami november végén volt) „nem volt olyan bejelentés, amely tekintetében az Agrárminisztérium megállapította volna, hogy a tűzifa külföldre történő értékesítése, illetve kivitele kockázatot jelentene az energiaellátás-biztonságra.” A NÉBIH-től kapott adatok szerint kb. közel 90 ezer tonna fa kivitelét jelezték a hivatalnak augusztustól december végéig, amit a jelek szerint engedélyezett a minisztérium.
Tűzifa-kiviteli tilalom magyar módra – úgy tilos, hogy továbbra is szabad, és ki is viszik | atlatszo.hu
A NÉBIH a bejelentést továbbítja az Agrárminisztérium részére, amely megvizsgálja, hogy veszélyezteti-e a közellátást vagy jelent-e kockázatot az energiaellátás biztonságára nézve a fa külföldre történő kivitele. Ha a minisztérium úgy ítéli meg, hogy igen, akkor az államnak elővásárlási joga van az adott faanyagra valamelyik állami erdészeten keresztül.
A tűzifa mellett a széntermékek esetében hoztak hasonló kormányrendeletet szeptemberben. Ugyanakkor a kiviteli korlátozást lehetővé tévő rendelet elfogadása utáni hónapokban is közel 950 tonna barnaszén és lignit, valamint 33 ezer tonna koksz kivitele történt meg. Vagyis tilalomról a széntermékek esetében sincs szó. A teljes év és a korábbi évek adatait mutatja a diagram:
A cikk végére érve talán az Olvasónak is világossá vált, hogy ez a hét pont elsősorban kommunikációs célokat szolgált, és vajmi kevés érdemi választ nyújt a jelenlegi energiahelyzetre, az ellátásbiztonságra vagy a korunk legjelentősebb civilizációs kihívására, a klímaválságra. Az érdemi lépések között olyanok lennének, mint például
Mindhárom lépés tényleg érdemben tudná csökkenteni az importált földgáztól és Oroszországtól való függőségünket, ha tényleg ez lenne a cél.
Fülöp Orsolya
Infografikák: Szabó Krisztián. Videó: Sebő Ferenc.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásRiportunkban vidéki fürdő és művelődési ház, fővárosi boltok és munkahelyük elvesztésétől tartó vendéglátóipari dolgozók is szerepelnek.
Hiába alacsony Magyarországon a villany és a földgáz ára, ha közben a fizetésünk is az egyik legkisebb Európában.
Valahol „csak” öt-hatszorosára drágult a gáz, de Szegeden a korábbi ár tízszeresére. Több tenderen senki nem tett árajánlatot, pedig mindjárt október.
Három év átlagon felüli töltöttség után idén augusztus közepén jelentősen átlag alatti a magyar tározók töltöttsége.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!