Egyéb

Töke van a csodakancának a kétmilliárdos Kincsem-filmben

 

Lovas körökben felzúdulást keltett az agyontámogatott Kincsem szuperprodukció. A valahai telivér csodakancát egyes jelenetekben félvér herélt „alakítja”, néha az is látszik, hogy itt-ott lefestve. Az adományozó Filmalap vezérigazgatója valaha üzlettársa volt a film producerének, a 2 milliárd pluszos támogatást elnyert forgatókönyv egyik írója pedig a Filmalapnál forgatókönyv-fejlesztési igazgatóként dolgozik.

Képzeljünk el egy híres zöld Wartburgról szóló opuszt, amelyben egy piros kerékpár szerepel az NDK-s gépjármű helyett – némi sarkítással így fest az, amikor a valaha volt legeredményesebb magyar versenylóról szóló filmben bemutatott ló (több ló) semennyire sem hasonlít Kincsemre.

Kincsemet több ló is alakította, ezek közül nem egy másik fajta – nem angol telivér –, de, ahogyan a lovas fórumokon kommentelők megjegyezték, szemmel láthatóan olyan is akad, amelyik még csak nem is kanca. Ráadásul a színük és az úgynevezett jegyeik (az alapszíntől eltérő, jellegzetes szőrfoltok) is mások. Ezért némelyik „dublőrt” itt-ott le kellett festeni, ami azonban nem mindig sikerült tökéletesre a kritikus nézők szerint.

Mindezt talán nem kicsinyesség szóvá tenni, tekintve, hogy a film gigantikus, több mint 2 milliárd forintos támogatást kapott a Magyar Nemzeti Filmalaptól.

„A hatás kedvéért átdizájnoltuk a korszakot” – ezt a lovas akciókat vezénylő kaszkadőr, Piroch Gábor nyilatkozta a Reset.hu-nak. Piroch szerint egyébiránt a Kincsem „látványban Oscar-díjas”, szerinte csak kevés produkció, legfeljebb az 1959-es Ben Hur mozi kocsiversenye múlva felül az új magyar film lovas akcióit.

A rendező, Herendi Gábor is elismerte az Átlátszónak, hogy olykor engedtek a hitelességből. „Szemet hunytunk afelett, hogy néha valóban nem telivér vagy esetleg nem kanca játszotta Kincsemet, vállalva annak kockázatát, hogy a jó szemű lószakértők ezt észreveszik. A nagyközönség, akiknek a film készült, eddig ezt a problémát nem jelezték” – írta válaszában a rendező.

 

kincsem

 

Az indoklása ugyanakkor meglehetősen laikusnak tűnik. „Kincsem telivér volt, ami alkalmatlan a forgatásra, nem hajlandó még egy helyben sem állni.” Az angol telivér kétségtelenül érzékeny lófajta, de ez mégsem igaz valamennyi egyedre egyforma mértékben, az pedig, hogy valamennyi angol telivér fegyelmezhetetlen volna, egyszerűen nincsen úgy.

Az agyontámogatott – ám nagy közönségsikerrel indult – kosztümös mozi forgatókönyvét társforgatókönyv-íróként Hegedűs Bálint is írta. Ő történetesen a Filmalap forgatókönyv-fejlesztési igazgatója. (A támogatásról nem ő, hanem kuratórium dönt.) Kicsi a szakma – indokoltak még olyan filmesek is érdeklődésünkre, akiket egyébként nem a Vajna-korszak iránti feltétel nélküli lelkesedés jellemez.

A Kincsem producere Hutlassa Tamás 1999-2004-ben közösen futtatott filmgyártó vállalkozást Csépainé Havas Ágnessel, a Filmalap jelenlegi vezérigazgatójával: Hutlassa kültag volt Havasék családi cégében, a Havas Productions Bt.-ben.

A Kincsem rendezője a Valami Amerika című filmmel lett ismert. Mint a Filmalap márciusi közleményéből kiderül, készül a mozi harmadik része, amelynek gyártására kaptak is 480 millió forint támogatást. A rendező ezúttal is Herendi lesz, a koproducer pedig a Vajna-közeli TV2 Média Csoport Zrt.

Kapcsolódó cikkeink

Fánkozó, ékszerüzlet és statisztaközvetítés – a Filmalapból pénzelt produkciókba is bedolgozik Vajna Tímea cége

Közpénzek a magyar filmiparban: itt vannak a Nemzeti Filmalap szerződései

Kálomista Gábor cégei a Fidesz-kormány alatt még jobban teljesítenek

Mennyi adót fizetnek az Andy Vajnához köthető cégek?

Nem fedi a valóságot Andy Vajna kaszinóvállalkozásának átláthatósági nyilatkozata

Rádi Antónia

Megosztás