Egyéb

Se papír, se szerződés, csak kérni kellett a Gripeneket

A száraz tények:

A Ferencvárosi Torna Club új stadionja 14 hónap alatt épült fel 14,735 milliárd forintért.

A stadiont az állam építette fel, közpénzből.

A Fradi elnöke Kubatov Gábor, a Fidesz pártigazgatója.

Az új stadion avatóünnepségének érdekes momentuma volt, amikor a magyar honvédség 3 JAS 39 Gripen harcászati vadászbombázó repülőgépe elrepült a stadion felett, mint az avatóünnepség programjának része. Átnézve az MTI-híreit, bár az elmúlt években az állami átadó-avatóünnepségek teljes fordulatszámon pörögtek (köszönhetően többek között a tavaszi két választásnak), a Gripeneket csak az augusztus 20-i légiparádén láthattuk, illetve a nemzetközi kecskeméti repülőnapon.

De akkor hogy kerültek egy NB1-es sportklub stadionavatójára?

Három variációt tudtam elképzelni:

a, A Ferencváros hivatalosan a HM-hez fordult, a tárgyalások után szerződésben foglalták az árat és minden egyéb záradékot, hiszen már egy sima autókölcsönzéshez is több oldalas szerződés jár.

b, Kubatov Gábor nem hivatalosan megkereste Hende Csabát, hogy adjon 3 vadászgépet.

c, A HM kérés nélkül felajánlotta a Pártnak … az Államnak … a Ferencvárosnak a vadászgépeket.

Két szálon indultam el, beadtam egy közérdekű adatigénylést a Honvédelmi Minisztériumnak, illetve emailben elküldtem a kérdéseimet a HM Sajtóosztályára.

Az adatigénylés ügyében a a HM azt írta, hogy nem adatkezelő, így azt továbbküldte HM Védelemgazdasági Hivatalhoz. És a Honvéd Vezérkar Főnökének is. Majd jött az újabb levél, hogy mégsem a HM Védelemgazdasági Hivatal fog válaszolni, hanem a HM Hadfelszerelési és Vagyonfelügyeleti Főosztály főosztályvezetője…

A válasz meg is érkezett, kicsit szűkszavú:

A repülőgépek bérbeadására nem került sor, így azzal kapcsolatban költségvonzat sem merült fel.
Bérbeadás hiányában kérése ellenére sem bérleti szerződést, sem költségkimutatást nem tudunk küldeni az Ön részére.

Közben azért elküldtem a kérdéseimet a HM Sajtóosztályára, akik egész gyorsan válaszoltak, viszont Hende Csaba magyarázatát (nem fizetett semmit a Fradi, a kiképzés része volt) küldték vissza, ami nem igazán tett elégedetté.

Így újra elküldtem ugyanazokat a kérdéseket, felhívva a a tisztelet KÖZtisztviselőt, hogy ezeket a a kérdéseket végül is beadhatom közérdekű adatigénylés formájában, és a legrosszabb esetben majd a bíróság eldönti, hogy melyikre kell válaszolni ….

Kis idő elteltével meg is érkeztek a válaszok, amiket most Ti is elolvashattok:

– Ki és milyen formában kereste meg a HM-t a Gripenek részvételéről a Fradi stadion avatóünnepségéhez?

– A Ferencvárosi Torna Club kereste meg a Honvédelmi Minisztériumot.

– Ki döntötte el hogy a 3 Gripen részt vehet a Fradi stadion avatóján? És ki döntötte el, hogy ingyen biztosítják a Gripeneket?

– A Honvédelmi Minisztérium vezetése döntötte el, hogy a Magyar Honvédség JAS-39 Gripen típusú repülőgépei – kiképzési feladat végrehajtása során – az FTC stadionja felett átrepüljenek. A kiképzési feladat végrehajtásához szükséges költségeken túl – amely az éves tervezett repülési órák kereteiben van – semmilyen többletkiadást nem jelentett a Magyar Honvédségnek, így nincs is olyan költség, amelyet az FTC-nek meg kellene térítenie. Mindössze annyi történt, hogy felszálltak a repülőgépek kiképzési feladat teljesítésére, amelynek része volt az FTC stadionja fölötti átrepülés is.

– Az elmúlt időben hány hasonló kérés érkezett be a HM-hez? Amennyiben teljesítették ezeket a kéréseket, akkor szintén ingyen biztosították a Gripeneket az eseményhez?

– Nem érkezett hasonló kérés a Honvédelmi Minisztériumhoz.

– Amennyiben bárki más szeretne egy Gripent egy órára kölcsönkérni egy hasonlóan jeles eseményhez, akkor milyen költséggel kalkulálhat, milyen óradíja van 1 repült órának?

– Nem lehetséges a JAS-39 Gripen típusú repülőgépek kölcsönadása, így annak költségei sem merülnek fel.

– Milyen kiképzési, szakmai értéke van annak, hogy átrepültek egy objektum felett?

– Maga a kiképzési feladatnak és teljesítésének van szakmai értéke, amely jelen esetben nem „csak” egy objektum átrepülését jelenti, hanem egy összetett kiképzési feladatsorozatot, amelynek része a feladat megtervezése, az útvonal teljesítése, kötelékben repülés, valamint a feladat kiértékelése.

És a bónusz, amit még a közérdekű adatigénylés kapcsán küldtem, de a HM Sajtóosztálya emailben válaszolt meg:

„Amennyiben szerződés nem keletkezett a Gripenek részvételéről a Fradi-pálya avatóünnepségén, akkor legyen szíves küldjék el a „Gripenek bevetése a Fradi-pálya avatóünnepségén” kapcsolatos valamennyi iratot, ami tartalmazza a kérést a Ferencváros részéről (hiszen valaki minden bizonnyal megkérte/megigényelte a Gripeneket a HM-től), és a döntésről, ki döntötte el a Gripenek ilyen célra történő felhasználást és a többi ezzel kapcsolatos iratot.”

A HM válasza, ugyanaz a HM Sajtóosztály írta, aki a fenti válaszokat:

Mivel nem került sor a „Gripenek bevetésére a Fradi-pálya avatóünnepségén”, így az „azzal kapcsolatos iratokat” sem tudjuk megküldeni Önnek. A Gripenek repüléseivel kapcsolatos iratok a Hvt. 38. § (7) bek. alapján nem nyilvánosak.

Talán ott sem voltak azok a gépek …

Polgármesterek, képviselők, szülinaposok, évfordulósok, avatóünnepség-szervezősök, jó kapcsolatokkal rendelkezők, ennyi az egész: csak kérni kellett, és a Gripenek máris szálltak az Önök, a Mi rendelkezésünkre, ingyen, a Zemberekért, a kiképzésért!

gripen

 

(Fotó: MTI, Marjai János)

Megosztás