A zalaszentiváni deltavágány megépítésére kiírt közbeszerzést közel 12 milliárd forintos ajánlattal nyerte meg a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a V-Híd Network Kft., alvállalkozójuk az R-KORD Kft. lesz. A háromból két cég Mészáros Lőrincé, a kivitelezés felét pedig EU-s támogatásból fizeti az állami tulajdonú GYSEV.
Ha a négy éve beígért vasútfejlesztés végre megvalósul, a magántulajdonban lévő Metrans is elkezdheti építeni azt a logisztikai központot, aminek az alapkövét 2021-ben tette le Szijjártó Péter külügyminiszter. A kontérterminál megépülésével pedig értelmet nyerhet a sehonnan sehová sem vezető körforgalom, ami 2023 óta áll a mezőn Zalaegerszeg és Zalaszentiván között.
A magyar kormány 2021-ben ígérte meg, hogy Zalaszentivántól nyugatra épít egy új összekötő, úgynevezett deltavágányt, hogy a (teher)vonatok könnyedén, menetirányváltás nélkül tudjanak észak-déli irányba közlekedni. Viszont csak 1 évvel később, 2022 őszén kért támogatást a deltavágányra az EU-tól az Építési és Közlekedési Minisztérium az érintett vasúttársasággal, a GYSEV-vel közösen. Az Európai Bizottság úgy döntött, hogy ad pénzt a zalaszentiváni deltavágányra, és 2023 júniusában alá is írták az erről szóló megállapodást, de aztán újabb 1 év telt várakozással.
a tendert nettó 11,78 milliárd forintos ajánlattal a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Network Kft. párosa nyerte, alvállalkozójuk pedig az R-KORD Kft. lesz, ami szintén Mészárosé.
A „V-S Zala Konzorcium” néven induló nyertes cégeknek 840 nap, vagyis több mint 2 év alatt kell kivitelezniük a zalaszentiváni deltavágányt. A költségeket nagyjából fele-fele arányban fizeti az Európai Unió és a magyar állam.
A munkálatok során 1500 vfm egyvágányú új vasúti pályát építenek, a 17 sz. (Szombathely-Nagykanizsa) és a 25. sz. (Boba-Bajánsenye) vasútvonalakon kb. 570 vfm vasúti pályát teljesen átépítenek, beépítenek 6 csoport kitérőt, kb. 405 m hosszban új nyomvonalra helyezik a közutat, 3 db vasúti átjárót (át)építenek, 160 m hasznos hosszban 1 db új sínkoronát és 55 cm magasságú utasperont létesítenek, 6 állásos P+R parkolót alakítanak ki, 25kV 50 Hz rendszerű (váltakozóáramú) felsővezetéki rendszert (át)építenek kb. 2,5 km hosszban, Zalaszentiván állomáson pedig átalakítanak 1 db vasúti elektronikus biztosítóberendezést, illetve a csatlakozó térközbiztosító-berendezéseket.
Forrás: GYSEV/ktnet.hu
A GYSEV honlapján és a uniós projekteket nyilvántartó kormányzati weblapon közzétett információkból kiderül, hogy az új utasperon és parkoló azért kell, mert a deltavágány közelében új vasúti megállóhely létesül Szentivánvölgy néven. A GYSEV azt is írja, hogy „a megvalósítási munkák várhatóan 2025 évben indulhatnak meg; a deltavágány a tervek szerint 2026 év végére készül el”, az uniósprojekt-leírás szerint azonban a kivitelezést 2026. február elején tervezik elkezdeni, és 2028. november végére készülhet el a beruházás.
Az ajánlatok összegzése szerint a V-Híd Network Kft. fogja végezni a felsővezetéki munkákkal, a vasúti távközléssel, a biztonságtechnika és a biztosítóberendezés kivitelezéssel kapcsolatos feladatokat, valamint a tervezés egy részét. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. pedig a tervezés másik fele mellett az út- és vasútépítési, építészeti és bontási munkákkal kapcsolatos feladatokat, valamint a műtárgyakkal, szakaszolók távvezérlésével (FET, HETA), váltófűtéssel, vasúti térvilágítással, közműépítéssel és kábelalépítmény munkákkal kapcsolatos feladatokat, továbbá a növénytelepítést vállalta. Az alvállalkozóként bevont R-KORD feladatairól nincs szó az iratban.
Négyen indultak, de kettőt kizártak
A nyertes Swietelsky és V-Híd páros mellett három másik cég is jelentkezett a munkára, de hiába.
Az egyik konkurens induló a Strabag Vasútépítő Kft. volt, ami ugyanannak az osztrák cégnek a leányvállalata, amelyikre Lázár János haragszik mostanában az M30-as autópálya miatt. A Strabag Vasútépítő Kft. a nyerteseknél kicsit drágább, nettó 11,94 milliárd forintos ajánlatot tett, ezért vesztett.
Pályázott még a munkára az A-Híd Építő Zrt. is, de az Apáthy család tulajdonában lévő vállalkozás ajánlatát érvénytelennek nyilvánította a GYSEV. A vasúttársaság ezt azzal indokolta, hogy az A-Híd által megjelölt felelős műszaki vezető szakmai önéletrajzának 2012. június és 2013. október közti időszakra vonatkozó része nem elég részletes, mert ott „az ellátott munkakör megnevezése került csupán feltüntetésre, a ténylegesen ellátott tevékenység nem”.
Szintén érvénytelennek nyilvánította a GYSEV a Vasútvill-Gép Kft. és Vasútvillamosító Kft. közös ajánlatát. Itt indokként az szerepel, hogy a cégek az általuk eredetileg megjelölt felelős műszaki vezető helyett menetközben egy másik embert jelöltek meg a pályázatukban. A GYSEV szerint viszont erre jogszerűen nem volt lehetőségük, mert az eredeti szakember is alkalmas volt (megfelelő a végzettsége, megvan a kellő szakmai gyakorlata, szerepel a kamarai nyilvántartásban), viszont az ő speciális szakmai tapasztalatának megléte nem egyértelmű a benyújtott iratok alapján, így nem felel meg az előírt követelményeknek.
Ez a rész azért érdekes, mert a Vasútvill-Gép Kft. a Vasútvillamosító Kft. leányvállalata, a Vasútvillamosító Kft. pedig a Rafinanz Promotion CZ s.r.o. tulajdonában van. A cseh cég tulajdonosa az Osaühing Colaire Consulting és a RAFINANZ PROMOTION AG, ügyvezetője pedig Homlok Zsolt és Homlok Tibor. A finmag.cz szerint a Rafinanz Promotion CZ s.r.o. végső tulajdonosa Homlok Zsolt, Mészáros Lőrinc exveje.
Miután Homlok és Mészáros Ágnes elváltak, a férfi korábban kiemelkedően sikeres cégei lejtmenetbe kerültek: állami megbízásokat nem kapnak, a Gazdasági Versenyhivatal kartellezés miatt 1,2 milliárd forint büntetést szabott ki a Homlok Kft.-re és Homlok Zrt.-re, végül a két cég ellen csődeljárás indult. Nemrég azonban a Vasútvillamosító Kft. nyerte el a MÁV nettó 6,6 milliárdos és nettó 1,2 milliárd forintos tenderét is.
A zalaszentiváni deltavágány megépülése azért fontos hír, mert több dolog is függ tőle. Októberben mutattuk be az 500 millió forintnyi EU-s támogatásból épült körforgalmat, ami egy mező közepén áll Zalaegerszeg és Zalaszentiván között, és nem vezet sehonnan sehova. Ahhoz, hogy legyen értelme, el kellene készülnie a mellé tervezett konténerterminálnak – hiszen ahhoz építette a zalaegerszegi önkormányzat –, de azt nem kezdi el építeni a magántulajdonban lévő Metrans, amíg az állam nem hajtja végre a beígért vasútfejlesztést, mert anélkül nem tud működni a kontérterminál.
Szijjártó Péter külügyminiszter 2021 februárjában jelentette be, hogy a szállítmányozással foglalkozó Metrans vállalat konténerterminált és logisztikai központot épít Zalaegerszegen 15,7 milliárd forintból. A német tulajdonú cég célja a beruházással az (volt), hogy az adriai-tengeri kikötők (Trieszt, Koper, Fiume) felől vasúton érkező áruk innen mehessenek tovább Szlovákia, Csehország és Lengyelország irányába, ne kelljen Budapesten át kerülniük.
2021 szeptemberében a Metrans képviselői Szijjártóval közösen letették a konténerterminál alapkövét. A cég azonban nem kezdte el az építkezést, mert a logisztikai központ működéséhez vasútfejlesztésre is szükség van. Jelenleg ugyanis a Szombathely és Zalaegerszeg között közlekedő személyvonatok, valamint a Szlovénia és Horvátország irányába menő és onnan jövő tehervonatok csak menetirányváltással tudnak áthaladni Zalaszentiván állomáson – ami nem túl praktikus, mert növeli a menetidőt, és külön tolató személyzetet igényel.
Októberben kérdéseinkre válaszolva a Metrans azt közölte, hogy számukra a zalai beruházás továbbra is kiemelt jelentőséggel bír, ők minden szükséges előkészületet meg is tettek, és „a beruházás tényleges elindítása kizárólag az állami deltavágány megépülésétől függ”. Kiemelték, hogy a logisztikai központ és konténerterminál megvalósulásának „alapfeltétele, hogy megépüljön az állami fejlesztés keretében tervezett zalaszentiváni deltavágány. A vasúti kiszolgálás hiányában a terminál működése nem lehetséges”.
Erdélyi Katalin
A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. A címlapkép Átlátszó-montázs: a Zalaegerszeg és Zalaszentiván közötti körforgalom (fotó: Átlátszó/Pápai Gergely), a GYSEV egyik mozdonya (fotó: GYSEV/ Mészáros Lőrinc és Szijjártó Péter a V-Híd Zrt. gépbemutatóján Kiskőrösön 2024. október 9-én. (fotó: Szijjártó/Facebook)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság egyszerre keresett szolgáltatót takarításra, kertgondozásra és kártevőmentesítésre 2,5 millió négyzetméteren.
Az osztrák cégtől megkaptuk az autópálya-építés papírjait, amiket most közzéteszünk. Az iratok szerint tervezéskor sem a Strabag, sem az állam nem találta kockázatosnak a később megsüllyedt szakaszt.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!