közbeszerzés

Mészáros Lőrincék építik a deltavágányt a magányos zalai körforgalom mellé

A zalaszentiváni deltavágány megépítésére kiírt közbeszerzést közel 12 milliárd forintos ajánlattal nyerte meg a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a V-Híd Network Kft., alvállalkozójuk az R-KORD Kft. lesz. A háromból két cég Mészáros Lőrincé, a kivitelezés felét pedig EU-s támogatásból fizeti az állami tulajdonú GYSEV. 

Ha a négy éve beígért vasútfejlesztés végre megvalósul, a magántulajdonban lévő Metrans is elkezdheti építeni azt a logisztikai központot, aminek az alapkövét 2021-ben tette le Szijjártó Péter külügyminiszter. A kontérterminál megépülésével pedig értelmet nyerhet a sehonnan sehová sem vezető körforgalom, ami 2023 óta áll a mezőn Zalaegerszeg és Zalaszentiván között.

Felét az EU fizeti

A magyar kormány 2021-ben ígérte meg, hogy Zalaszentivántól nyugatra épít egy új összekötő, úgynevezett deltavágányt, hogy a (teher)vonatok könnyedén, menetirányváltás nélkül tudjanak észak-déli irányba közlekedni. Viszont csak 1 évvel később, 2022 őszén kért támogatást a deltavágányra az EU-tól az Építési és Közlekedési Minisztérium az érintett vasúttársasággal, a GYSEV-vel közösen. Az Európai Bizottság úgy döntött, hogy ad pénzt a zalaszentiváni deltavágányra, és 2023 júniusában alá is írták az erről szóló megállapodást, de aztán újabb 1 év telt várakozással.

Az időközben a magyar állam többségi tulajdonába került GYSEV ugyanis csak 2024 őszén írta ki a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzést, eredményt viszont sokáig nem hirdettek rajta – holott 2025 márciusában lejárt a jelentkezési határidő. 2025. december 5-én azonban végre megjelent a Közbeszerzési Adatbázisban az ajánlatok összegzése, miszerint

a tendert nettó 11,78 milliárd forintos ajánlattal a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Network Kft. párosa nyerte, alvállalkozójuk pedig az R-KORD Kft. lesz, ami szintén Mészárosé.

A „V-S Zala Konzorcium” néven induló nyertes cégeknek 840 nap, vagyis több mint 2 év alatt kell kivitelezniük a zalaszentiváni deltavágányt. A költségeket nagyjából fele-fele arányban fizeti az Európai Unió és a magyar állam.

A munkálatok során 1500 vfm egyvágányú új vasúti pályát építenek, a 17 sz. (Szombathely-Nagykanizsa) és a 25. sz. (Boba-Bajánsenye) vasútvonalakon kb. 570 vfm vasúti pályát teljesen átépítenek, beépítenek 6 csoport kitérőt, kb. 405 m hosszban új nyomvonalra helyezik  a közutat, 3 db vasúti átjárót (át)építenek, 160 m hasznos hosszban 1 db új sínkoronát és 55 cm magasságú utasperont létesítenek, 6 állásos P+R parkolót alakítanak ki,  25kV 50 Hz rendszerű (váltakozóáramú) felsővezetéki rendszert (át)építenek kb. 2,5 km hosszban, Zalaszentiván állomáson pedig átalakítanak 1 db vasúti elektronikus biztosítóberendezést, illetve a csatlakozó térközbiztosító-berendezéseket.

Zalaszentivan deltavagany ktnet

Forrás: GYSEV/ktnet.hu

A GYSEV honlapján és a uniós projekteket nyilvántartó kormányzati weblapon közzétett információkból kiderül, hogy az új utasperon és parkoló azért kell, mert a deltavágány közelében új vasúti megállóhely létesül Szentivánvölgy néven. A GYSEV azt is írja, hogy „a megvalósítási munkák várhatóan 2025 évben indulhatnak meg; a deltavágány a tervek szerint 2026 év végére készül el”, az uniósprojekt-leírás szerint azonban a kivitelezést 2026. február elején tervezik elkezdeni, és 2028. november végére készülhet el a beruházás.

Az ajánlatok összegzése szerint a V-Híd Network Kft. fogja végezni a felsővezetéki munkákkal, a vasúti távközléssel, a biztonságtechnika és a biztosítóberendezés kivitelezéssel kapcsolatos feladatokat, valamint a tervezés egy részét. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. pedig a tervezés másik fele mellett az út- és vasútépítési, építészeti és bontási munkákkal kapcsolatos feladatokat, valamint a műtárgyakkal, szakaszolók távvezérlésével (FET, HETA), váltófűtéssel, vasúti térvilágítással, közműépítéssel és kábelalépítmény munkákkal kapcsolatos feladatokat, továbbá a növénytelepítést vállalta. Az alvállalkozóként bevont R-KORD feladatairól nincs szó az iratban.

Négyen indultak, de kettőt kizártak

A nyertes Swietelsky és V-Híd páros mellett három másik cég is jelentkezett a munkára, de hiába.

Az egyik konkurens induló a Strabag Vasútépítő Kft. volt, ami ugyanannak az osztrák cégnek a leányvállalata, amelyikre Lázár János haragszik mostanában az M30-as autópálya miatt. A Strabag Vasútépítő Kft. a nyerteseknél kicsit drágább, nettó 11,94 milliárd forintos ajánlatot tett, ezért vesztett.

Pályázott még a munkára az A-Híd Építő Zrt. is, de az Apáthy család tulajdonában lévő vállalkozás ajánlatát érvénytelennek nyilvánította a GYSEV. A vasúttársaság ezt azzal indokolta, hogy az A-Híd által megjelölt felelős műszaki vezető szakmai önéletrajzának 2012. június és 2013. október közti időszakra vonatkozó része nem elég részletes, mert ott „az ellátott munkakör megnevezése került csupán feltüntetésre, a ténylegesen ellátott tevékenység nem”.

Szintén érvénytelennek nyilvánította a GYSEV a Vasútvill-Gép Kft. és Vasútvillamosító Kft. közös ajánlatát. Itt indokként az szerepel, hogy a cégek az általuk eredetileg megjelölt felelős műszaki vezető helyett menetközben egy másik embert jelöltek meg a pályázatukban. A GYSEV szerint viszont erre jogszerűen nem volt lehetőségük, mert az eredeti szakember is alkalmas volt (megfelelő a végzettsége, megvan a kellő szakmai gyakorlata, szerepel a kamarai nyilvántartásban), viszont az ő speciális szakmai tapasztalatának megléte nem egyértelmű a benyújtott iratok alapján, így nem felel meg az előírt követelményeknek.

Ez a rész azért érdekes, mert a Vasútvill-Gép Kft. a Vasútvillamosító Kft. leányvállalata, a Vasútvillamosító Kft. pedig a Rafinanz Promotion CZ s.r.o. tulajdonában van. A cseh cég tulajdonosa az Osaühing Colaire Consulting és a RAFINANZ PROMOTION AG, ügyvezetője pedig Homlok Zsolt és Homlok Tibor. A finmag.cz szerint a Rafinanz Promotion CZ s.r.o. végső tulajdonosa Homlok Zsolt, Mészáros Lőrinc exveje.

Miután Homlok és Mészáros Ágnes elváltak, a férfi korábban kiemelkedően sikeres cégei lejtmenetbe kerültek: állami megbízásokat nem kapnak, a Gazdasági Versenyhivatal kartellezés miatt 1,2 milliárd forint büntetést szabott ki a Homlok Kft.-re és Homlok Zrt.-re, végül a két cég ellen csődeljárás indult. Nemrég azonban a Vasútvillamosító Kft. nyerte el a MÁV nettó 6,6 milliárdos és nettó 1,2 milliárd forintos tenderét is.

 

Végre értelmet nyerhet a körforgalom

A zalaszentiváni deltavágány megépülése azért fontos hír, mert több dolog is függ tőle. Októberben mutattuk be az 500 millió forintnyi EU-s támogatásból épült körforgalmat, ami egy mező közepén áll Zalaegerszeg és Zalaszentiván között, és nem vezet sehonnan sehova. Ahhoz, hogy legyen értelme, el kellene készülnie a mellé tervezett konténerterminálnak – hiszen ahhoz építette a zalaegerszegi önkormányzat –, de azt nem kezdi el építeni a magántulajdonban lévő Metrans, amíg az állam nem hajtja végre a beígért vasútfejlesztést, mert anélkül nem tud működni a kontérterminál.

Szijjártó Péter külügyminiszter 2021 februárjában jelentette be, hogy a szállítmányozással foglalkozó Metrans vállalat konténerterminált és logisztikai központot épít Zalaegerszegen 15,7 milliárd forintból. A német tulajdonú cég célja a beruházással az (volt), hogy az adriai-tengeri kikötők (Trieszt, Koper, Fiume) felől vasúton érkező áruk innen mehessenek tovább Szlovákia, Csehország és Lengyelország irányába, ne kelljen Budapesten át kerülniük.

2021 szeptemberében a Metrans képviselői Szijjártóval közösen letették a konténerterminál alapkövét. A cég azonban nem kezdte el az építkezést, mert a logisztikai központ működéséhez vasútfejlesztésre is szükség van. Jelenleg ugyanis a Szombathely és Zalaegerszeg között közlekedő személyvonatok, valamint a Szlovénia és Horvátország irányába menő és onnan jövő tehervonatok csak menetirányváltással tudnak áthaladni Zalaszentiván állomáson – ami nem túl praktikus, mert növeli a menetidőt, és külön tolató személyzetet igényel.

Októberben kérdéseinkre válaszolva a Metrans azt közölte, hogy számukra a zalai beruházás továbbra is kiemelt jelentőséggel bír, ők minden szükséges előkészületet meg is tettek, és „a beruházás tényleges elindítása kizárólag az állami deltavágány megépülésétől függ”. Kiemelték, hogy a logisztikai központ és konténerterminál megvalósulásának „alapfeltétele, hogy megépüljön az állami fejlesztés keretében tervezett zalaszentiváni deltavágány. A vasúti kiszolgálás hiányában a terminál működése nem lehetséges”.

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten Kft. szolgáltatta. A címlapkép Átlátszó-montázs: a Zalaegerszeg és Zalaszentiván közötti körforgalom (fotó: Átlátszó/Pápai Gergely), a GYSEV egyik mozdonya (fotó: GYSEV/ Mészáros Lőrinc és Szijjártó Péter a V-Híd Zrt. gépbemutatóján Kiskőrösön 2024. október 9-én. (fotó: Szijjártó/Facebook)

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Bankkártya
  • Átutalás
  • PayPal
  • 1%
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat bankkártyás fizetéssel! Köszönjük.

5 000 Ft 10 000 Ft 20 000 Ft Egyedi összeg

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal-adománnyal! Köszönjük.

Támogatom PayPal-adománnyal

Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42

1% TÁMOGATÁS
  • ikon ikon

    Viselj Átlátszós pólót!

    Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.

  • ikon ikon

    Üvegvisszaváltással

    Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!

  • ikon ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42