A kéthalmi mérőállomás a 34 mérőállomásból álló országos úthálózatvédelmi rendszer kiemelt eleme, amely hazánk fő tranzitútvonalán helyezkedik el az M43-as autópályán a román-magyar határhoz közel. Itt lehetne kiszűrni a túlsúlyos kamionokat – csak épp hónapok óta nem működik.
„Elkészült az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakasza. A sztrádát, a Csanádpalota–Nagylak határátkelőhelyet, valamint román oldalon a Nadlac (Nagylak) és Pecica (Pécska) között megépült 16 kilométeres A1 gyorsforgalmi útszakaszt szombaton adta át Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Marius Nica, a román kormány európai alapokért felelős minisztere. Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes avatóbeszédében hangsúlyozta, Magyarország számára kiemelt fontosságú a határon átnyúló fejlesztések megvalósítása” – írta 2015-ben a magyarepitok.hu.
Az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakaszát nettó 46,49 milliárd forintból építette meg a Szijj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. 23 kilométer hosszan, 3 pihenővel. Az egyik az Óföldeák közeli Kéthalmi pihenő, ami ismét hónapok óta zárva van. Ami azért problémás, mert itt üzemel(ne) a tengelysúlymérő állomás, amivel a túlsúlyos kamionokat szűrik ki mind Budapest, mind a román határ felé.
Már másodszor javítják
Az építésére 2017-ben írt ki közbeszerzést a Magyar Közút Zrt.: nettó 715 034 090 millió forintot fizettek a Colas Út Zrt.-SWARCO Traffic Hungaria Kft. kettősnek. A leírás szerint ezért a pénzért többek között az alábbiak készültek el 105 nap alatt:
oldalanként 1-1 mérőház (30 m² alagsor, 30 m² földszint)
oldalanként 1-1 tengelysúly és össztömeg mérleg részére betonakna
mérlegekhez kapcsolódó elektronika (jelzőlámpák, kamerák, stb.)
1-1 db előszűrő állomás (oldalanként 1 db profil kamera, 1 db rendszámfelismerő kamera, 1 db burkolatérzékelő készlet, stb.)
VJT-k: oldalanként 2-2 db oldalsó VJT, oszlopra, az autópályával párhuzamos pihenőhelyi út mellé.
A tengelysúlymérő állomás azonban nem sokáig bírta. Az mfke.hu 2020-ban azt írta, burkolatfelújítás miatt 2020. június 9-től előreláthatólag két hónapig zárva lesz az M43-as autópálya tengelysúlymérő ikerállomása a Csongrád-Csanád megyei Kéthalomnál. Akkor a Magyar Közút az Átlátszó kérdésére azt válaszolta, „az M43-as autópálya kéthalmi mérőállomásánál a betonburkolat cseréjét végezzük el az előszűrő berendezés környezetében, annak érdekében, hogy az továbbra is pontos súlymérést és tartós megoldást biztosítson.
A tartós megoldás érdekében ezeket a technológiai időket mindenképpen be kell tartani.”
Hangsúlyozták, a kéthalmi mérőállomás a 34 mérőállomásból álló országos úthálózatvédelmi rendszer kiemelt eleme, amely hazánk fő tranzitútvonalán helyezkedik el. A mérőállomáson hatósági járműellenőrzés keretében a túlsúlyos és/vagy túlméretes járművek ellenőrzését, ezen járművek forgalomból való kiszűrését végzik, az úthálózati elemek (útburkolat, hidak, műtárgyak) védelme, valamint a forgalombiztonság érdekében.
Átmenetileg zárva (forrás: Google Maps)
„A mérőállomás Európa legkorszerűbb mérőállomásainak egyike, olyan fejlett és modern technológiákat alkalmazunk, mint a 3D lézerszkenner a járművek méretének megmérésére vagy mint az úgynevezett előszűrő berendezés, mely előzetes súlyméréssel a járművet menet közben megméri és a kritikus súlyú járműveket betereli a mérőállomáson lévő hiteles mérőberendezésekre. Ezen előszűrő berendezésen az autópálya teljes nehézgépjármű forgalma áthalad, a jelentős terhelés miatt szükséges elvégezni a fenti fejlesztéseket.”
A mérőállomás mégsem az örökkévalóságnak épült: újra lezárták.
A Magyar Közút szerint azért, mert a kéthalmi mérőállomás burkolatcsatlakozásainál (aszfalt és beton) hibákat tapasztaltak, melynek garanciális javításáról gondoskodik a korábbi vállalkozó. „A beton helyreállítási munkák már befejeződtek, de a speciális burkolat kötési és technológiai ideje megköveteli, hogy előreláthatóan a hónap végéig zárva legyen az állomás” – írta a közútkezelő.
Hasonló tengelysúlymérő van az M5-ösön is. A Magyar Közút 2020-as forgalmi adatai szerint az M43-as országhatárhoz közeli részén 17–21 ezer járműegység halad át, ebből 4885–5683 teherautó, ami a Kéthalmi pihenőt érinthette. Az M5-ösön 2007 óta működik tengelysúlymérő, a forgalmi adatok szerint ezen a szakaszon naponta 44–48 ezer járműegység halad át, ebből 8 ezer a tehergépkocsi. Arról, hogy a lényegesen nagyobb forgalmat bonyolító M5-ös tengelysúlymérővel gond lett volna az elmúlt 5 évben, nincs hír.
Segesvári Csaba
Nyitókép: Az átmenetileg lezárt mérőállomás az M43-as autópályán (forrás: Google Maps)
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Az azért kiderült, hogy a Petőfi-film bemutatója óta három produkciónak adták ki a milliárdokból épült díszletet, ám a stábok részben közpénzből is forgathattak az adójóváírást kihasználva.
Most az 1007. repülésénél tart 2021 óta a külügyér. Többnyire a honvédség egyik gépén utazik, de időnként magán luxusrepülőket bérel neki a minisztérium.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!