A magyarországi légi járművek lajstromnyilvántartását böngészve újabb, Fidesz-közelinek mondott vállalkozók érdekeltségébe tartozó magánrepülőgépre bukkantunk. A HA-BES lajstromjelű privát jet 2017. december 22-én került a magyar légi nyilvántartásba. A közepes méretű business jetek kategóriájába tartozó magángép a HUN-JET Kft. tulajdona, mely a Fidesz kedvenc őrző-védő cégének titulált Valton-Sec Kft. és Bessenyei István érdekeltsége. A gép üzembentartója a Rogán Antal elhíresült helikopterútját és Kövér László Rómába reptetését is lebonyolító FLY-COOP Kft.
Nevük elhallgatását kérő forrásaink úgy tudják, a privát jet már akkor is a Valton kisebbségi tulajdonosához, Bessenyei Istvánhoz volt köthető, amikor még direktben nem is tulajdonolta a HUN-JET Kft-t. Erre utal a gép lajstromjele is, mely az országkódból és a vállalkozó vezetéknevének első három betűjéből áll (HA-BES).
A fentiek alapján nem meglepő, hogy Bessenyei Istvánt és feleségét, Bessenyei (Sarka) Katát többször is látták a géppel felszállni vagy épp landolni. De forrásaink Rogán Antalt, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető minisztert, és az ő feleségét, Rogán-Gaál Cecíliát is a HA-BES korábbi utasai között említették. Rogán-Gaál Cecília egyébként két cégben is üzlettársa, és barátnője is Bessenyei (Sarka) Katának.
Immár bizonyíték is van arra, hogy összeér a miniszterelnök kabinetfőnökének családja és a Fidesz kedvenc biztonsági cége, a Valton Security. Ugyanez másképpen: az állam őrzésvédelemre szánt milliárdjai részben a Rogánékkal társult Sarka Kata párjánál landolnak.
A 2005-ös gyártású RAYTHEON HAWKER 800 XPi típusú privát jet 8 utas szállítására alkalmas, és akár 800 km/óra feletti sebességgel is képes hasítani az eget, közel 5000 km távolságra. A privát jetekkel foglalkozó prijet.com internetoldal adatai alapján a gép üzemeltetési költsége – a fenntartási költségeket is beleszámítva – 4000 dollár, azaz kicsivel több mint egymillió forint körül van üzemóránként.
A gép nettó közel 700 millió forintos vételárát – a tulajdonos HUN-JET Kft. 2017-es cégadatai szerint – az egykor Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére által vezetett és azóta bedőlt Növekedési Hitel Bank (NHB) finanszírozta.
Mint arról a közelmúltban az Mfor.hu beszámolt, április 2-4. között Kövér László, az országgyűlés házelnöke nyolcfős delegáció élén hivatalos úton járt Rómában, amihez az Országgyűlés Hivatala a Fly-Coop Kft.-től bérelt magángépet. A repülőképek útjait rögzítő tracking oldalak adatai alapján az itt tárgyalt „valtonos” magángép járt ekkor Rómában, vagyis a HA-BES vitte Kövér Lászlót az olasz fővárosba.
Kik állnak a HUN-JET Kft. mögött?
A HUN-JET Kft. megalakulásáról a vg.hu írt először 2017 elején. Az OPTEN céginformációs adatbázis adatai alapján a cég tulajdonosi hátterét akkoriban a FLY-COOP-tulajdonosok által jegyzett, és a budaörsi repteret is üzemeltető AEROGLOBE Kft., valamint az állami közbeszerzéseken gyakorta győztes őrző-védő vállalkozás, a Valton-Sec Kft. alkotta.
Ez azonban nemrég megváltozott: az Aeroglobe Kft. kiszállt a HUN-JET Kft.-ből, helyette pedig Bessenyei István, a Valton kisebbségi tulajdonosa jelent meg társtulajdonosként a Valton-Sec Kft. mellett.
A Valton-Sec Kft. egy korábbi összesítésünk szerint 2017-ben közel 31 milliárd, 2018-ban pedig 1,73 milliárd forint értékű nyertes közbeszerzésben vett részt. Nemrégiben az mfor.hu szúrta ki, hogy a cég közétette 2018-as évre vonatkozó beszámolóját, amelyben 7,37 milliárd forintos árbevétel mellett 1,1 milliárdos üzemi eredményről és 1,068 milliárdos nyereségről tájékoztatott. A 2018-as számokból az is kiderül, hogy a két tulajdonos 450 millió forint osztalékot vett fel a cégből.
Az őrző-védő cégről és a tulajdonosok, Varga Lajos Ernő és Bessenyei István politikai – elsősorban Fideszes – kapcsolatairól pár éve az index.hu közölt cikket, de a közelmúltban az Átlátszó is boncolgatta a Valton-tulajdonos Bessenyei István és felesége, Bessenyei (Sarka) Kata, valamint a Rogán házaspár közötti üzleti és baráti kapcsolatokat.
Mennyibe került a repülőgép és miből vásárolták?
Egy használtrepülőgép-árakat összehasonlító honlap adatai alapján, az általunk vizsgálttal megegyező típusú és évjáratú sugárhajtású magánrepülőgépek piaci értéke 2,5-3,5 millió dollár között van, azaz 700 millió és 1 milliárd forint között mozog, állapottól és felszereltségtől függően.
A vizsgált repülőgép vételárával kapcsolatban a tulajdonos HUN-JET Kft. 2017-es cégadatai adnak útmutatást. Miután a cég ekkor még nem végzett érdemi tevékenységet, a „befektetett eszköz” rovatban szereplő nettó 690 millió forint minden bizonnyal a gépvásárlást jelzi.
A cégadatok a vételár finanszírozásával kapcsolatban is információval szolgálnak. A repülőgép lajstromba vételének napján ugyanis üzletrészeken alapított zálogjogok kerültek bejegyzésre, vagyis a privát jet vásárlásához hitelt használtak fel. A hitelösszeg a kötelezettségek között jelent meg a cégpapírokban, és összesen 755 millió forintot tett ki.
A 600 millió forint értékű hosszú lejáratú és a csaknem 155 millió forint értékű rövid lejáratú kötelezettségből, valamint a két tulajdonrészre bejegyzett két-két zálogjogból együttesen következik, hogy két különböző hitel került felvételre, amely az ilyen típusú hitelfelvételeknél többnyire a nettó vételár, illetve az áfa-összeg finanszírozására szolgál.
A cégadatokból az is kiderül, hogy a zálogjogosult, vagyis a hitelező, az azóta likviditási gondjai miatt végelszámolás alá került Növekedési Hitel Bank Zrt. (NHB) volt, melyet Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére, Szemerey Tamás vezetett. A hitelintézet – mint arról korábban a 444.hu is írt – előszeretettel finanszírozta a Fidesz-közeli vállalkozások projektjeit. Az Mfor.hu értesülései szerint a Fidesz-közelinek mondott Valton-Sec Kft. is több milliárd forintot tartott a bankban, így akár még károsultja is lehet a történteknek.
Kik és hova repültek a magángéppel?
Repülőgép-kereső alkalmazások és internetes útvonal-adatbázisok jóvoltából a privát jet összes korábbi útját ismerjük (a táblázat innen letölthető .xlsx formátumban). Megfigyelhető, hogy a gép úti céljai között több visszatérő desztináció is szerepel. Néhány olasz, spanyol és francia város, valamint görög és horvát üdülőhely, de a repülő többször járt Zürichben, Innsbruckban, Isztambulban és Klagenfurtban is.
Az utak közül jó néhány összefüggésbe hozható európai futball-klubcsapatok bajnoki vagy kupameccseivel, és az is szembe tűnő, hogy a gép gyakran landol golfparadicsomok közelében. A repülő eddigi leghosszabb útjai a spanyol fennhatóság alá tartozó Kanári-szigetekre, illetve a kazahsztáni Astanába vezettek. A következő ábrán szereplő magyar városok közül csak Kiskunlacházán szállt le a repülőgép, a többi város felett Budapest-Budapest köröket tett meg.
A gép gyakori útjai és az úti célok alapján megállapítható: a magángépet nemcsak a tulajdonosi kör tagjai, hanem egy viszonylag szűk vállalkozói csoport is légi taxinak használja. Közülük páran láthatóan jó politikai kapcsolatokkal rendelkeznek. Ezt jelzi, hogy időnként nem a Ferihegy 1 repülőtér „kisgépes” terminálját és parkolóját használják hazaérkezéskor, hanem a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér – politikusok, diplomaták és küldöttségek számára fenntartott – kormányváróján keresztül hagyják el a repteret.
További jele a kiváltságos helyzetüknek, hogy luxusautóik közvetlenül a kormányváró kijárata előtt, a protokoll célra fenntartott parkolóhelyeken várnak utasaikra.
Miután a privát jet üzemben tartója, a FLY-COOP Kft. korábban elnyerte az Állami Egészségügyi Ellátó Központ (ÁEEK) donorszervek és orvoscsoportok szállítására kiírt tenderét, nem kizárt, hogy ez a gép az egyike azoknak a szerződésben garantált repülőgépeknek, amelyek a havi 25 millió forintos rendelkezésre állási díjért cserébe szükség esetén szolgálatot teljesítenek.
A témáról annak idején a Népszava számolt be, kiemelve, hogy a korábbi gyakorlattól eltérően, a FLY-COOP által megnyert tender alkalmával került bevezetésre a rendelkezésre állási díj, amit akkor is megkap a cég, ha nincsen riasztás az adott hónapban.
Az Átlátszó a Miniszterelnöki Kabinetiroda sajtóosztályán keresztül szerette volna megtudni, hogy Rogán Antal utazott-e ezzel a magánrepülőgéppel, és amennyiben igen, ki fizette az utakat.
Kíváncsiak lettünk volna arra is, milyen kapcsolatban áll Bessenyei Istvánnal, a kormányzati megbízásokkal kitömött Valton-Sec Kft. kisebbségi tulajdonosával, aki pár hónapja a saját nevén is beszállt a magángépet tulajdonló HUN-JET Kft-be. A cikk megjelenéséig ismételt e-mailes és telefonos megkereséseinke sem érkezett válasz, amennyiben a későbbiekben reagál a miniszter, cikkünket frissíteni fogjuk.
A fidesz-közeli különgépekről szóló korábbi cikkeinket itt lehet elérni.
Brassai Kornél
Címlapfotó: Szabó Gábor. Infografikák: Bátorfy Attila.
Megosztás
Nélküled nincsenek sztorik.
Átutalás
PayPal
Így is támogathatsz
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002 IBAN (USD): HU36120112650142518900500009 SWIFT: UBRTHUHB Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Nemrég tették közzé Dékány István történész Trianoni árvák című könyvéhez összegyűjtött adatbázist kereshető formában a trianoni tragédia után elmenekült vagy kitoloncolt magyarokról. Mi most...
Május 26-án vasárnap tartották az európai parlamenti választást Magyarországon, amely országos szinten a Fidesz-KDNP magabiztos, 52 százalékos győzelmével zárult. De...
A közbeszédben egyre jellemzőbb, hogy az ilyen-olyan választási eredményekért a „vidékieket” teszik felelőssé, akik eladják a szavazataikat egy zsák krumpliért,...
Rogán Antal miniszter két társával együtt egy olyan digitális aláírással kapcsolatos találmányt jegyzett, amelyhez hasonló, és amellyel szinte megegyező nevű,...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!